Hjälp med mat och sovtider

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D
Den ser bra ut. Ramsan fungerar första gången han vaknar men inte mer. Han skriker och tittar runt sig som om han vore skräckslagen.
Det låter som att det är på tok för ljust i rummet om morgnarna.
Det blir verkligen pannkaka av det hela men om han vaknar innan det är dags och inte somnar om ska jag ändå vänta med mat och sömn under resten av dagen och benhårt följa schemat. Då får han ju vara vaken dubbla pass och utan mat i dubbla pass. Eller har jag fattat något galet?
Här förstår jag inte, utan mat i dubbla pass blir han inte om du följer schemat, då kommer maten med 3-4 h mellan rum som det ska vara, oavsett om han sover all sömn han ska. Här gäller det att inte låta han sova igen förlorad sovtid, utan nu ska han lära sig sitt schema, så sover han bara 45 min av 2 h, så första dagn är du generös med vagning, så han somnar om, och sedan backar du gradvis för var dag.

Hur tar ramsan på kvällen?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mayo1

Inlägg av mayo1 »

Hej igen

Tack för svaret. Nej det är supermörkt i rummet, stängd dörr och hel täckande rullgardin. Det kommer inte ljus någonstans i princip.

Nej du har rätt men jag menar att han ska vakna 11 och äta direkt och sen sova kl 13.00 till 14.00 och äta direkt när han vaknar för att sedan sova kl 16.30 igen. Så kan scenariot se ut så här; han vaknar 11.00 och äter, men vägrar sova kl 13.00 och är vaken till 14.00. Så får han mat igen 14.00 ska jag då hålla honom vaken till 16.30? tills nästa sovpass. För det orkar han inte utan han kommer att somna runt 15.00 istället. Vet inte om jag lyckats förklara hur jag tänker, men förstår du hur jag menar?

Om han vaknar 6 och skriker och vill äta men han ska egentligen upp . Ska jag låta han va utan mat till 8? om jag då ger han mat kl 8 så kommer han att somna direkt och inte vara vaken till nästa riktiga sovpass. Är du med? hur löser jag detta?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D
sen sova kl 13.00 till 14.00
1 timmes pass är inte normal sömnrytm för dom flesta utan 45 min el 1,5 h.

Nu när du ska sätta ett nytt schema så kan du vara extra generös med vagnandet alt promenad med vagn, just för att han ska sova rätt tider, det är inte viktigt att han ska sova precis varje minut, men en stund det kan han. Så bjud på skön vagning i modell extra skön eeller en promenad med förtäckt sufflet. Sedan när tiderna sitter så kan du backa mer och låta han somna i vagn med bara ramsa osv.

Gällande morgonen så är jag inte riktigt med, utgår vi från "nya" schemat nu, ville ud ha det eller hur var det?

6.30 Godmorgon, frukost
8.30 - 9.15 Sova 45 min
10.30 Äta
11.30 - 13.30 Sova 2 h
13.30 Mellis
15.45 - 16.30 Sova 45 min
17.00 Middag
19.00 Kvällsslurk
19.30 Sova Natt

Från det nya utgår vi från att morgonen startar 6,30, och vaknar han 6 så får han jollra på tills väckar klockan ringt, frukost direkt och sen vakenpass till 8.30. Här känns det?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"