Tack för svar
Trassel med nattkuren
-
mamaSandra
-
mamaSandra
Skjuta på luren den kvarten och även ge mer mat har fungerat bra, men det har inte löst problemet med eftermiddagsluren, har nu precis tagit upp honom och har ej sovit en blund. Började med att lägga ner honom skrattandes och ramsade, sedan fick ha ligga där och gnälla en stund för att sedan ge honom en ramsa till för att tala om för honom att nu är det vila som gäller, han fortsätter att gnälla och vi tittar till honom för att se hur han ligger, trasslar ur honom ur spjälorna på sängen och lägger honom till rätta och ramsar igen. Gnäller en stund som sedan går över till skrik, som bra eskalerar, försöker att solfjädra, men blir än mer otålig, buffar för att ta ner honom från skrikttoppen och går över till solfjädern igen vilket leder till ännu mer skrik. Så här håller vi på. Speciellt vid eftermiddagsluren så svara han inte på varken ramsa, solfjäder eller buffning. När jag buffar så blir han ej tyst och avslappnad utan han hamnar som i trans och ligger bara och gnäller i samma ton. Solfjäder fungerar inte alls på honom utan han blir som galen och skall bara vända sig om och vill bara få bort mina händer i från honom. Det är konstigt då det ej är några problem vid nattning på kvällarna eller förmiddagsluren, då svarar han iallafall på ramsan, har inte använt solfjäder eller buffning vi de tillfällerna förutom under kurningen, har ej behövt efter det. Så vad skall vi göra ????
Pappa som behöver vägledning
Pappa som behöver vägledning
Flicka född 0407
Pojke född 0802
Pojke född 0802
Hejsan
Jag tolkar det som att gossen eran inte får några raka svar, utan ni "provar" en massa, jaha ramsan tog inte, - ja då buffar jag, jaha, han skriker än, då solfjädrarjag osv. Det jag tänker är att ni måste ta baksteg för att gossen ska ta framsteg, så här måste ni backa, han vet vad som gäller, så busa massor före luren, lägg ner han och ge en tillrättaläggning, ev solfjäder, ut med ramsan och blir han förbaskad så på med höga husljud ex dammsugaren el hög klassisk musik, då hör han verkligen att ni är där ute och vaktar för vargen. Häng inte på dörren utan tänk att du är hos dom andra 8 bäbisarna och 18 korna
Våga lite på eran son, han KAN sova, han VILL sova, men han MÅSTE INTE sova varenda sekund, men han ska ha rätt förutsättningar
Om ni har ljust i sovrummet, skulle jag även rekomendera att mörklägga även dagslurarna.
//Malin
Jag tolkar det som att gossen eran inte får några raka svar, utan ni "provar" en massa, jaha ramsan tog inte, - ja då buffar jag, jaha, han skriker än, då solfjädrarjag osv. Det jag tänker är att ni måste ta baksteg för att gossen ska ta framsteg, så här måste ni backa, han vet vad som gäller, så busa massor före luren, lägg ner han och ge en tillrättaläggning, ev solfjäder, ut med ramsan och blir han förbaskad så på med höga husljud ex dammsugaren el hög klassisk musik, då hör han verkligen att ni är där ute och vaktar för vargen. Häng inte på dörren utan tänk att du är hos dom andra 8 bäbisarna och 18 korna
Våga lite på eran son, han KAN sova, han VILL sova, men han MÅSTE INTE sova varenda sekund, men han ska ha rätt förutsättningar
Om ni har ljust i sovrummet, skulle jag även rekomendera att mörklägga även dagslurarna.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
mamaSandra
-
mamaSandra
Skarven på dagvilan-katastrof
Hej. Nu är det körigt
Lilla gubben ska sova 12-13.30. Somnar ungefär efter 10-15 min och vaknar alltid vid 13. Sen har jag verkligen problem med att få honom att somna om. Vagna har jag inte heller lyckats med...Jag ramsar men det går inte liksom in. Han skriker upp sig rätt så snabbt. Nu har jag varit och lagt honom tillrätta och ramsat. Han har skrikit i 15 min nu och somnar inte om nu utan skriker tills kl är 13.30 Varför är det så här
Hans schema
6.30 vakna + amma
7.45 gröt
9-9.45 sova
11.15 lunch
12-13.30 sova
13.45 amma
16 gröt
1745 amma+välling
18.30 sova natt
Vad gör jag för fel?? Han är med på dagarna. Umgås mycket med sin storasyster. Försöker få skrattet till sovandet...
Nää nu måste jag ramsa igen. Hopps på svar!!
Hälsningar från stressad mamma
6.30 vakna + amma
7.45 gröt
9-9.45 sova
11.15 lunch
12-13.30 sova
13.45 amma
16 gröt
1745 amma+välling
18.30 sova natt
Vad gör jag för fel?? Han är med på dagarna. Umgås mycket med sin storasyster. Försöker få skrattet till sovandet...
Nää nu måste jag ramsa igen. Hopps på svar!!
Hälsningar från stressad mamma
Flicka född 0407
Pojke född 0802
Pojke född 0802
-
mamaSandra
-
mamaSandra
Hejsan
Få se nu, är gossen eran 6 månader?
Vad jag kan se på hans schema så har han bara två lurar och om jag räknat rätt så har han bara 14,15h, vilket är lite snålt för en 6 månaders. Sömn föder ju sömn du vet
Ett förslag på ett 6 mån schema:
6.30 vakna + amma
7.30 gröt
8.00 - 8.45 sova 45 min
11.00 lunch
11.30-13.00 sova 1,5h
13.45 amma
15.30 - 16.15 Sova 45 min
16.30 gröt
18.00 amma+välling
18.30 sova natt
Vid sju månader kortar man förslagsvis em luren till 20 min.
Komentarer på det?
//Malin
Få se nu, är gossen eran 6 månader?
Vad jag kan se på hans schema så har han bara två lurar och om jag räknat rätt så har han bara 14,15h, vilket är lite snålt för en 6 månaders. Sömn föder ju sömn du vet
Ett förslag på ett 6 mån schema:
6.30 vakna + amma
7.30 gröt
8.00 - 8.45 sova 45 min
11.00 lunch
11.30-13.00 sova 1,5h
13.45 amma
15.30 - 16.15 Sova 45 min
16.30 gröt
18.00 amma+välling
18.30 sova natt
Vid sju månader kortar man förslagsvis em luren till 20 min.
Komentarer på det?
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
mamaSandra
Hej.
Jag glömde en lur! Han har tre sovpass om dagen. 9-9.45, 12-13.30, 15.30-16.15
Han är snart 7 månader så det är väl dags då rå att korta ner sovtiden en aning. En fråga, kan man förlägga långa luren på fm så att det skulle se ut så här
9-10.30
12.30-13.15
15.30-15.50
samt sova natt 12 timmar
Gubben verkar föredra längre lur på förmiddagen...
Tack för alla svar jag får
Jag glömde en lur! Han har tre sovpass om dagen. 9-9.45, 12-13.30, 15.30-16.15
Han är snart 7 månader så det är väl dags då rå att korta ner sovtiden en aning. En fråga, kan man förlägga långa luren på fm så att det skulle se ut så här
9-10.30
12.30-13.15
15.30-15.50
samt sova natt 12 timmar
Gubben verkar föredra längre lur på förmiddagen...
Tack för alla svar jag får
Flicka född 0407
Pojke född 0802
Pojke född 0802
-
mamaSandra
Jo en sak till
Skulle funka bättre med långt sovpass på fm för då kan sova i sin säng. Vi har stora syster på förskolan och hämtar henne efter lunch...Vagnen börjar ju bli skittrång. Speciellt som han sover på mage och vägrar annat! Men snart blir han ju tvungen att sova på rygg i vagn eftersom han inte kommer få plats annars med diverse flecce och ull kläder.
Hej igen
Hej igen
Flicka född 0407
Pojke född 0802
Pojke född 0802
-
ilindstrom
Jag har ingen erfarenhet av att ha långluren så tidigt på dagen och vet nog ingen som har det. Min första tanke var att det blir väldigt långt till kvällen med lite sovtid. Vet inte om han kommer att klara det utan att bli övertrött? Så jag skulle inte göra så utan ha långluren mitt på dagen. Men det är jag det.
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
Hejsan
Vad jag känner igen mig...
Jag hade och har fortfarande stora problem med att få min tös att sova ett långpass över huvudtaget
. Natten är dock klockren 12 timmar (och gärna en marginalkvart på det).
När det var som värst fick vi faktiskt ta till den metoden att låta henne sova långpasset på fm för att få henne att sova alls (det var det passet som vi nästan alltid fick väcka henne på och som hon gärna sov över). Så det går... även om det inte är det bästa.
Hon klarade av att vara vaken resten av dagen utan några problem fastän hon sov långpasset på fm.
Sen gick inte det heller tyvärr och då fick vi göra ett nytt schema
. Men en annan historia...
.
Det måste han klara själv
Lär dig att backa och ge honom förutsättningen att han kan klara det själv.
Här var jag likadan
.
Jag gav henne inte förtroendet att klara det själv utan jag skulle ständigt hjälpa henne, med solfjäder, buffning och en massa ramsande.
Ju mer jag ramsade, ju mer skrek hon.
Jag tog det som att hon var jätteledsen och gick in och åtgärdade med buff och solfjäder.
När jag sen fick det bästa tipset av allt (från TorpSara, tack
) föll pusselbitarna på plats: att barn som ratar ramsan är till 99% arga, och du kan tyvärr inte göra så mycket åt det. Arg har man all rätt att vara och det är något dom får ta hand om själva (även om vi ömma mammor inte tycker det...
).
8) Visst är det mycket lättare att veta att dom är arga än att dom är ledsna...
Ge honom en upplysningsramsa i förbifarten om att det fortfarande är sovtid och gå sen till ditt och låt honom sköta sitt. Skulle han vara nöjd när han vaknar så ska du inte behöva ramsa ens. Vad han gör på sin sovtid är inte din ensak...
Det är här du tar till husljuden så att han fortfarande hör att du vaktar. Men gå inte in till honom - han kan detta nu och det är bara ramsan som gäller. Ramsan måste kanske bättras på lite
Förstår att det ställer till det med att behöva honom i vagnen då ni hämtar storasystern, men prova med att ha långpasset på fm så kanske allt löser sig av sig själv då...
Lycka till
Kom ihåg - du är inte ensam och jag hade ett jättestöd i forumet när det var som värst
.
Vad jag känner igen mig...
Jag hade och har fortfarande stora problem med att få min tös att sova ett långpass över huvudtaget
När det var som värst fick vi faktiskt ta till den metoden att låta henne sova långpasset på fm för att få henne att sova alls (det var det passet som vi nästan alltid fick väcka henne på och som hon gärna sov över). Så det går... även om det inte är det bästa.
Hon klarade av att vara vaken resten av dagen utan några problem fastän hon sov långpasset på fm.
Sen gick inte det heller tyvärr och då fick vi göra ett nytt schema
Du behöver inte alls jobba så hårt för att få honom att somna omSen har jag verkligen problem med att få honom att somna om. Vagna har jag inte heller lyckats med...Jag ramsar men det går inte liksom in. Han skriker upp sig rätt så snabbt. Nu har jag varit och lagt honom tillrätta och ramsat. Han har skrikit i 15 min nu och somnar inte om nu utan skriker tills kl är 13.30 Varför är det så här
Det måste han klara själv
Lär dig att backa och ge honom förutsättningen att han kan klara det själv.
Här var jag likadan
Jag gav henne inte förtroendet att klara det själv utan jag skulle ständigt hjälpa henne, med solfjäder, buffning och en massa ramsande.
Ju mer jag ramsade, ju mer skrek hon.
Jag tog det som att hon var jätteledsen och gick in och åtgärdade med buff och solfjäder.
När jag sen fick det bästa tipset av allt (från TorpSara, tack
8) Visst är det mycket lättare att veta att dom är arga än att dom är ledsna...
Ge honom en upplysningsramsa i förbifarten om att det fortfarande är sovtid och gå sen till ditt och låt honom sköta sitt. Skulle han vara nöjd när han vaknar så ska du inte behöva ramsa ens. Vad han gör på sin sovtid är inte din ensak...
Det är här du tar till husljuden så att han fortfarande hör att du vaktar. Men gå inte in till honom - han kan detta nu och det är bara ramsan som gäller. Ramsan måste kanske bättras på lite
Förstår att det ställer till det med att behöva honom i vagnen då ni hämtar storasystern, men prova med att ha långpasset på fm så kanske allt löser sig av sig själv då...
Lycka till
Kom ihåg - du är inte ensam och jag hade ett jättestöd i forumet när det var som värst
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.