Tvillingar här oxå

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hejsan!
Jepp vi sov i allafall bättre än på sommarstugan.
Storebror sov hela natten och lillebror vakna vid vargatimmen.
Var upp och gjorde solfjädern 1 gång.Stod ganska länge för han dunka med fötterna i sängen och visade att han tyckte han var vaken och pigg kanske vi ska leka lite :roll: .Nåja sen ramsa jag ett par gånger och så var det tyst länge och jag hann gå och lägga mej igen.Har ganska långt mellan sovrummen men vi hör dem nog bra när de vaknar.Nåja sagt och gjort jag var upp kanske 3 ggr och ramsa och gubben 1 gång men då reagerade han som första natten jag ramsa honom men han gav sig nog för en stund.Så då kom gubben på den genialiska iden att vi tar "snackarn" som vi använder på dan i vagnen.Så då kunde vi bara säga ramsan åt honom och han trodde vi stod vi dörren.Så då somna han nog.Det tog kanske nästan 1 timme.Men jag är helt nöjd.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
duggan

Inlägg av duggan »

Perfekt! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
1+2

Inlägg av 1+2 »

ALOHA :lol: :lol: :lol:

Yes vi har sovit i natt hela natten \:D/ \:D/ \:D/
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ååå, vilka duktiga juveler du har :heart: \:D/

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hejsan!
Lite uppdateringar:
"storebror" sover varje natt men "lillebror" sover nästan varannan.
Ramsan fungerar bra på honom och ibland gör jag solfjädern.
Min fråga är gör jag nåt fel eller tar det så här lång tid innan han börjar sova hela nätterna?
Nåja vi har ju kommit långt från att för 1 månad sen vara upp och ge mjölkflaska till att bara ramsa utanför dörren.Men ändå.
twins

Inlägg av twins »

Hej.

Vill bara göra en lite påhälsning tillbaka, det är så kul med andra tvillingar :D . Skönt att se att det går bra för er oxå, och hoppas att lillebror inser hur skönt det är att sova hela natten med :sleep: .

Om han vaknar förtidigt så har jag läst att många använder sig av en väckarklocka, det kanske vore nått? Men är verkligen ingen expert så jag hoppas att någon kunnig har goda råd att ge. Kämpa på.

:heart: Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej 1+2 :D

Vad bra det går för er! :D Vad det gäller "lillebror" så vill jag säga "kura klart".
Ramsan fungerar bra på honom och ibland gör jag solfjädern.
Nu skall du inte behöva några andra verktyg än bara ramsan, den skall göra jobbet. Vaknar han före 05 så skall han få en ramsa om han har problem och då ramsar du sparsamt.

Ang. tidiga morgnar kan man hantera dem på olika sätt men här kommer några alternativ, välj ett och håll er till detta, inte ändra prova eller se bakåt. :wink:
Inför gärna väckarklocka som du ställer på golvet utanför rummet, den ringer in morgonen, inget annat får morgonen att starta. 8)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

:arrow: Jag personligen gillar strategi 2 och tror det är det ni skall ta till, strategi 1 har ni liksom "fastnat" i. Tänk på att ni hela tiden skall göra mindre och mindre. Ni måste göra "baksteg" för att lillebror skall göra "framsteg".

Sen skulle jag vilja be er att läsa på i SHN boken igen ang. säkerheten och njutningen. Ni håller just nu på med säkerheten, men lillebror behöver få äran att komma till njutningen. :D :sleep:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Mmm ja det är väl där det ligger att han hinner fråga ett par gånger innan jag hinner dit.Men 2 nätter nu så har han inte frågat.Skönt.
Märkte imorse oxå när pappsen vår åkte till jobbet så hörde de båda honom.Det gick att ramsa "lillebror" men "storebror" har vi ju inte behövt ramsa annat än när vi lagt honom så han fatta ingenting blev f-bannad.
Men jag fick dem att ligga till 7.15 då hade jag väckning med klocka.
Men nu har jag börjat undra om det är så bra ide egentligen för.
I september börjar de vara på dagis varannan vecka och då ska de upp senast 6.30. Kanske man borde köra schema efter det men det känns inte så uppiggande.Kan man köra ett schema hemma och ett på dagis.Så att vi skulle sova lite längre på morgnar och vara upp lite längre på kvällar de veckor vi är hemma och tvärtom eller blir det för råddigt.

Kan nån hjälpa mej i såna fall med ett schema?

Jag tror på dagiset har de mat 11.30 och eftermiddagsvila 12.30- .
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Om jag var du skulle jag "sätta" dagis schemat i god tid före dagis start, det är en väldigt stor upplevelse i sig och då är det bra att falla tillbaka på tryggheten i schemat. Om jag var du skulle jag hålla samma tider, vardag som helg, dagis eller ledig.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
1+2

Inlägg av 1+2 »

Okej då ska jag ta reda på exakt vilka tider de har men i stort sett tror jag att vi har likadant förutom att det blir att stiga upp ca.½ halvtimme tidigare.
De sov imorse som vanligt."lillebror" vakna 7 och "storebror" vakna 7.15.
Nu är det bara att försöka köra in den nya eftermiddagsvilan 12.30-15.00.För "lillebror" igår så somna han runt halv 12 så det blev först 13.30 ut men sov då till 15."storebror" var ut 12.30 men var så trött när vi åt före så han mest drack och åt inget så han vakna redan 13.30.Säkert av hunger.
Nåja nya tag idag.De sov ju lite längre i dag på morgonen så det borde fungera bra.Ja har en månad på att börja dra tillbaks klockan på morgonen så att de orkar till lunch på dagis.
Oj du ska veta att det känns inte roligt att de ska börja men jag har inget annat val just nu.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Förresten nätterna :D :D :D
De sover som stockar kan man säga hörde att "lillebror" snyfta till ett tag men sen var det tyst.
HÄRLIGT!!!!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt att de små juvelerna sover hela nätterna nu. \:D/ :-({|=
Nu är det bara att försöka köra in den nya eftermiddagsvilan 12.30-15.00.
Är det meningen att de ska sova 2,5 timmar på dagen? Jag tror inte att det kommer att funka på förskolan. Mellis tror jag på de felesta brukar ligga senast 14.30. Mitt förslag är att ha 12 timmars natt och långlur på 1,5 timme mellan 12.30-14.00 alt. 12.00-13.30 beroende på förskolan. Vad tror du om det?

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
1+2

Inlägg av 1+2 »

Jo jag vet att de har det men tänkte om jag skulle ha skippat mellis där och de fått sova längre annars måste de gå isäng redan efter 18 för att få en 12 timmars natt och då hinner vi ju inte umgås. :cry:
Tycker du jag låter hemsk :roll:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du får höra med förskolan om det är möjligt med 2,5 timmes vila. Då är det okej. Annars får du nog lov att lägga barnen 18.00 så de får sin välbehövliga sömn. :wink:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hejsan ett tag sen sist."lillebror" har börjat på igen på nätterna.
Vi är upp och ramsar och i sist natt var jag till sist och tillrätta lag honom och solfjädern.Är det tillfälligt eller har vi gjort nåt fel?
Han höll på i en timme.Var faktist in till honom ett varv och kolla så inte blöjan läckt när han inte gav sig.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"