Snart sätter vi igång!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja du min tanke är att detta är ett "klassiskt" SM barn som skarvar på 45 min. Det är därför som jag skapade schemat 12-45-2-45 som de flesta brukar uppskatta. Jag klistrar in ett förslag på detta. :wink:

3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

4 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Som tidigare, men ta bort nattmålet!

Jag tror dessutom att ni skulle gynnas av att ha längre natt för sömn föder sömn och kanske skulle detta gynna er lite mera.

Jag vet vi pratade ju lite om detta med schemat innan då ni ansåg att det gick åt tid till nattmatningarna, men min erfarenhet är att även inkl. nattmål så är detta ett mycket bra schema.

Fundera på saken och om vart ni vill ändra i lurarna. :wink:

(normalt hade jag sagt att man skall ge det uppföljningsveckan också men jag tror i ärlighetens namn att 11,5-1,5-2-1,5 är för mycket sömn och begära av ett så här stort barn)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SimonN

Inlägg av SimonN »

Hej, tack för ditt snabba svar!

Vi tycker att det låter som ett passande schema för oss efter några dagars kämpande med de längre sovtiderna (kanske med den lilla förändringen att vi skjuter allt en timme, dvs vakna 8, somna för natt 8).
Vi behåller tills vidare dessutom vårt nattmål kl.2 (och kl.5), då vi tror att det är bra för mjölkproduktionen, och dessutom vaknar Julian hungrig då (ofta en till två timmar innan numer..).

Fråga - kan vi byta till detta schema redan i morgon, tycker du?

En fråga ang amning:
Sedan införande av kuren är det extra mycket "bråk" vid bröstet. Att få ihop en timmes ammande med blöjbyte emellan är alldeles omöjligt. Knappt 20 minuter håller första rundan och då är båda brösten tömda.. Sen byter vi, kelar och umgås sen får han mat igen, någon halvtimme innan läggning. Men jag misstänker att han inte får i sig den sista riktigt feta mjölken på det viset. Men, att få honom att stanna vid bröstet efter "första utdrivningen" dvs mer är 10 (max 15 minuter) är faktiskt helt omöjligt just nu. Lille JV har förvisso alltid ätit snabbare än vinden, men när det inte längre flödar verkar han nu bli alldeles vild, gnäller och tjurar och det är som sagt stört omöjligt att få honom att äta mer - han bråkar då så mycket så att han tillslut kräks. Känns det här igen?

Tänker och undrar
Simon, Helena och JV
Julian, kom till jorden 080409
Påbörjad SM 080705
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja gör schema ändringen rakt av, skjut på allt en timme om du vill.

Ang. mjölken fick jag lära mig av vår BVC läkare att ett barn tömmer brösten på just 10 min så då är det svårt att få dem och ligga och amma fram fler omgångar. Det bästa är att ta upp en halvsovandes unge precis innan luren är slut och amma halvsovandes tyckte jag. Sen vid 4 mån skulle jag införa smakisar när man har ett sånt här piggt och vaket barn som inte har tid att äta längre och verkligen njuter av det. Somliga äter mer för att överleva andra njuter av att amma läääänge. Men där får man försöka tillgodose behovet helt enkelt.

Många gör som ni ammar båda brösten i ett svep, sen kan man precis i slutet av timmen "erbjuda" en omgång till om det tas var glad, annars lita på att han kommer lära sig att ändå äta det han behöver. Ni kör ju dessutom med 2 nattmål så jag ser faktiskt inga problem.

Tuta och kör! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"