Ida
Nybörjare behöver hjälp
-
ilindstrom
Helt ok natt...
Pluttan vaknade runt 12 och var ledsen. Fick lugna henne i vaggan innan jag tog upp henne och ammade. Lade tillbaka med ramsan, sömn. Sedan vaknade hon en gång till under natten men det uppvaket fixade hon helt själv.
Synd nog vaknar hon alltid runt 06 (morgon 07) och pratar. Jag låter henne vara, ger vaggan lite lätt gung om hon gnäller. I morse hörde jag att hon vänt sig till magläge, man hör på hennes "Uh...uh...uhh" att hon ligger på mage. Tillslut blev hon ledsen så jag gjorde morgon 06.45 ist för 07. Sjöng och var glad (min sambo tittade yrvaket på mig med ett litet tappert försök att låta glad för Elsas skull). Tittade ner i vaggan och där ligger hon med världens putläpp!
"Näää men inte är väl duuuu ledsen nääähäähäää, jihooo vilken underbar morgon" tjoade jag, och sedär! Ett leende direkt. 
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
ilindstrom
Besök av varg
Släppte in vargen igår
Han måste smitit in när sambon kom hem tidigare och jag tappade bort mig lite. Dagen hade gått jättebra och så kom han och jag tänkte att nu ska den ointresserade få se hur bra det verkligen går. Då måste den ha smitit in, för det funkade inte alls, jag tappade mitt eget förtroende och hela 45 min luren var förstörd. Ramsade och försökte men hon skrek som en stucken gris, arg, ledsen, rädd, svårt att urskilja. Trodde arg, men det var nog rädd (inte undra på det när vargen stod lutad över vagnen).
Fick vagna henne lugn, sedan göra slut på luren i glad ton. Gav henne till sambon och gick in på toa och grät en skvätt. Dåliga dåliga mamma som lät vargen smita in.
Var nervös inför nattningen men tänkte ATTITYD! Nattade efter skratt och ramsade ut. Självklart du ska sova, jag vaktar. Tyst...tyst...sömn. Jippi!
Vaknade 24, jag ramsade lugnt, hon frågade lite tveksamt, jag ramsade. Tog väl ung 20 min innan hon sov igen.
02 vaknade hon som vanligt, det är då hon brukar få mat. Jag skyndade mig att amma henne innan hon var fullt vaken. Sen ramsan och hon sov til 06. Då fick hon prata på tills 06.45 då vi gjorde GLAD morgon både sambon och jag.
Har fått boken och kastade mig över den igår. 8)
Var nervös inför nattningen men tänkte ATTITYD! Nattade efter skratt och ramsade ut. Självklart du ska sova, jag vaktar. Tyst...tyst...sömn. Jippi!
Vaknade 24, jag ramsade lugnt, hon frågade lite tveksamt, jag ramsade. Tog väl ung 20 min innan hon sov igen.
Har fått boken och kastade mig över den igår. 8)
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
ilindstrom
Känner så väl igen mig i din text om gårdagen. Man vill visa hur bra det här är. Sätter nästa sin heder på spel och så blir det naturligtvis pankaka. Men men du redde ju upp det snyggt tycker jag
Men du vilken kanonnatt. Du gör ju helt rätt redan innan du läst boken, tror du är en naturbegåvning
Nu är det väl egentligen bara nattmålet som ska bort så är ni ju redan i hamn. Läs på och sedan finns ju vi andra här.
Kramar
Ida
Men du vilken kanonnatt. Du gör ju helt rätt redan innan du läst boken, tror du är en naturbegåvning
Nu är det väl egentligen bara nattmålet som ska bort så är ni ju redan i hamn. Läs på och sedan finns ju vi andra här.
Kramar
Ida
Ååå måste bara få berätta natten!
Vi har bestämt att vi ska kura på riktigt när hennes dop är över i början av maj, först då gör vi om gästrummet till barnrum. Men jag tänkte att det kan ju inte skada om jag försöker som jag gör nu fram tills dess. Och ja, jag vet, man ska inte halvkura egentligen, men jag är sååå sugen på att testa!
Så i natt fick inte Elsa amma en enda gång! Hon vaknade tre gånger, 24, 03 och 05 och jag ramsade en vers, lugn och fin. Hon gnällde lite, vi diskuterade en stund, sen somnade hon om!!!
Vaknade som vanligt tidigt 06.20 och pratade och gnällde lite, men jag ramsade två gånger och lät henne vara tills 06.45, GLAD morgon. Är sååå trött men sååå glad. Om det kan funka såhär så borde det ju vara bättre än att jag tar upp henne och ammar = räddar henne från vaggan.
Boken är jättebra, har läst ca halva redan.
Tack för stöd och råd
Boken är jättebra, har läst ca halva redan.
Tack för stöd och råd
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
ilindstrom
Vilken härlig morgonläsning.
Jag skulle säga att du just startat din kur. Jag håller med dig fortsätt så här. Om jag var du skulle jag nu anse att nattamningen är avslutad. Du ska se att om bara några få nätter så kommer hon inte att vakna alls.
Vad härligt för er, njut nu av varandra och de härliga vårvädret
hälsningar
Ida
Vad härligt för er, njut nu av varandra och de härliga vårvädret
hälsningar
Ida
Hej hopp!
Det var fler uppvak i natt, men hon somnade om med ramsan, till och med på morgonen! Hon somnade på mage igår (vände sig själv) så jag lät henne ligga kvar så. Jag vaknade av hennes knölande 07.10 och tänkte "Oj vi har försovit oss!" Fort upp och GLAD morgon
Dagarna går fortfarande sådär, men idag har jag fått henne att sova hela lurarna med någon kvarts marginal.
Hon äter med god aptit och är glad för det mesta, underbara Elsa!
Idag var hon med oss ute och planterade om blommor, hon fick en mini-plast-kruka att känna på. Så där fick vi i både social delaktighet och utevistelse!
Kram Bea
Det var fler uppvak i natt, men hon somnade om med ramsan, till och med på morgonen! Hon somnade på mage igår (vände sig själv) så jag lät henne ligga kvar så. Jag vaknade av hennes knölande 07.10 och tänkte "Oj vi har försovit oss!" Fort upp och GLAD morgon
Dagarna går fortfarande sådär, men idag har jag fått henne att sova hela lurarna med någon kvarts marginal.
Hon äter med god aptit och är glad för det mesta, underbara Elsa!
Idag var hon med oss ute och planterade om blommor, hon fick en mini-plast-kruka att känna på. Så där fick vi i både social delaktighet och utevistelse!
Kram Bea
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
ilindstrom
Små frågor bara:
Vad betyder skarv? Är det när de går upp i ytligare sömn? efter tex 20 min, 45 osv?
På sista dagsluren idag vaknade hon 10 min innan. Jag ramsade lite men hon var sur. Hon hade varit jättearg innan hon somnat, den sista luren är ofta lite butter, trots bekräftelsen. Jag gick in efter 5 min för att hon inte skulle skrika upp sig. Då var hon trots glatt upptagande sur ändå tills hon varit vaken och ammat. Först då fick jag mig ett leende. Hur ska jag göra här? Vänta ut tills luren är slut och låta henne vara på vilket humör som helst eller ska jag "väcka" trots att luren ej är slut för att hon ska vara glad? Om hon bara pratar låter jag henne alltid vara, möjligtvis en påminnelse om hon gnäller.
Vad betyder skarv? Är det när de går upp i ytligare sömn? efter tex 20 min, 45 osv?
På sista dagsluren idag vaknade hon 10 min innan. Jag ramsade lite men hon var sur. Hon hade varit jättearg innan hon somnat, den sista luren är ofta lite butter, trots bekräftelsen. Jag gick in efter 5 min för att hon inte skulle skrika upp sig. Då var hon trots glatt upptagande sur ändå tills hon varit vaken och ammat. Först då fick jag mig ett leende. Hur ska jag göra här? Vänta ut tills luren är slut och låta henne vara på vilket humör som helst eller ska jag "väcka" trots att luren ej är slut för att hon ska vara glad? Om hon bara pratar låter jag henne alltid vara, möjligtvis en påminnelse om hon gnäller.
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Hejsan!
Det har helt rätt om "skarvarna", det är där dom naturliga sömnrytmpassen ligger.
Gällande dagslurarna så har jag alltid låtit min gosse ligga tiden ut, och emluren brukar vara den som kan trixa lite och det har sovits under promenad här hemma med stor framgång. Mamma har fått göra av med lite kalorier på samma gång
//Malin
Det har helt rätt om "skarvarna", det är där dom naturliga sömnrytmpassen ligger.
Gällande dagslurarna så har jag alltid låtit min gosse ligga tiden ut, och emluren brukar vara den som kan trixa lite och det har sovits under promenad här hemma med stor framgång. Mamma har fått göra av med lite kalorier på samma gång
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ok, jag ska nog försöka låta henne ligga kvar så länge som möjligt då. 8)
Några fler funderingar, de ploppar upp allteftersom märker jag.
Nu har jag ju smygstartat kurningen, tänkte vänta till maj då hon får eget rum, men nu går ju nätterna så bra så jag kör på. Hur blir det sen när hon får eget rum och spjälsäng som hon aldrig sovit i? Ska jag bara låtsas som det regnar och ramsa som vanligt eller ska jag gå igenom en "minikur" med buffning? Jag har ju aldrig buffat henne!
I mina ögon borde hon ju lärt sig att somna själv då. Sover i det rummet i vagnen på dagarna nu så rummet borde hon vara van vid.
Vet inte om jag gör solfjädern rätt, själva markeringen när hon ska sova blir lite konstig. Jag lägger ju henne på sida och försöker markera ben armar och huvud lite lätt (känns nästan onödigt tycker jag, men det kanske man ska i stället för att dra upp armarna osv, vill ha henne på sida än så länge). Jag gör sedan en hel fjäder av händerna och trycker lätt. Sedan lägger jag på tyg på vagn, skakar till handtaget och går med ramsan. Gör jag rätt?
Om det nu var så att jag måste ta till krisverktyg, hur gör jag och vad väljer jag? Har ju aldrig buffat, eller solfjädrat henne förut. Har bara kört vagning och ramsa. Om hon ligger i säng och det är kris, vad gör jag???
Jag jobbar på att backa med ramsan nu. Hon har helt klart förstått den för nätterna går bra och i går kväll var hon tyst i 15 min innan hon satte igång (troligen blev hon arg att hon inte själv kunde komma till ro och somna). Men det är svårt att veta när och hur mycket jag ska använda den. Nu till lunchluren räknade jag ut att jag ramsade 7 gånger. Jag ramsar när ilksan har lugnat sig och då blir hon oftast tyst eller åtminstånde tystare sen sätter hon ofta igång med svordomar igen. Jag är noga med att bekräfta när hon är tyst. Jag är rädd att jag stör mer än hjälper här, svårt att veta hur mycket jag ska backa utan att lämna frågorna obesvarade. Hon blir ofta förbannad men lugnar ner sig efter ett par varv på ca 10 min om det är en bra gång.
Några fler funderingar, de ploppar upp allteftersom märker jag.
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
ilindstrom
Hej!
Jag tycker inte du ska kalla det smygkura för jag tycker att du genomför en bra kur just nu.
Så det tror jag er lilla också kommer att göra. Annars så skulle jag använda ramsan i första hand. Om inte den tar så skulle jag solfjädra. Kan ta en stund första gången men sedan tas den oftast tacksamt emot.
. Förstod du vad jag menade?
hälsningar
Ida
Jag tycker inte du ska kalla det smygkura för jag tycker att du genomför en bra kur just nu.
Precis som du säger så kommer hon då kunna sova och kommer antagligen sova hela natten utan att vakna. Vi flyttade precis när min yngsta hade börjat sova hela natten. Var lite orolig för hur det skulle gå. Han sträckte sig efter sängen, gossade in sig i madrassen och sov hela natten utan ett pip.Nu har jag ju smygstartat kurningen, tänkte vänta till maj då hon får eget rum, men nu går ju nätterna så bra så jag kör på. Hur blir det sen när hon får eget rum och spjälsäng som hon aldrig sovit i? Ska jag bara låtsas som det regnar och ramsa som vanligt eller ska jag gå igenom en "minikur" med buffning? Jag har ju aldrig buffat henne! I mina ögon borde hon ju lärt sig att somna själv då. Sover i det rummet i vagnen på dagarna nu så rummet borde hon vara van vid.
Själv lägger jag bara mina barn ner i sängen så att de ligger ner och sedan går jag med ramsan. Jag tycker precis som du i det här fallet att solfjädern är onödig. Om du använder solfjädern för att lugna ett barn så ska du tänka som att du mjukt håller fast barnet så att det inte kan resa sig upp. Genom att få det att ligga still så kan den lugna ner sig för att somna. kanse inte så begripligt det därVet inte om jag gör solfjädern rätt, själva markeringen när hon ska sova blir lite konstig. Jag lägger ju henne på sida och försöker markera ben armar och huvud lite lätt (känns nästan onödigt tycker jag, men det kanske man ska i stället för att dra upp armarna osv, vill ha henne på sida än så länge). Jag gör sedan en hel fjäder av händerna och trycker lätt. Sedan lägger jag på tyg på vagn, skakar till handtaget och går med ramsan. Gör jag rätt?
Har jag redan svarat på. Först skulle jag ramsa henne och om det absolut inte funkar skulle jag solfjädra henne. Buffning bara när det är absolut jättekris.Om det nu var så att jag måste ta till krisverktyg, hur gör jag och vad väljer jag? Har ju aldrig buffat, eller solfjädrat henne förut. Har bara kört vagning och ramsa. Om hon ligger i säng och det är kris, vad gör jag???
Först måste du känna att ramsan tar. När den gör det så ramsar du mindre och mindre och gör istället husljud. Det låter som om du gör helt rätt nu och super att du är noga med bekräftelsenJag jobbar på att backa med ramsan nu. Hon har helt klart förstått den för nätterna går bra och i går kväll var hon tyst i 15 min innan hon satte igång (troligen blev hon arg att hon inte själv kunde komma till ro och somna). Men det är svårt att veta när och hur mycket jag ska använda den. Nu till lunchluren räknade jag ut att jag ramsade 7 gånger. Jag ramsar när ilksan har lugnat sig och då blir hon oftast tyst eller åtminstånde tystare sen sätter hon ofta igång med svordomar igen. Jag är noga med att bekräfta när hon är tyst. Jag är rädd att jag stör mer än hjälper här, svårt att veta hur mycket jag ska backa utan att lämna frågorna obesvarade. Hon blir ofta förbannad men lugnar ner sig efter ett par varv på ca 10 min om det är en bra gång.
hälsningar
Ida