Kotte påväg

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

kattklo skrev:För den här modersbilden som cirkulerar.
Jag ser oftast igenom den, men ibland sitter den den heliga modern på axeln likt förbannat och säger åt mig hur jag borde vara, hur jag borde känna...

Äh. Jag njuter också. Av att dyka in i kaos. Av magen som håller på att lossna från sina fästen och studsa bort längs golvet. Av att vara mitt i skiten. :D
jaha den.. bilden... den eldade jag nyss upp åt dig i vedspisen min :twisted:

Så låga järnvärden är inte skoj! :? :sleep: Hoppas du får hjälp!

och du... fånga magen innan den studsar vidare
:heart: :lol:

/Fjällmor
kattklo

Inlägg av kattklo »

"Jag sov mig igenom mina värkar när jag var uppe i 20 timmars förlossningarbete med Felix, och han kom ut!"

(Jag orkar inte lära mig citera, järnbrist... :wink: )
Men du blomman, vi vill ju ha dina förlossningsberättelser, du som sover och inte har ett jota ont. Give it to us!!!

Tack fjällmor för den vedspisen. Här hemma har vi bara golvet kvar, där vedspisen stått så prydligt på sin stenfyrkant med träram på ett trägolv.

Nu sova.
Det blev 200 mg tablett ändå idag.
På fredag ska jag till BM igen. Ska tigga spruta. :lol:
blomman

Inlägg av blomman »

Hehe, jag kanske berättar nån dag. Fast du måste fatta vilket låångt inlägg det skulle bli med marationförlossningar på 30 och 28 timmar! :lol:

Sov så gott!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja men du kände ingenting?????!!!
Du var på bibblan typ, jävligt länge visserligen men ändå!
blomman

Inlägg av blomman »

Jo, jag kände, det drog och spände. Men ingen smärta.
Och sov gjorde jag för att jag var såå trött.
Men jag var såklart vaken vid krystningen! :wink:

Nu vet jag inte hur dina biblioteksbesök ser ut :shock: , men jag upplevde inte det som särskilt lika.. :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vad ska du gå i trappor för? Lägg dig och sov! Sov! Vila! Sov! Vila!
Så mycket du bara orkar! Tills bebisen kommer ut.
Se till att dricka mineralvatten och äta surt, så tar kroppen järnet bättre! Blutsaft är inte mycket till järninnehåll, tyvärr. Det räcker för en del, men inte om man har brist.

Och du! VILA!

Kram
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kattklo, jag håller med de tidigare talarna: vila, sov, vila, sov!!!
Blutsaft funkade urbra för mig, det var det enda järntillskottet jag körde med under den här graviditeten, och jag gick från typ 95 till 135 på två-tre veckor. Men då ratade jag allt som innehöll kalcium och koffein i samband med att jag tog det. Och så körde jag dubbel dos. Blutsaft är tydligen väldigt lättupptagligt för kroppen, men så fort man slutar droppar värdena igen, så hiva i dig för glatta livet!
Och vila, sov, vila, sov!!!

KRAMAR
kattklo

Inlägg av kattklo »

BF om 6 dagar, maxtid på Södra gör 20 dagar kvar till kottesnus.

Haha min mage pajjade helt av 200 mg järn. I morse visste jag inte om det var sammandragningar eller kramp i magsäcken. Kramp i magsäcken tror jag.
Mineralvatten och syra, ska bli. Syra var min största craving i början av den här gravven. Vinäger!! :D
Nu är det vispad grädde!
Jag kör Blutsaft oxå, såna där resultat Nya mamman går ju inte att bortse ifrån.
Och så minskar jag på kaffe, the och mejeriprodukter i samnband med kött och syra.

Jag har fortfarande inte förbrett någonting. Igår hade jag ångest över detta och fick en utskällning av Ludvig. Varför har du ångest en hel kväll istället för att vila?? Kontra förbreda om det nu är det du vill? Hur konstruktivt är det?

Nää :shock: inte konstruktivt alls. Men jag ööööörkar inte vara konstruktiv.
:wink:

Får det inte vara så här då? För att fortsätta citera min man. Och det får det ju. Barn har ju kommit till mindre förbredda hem och klarat sig alldeles utmärkt.
Karla är ju här och hon har till exempel en otrolig ordning på skorna. Var dom ska stå, vem som ska ha vilka på sig, var gäster ska ställa sina osv.

:heart: :heart: :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Men snälla du, vad är det som ska förberedas? Ni har gjort det här förr. Ni har allt som behövs för livet med två barn. Ni vet vad som väntar. Det är klart att det kommer att funka!!! För att ni är så bra och för att det MÅSTE funka, tro mig.
Så spänn av, vila istället för att oroa dig och se till att få upp hb-värdet. Men det kräver vila!!! Och en väldans massa c-vitamin, så frossa i apelsiner och citron!

Kram, kram
Jannika

Inlägg av Jannika »

Käraste kattklo! :heart:

Det kommer gå så bla, så bla! :lol:

Kroppen orkar. Peta du i dig järn men hetsa inte upp dig över låga värden, det funkar ändå. Däremot får du fortsätta ett bra tag efter bebin kommit ut istället.

Jag somnade också innan mina krystvärkar kom med Nella. Kroppen lade av en stund och lugnade ner sig efter mååånga dubbla mor-dottervarianter. När darlingen masserade mig så somnade jag mellan mesvärkarna. Väldigt skönt. Kroppen kan.

LYCKA TILL NU! Tänk att Karla ska få syskon! Hon blir en toppensyrra. :heart:

Kram Jannika
kattklo

Inlägg av kattklo »

Åhh det här är en sån underbar plats!
Jag blir ju alldeles nöjd.
Nu ska jag äta gammelfarmors fruktsallad och sen choklad och sen sova....mmmm.
Elle

Inlägg av Elle »

kattklo skrev: Nu ska jag äta gammelfarmors fruktsallad och sen choklad och sen sova....mmmm.
NJUT och sov så gott :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kattklo

Inlägg av kattklo »

BF om 5 dagar.
Jag tycker siffror ger en viss nerv. Men tro inte att jag lider, att dagarna seeegar sig fram, att jag kommer slita mitt hår om jag går över.
Tvärtom, tvärtom.
Jag börjar så smått vänja mig vid tanken på en bebis. :D

Jag njuter av att gå ner i varv. Jag njuter av att inte stressa iväg till jobbet 7, komma hem 18 och ändå känna mig otillräcklig.
Jag har mycket mindre ont i fogarna nu när jag får vila och kan göra vad jag vill om dagarna.

I går la sig Kotten äntligen lite mer på plats. NU tror jag bestämt huvudet bara är ruckbart och inte rörligt som förut. Det känns mäktigt.

Vi ska kanske elda på tomten i dag. Jag älskar att elda ris. Det är min favoritsyssla alla kategorier. Det är så roligt att bygga upp en glad brasa, att mata den som en galning, att göra det alldeles tomt och rent på tomten.

Kram på er alla.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad skönt att du äntligen får vila! Jag har lite svårt att förstå hur man orkar jobba så länge, var själv hemma från v 32 och det önskar jag att alla fick möjlighet till!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja, jag gick ju hem 10 dagar före BF och jobbade heltid fram till dess.
Det är inte något jag gjorde för mitt höga nöjes skull utan för att

1. min man är pappaledig med Karla, jag är familjeförsörjare och vi hade inte råd med någonting annat än min heltidslön.

2. Jag jobbar på projekt. Just det här projektet var ett halvår långt och jag ville inte banga ur förrän jag gjort det som förväntades av mig. Det har att göra med att få jobb i framtiden också. Så ser den krassa verkligheten inom min branch ut tyvärr. Nu höll jag vad jag lovat och folk log när jag drog.

Karla kom på sommaren, då hade jag semster och jobbet vilar lite mer i Juli, det föll sig iaf så att jag kunde gå hem en månad före K kom. Och det tyckte jag var alldeles lagom!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"