SHN behöver lite råd och stöd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamma till Anton

Inlägg av mamma till Anton »

Hej! :D

OK, för vissa uppvak klarar han att ta hand om själv på natten redan :lol:
Vad är en pangramsa?!

På dagen sover han första luren i vagn, vilket går jätte bra. De två andra sover han i sin säng. Vi lägger honom glad ner i sängen, solfjädrar och ramsar ut. Det tar ofta inte så lång tid för honom att somna men när han vaknar skriker han och är svår att lugna. Förut har han bara sovit i 20-30 min per gång och sedan vaknat och varit ledsen, det gör att den långa luren blir lite jobbig. Han hinner vakna både två och tre gånger. Vi ramsar och väntar, om det behövs gör vi husljud mm, och oftas så går det bra. Det som är svåras är att få honom lugn innan jag ska ta upp honom när tiden är inne, om han vaknat STRAX före utsatt tid. Han känner väl att han sovit tillräckligt då.
Hmm... lite svårt att förklara :? Men får jag gå in och lugna honom eller måste det ske utanför dörren?

/Jenny
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

En pangramsa använder man efter vargtimmen, alltså efter 04.00 och den ger man direkt man hör att barnet är vaket, det är en glad och hurtig ramsa som upplyser barnet om att netten ej är slut. Och sen gör man ingenting, det är liksom bara meningen att berätta att även om lilla kroppen känns utvilad så är det inte det- än. :lol:

I första hand skulle jag vilja ha ett omsomnande så att du får väcka så han vet att du har koll, men går inte det så skulle jag stå utanför och lyssna när han lugnar ned sig något och storma in med pompa och ståt och var så glad och låtsas som att han är precis lika glad som du. Även om han hinner kinka ihop innan du hunnit få upp han ur sänger så "ser" du inte det utan är så glad så glad! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mamma till Anton

Hej igen! :D
Jaha, så då ramsar jag bara en gång (inte fyra) precis som bekräftelseramsan, fast hurtigt och glatt! Och sen ingenting mer om det inte är så att han blir helt hysterisk vill säga. Men prata eller gny/gråta får han göra och jag gör fortfarande ingenting, eller? Är nog lite trög tror jag :wink:

Ett par dagslurar har jag fått väcka honom, så det är inte alla som är jobbiga men dock ändå många. Jag fortsätter att kämpa med ramsan och hoppas på att poletten så småning om trillar ner.

/Jenny
duggan

Inlägg av duggan »

Måste bara inflika att en Pangramsa också är på 4 verser, förlåt om jag uttryckte mig oklart. :oops:

//Malin
mamma till Anton

Hejsan! :D

Ingen fara... jag hade nog inte fattat åndå :wink:

I natt har det gått väldigt bra! Han har vaknat tre gånger men då somnat om själv och sedan vaknade han inte förrän kl 6.20 och var ledsen. Ramsade två gånger och bekräftade, sedan sov han igen 6.30 och väckte honom därefter till morgonen 8.00. Nu får vi hoppas på att det håller i sig också!

Kan jag pangramsa även efter kl 6.00 eller är det bara mellan 4.00-6.00?

/Jenny
:heart: Godingen Anton född 2007.10.03 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag pangramsar även om det är 10 minuter kvar innan väckarklockan ringer. Det går utmärkt! 8)
mamma till Anton

Efter att jag har pangramsat ska jag bekräfta då? Eller är det just ingenting som händer?!

Det är fortfarande så jobbigt under dagslurarna då han nästan alltid vaknar innan han ska gå upp. Nu börjar jag kunna lugna ner honom och få honom att somna om i alla fall, men han är ju så ledsen när han vaknar på dagarna. Han är inte lika ledsen på natten och kan somna om själv. Varför är han bara så på dagarna? Gör jag något fel? :(

/Jenny
duggan

Inlägg av duggan »

Efter en pangramsa behövs ingen bekräftelse.

Du gör absolut inget fel på dagslurarna, tyvärr så är det så att dagslurarna ofta är dom som spökar en tid efteråt. Men fortsätt konsekvent med samma strategi så kommer det att lösa sig. och sattsa på mycket huskjud så som dammsugning och andra högljudda aktiviteter.

//Malin
mamma till Anton

Hej hej! :D

Inatt vaknaden han också bara en gång men nu var han vaken nästan 40 min! :shock:
Han vaknade kl 04.33 och jag pangramsade, väntade sedan och lyssnade. Det bökades för fulla muggar och sedan lite insomningsläten (mmmmm), men efter det började han jobba upp sig så jag ramsade två gånger och en bekräftelse sedan sov han kl 05.10.
Skulle jag ha väntat med att ramsa i och med pangramsan?

Från vilken dag börjar uppföljningsveckan? Och är det något man bör tänka på extra noga under denna?

/Jenny
mamma till Anton

...måste skriva av mig lite... lunchluren gick mycket bättre än vanligt. Han somnade ganska omgående och vaknade inte förrän 1 tim 15 min, fick honom att somna om och väckte honom på utsatt tid. Men em-luren var så hemsk, han vaknade och riktigt gallskrek så att han nästan tappade andan ett tag. Jag kunde inte lugna honom för fem öre, han blev bara mer ledsen och arg. Till slut efter 20min fick jag gå in för att få honom lugn och därefter ta upp honom. Blev så ledsen att jag bröt ihop :cry:
Det kändes bara som att allt var förstört, det är ju så himla intensivt!

/Jenny
duggan

Inlägg av duggan »

Här kommer ett par alternativ på hur man kan bemöta tidiga uppvak om man så vill.

1)Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Uppföljningsveckan börjar efter dom 4 kurnätterna och det man kan tänka på är att världen gärna får hållas "liten" veckan ut, hålla tiderna benhårt och hålla kvar samma sovställen. Uppföljningsveckan har man just för att allt ska få sätta sig och barnet ska hinna bli sin egen klocka.

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Idag vart det lite fnurr på em luren, men en gång ingen gång. Fokusera på morgon dagen, DÅ kommer alla lurar gå mycket bättre! Tänk positivt, odla attityd.

Hur är det med skrattet till go nattet före dagslurarna?

Tänk på att om det vaknas tvärilsken brukar det också bero på att det är drömmar som spökar, så är det ilska direkt skulle jag ha lite is i magen innan jag gjorde någon åtgörd, för är han dessutom arg är han heller inte mottaglig för ramsa. Så liiite is i magen och se vart det leder. Det är mycket möjligt att han kan somna om själv också.

//Malin
mamma till Anton

God morgon!

Skall absolut skaffa en bra veckerklocka till i natt och välja ut den bästa av de tre. Tack för tipset! :D

I natt har det dock inte varit morgontimmarna som spökat, han vaknada till kl 02.30 och gnyde lite sedan insomningsläten (mmm) och tystnade mellanåt. Det lät som att han var lite frustrerad för att han inte kunde somna om precis som igår natt. Jag väntade och gav honom sedan en ramsa med inbakad bekräftelse och sedan somnade han kl 03.03.

Han vaknade också vid 05.13 och jag gick upp på stört för att pangramsa men när jag kom utanför dörren lät han mmmm... och sedan sov han!
Där vart det lite förvirring, tänk om jag varit en sekund snabbare så hade jag ju väckt honom! :shock:

Det känns som att vi bara gör baksteg och inget framsteg som kan peppa en lite, men det kommer väl.

Tar nya krafter inför dagen och kämpar vidare!

//Jenny
duggan

Inlägg av duggan »

Ja, vänta tills du hör att han faktiskt är vaken innan du ramsar. :lol:

Hur ser hans schema ut nu igen?

//Malin
mamma till Anton

Hej igen! :D

Vad det gäller skrattet till dagslurarna så funkar det bra... han skrattar men nästan aldrig högt så att säga (det har han nästan aldrig gjort innan heller) men han är super glad och tjoar och tjimmar.

Schemat ser ut så här:

God morgon och mat 8.00
Vila 9.15-10.00
Äta 11.00
Vila 12.00-13.30
Äta 14.30
Vila 16.00-16.45
Äta 17.30
Bad/skoj/nattslurk
Sova för natten 20.00

//Jenny