Funderingar inför kurande

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Eftersom lilla fröken behagar att vara ett 30 minuter "djur" :wink: så följer hon så klart inga klassiska mallar och utifrån vad jag kan se så är schemat tipp-topp. Dock hade jag velat ha så mycket som 3 timmar vakentid inför natten, men man kan ju inte få allt :wink: Haha men du ser ju om hon inte har några insomnings problem, så är det inte heller något problem! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Helan

Rapport

Inlägg av Helan »

Hej :D

Nu har vi kört igång och första natten är avklarad! :D Den blev ungefär som förväntat för Miras del men inte för min egen :wink:

kl 19.30 läggs hon med skratt till gonatt efter konstens alla regler. Vi har bestämt att hon ska få sova på rygg eftersom hon älskar det. Hon har somnat själv på ramsa ett tag nu men blir nu vansinnig när jag helt plötsligt buffar henne. Efter en liten stund börjar hon borra ner sig i kudden som hon brukar men är fortfarande arg. Hon tittar mig rakt i ögonen och undrar om jag inte är riktigt klok :wink: Jag beslutar då att låta henne vara och somna som hon brukar - och det funkar! Efter totalt ca 20 minuter sover hon. I kväll skall hon få somna ifred som vanligt :)

Sedan vaknar Mira varannan timme som ett urverk, det är på minuten! Första gången vänder jag henne på mage och buffar henne lugn(eftersom hon såg mig på ryggläget så funkade det inte något vidare...) och solfjädrar sedan innan jag ramsar mig ut, efter trött gnäll bekräftar jag och fem minuter efter uppvak sover hon igen :D Detta fortsätter som sagt hela natten igenom, varannan timme, med uppvak och sovande inom fem minuter. Ända tills vargtimmen :( Då tar det en timme innan hon somnar igen. det blir ömsom buffning+solfjäder och ömsom påminnelser och bekräftelser utanför dörren. Det är tyst flera gånger och jag tror hon sover men då vaknar hon till igen. Mitt i detta blir jag jätte-, jättetoanödig :roll: :lol: Efter 25 minuter fixar jag det inte längre så i en paus väcker jag maken som får order om att solfjädra henne om hon vaknar igen, han är ju inte inläst på de första nätternas agerande så jag tänker att solfjädern är bästa alternativet just då.

Medan jag är iväg så vaknar hon och är arg så maken solfjädrar henne och ramsar sig ut. Jag tar sedan över igen. Fram emot halv sex somnar hon så slutligen. Men det är nu det verkligen börjar för mig :!:

Jag börjar känna mig febrig, yr och illamående. De sista gångerna som jag bekräftar innan Mira slutligen somnar kan jag knappt stå påbenen - så yr är jag :( När maken stiger upp får han fixa mackor eftersom jag tror att det är hungern som spökar. Det hjälper mot det värsta tills vi gör godmorgon klockan 07.00. Maken åker till jobbet vid 07.30 och tanken är att han skall komma hem efter lunch så jag får sova, men redan innan han kommit till jobbet blir jag tvungen att ringa hem honom - jag är så dålig :roll: :( Det var länge sedan jag var riktigt bakis men detta var som den värsta bakfyllan jag någonsin varit med om :shock:

Nu har jag sovit några timmar, ätit lunch och skall gå och lägga mig igen och mår mycket bättre nu :D Är detta vanligt :roll: ? Jag hade inte förväntat mig detta alls :(

Inatt vet jag inte hur vi skall göra :( Jag fixar inte en sådan morgon igen. Antingen får maken ta natten eller så sover jag utanför Miras dörr och hoppas på att hon vaknar på klockslaget efter två timmar igen så jag får någon sömn däremellan :roll:

//Helen
Mamma till A född 030829 och M född 071105
Helan

Inlägg av Helan »

Nu har maken lagt lilltjejen och hon gnyr litegrann, precis som vanligt. Vi har ännu inte bestämthur vi gör inatt - har ni något råd?

//Helen
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag har inte hört att det är någon som mått så dåligt som du, men är det så att du tror att det är blodtryck, blocksocker etc så kanske det är bäst maken tar över redan inatt, och det är ingen fara på taken för det bara han är påläst och vet vad som ska göra. inatt ska ramsan ta över mer! :lol:

//Malin
Helan

Inlägg av Helan »

Hej, och tack för rådet :D

Jag tror varken det var blodtryck eller blodsocker, jag hade ätit mackor under natten, utan helt enkelt sömnbristen :( Inte undra på att barnen mår dåligt efter månader av sömnbrist :!: när jag mår dåligt efter en natt... Maken har varit tvungen att vara vaken någon natt pga sitt arbete och berättade idag att han också känt sig "bakfull" efteråt :!:

Känns skönt att ta tag i detta nu innan Miras sömn hann bli helt åt skogen :D

//Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag måste bara skriva att det låter som du jobbade på bra inatt. Att du varierade verktygen efter hur hon agerade är toppen. Kom ihåg i natt att ramsan ska ta över mer och mer precis som Duggan skrev. Hoppas du mår bättre nu. Ser fram emot rapport imorgon :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Helan

Inlägg av Helan »

Tjohoo, så glada vi är idag, natten var fantastiskt bra :lol: :sleep:

Efter nattningen där vi la Mira på rygg och lät henne somna med ramsa som vanligt så somnade hon efter bara någon minut. Maken lade sig att sova någon timme medan jag hade jouren utanför dörren, men inte ett pip från Mira. Vid 23-tiden byttes vi av och maken tog resten av natten.

Mira vaknade och gnydde till vid 00.15, 00.52, 04.10 och somnar om själv :D :lol:

Mellan 05.00-05.55 gnäller hon vid 5 tillfällen och ramsas vid två av dessa, sedan sover hon till 06.45 då hon vaknar pigg och glad och ligger lugn tills vi gör glad morgon vid 07.00 :D

Nu på morgonen var hon supertrött inför första vilan så hon fick lägga sig lite för tidigt men vaknade efter exakt 30 minuter och var hur glad som helst. Hon fick ligga kvar och somnade om efter en kvart och sov 45 min till vilket gjorde att hon totalt sov 15 min för lite men det kan man ju bjuda på, eller hur?

Vårt schema ser ut så här:

19.30-7.00 natt
7.15 amning, gröt
9.30-11 sova ute
11.30 mat
13.30-15 sova ute
15 mellis
17-17.30 sova ute
18 mat
19 kvällsslurk, gröt
19.30 sova

Nu tror vi att natt tre blir ännu bättre :sleep:

//Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Kan bara bekräftelseramsa er natt. Vad bra den gick. :thumbsup: :D

Var nu noga med att hålla schemats tider till punkt och pricka. Om lillan själv väljer att vara vaken kan ni inte göra något åt. Ni kan ju bara ge henne förutsättningarna för att sova, inte sova åt henne. Så ni gjorde helt rätt på förmiddagsluren. :wink:

Ser fram emot tredje nattens rapport :heart:

Ida

www.sovgott.net
Helan

Inlägg av Helan »

Tredje natten gick jättebra - fram till vargtimmen :(

Efter läggningen så är Mira tyst fram tills småtimmarna någon gång då hon gnyr men somnar om själv :D

05.10 vaknar Miras pappa som har "jouren" av att hon skriker och han ramsar henne två gånger innan hon somnar om. 05.30 gnäller hon och ramsas. Från 05.42. gnäller hon och ramsas om vartannat fram till 06.00 då hon tystnar. 06.18 skriker hon igen och solfjädras lugn, när pappa går ut blir hon superförbannad och han försöker solfjädra henne lugn igen men det lyckas han inte med, han fortsätter fram till 07.00 då storebror och jag går in och gör glad morgon. Eftersom hon är tvärarg sätter jag henne upp i sängen för att bryta ilskan och hon lugnar sig innan vi tar upp henne. Puh. Maken kände sig helt misslyckad, mest för att han inte hade läst in sig på vargtimmens agerande innan.

I natt är det min tur att ha jouren och jag skall sätta klockan på ringning vid 05.00 så jag är redo :D Det svåraste blir nog att stänga av öronen om hon blir förbannad inatt igen :(

//Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Låter som en bra idé, att förekomma :wink: Tidiga uppvak kan man få drass med ett tag. Men det är bara att jobba på så sitter det snart. Var noga med mörkläggningen. Har ni infört väckarklockan, är ett superverktyg tycker jag. :wink:

Ida

PS. bra jobbat av lillan fram till vagtimmen måste jag säga :wink:

www.sovgott.net
Helan

Inlägg av Helan »

Även natt fyra har gått jättebra :D :sleep: förutom att jag klantade till det och råkade väcka Mira efter en timme i går kväll :oops: jag skulle ta loss täcket som jag tyckte hade lindats lite väl mycket runt ansikte och hals... Hon blev jättearg och lyssnade inte på ramsan så jag solfjädrade henne lugn. Sedan var det tyst fram till 04.45 då ett stegrande gnäll får en pangramsa till svar och det blir tyst i en timme då hon behöver en pangramsa till. Vid 7 ringer väckarklockan och hon blir jättearg för att bli väckt :shock: Förut har hon alltid vaknat innan sju!

Dagsömnen idag har dock strulat istället för natten, en klassisk reaktion vad jag förstår? fmlur vaknade hon efter 30 och jag ramsar men hon är bara glad, eftersom det är en hel timme för tidigt går jag kanske 100 m innan jag ställer vagnen still och ramsar mig bort och hon sover sedan 45 till. PÅ emlur är det likadant förutom att hon inte somnar om :(. sista luren funkar bra men nu ikväll är hon trött!

Till imorgon tar vi bort väckarklockan så att vi kan väcka henne utan att chocka henne med klocka.

//Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Superbra jobbat. :thumbsup: Ja det är så att de små när de börjar sova hela natten så tror de till att börja med att de inte behöver så mycket dagsömn. Men genom att du ger henne förutsättningarna så kommer hon snart sova som en stock även på daglurarna. :sleep:
Till imorgon tar vi bort väckarklockan så att vi kan väcka henne utan att chocka henne med klocka.
Om jag var du så skulle jag behålla den ett par dagar till och se om det inte ger sig. Är nämligen min och min familjs bästa vän här hemma. Så vi skulle inte klara oss utan den :wink:

Ida

www.sovgott.net
Helan

Inlägg av Helan »

I nättras var det makens tur att göra bort sig :oops:. Han ställde in sändaren på Miras rum efter 45 minuter, hon vaknade trots att han var tyst som en mus och lyssnade inte på ramsan överhuvudtaget så han solfjädrade henne lugn. Sedan var det helt tyst fram till 05.10 :D
Vilken duktig tjej vi har :D :sleep:

Vid 05.45 och 06.25 behövde hon ramsa och blev sen sur när klockan ringde vid 7 och hon inte fick sova mera :shock: Det är ju häftigt i och för sig men jag tror att vi tar bort klockan imorgon och inför den om hon vaknar alldeles för tidigt och vill upp. Utan klocka kan hon få vakna först av våra lugna röster och sedan kan det bli tjo och tjim när hon väl öppnat ögonen.

//Helen
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Dom anturliga sömnrytmpassen ligger ju på 5 min, 20 min och 45 min osv, så man får passa på att göra ärandena in i rummet därimellan :wink: Jag måste hålla med dig, vilken duktig gumma ni har! :lol:

Klockan gör ni som ni vill med, absolut!

//Malin
Helan

Inlägg av Helan »

Natten som gick kom ett litet bakslag :(

Nattningen gick smidigt som vanligt 19.30 men efter en timme vaknade hon och var jätteledsen på en gång, men tystnar efter ramsa, likadant vid 21.45 - jätteledsen med en gån. Även nu tystnar hon med ramsa. Vid 00.30 och 04.45 sker samma sak, vid 05.15 behöver hon två ramseomgångar :(

Kl. 06.15 vaknar hon igen jätteledsen och lyssnar inte på ramsan, efter en kvart solfjädrar jag henne och hon har mycket svårt att lugna sig så i en lugnare period gör jag glad morgon vid 06.45. Känns så himla trist att hon har vaknat jätteledsen tre morgnar i rad :cry:

Hon var sedan jätteledsen ända tills hon fick amma, då piggnade hon till och åt sedan mycket gröt också. Vid lunchen var hon också ledsen/gnällig men då avbröt vi maten och jag fick hjälpa henne att bajsa - hur mycket som helst kom ut :D Kanske var det det som spökade hela fm? Sedan åt hon jättemycket :D

Fm-vilan funkade ok idag, hon vaknade som vanligt efter exakt 30 min men somnade om efter 15 minuter och sov i exakt 45 till.

Jag funderar på att tidigarelägga fmvilan med 30 minuter eftersom hon alltid är jättesupertrött och det är svårt att hålla henne vaken 2.5 timmar på morgonen. Förut somnade hon alltid 1-1.5 timmar efter uppstigning på morgonen, så jag tror att vi tänkte lite galet när vi gjorde upp hennes schema.

//Helen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"