Yasins tråd med Tack och några frågor...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej igen! :)
Jag kan berätta att lilla Yasin de senaste veckorna sovit väldigt bra. Den förra vändningsmanin la sig efter ett par dagar bara. Nu har han fått en ny sådan verkar det som och gårnatten blev inte så bra som den ska. Bättre i natt dock! :) Det är som om han måste öva på nya kroppsliga upptäckter t o m i sömnen. Han njuter nu av att snurra hit och dit på dagen med ngn leksak i famnen. :D

En fråga: hur länge vänder man de tillbaka på mage om de vänder sig? Alltså, han sover ju HELT klart mkt bättre mage men rullar över på rygg väldigt ofta. På rygg vaknar han ju väldigt lätt. Hm... Vet inte riktigt vad jag ville fråga :oops:

Vi har tagit middagsluren på rygg i vagn på promenad. Dels för att vagnen är trång och jag tänkte att han inte kunde röra armarna så bra på mage och dessutom hade jag inte lust att hålla på och flytta larmet fram och tillbaka från sängen. Och sedan ville ju jag röra på kroppen lite och då är ju en daglig långpromenad väldans bra. Nu har han helt plötsligt börjat slita ned lilla flanellfilten (som sitter uppe med klädnypor) när han vaknar efter 30-35 min. Förut sa han bara ääh och somnade om men nu trillar ju skynket ner och sedan är det ett himla sjå med att försöka sätta upp det igen, inte titta på honom och samtidigt hålla sig för skratt. Han ser så himla nöjd och glad ut när han lyckats ta ned det. :)

Jag skulle nu också vilja kunna ha vagnen stilla ibland. Kan han ligga på mage i en trängre vagn? Vågar man det utan larm? Är det ngn som lyckats stå stilla med ryggläge? Läste ngnstans att man kunde sy fast en bit tyg på ett myggnät så att han inte kan få tag på det. Ska försöka med det...

:heart: hälsningar/Nimrah

PS Min väninna som har en 8mån och en 2-åring är nu intresserad av SHN och kommer köra igång i augusti. (hon är bortrest nu) :)
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt att höra att det går så bra för er, pris och beröm :-({|= \:D/
En fråga: hur länge vänder man de tillbaka på mage om de vänder sig? Alltså, han sover ju HELT klart mkt bättre mage men rullar över på rygg väldigt ofta. På rygg vaknar han ju väldigt lätt. Hm... Vet inte riktigt vad jag ville fråga
Svårt att svara på. Jag brukar gå in till barnen innan jag går och lägger mig. Ligger lillbus då på rygg så vänder jag honom. Sedan får han vara till på morgonen. Jag brukar inte bry mig på natten. Men om han skulle vakna många gånger på natten och jag får ramsa honom skulle jag nog gå in tio minuter efter han tystnat och vända honom till mage om det inte är vargtimme. Hoppas det var svar på din fråga. :roll: :wink:
En fråga: hur länge vänder man de tillbaka på mage om de vänder sig? Alltså, han sover ju HELT klart mkt bättre mage men rullar över på rygg väldigt ofta. På rygg vaknar han ju väldigt lätt. Hm... Vet inte riktigt vad jag ville fråga
Mina barn sover på mage i liggdelen till de är stax under året. Jag tycker det funkar bra trotts att det blir lite trångt. Efter det så har jag fått tag på en riktigt gammal tvillingvagn från början av 90-talet, med hel rygg. När man fäller den blir den som en stor säng nästan. Brukar gå att köpa på blockt för ett par hundra. Men jag vet att det finns barn som sover på rygg också hela sovpasset i vagn, så det går. Larmet har jag faktiskt flyttat varje dag och skulle göra även om barnet sover å rygg. Det dör barn här i sverige som ligger på rygg också. Så jag skulle ta det säkra före det osäkra. :wink:
Min väninna som har en 8mån och en 2-åring är nu intresserad av SHN och kommer köra igång i augusti. (hon är bortrest nu)
Vad roligt. Hälsa henne att vi finns här och väntar med spänning att få följa hennes resa till den goda sömnen. :heart: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
KajsaK

Inlägg av KajsaK »

Hej Nimrah,
Måste bara tacka för den här tråden, bäbis Pelle är jämngammal med bäbis Yasin och är idag inne på andra nattens kurning - äntligen :D
Ikväll blev det dessutom total vändningscirkus vid läggningen så jag hittade precis rätt tråd.

I övrigt är jag uppvuxen vid nämnda vatten söder om stan, nu har jag flyttat ännu längre söderut :wink:

/Karin
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Larmet har jag faktiskt flyttat varje dag och skulle göra även om barnet sover å rygg. Det dör barn här i sverige som ligger på rygg också. Så jag skulle ta det säkra före det osäkra. :wink:
Åh javisst! Det gör ju tyvärr det. Men jag har ju promenerat alla gånger och då funkar ju inte larmet i allafall?!

Vad gäller nattvändningarna så fortsätter jag alltså som jag gör nu. Det funkar ju OK. Skulle vilja att han fick med sig täcket när han knökar och har sig så han inte vaknar av att vara kall åtminståne. Då skulle jag ju veta att han trots ryggläge hade förutsättningar för att sova... Ungefär vid vilken ålder klara de sånt där helt själva? Inte lite bortskämd har man blivit... :oops: :D

KajsaK vad roligt att de är PRECIS jämngamla! Yasinbäbisen föddes på Ackis 23.54 men om du dragit söderut kanske ni kämpade på ngn annanstans :) Pellebäbis kommer bli såå lycklig snart! Han ska få sova! Lycka till!

Karm Nimrah
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Åh javisst! Det gör ju tyvärr det. Men jag har ju promenerat alla gånger och då funkar ju inte larmet i allafall?!
Nä inte om man prommenerar för då registerar larmet rörelserna från vagnen, men om du vill att han ska sova stillastående så skulle jag absolut flytta med larmet. :wink:
Vad gäller nattvändningarna så fortsätter jag alltså som jag gör nu. Det funkar ju OK. Skulle vilja att han fick med sig täcket när han knökar och har sig så han inte vaknar av att vara kall åtminståne. Då skulle jag ju veta att han trots ryggläge hade förutsättningar för att sova... Ungefär vid vilken ålder klara de sånt där helt själva? Inte lite bortskämd har man blivit...
Mina har inte kunnat hålla koll på täcket förren de är ca 1,5 år, lillbus kan det inte ännu. Kanske inte så hoppfullt men men.....

Ida

www.sovgott.net
KajsaK

Inlägg av KajsaK »

KajsaK vad roligt att de är PRECIS jämngamla! Yasinbäbisen föddes på Ackis 23.54 men om du dragit söderut kanske ni kämpade på ngn annanstans :) Pellebäbis kommer bli såå lycklig snart! Han ska få sova! Lycka till!
Tack! Ja, bäbis P föddes 00.30 (fast mycket riktigt inte på Ackis, utan på MAS), så det hann precis bli den 6:e :D Jag visste förresten inte att söndagsbarn är turbarn!

Vi har precis gått igenom tredje kurnatten, med bara pyttesmå vakenljud vid 04 som tystnade direkt efter ramsan :D Någon har fattat att det verkligen inte är lönt att ligga vaken och vänta på att något roligare ska hända, lika bra att sova vidare.

Kram
Karin
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Oj vad han sover fint! :) Jag ville bara berätta att jag vände täcket på andra ledden och då ligger det ju kvar mkt lättare, än så länge är han ju inte så lång så det går finfint. Satte också på en tunn men långärmad/-benad pyjamas så mammavargarna inte behövde komma fram ur sina hålor... :oops: Så nu går allt utmärkt!

Jag tycker att min bäbis sedan kuren blivit en mkt mer harmonisk liten herre men fortfarande är det så att han redan efter en timmes vakentid "gnäller/gnyr" en del. Kan det vara eftersläntrande trötthet? Jag somnar fortfarande så fort jag lägger mig i soffan med maken och försöker titta på film t ex. Är inte riktigt "tillbaka" än. Ska jag låta honom sova mer?

Hoppas det går bra för er Kajsa och Pelle! :)

/nimrah
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport att få läsa. Vad glad jag blir. Smart lösning det där med täcket, det ska jag komma ihåg. :wink:

Angående sömnen så kan du bara avgöra om han behöver mer sömn, endel behöver det. Så gå på din magkänsla tycker jag. :roll:

Ta nu tillvara det ni skapat och vårda det ömt. :heart:

Ida

www.sovgott.net
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej igen! :)

Bäbis har nu sovit fast som en klippa i nästan en månad tills... värmeböljan. På natten vaknar han en fyra fem gånger men somnar tack och lov om snabbt. Men på dagen... :( Utan undantag vaknar han efter en halvtimme. Jag förstår honom vi har säkert trettio grader här inne och ute är det ju inte mkt bättre. Han somnar inte om utan blir alldeles genomsvettig och protesterar. Jag tror att han säger Mamma det är alldeles för varmt jag KAN inte sova här. Känner inte heller att jag kan begära att han ska ligga och vänta lugnt i en timme två gånger om dagen. Nu tar jag upp honom och låtsas att det är så det ska vara efter halvtimmen och tänkte så göra tills värmeböljan är över. Andra tips?

Kram Nimrah
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Snart blir han sju månader och en schemaändring är nödvändig tror jag. Hans nuvarande är:

Yasins schema 5-6 månader:

6.40 vakna
8.30-10.00 sova 1 1/2 timme
12.00-13.30 sova 1 1/2 timme
16.00-16.45 sova 45 min
19.40 sova nattsömn 11 timmar

Alltså 14 timmar och 45 minuter

När ska man ha infört tolvtimmarsnatt? Pappa vill ju gärna hinna träffa honom oxå en liten stund på morgonen och det blir svårt med tolv timmar då. I praktiken har Yasin gått och lagt sig ngt tidigare och oftsast sovit ca 14.5 timmar per dygn (eller ngt mer faktiskt, ngn kvart kanske). Kan värmeböljan kommit samtidigt som ett behov av schemaändring? Kan det vara det som spökar också?) Ska han bara ha två lurar vid sju månader? Jag funderar i sådanafall på att sätta emluren senare så att han kan behålla den lääänge. Förslag?

En till kram kostar jag på mig :)
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Ang värmeböljan (som är jobbigast i världen, funderar på att flytta till Arktis.. :roll: ) Så måste jag få berätta om mitt halleluja-moment, aluminiumfoliet!
Min dotter har ett sånt där sovrum som har sol nästan hela dagen och blir jättevarmt. Men jag har satt upp folie på fönstren, och sen har jag tunga gardiner för med. Så öppnar man fönstret på natten och vädrar, och innan solen börjar skina igen så stänger man igen. Och har dörren stängd. Så kan det inte komma in någon värme. Det funkar så himla bra, det är alltid kallt i Celestes rum och kolmörkt.
Det är mitt bästa tips!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Nimrah!

Vad roligt att läsa att det går så bra. Du har fått supertipset nummer ett av cissii :heart:

Angående schemat så kan det vara läge att ändra. Tolvtimmars natt är att föredra tycker jag personligen, framförallt om ni tänkt er förskola innan liten är tre år. På förskolan brukar de inte sova mer än 1,5 h och då behövs 12 h natt för att få ihop det. Men gör det som passar er bäst.

För att få till ett 14 timmarsschema med 11 h natt så skulle jag personligen ta bort 45 på förmiddagsluren.

Ida

www.sovgott.net
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Tack för era svar!
Hm. Jag har persiennerna neddragna, aliminiumfolie och mörkläggningsrullgardin... På grund av hur fönstrena är konstruerade måste rullgardinen sitta så att att fönstren inte går att öppna så mkt. (riktigt kluriga föänster faktiskt.) Dessutom släpps ljus in från både köket och vardagsrummet och där har vi ingen mörkläggning alls. På natten stänger vi till vardagsrumsdörren med liten öppning för luftgenomströmning och har toalettdörren öppen eftersom köksdörren har glasruta. Allt öppnas under de få mörka timmarna. :) Vi satt till och med och tittade på luftkonditionering för flera tusen för att vi var så desperata i värmen (vi kunde inte heller sova). Tack och lov var denna natt helt perfekt och lur ett oxå. det verkar gå lika bra med pågående lur.

Angående schemat. Förhoppningsvis kommer jag att vara hemma med Yasin och då behöver han inte anpassa sig efter sånt som förskola förrän mkt senare. Ska det vara 14.5 timme eller 14 vid sju månader?

En fråga till som ju kommer verka väldigt konstigt vid det här laget... :oops: Men ska man alltid ramsa x 4 nu oxå? Efter kuren menar jag. Jag har nog missförstått i sådana fall då jag bara ramsat en gång sedan dag 4 tror jag. Är det bara pangramsa som är gånger en?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Angående schemat. Förhoppningsvis kommer jag att vara hemma med Yasin och då behöver han inte anpassa sig efter sånt som förskola förrän mkt senare. Ska det vara 14.5 timme eller 14 vid sju månader?
Ursäkta jag är nog lite förvirrad idag. :oops: Naturligtvis ska det vara 14.5 timmar. Vad skönt för er att inte behöva tänka på förskola. Ha då kvar 11 timmars natt om det passar er. :wink:
En fråga till som ju kommer verka väldigt konstigt vid det här laget... Men ska man alltid ramsa x 4 nu oxå? Efter kuren menar jag. Jag har nog missförstått i sådana fall då jag bara ramsat en gång sedan dag 4 tror jag. Är det bara pangramsa som är gånger en?
Nu verkar det ju funka för er ändå men med en ramsa så menar man fyra verser. Så även om vi skriver en pangramsa så menar vi den i fyra verser. Men jag tror att det egentligen inte spelar så stor roll. Det är ju mer om man ska bryta en klagan som det behövs lite mer övertygelse om du förstår vad jag menar? :wink:

Ida

www.sovgott.net
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Tack och lov för att den värsta värmen är över! :) Nu går allt fint igen.

Vi ändrade till:
7.10 vakna
9.00-9.45 sova 45 min
12.00-13.30 sova 1.5 timme
16.00-16.45 sova 45 min
19.40 sova nattsömn 11.5 timmar

:?: När börjar man med två lurar och hur länge har man kvar de? (Ungefär alltså)

Undrar Nimrah
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"