Några undringar från en nykomling...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

*visk, visk* det finns några mammor och barn där de faktiskt kunnat ta bort 04 målet före 23 målet. Men då är det attityen som måste hålla på det sen. SÅ visst DET GÅR! :D

Ang. ramsan så citerar jag mig själv från ett annat inlägg..
Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande.
Man bekräftelseramsar dem!!

Jag sade ramsan precis när Tor höll på att somna precis som du skrev i ditt citat nedan! Mera i förbifarten som personliga husljud. Detta hör man i bakgrunden utanför dörren när man håller på att somna, med tonen som säger, precis så här mysigt är det när man sover och mamma VET precis vad hon gör.

Sov gott, lugn och trygg! Alltid x4!

Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?

Han ringde i en klocka i "bakgrunden" NÄR hundarna åt. Och när han gjort detta under en tid så när han ringde i klockan började hundarna dräggla... Det triggade altså deras ÄT reflexer.
Samma sak gjorde jag med ramsan, jag sade den mera i bakgrunden när Tor somnade och den blev en "tingad reflex" och sen dess har jag faktiskt aldrig "kurat, minikurat, halvkurat, omkurat eller någonkurat" Tor. Jag har väl då kanske "bekräftelsekurat" honom kan man säga. Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)

Tror detta har varit en stor nyckel till att vi har haft oerhört "korta" och näst intill obefintliga fnurror på våra trådar. Och sen Tor blev diplomerad SS har han aldrig haft anledning att behöva erövra det igen. Jag har inte varit uppen 1 enda natt sen han var 6 mån. (förutom runt 23, då han när han varit sjuk eller haft tandproblem vaknat fått en alvedon och sen sovit vidare med en bekräftelse ramsa)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

TorsMamma skrev
*visk, visk* det finns några mammor och barn där de faktiskt kunnat ta bort 04 målet före 23 målet. Men då är det attityen som måste hålla på det sen. SÅ visst DET GÅR!
Jag var en sån som trodde jag kunde ta bort 04 målet först... Det ångrar jag idag :roll: jag fyllde på henne i sömnen kl 23 men nästan utan undantag vaknade hon i vargtimmen och vi hamnade i vagningssträsket... Så det gick inte :shock: Eftersom de ofta har problem med uppvak i vargtimmen så är det smartare att spara 04 målet då dom har lättare att somna om efter en liten skvätt mat.

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

HELT rätt Kiki, och det är ju där som "attityden" måste komma in istället. MEN SVÅRT är det :wink:

Jag gjorde liksom exakt så som BB säger för jag ansåg hela tiden att AW skrev ju det hon skrev av en anledning, så jag försökte aldrig riktigt göra min "egen" varant av SM och BB. Och de flesta får också rådet av mig att ta bort 04 sist.

MEN, jag vet fortfarande ett par mammor som gjort som ovan, och JA en enorm attityd hade de också.

:heart: Puss på dig Kiki för att du delade med dig!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fru G

Inlägg av Fru G »

Hm...då ska jag verkligen fundera på hur vi ska göra! Tack för svaren! Hälsningar Fru G
Min lilla tös heter Bianca och är född 07-11-07
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"