HJÄLP: 4-mån är monster på nätterna - för tidigt för kur??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Jättefint jobbat allihop med ramsan till kvällen :thumbsup:

:arrow: Bra att ni skall få mer rådgivning ang maten :!: :D (mat i andra former än mjölk utesluter ju såklart inte amning)

:arrow: Tycker att sista luren ligger för sent inpå natten. Kan du uppdatera mig med vilket schema ni önskar ha :?:

:arrow: De många småuppvaken påverkar dagen och så fort ni kommer tillrätta med dem kommer hon att vara piggare på dagen. Om ni vill ha 11,5 tim natt kommer hon att fixa det, jag lovar :D

Vi hörs :D

Nancy
katilonia

Inlägg av katilonia »

Hej Nancy,

Dags att sova och jag konstaterar att vi är precis lika trötta som före vår kur... Hon vaknar lika ofta som förut, men det verkar som att ramsan funkar för det mesta (utom i vargtimmarna) och så äter hon ju inte längre alls på natten. Jag undrar vad de många uppvaken beror på.. Babysittern är i källaren, hon ligger på mage på natten och för det mesta på dagen, hon är med och delaktig, och hon sover inte längre 5 timmar på dagen.

Dagslurarna funkar inte så bra längre. På fm sover hon 9-11 ca. Kl 13 tycks hon bara vilja sova ca 45 min (jag ramsar och vagnar och allt möjligt, men hon vill inte sova längre - det är ett ihärdigt skrikande...). Självklart somnar hon då senare, idag 16-17 ca.

Jag tycker att hon är rätt gnällig på dagarna. Efter 5-10 min på mage någonstans tröttnar hon och tjoar, och så väljer vi ny omgivning. 5-10 min, och så tröttnar hon och ropar. Och så håller det på. Nöjdast är hon förstås i famnen.

Nu har jag funderat på om det för henne - och oss - vore bättre att i alla fall ge henne ett mål på natten? Inte när hon vaknar, utan när vi bestämmer. Kanske skulle vi då komma undan några uppvak? Vi har också börjat med smakportioner idag, men det kommer ju att ta veckor innan hon äter en riktig tallrik gröt och banan och maten verkligen får effekt (vi börjar så försiktigt med potatis, som hon naturligtvis spottade all världens väg idag... suck).

Lite uppgivna faktiskt, vet inte riktigt vad vi åstadkommit :(

/Katilonia
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Katilonia, sett ditt inlägg och svarar mer till lunch.

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

katilonia skrev: Lite uppgivna faktiskt, vet inte riktigt vad vi åstadkommit :(
:roll: Tja.. för att rada upp några exempel:
:arrow: Ni har markant utökat magläget dagtid
:arrow: Ni har infört schema
:arrow: Ni har (enligt som jag tolkar det) minskat på vagning/ramsning
:arrow: Ni ser resultat med ramsan
:arrow: Ni har börjat med smakportioner (om än ganska trist potatis...)
:arrow: Ni har enligt egen uppgift slutat med nattmål

Upp med hakan och bort, bort BORT med de uppgivna suckarna och den trista attityden. Ursäkta att jag säger det men om ni vill komma vidare får ni faktiskt sluta med den gnälliga tonen. Jag har svårt att tänka mig att den enbart finns här i inläggen utan kanske även er emellan :?:

Vad förmedlar ni då till lilltösen tror ni :?:

Ang att Hedvig blir ledsen efter 10 min på mage, ja det är väl inte så konstigt :?: Om hon inte är så van att vistas på mage får ni odla ert tålamod och visa henne att det är helt ok. Snart kommer hon kanske att kunna förflytta sig på mage och då lovar jag att tonen blir en annan.

Jag tipsade er för övrigt att behålla ett nattmål om ni kände att er attityd krävde det. Om ni redan plockat bort det skall ni inte vela och ta tillbaks det, inte sjyst tycker jag.

Potatis... äh det är inte sant att man måste börja med sånt. Min äldsta dotter Leia fick mosad banan och redan andra dagen åt hon så mycket så hon stormkräktes upp allt i min urringning :wink: :lol:

Lussi fick välling (risvälling) och hon åt en hel flaska redan från start. Kanske skulle även Hedvig uppskatta en flaska välling till natten :?:

Så jag tycker att ni skall prova er fram lite, våga testa för sjutton :!: Ni märker om det blir fel för då reagerar dotterns mage. Om hon blir trög i magen ger ni henne några skedar katrinplommonpuré till varje mål.

Bort alltså med föreställningen att det skall ta flera veckor innan hon äter sig mätt. Varför i hela friden måste det bli så :?: Negativa förväntningar föder negativa upplevelser.

Hoppas du kan ta det jag skriver som det är avsett. Jag sitter nämligen här och leker beskäftig BB-morsa och är ganska bra på att dölja mina egna tvivel och svagheter. För det hade nog inte hjälpt dig ett dugg tror jag.

Kom igen nu mamma och pappa, ni fixar det här :thumbsup:

1. Mer mat
2. Mer läsning
3. Mer beslutsamhet och jävlaranamma, tilltro till er och tösens förmåga och en god portion perspektiv mina vänner

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. Är du snäll och skriver in hur schemat ser ut i nuläget :D ds.
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps igen :wink: : Jag tycker att ni skall göra som TorpSara skrev inledningsvis och bara köra på fullt ut. Nu när ni kommit så långt finns ingen anledning att backa. Det går alldeles utmärkt att starta från ex natt 2 på kuren då det är ramsan i huvudsak och vagning/buff endast i nödfall. ds.
katilonia

Inlägg av katilonia »

Hmmm... jag tänker att beskäftiga barnmorskor är precis vad jag behöver när jag vacklar! Det är inte tvivel man behöver fylla på med, utan just PUFF och STÖD - och lite skäll ibland :oops:.

Vi har INGA problem med det, varken maken eller jag. Min historia här på forumet började faktiskt med ett gnälligt inlägg om hur jobbigt det var att börja med mat överhuvudtaget, då gällde det Fanny. Jag var rädd att jag skulle kedjas fast vid spisen ungefär, och skrev väl och hoppades på medhåll. Då fick jag svara av AW själv, med en rejäl åthutning att jag nog borde klara av att koka lite havregrynsgröt med mosad banan utan att frukta för min självständighet... Det har min familj fortfarande roligt åt :wink:. Och hon hade ju rätt.

Jag är alltså en gnällis :!:. Då får vi ändra på det. För du har helt rätt, vi gnäller ju mycket oss emellan också. Inte så kul alls, särskilt inte på natten :cry:

Efter ett test till med tråkpotatisen tog jag helt sonika fram BANANEN. Och kära nån vilken - otroligt gullig! - skillnad!!! Lilla sötnosen tog själv tag i skeden och ville ha mer :D. Det sa bara slurp och mums med den lilla munnen. Hon var SÅ nöjd, så i morgon blir det mer. Ska fundera på vällingen också. I Asien börjar de ju med ris när vi kör potatis, så jag fattar inte varför nu det måste vänta så himla länge (enligt finska BVC).

Nu till schemat. Det haltar, så idag provade jag att mer följa hennes egen rytm. Då såg dagen ut såhär:

Vakna 7
Sova 9-11.30 (hon sover lätt till 12 här).
Sova 14.30-16.30
Natt kl 19.30

Det är ju lite för mycket sömn på dagen, men nu lät jag henne vakna själv. Jag försökte i början på veckan göra såhär:

Vakna 7
Sova 9-10.30
Sova 13-15
Minilur kl 17 ca

Men det funkade inte särskilt bra. Hon kändes inte alls utsövd på förmiddagen, och ville bara somna igen. Jag hade allt sjå att hålla henne vaken till 13. Sen vaknade hon i och för sig av sig själv kl 15. Men det blev mkt gnälligt på kvällen.

Nu har jag (faktiskt!) försökt att inte stressa ihjäl mig över det här krånglet, utan tänker att det nog ordnar sig - som du säger - när vi får ordning på natten. Men jag tar gärna kloka råd ang upplägget, jag tycker inte det är helt lätt. Jag vill ju att flickorna ska sova middag samtidigt, och Fanny brukar sova runt 14. Och kvällstiden är satt.

Vad tror du? undrar jag som är evigt tacksam över att du orkar peppa den här gnällfamiljen :oops:. Och mitt i allt det här otroligt ensidiga egofixerade (från vår sida alltså) utbytet hoppas jag faktiskt att du mår gott med dina flickor (som har så vackra namn!) och att du har en pigg liten krabat i magen.
Nancy

Inlägg av Nancy »

katilonia skrev:Jag var rädd att jag skulle kedjas fast vid spisen ungefär, och skrev väl och hoppades på medhåll. Då fick jag svara av AW själv, med en rejäl åthutning att jag nog borde klara av att koka lite havregrynsgröt med mosad banan utan att frukta för min självständighet... Det har min familj fortfarande roligt åt :wink:. Och hon hade ju rätt.
:lol: Ljuvligt, underbart :lol: Tack för att du så generöst bjuder på dig själv :thumbsup: Det förlåter mycket "gnäll" vill jag lova :wink:

Jag vill så gärna peppa och stötta om jag kan. Vill bara varna dig för att det sker på egen risk... Vissa dagar är jag så hormonstinn och trötte-sur så folk i min omgivning får ducka. Om jag blir alltför brysk i tonen så vet du att det är en sådan dag :wink: 8)

:arrow: Snyggt jobbat med bananen :!: Kan avslöja att man måste inte lyda BVC i allt så om du vill ge Hedvig risvälling så gör det. Min BVC rådde ju det redan då Lussi var 3,5 mån och det visade sig vara ett lyckokast både för magen och mättnaden.

:arrow: Tycker att Hedvig är för liten för att enbart ha 2 lurar. Vad tror du om 2 längre och sen en 20-minutare till kvällen :?: När man väl spikat är det bara att köra och det där med svårt att hålla sig vaken, ja det tar några dar men sen anpassar sig barnet till schemat, promise :!:

Jag undrar även varför Fannys lur ligger så sent som 14 :?: Berätta hur du tänker här så fortsätter vi att spåna. Några förslag så länge (även om det inte passar med Fannys schema)

Ex: sova 9-9.45
sova 12-14
sova 16-16.45

(ger 15 tim)

sova 9-10.30
sova 12.30-14.00
sova 16.15-16.35

(ger knappt 15 tim, lägg en kvart tidigare till kvällen om det behövs)

:arrow: Att Hedvig sover så mycket och gärna på fm tror jag beror på de hackiga nätterna med de många uppvaken. Ser du hur det hänger ihop :?: Välling till natten, bättre sömn, piggare på fm, orkar vara vaken, piggare till em, orkar tjoa och trötta ut sig till natten, ännu mer mat och bättre sömn... :sleep:

Berätta mer så skall vi nog sy ihop ett bra schema till lilltösen din.

Nancy
katilonia

Inlägg av katilonia »

Nancy skrev: Jag undrar även varför Fannys lur ligger så sent som 14 :?: Berätta hur du tänker här så fortsätter vi att spåna. Några förslag så länge (även om det inte passar med Fannys schema)

Ex: sova 9-9.45
sova 12-14
sova 16-16.45

(ger 15 tim)

sova 9-10.30
sova 12.30-14.00
sova 16.15-16.35

Nancy
Hej igen,

Idag blev tiderna
9-11
13-15
16.25-16.45

Men jag fattar ju att det är för mycket sovtid. Så, en tillbakablick på Fannys schema från 6 mån. Hon sov såhär:

sova 8.30-10
sova 13-14
sova 17-17.20 (eller ibland 17.45) Alltså totalt ca 3 timmar på dagen.

Och vi tyckte att hon sov jättemycket! Den sista luren låg jättesent, men det fina med Fanny var att det spelade ingen roll (och gör fortfarande inte) hur sent hon sov. Hon somnade alltid som en stock kl 19 ändå, och sov gott hela natten. Den senaste tiden har vi blivit allt slappare med tiden för luren. Nu varierar det, med läggning mellan 13 och 15. Hon sover gärna 2 timmar då, men klarar sig också bra på 45 min. På kvällen är det läggtid 19.30, men hon somnar sällan före 20.30 (ligger ensam och bläddrar i böcker i sängen).

Det är ju också så att vi har flyttat mitt i alltihop, och när vi kom hit till Helsingfors fanns ju inga rutiner för någonting i det dagliga livet. Nu har vi jobbat hårt i två månader för att bygga ett nytt liv, och vi börjar få lite återkommande rutiner för aktiviteter och så. Men de första 4-5 veckorna släpade jag med mig dubbelvagnen precis överallt i hela stan på olika aktiviteter för att hitta ett sammanhang.. jag ville inte vara hemma, jag var väldigt ledsen, och ingenting funkade särskilt bra. Så då blev det liksom så att Hedvig sov i vagnen mest hela tiden, och Fanny hängde på och sov också jättegott i vagnen. Det var i alla fall en tröst :wink:.

I alla fall: jag gillar mest ditt schemaförslag nr två. Tror att det skulle passa bra med vad vi har för oss på dagarna. De behöver ju inte sova hela tiden samtidigt, men en timma borde man ju kunna få till. Fanny somnar rätt ofta vid 13, så det borde inte vara ngt problem.

Hur har du löst det med dina flickor?

Vi provar i morgon! :P
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jättekort svar idag bara :wink:

Sedan Lussi var pytteliten har jag strävat efter en längre lur med start 12.00.

Båda flickorna har natt 20-07

Lussis schema har sett ut ungefär såhär:
8.30-10.00
12.00-14.30
16.30-17.00 (här sov hon bara 30 min först)

sen minskade vi till:

8.45-9.30
12.00-14.30
16.15-17.00 (plötligt funkade det med 45 min här)

ytterligare minskning:

8.45-9.30
12.00-14.30
16.30-16.50

i nuläget:

9.00-9.20
12.00-14.30
16.30-16.50 (vissa dagar somnar hon inte alls här, när hon blir ca 9 mån skall jag ta bort denna lur helt)

Leia sover 12.30-14.00

Kram från Nancy
katilonia

Inlägg av katilonia »

Hej Nancy,

Hoppas att du mår ok! Såg i en annan tråd jag följer där du skrev att du mår eländigt... vanligt graviditetstrassel hoppas jag.

Vi kämpar på med vår lilla tuffing som förmodligen gör sitt bästa för att sova, och jag antar att vi gör någonting fel - för framme är vi inte, men jag förstår att det kan ta tid innan saker sätter sig.

Såhär ser det ut nu:

:arrow: Hedvig somnar 19.15/19.30 utan problem. Någon kväll har vi fått stoppa in nappen och ramsa, men det är sällan. Vi har flyttat henne till spjälsängen sedan igår, vagnen verkade trång och knöig, och så vagnar vi ju nästan inte alls längre. Sängen har Vyssan lull-ben, så vi kan åtminstone få till det rätta "skaket" i vargtimman :lol:

:arrow: Hedvig vaknar fortfarande 3-4 ggr per natt, men somnar om efter istoppad napp och ramsa. Särskilt jobbigt är det i vargtimman, häromnatten vaknade hon säkert varje timma. Men natten innan det vaknade hon knappt alls före 5.30 (ingen av oss kunde minnas på morgonen, därför tror vi att hon faktiskt sov...).

:arrow: Hon äter inte på natten alls, och vi har börjat med smakportioner av lite olika saker, samt (smakis, alltså pytteportion) risgröt på kvällen (här finns bara grötpulver, och jag har inte fått till bra välling av det. Kanske går det bra att fortsätta med gröt?)

:arrow: Hedvig följer nytt dagsschema som verkar passa bra:

Vakna 7
Sova 9-10.30
Sova 13-14.30
Sova 16.20-16.40

Det blir en hel del marginalkvartar hit och dit nu i början, men jag gillar schemat och det passar med storasyster. Hedvig har tacksamt tagit emot det och verkar nu somna utan gnöl på dagtid (för det mesta). Jag tycker så mycket om känslan att liksom ge henne sömnen när hon behöver den, fast hon inte vet det själv :D.

:arrow: På en vecka har hon, tack vare det myckna magläget tror jag, börjat snurra runt åt alla möjliga håll. Magstunderna blir långsamt längre, och jag får vara påhittig för att bibehålla intresset.

Ja, så ser det ut. Egentligen bara uppvaken som är problemet, och det har ju faktiskt hänt massor sen vi började kura för tio dagar sedan. Jo, det är också fortfarande svårt att hålla henne vaken på dagarna, särskilt om vi ska ut och jag lägger henne i vagnen! I vagnen somnar hon ofelbart, och jag har därför burit omkring på henne en hel del för att hålla sömnen borta och schemat på plats :oops:. Men det hoppas jag också ska ordna sig så småningom.

Lite ledsen är jag att kuren inte givit oss hela nätter, men fördelarna är så många även om hon fortfarande vaknar. Och jag är så glad att vi tagit tag i alltihop! Med din benägna hjälp, utan forumpuffarna funkar det ju inte 8).

Vad tror du om det hela?

/Katilonia

P.S. Glömde nämna att vi gärna hade blivit av med nappen, vi tror definitivt att den ställer till en del av trasslet nattetid. Men jag är lite rädd att ytterligare en förändring just nu kanske knölar till det? För henne har det ju hänt så mycket på kort tid (ingen nattmat, vanlig mat, schema, ny säng...).
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag hoppar in lite kort istället för Nancy men om du vill bli av med uppvaken så får du nog kasta nappen. Men största sannolikhet törs jag påstå att det är den som är problemet, nappen är glömd på 1 natt!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
katilonia

Inlägg av katilonia »

Ok, det är ju det vi misstänker... då får vi helt enkelt göra det. Nu kommer några jättedumma frågor, men ändå:

:?: Den natten vi tar bort nappen, ska vi återgå till vagning då? Eller kanske buffning, nu ligger hon ju i spjälsängen istället.

:?: Nappen använder vi ju också på dagen när hon ska sova, mycket lite i övrigt. Kommer hon att fixa det också?

Jag fattar att det säkert är superkorkade frågor, men stora Fanny tog vi bort nappen ifrån när hon var 22 månader och det var en annorlunda situation. Det tog ett par skrikiga nätter, men det var dagslurarna som var problemet i kanske en månad efter det. Jag längtade många gånger tillbaka till den enkla napplösningen...

Tack Duggan för inhopp!

/Katarina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Anna rekomenderar att man kastar nappen i kurens start just för att man tar allt på ett bräde, alla frågor på en gång.

Men det går bra att kasta nappen i efterhand också, bara den kastas! :wink: Men hur som hellst kan kan det bli en natt med en del frågor och jag skulle i första hand jobba med ramsan, och det kan bli så att det blir en del uppvak men i långa loppet har nu tillbaka det när nappen är borta. Men var inte rädd att buffa/vagna om det krisar sig, men i första hand skulle jag lite på att ramsan gör jobbet! :D

På dagslurarna första dagen kanske ni kan vara lite generösa med tex vagnåkning på lurarna, så behöver ni inte bekymmra er om det. :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Katilonia :D

Vad bra med fin uppbackning av duggan :thumbsup: Instämmer i allt och lägger till några synpunkter/förslag:

:arrow: Vyssan-lull-tassar behöver ni ju inte när ni låter ramsan jobba vid behov..., eller hur :wink: :?:

:arrow: Testa att använda samma proportioner grötpulver som till välling. Grötpulver tjocknar vid uppvärmning så man kan behöva späda efteråt. Större hål till flasknappen än till ersättning.

Tack för din rara förfrågan om min hälsa. Det är graviditetsdiabetes som spökar. Jag blir gradvis sämre och i samband med försämringarna (som nu) mår jag ganska dåligt.

Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"