Nu har helgens nätter gått och totalt 7st är avklarade. I det stora hela har de gått bra. Vill gärna vakna något tidigare varje dag, och har svårt att somna om. Går inte in längre utan ramsar och avvaktar. Kan vara tyst i 5-10min och blir sällan ledsen och inte speciellt arg heller, bara lite less känns det som. Inatt så har det inte gått fullt lika bra. Har varit upp flera gånger efter 3 och ramsat. Vaknade sen 5.10 och kunde inte somna om. Har låtit väckarklockan ringa 05.45 (istället för 5.55) senaste mornarna då han varit igång tidigt. NÄr den ringer kommer han av sig lite och det blir lätt att gå in och göra morgon.
Dagslurarna har strulat lite faktiskt sönd, månd. Måste försöka pricka schemat nu. Kan man hoppas att det är ett sista djupdyk?
På lördag åker vi till stockholm för att gå på bröllop. Barnen följer med och mormor med som nanny. De blir med henne och min svåger vars lägenhet vi ska bo i alla tillsammans. KÄnner lite hur vargen slickar mig i nacken inför det här. Men det är en natt så blir det tok så kan vi fixa det hemma på söndag igen. NÅgra lugnande ord kanske?
Sofia
Mamma till en prinsessa född 040807 och en liten prins född 070714
Det här kommer att gå hur bra som helst. Prata ordentligt med din mamma bara om hur hon ska agera så ska du se att allt kommer gå bra. En klok kvinna sa så här: "en gång är ingen gång, men två gånger är en vana." Så om det mot förmodan skulle bli tokigt på lördagen så är det bara att låtsas som om det regnar och köra på som vanligt på söndagen.
Jag tror precis som du själv skriver, att ni just nu har haft ett bakslag. Men det kommer ni snart ur med hjälp av ramsan ska du se.
Hej och tack för lite uppmuntran. Det är så lätt att misströsta lite och tro att det gått fel någonstans. Idag har schemat suttit på näsan nästan och båda passen somnade han prick resp. 1min innan utsatttid. Det får man väl vara nöjd med! Första varvet kunde jag väcka som planerat, men det andra vaknade han efter 50min och kunde inte somna om. Envis som en åsna drog jag vagnen sen i de 40min som var kvar. Nöjde sig med det så länge jag drog, försökte klättra ut när jag backade ett steg. Just nu måste jag nog ta hand om storasyster lite. Hon är så duktig och tålmodig med allt tid som ägnas åt lillebror men iband blir det för svårt såklart...
/Sofia
Idag har schemat suttit på näsan nästan och båda passen somnade han prick resp. 1min innan utsatttid. Det får man väl vara nöjd med!
Absolut, bra jobbat. Det är superviktigt att schemat följs slaviskt nu i början. Pris och beröm =D>
försökte klättra ut när jag backade ett steg.
Lösningen för oss var en gammal hederlig sele. Då kan han inte kättra ur men ändå röra sig.
Hon är så duktig och tålmodig med allt tid som ägnas åt lillebror men iband blir det för svårt såklart...
Var noga med att tala om för henne att du behöver hennes hjälp för att lillebror ska kunna sova. Pakta om det behövs. Snart kommer ju lillebror att sova som en klocka och då är det ju inget problem längre
Helmer somnade ca 10min före utsatt tid (19) på kvällen, var så supertrött att det knappt gick att hålla honom vaken på väg till sängen. Hade varit ute i princip hela vakna dagen. Somnade snabbt och sov sen fram till kl4 då han vaknade till och frågade lite. Gick upp och ramsade mjukt, nästan viskande och sen somnade han om och.... när klockan ringde sov han fortfarande!!!! Hörde att han vaknade till och började röra på sig då direkt som om han verkligen kände till signalen att gå upp. Gick in och gjorde glad morgon och han var mosig men också nöjd själv. Känns helt underbart!
Tack för all hjälp och stöd ! Tack vare er har det gått så snabbt att komma ifas och in i goda rutiner. Tidigare kändes det som om vi fastnade hela tiden någonstans bland verktygen, nu fixade vi det på ett kör!
Hänger kvar ett tag till tror jag, vi har ju fortfarande några saker att klara av. I helgen blir det bröllop att gå på för mig och min man och barnvakt och sova på nytt ställe för oss alla då vi har lånat en lägenhet i stockholm. Helgen efter ska vi besöka vänner och sova över... Men det känns tryggt och jag är inte orolig längre
Sofia
Fick ett så härligt mail idag som jag gärna vill dela med mig av så läs och begrunda!
/Sofia
> Majonnäsburken och två koppar kaffe
> När saker och ting i Ditt liv nästan har blivit för mycket för Dig att hantera,
> när dygnets 24 timmar inte känns nog, kom ihåg majonnäsburken och två koppar
> kaffe:
>
> En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet
> framför sig. När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor
> och tom majonäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med
> golfbollar . Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna
> samtyckte till att den var det.
>
> Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken . Han skakade
> den lätt. Småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna. Återigen
> frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det.
>
> Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken .
> Sanden fyllde upp resten av tomrummen. Han frågade ännu en gång om burken var
> full. Återigen svarade studenterna med ett enhälligt 'ja'.
>
> Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela
> deras inne-håll i burken , vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum
> som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade.
>
> Nu, sa professorn medan skratten klingade ut, vill jag att ni tänker er att den
> här burken representerar ert liv.
>
> Golfbollarna representerar de viktiga sakerna som familj, barn, hälsa och annat
> som ligger passionerat i ert hjärta. Sådant som - om allt annat gick förlorat
> och bara dessa saker återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv.
>
> Småstenarna representerar andra saker som betyder något , som hem, jobb och bil.
>
>
> Sanden representerar allt annat - småsakerna.
>
> Om ni lägger sanden i burken först, fortsatte professorn, går det inte att få
> plats med golfbollarna eller småstenen.
>
> Samma sak är det med livet. Om du lägger all tid och energi på småsaker finns
> det inte plats för det som är viktigt för dig.
>
> Så, var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet.
> Umgås med dina barn. Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till, åt
> det som gör dig passionerad.
>
> Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt. Ta hand om
> 'golfbollarna' först - sakerna som verkligen betyder något.
>
> Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand.
>
> En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar.
>
> Professorn log och sade, jag är glad att du frågar.
>
> Kaffet finns med för att visa er att hur fullt och pressat ert liv än känns, så
> finns det alltid plats för en fika med en vän.
>
>
>
>
Har varit på bröllop i Stockholm i helgen, suttit flera timmar i bil, delat liten lägenhet på 1rok med sovalkov på 4vuxna och 2barn samt haft barnvakt till barnen där medan vi var på vigsel och fest. Sammanfattat så har det faktiskt gått jättebra! Har hållit sovtiderna noga. Sov i bilen på väg dit (blev lite kortare än planerat), i vagnen i hallen i lägenheten 2pass och på promenad ute på djurgården. Lördagskvällen gick kanske inte riktigt som planerat men det låtsas vi som ingenting med. Förstår såklart att det är jättesvårt för andra att helt på beställning ha samma attityd som vi kämpas så länge med att få. På söndagen återgick vi bara till precis samma rutiner som vi har bestämt. När vi skulle åka hem sen på söndagen hann klockan bli 16. Inte helt uppskattat av lilleman att sitta stilla då. Skrek mest och var arg och vad gör man. Körde flera stopp med krypa runt och röra på sig. Sista gången gav vi välling, bytte till pyjamas och packade fram vagnen i vilken han somnade rätt snabbt. Så lyfte vi tillbaka i bilen och körde de sista 15milen hem. Hemma vaknade han till så då ammade jag lite faktiskt men hade nog egentligen kunnat hoppa det. Sen sov prinsen i alla fall till 5.45 då vi gjorde glad morgon!
Sammanfattningsvis måste jag säga att schemat känns tryggt och stabilt, vi känner oss säkra på vår sak och trygga som föräldrar. Barnen mår bra!
Sofia
Nätterna går jättebra numera och problemet med vargtimmen är borta. Det är sååå skönt! Senaste tiden har jag märkt att han haft svårare och svårare att sova tiden ut i vagnen på dagtid vilket har strulat till det vissa dagar. Har börjat lägga i sängen i stället och då sover han som en liten prins nemas problemas. Enda kruxet tycker jag är att man blir så bunden då efter som han sover både på fm och em. Vagnen har alltid annars (även för storasyster) varit ett säkert kort och en trygghet som man alltid har med. Nu med sommar och semester skulle det underlätta mycket. Tips och råd om detta? Just nu känns 2 pass (11-1,5-1,5) som ett måste men när är det lämpligt att dra ner till ett pass? Känner att jag måste ha lite framförhållning...
Sofia
Vad roligt att höra ifrån dig pch vilken härlig rapport.
Tips och råd om detta? Just nu känns 2 pass (11-1,5-1,5) som ett måste men när är det lämpligt att dra ner till ett pass? Känner att jag måste ha lite framförhållning...
Flertalet barn behöver två lurar åtminsone till 14-15 månader och endel ända till 18 månader. Barnet brukar signalera tydligt när det är dags att ta bort en lur. Då ligger den glatt och pratar bort en lur. Oftast förmiddagsluren.