Läggning tar 40-60 min

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sipa :heart:
Ni jobbar på så fint, så fint!
Ett litet bakslag är inget att hänga upp sig på - tänk shn som en resa; ibland är det lite gupp på vägen, ibland kör man rätt ner i diket, ofta går det fint och rätt fram och hur det än är så beslutar man sig för att ta sig fram hela vägen ändå :wink: Och shn kräver hela tiden underhåll och arbete, annars faller allt! Så det är bara att fortsätta i samma fina stil, ha målet för ögonen och fortsätta resan :!:
Sipa skrev:Fortsätter jag nu 4:e natten som natt 2-3? Är det något jag ska tänka på?
Hur går jag vidare med uppföljningsveckan? I samma stil eller några tips?
Nu har ni kommit ända till natt fyra, så nu gäller det att backa ännu mer! Lita mer på tösen och avvakta tills du känner att "nu jädrar måste jag gå in" - DÅ och först då ramsar du! Om du är orolig över förkylningen så ge henne alvedon innan läggning, smörj henne med vicks på bröstet, ge näsdroppar och ha svalt, så slipper du störa henne under natten!
Du hör om det är "kris" därinne, men störta inte in det första du gör!

Nu när du närmar dig uppföljningsveckan så tänk på att ha is i magen, ofta får de för sig att göra ett rejält djupdyk och börja fråga massor, precis som att de måste ner i eländet en sista gång rejält, och då gäller det att du är lugn och förmedlar det till henne! Inte börja trafikera och dra med dig vargeländet in till henne igen, utan visa henne att hon är trygg i sin säng, och att du håller vakten!
Så - ramsan ska nu ta över helt, och avvakta uppvak på natten och ge henne chansen att ta hand om dem själv, förutom vargtimmesuppvak som du pangramsar direkt, för att tala om att det fortfarande är natt!

Har du läst januari-krönikan?
Den är SÅ bra, ett hett lästips :D :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sipa

Inlägg av Sipa »

:-k :-k :-k

Om jag inte minns helt fel från sist vi SHN kurade så funkade de bra natt 4-8 och sedan kom djup dyket och sen blev de bra igen. Så djup dyket är jag beredd på. :wink:

MEN (känner mig som Tony i Lets dance) :lol:
vad gör jag om dottern som igår står upp och gråter och ropar efter först mamma och sedan pappa i 15 minuter? Det började med lite frågor som stegrades till ren och skär gråt/förtvivlan.
Jag ramsade betryggande och högt var 3-5 minut för att lugna henne, jag tror att de är för ofta men vad gör man? Hur länge "får" hon gråta innan jag går in, vilket jag helst inte vill göra för jag vill att ramsan ska ta. Jag är inte rädd för att min dotter får gråta lite (jag har en betydligt blödigare sambo) men var går gränsen :?: :?: :?:

Läste krönikan och det var många :idea: som ramlade på plats. Bra jämförelser med soldat, sjöman och safari vakten.
Mamma till dotter född 0604
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Vad bra att du känner dig förberedd på ev djupdyk :wink: :!: Men det behöver ju inte bli så heller!
Sipa skrev:vad gör jag om dottern som igår står upp och gråter och ropar efter först mamma och sedan pappa i 15 minuter? Det började med lite frågor som stegrades till ren och skär gråt/förtvivlan.

Det gäller att du lyssnar av med hjärnan här - och inte med hjärtat, vilket kan vara nog så svårt! När du ramsar henne när hon skrikit upp sig, så se till att ramsan går fram, och att gråten går ner! Kanske räcker det inte med en ramsomgång x fyra här, jag har ramsat upp till arton gånger när det varit tjurigt här nån gång! Ge dig inte med mindre än att ramsan når fram! OM det inte sker, då får du gå in och solfjädra, men se det som ett absolut nödverktyg!
Så gränsen finns hos er - vi räknar inte i tid eller hur ofta man ramsar, utan det gäller att lyssna av och ge besked när det behövs...

Och visst ÄR krönikan bra!!!
Sipa

Inlägg av Sipa »

:thumbsup:

Toppen Mia!

Jag ska ramsa, ramsa, ramsa ](*,) inte gå in [-X förrutom i absoluta nödfall.

Tack för pepping och kloka ord!

Du är guld värd! :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sipa!
Nu är jag jättenyfiken ju på hur det gick inatt :lol: :!:

Kram Mia
Sipa

Inlägg av Sipa »

Hej Mia!

Glad härliga nyheter, tack vare super bra svar från dig och envist ramsade från mig med bekräftelseramsa så har de gått super bra! :lol:
Dottern sover, vi sover vad mer kan man säga. :thumbsup:
:arrow: Vi förebereder dottern på läggning, välling, pyjamas, borsta tänder etc.
:arrow: Sedan busar vi, just nu hoppar vi i våra sängar :D
:arrow: Om inte pappa är med och busar får hon "flyga" till pappa för att säga godnatt och sedan flyger vi förbi hennes gosedjur Tigern som hon plockar med sig i sängen.
:arrow: Ner i sängen, puss, kram, solfjäder 10 sek., ramsa, en svag protest från dottern ramsar x 6 om de behövs, tyst
:arrow: 5-10 min senare SOVER hon gott :!:

Några nätter har hon vaknat till och gnällt, somnar hon inte om själv utan gnäller vidare så ramsar jag från min säng eller utanför hennes dörr. Hon tystnar och somnar om \:D/

Andra kur natten slutat vi ge henne nappen oxå och med facit på hand så störde den henne nattetid. Hon har inte fått nappen sedan dess inte dagtid heller, de "tjatas" lite om den när hon börjar bli trött men acceptera ett nej och vi försöker få henne på andra tankar.

Jag förväntar mig inget bakslag nu och hoppas att vi en gång för alla håller oss till det här. Jag har även köpt BB boken och ser fram emot att börja läsa i den.

Tack, tack, tack igen för allt stöd och goda råd. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack söta Sipa för en sån glädjande rapport :D :!:
Och jag lovar att du kommer att få MYCKET trevlig läsning med barnaboken, en vän för många år framåt!
Och tack för så rara ord :heart:

All lycka!

Kram Mia
Sipa

Inlägg av Sipa »

Hej! :)

Sammanställning av läget idag.

Idag har vi en tjej som lägger sig utan gnäll eller gråt.
Så fort vi lägger henne i spjälsängen lägger hon sig själv ner och drar täcket upp till hakan med Tiger tryggt under ena armen. Vila på dagen funkar oxå.

Nappen har hon glömt, hon frågar aldrig efter den.

Hon sover oftas mellan 19:30-6:30 men även till 7.

Vi har haft några bakslag med tidig morgon då och då, hon vaknar vid 5-6 tiden #-o
Jag går in 1 ggr och ramsar sedan utanför dörren. Hon står och skriker, ropar och gråter fram till 6.30 då vi tar upp henne och gör morgon.

Vi försökte med musik som funkade jätte bra sist men inte denna gång.

Senaste tre kvällarna har vi ställt klockan tillsammans när hon lägger sig och hon får stänga av den på morgonen. Hon har sovit till 7 dessa dagar håller nu tummarna på att det fortsätter så.

Kram från oss :sleep:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sipa :D !

Det var väl en UNDERBAR sammaställning av läget \:D/ !

Tänk om du ville vara till lite inspriation för andra föräldrar, i den här underbara tråden:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

:heart: Sooov goooott :sleep:

Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "