Mattider på schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Ursäkta stavfelen, har nog inte riktigt vaknat än... 8)
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tack för råden om lur i vagn. Vi väntar i några dagar med att sova i vagnen för att se så dagslurarna har "satt sig". Tänker att jag kan ha vagnen inne första gången/-erna men gör i övrigt som i sängen.

Oj, nu fick jag avbryta skrivandet för att ramsa. Han vaknade och skrek högt och olyckligt. Har aldrig hänt förut vid den här tiden. :( Men ramsan fungerade och han lugnade sig efter tre ramseomgångar.

Fjärde natten gick bra förutom vargtimmen. Rasmus var mer eller mindre vaken från kl 5 till god morgon-dags vid kl 7. Sov kanske fem minuter någon gång. Gav en pangramsa vid första gnället (men osäker på hur rösten ska användas) . Sen lyssnade jag och avvaktade. Hade svårt att avgöra om han lät olycklig eller klagande. Ramsade tre gånger och solfjädern en gång när jag tyckte att det övergick mer till gråt än gnäll. Försökte hålla nere trafiken. Inget fungerade. Gnäll och tyst om vartannat. När han var tyst hörde jag honom krafsa eller suga på fingrarna. Får fortsätta några mornar till innan jag kan utvärdera. Eventuellt att husljud kan fungera. Men det känns så bakvänt att börja göra ljud när det man vill förmedla är att det faktiskt är natt. :?

:?: Känner att jag behöver en kort genomgång av pangramsan som verktyg. Har sökt i boken och här men inte hittat det än...
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

En pangramsa är vanliga ramsan x 4 som kommer vid först vakna pip efter vargtimmen. Ramsan ska vara glatt, hurtig och den ska upplysa om att natten ej är slut än.

Givetvis kan du ha alla lurar inne om du föredrar det, ändra inget för att jag tjatar :roll:

:heart: //Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tänkte skriva några rader om hur det går för oss. Kanske nån som är nyfiken...

Natt 5 och 6 har gått bättre och bättre med vargtimmen. Inatt (6) sov han faktiskt igenom hela vargtimman. Vaknade i och för sig 6.15 och var vaken fram tills 7 men var tyst och nöjd. Jippie! En utvilad mamma som hann duscha innan han skulle upp :D .
Det han gjort de tre senaste kvällarna, som är helt nytt, är att han plötsligt vaknar och skriker efter ungefär en timme. Lugnar sig dock av ramsan och somnar om.

:?: Om jag pangramsar vid första pip (gnäller lite) och han är tyst just då, kan jag "baka in" bekräftelsen i sista versen av pangramsan? Om han sen fortsätter gnälla men blir tyst igen ska jag då ge en ny bekräftelse?

Dagarna går också bättre. Någon gång har han vaknat innan (10-20 min kvar av luren) och gråtit. Jag har då ramsat honom lugn, en eller två ramseomgångar och bekräftat sen. Då har han somnat om och sovit de cirka fem minuter som är kvar. Dammsugaren har gått varm vid dessa uppvak.

Varje insomning tar ungefär fem minuter från läggning till att han somnar. Börjar redan vid tillrättaläggandet på mage att gnugga sig i ögonen. "Grymtar" lite vid läggningen och efter ramsan, tystnar sen och får bekräftelsen.

Måste säga att jag är mycket mer avslappnad nu än tidigare då jag gick och oroade mig för att han sovit för lite och inte visste hur jag skulle göra när han vaknade och inte somnade om. Härligt!

Tyckte jag hade fler frågor jag funderade över men de är bortblåsta nu :?.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tycker att det går jätte bra för er nu!
Om jag pangramsar vid första pip (gnäller lite) och han är tyst just då, kan jag "baka in" bekräftelsen i sista versen av pangramsan? Om han sen fortsätter gnälla men blir tyst igen ska jag då ge en ny bekräftelse?
Ja du kan baka in bekräftelsen i ramsans sista vers :D Just när man pangramsar ska man vara lite snål med ramsningen, därför behövs ingen bekräftelse. Pangramsan ska vara hög, glad och hurtig och upplysa om att natten ej är slut än, inte mer än så höll jag på att säga.

//Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Idag körde jag förmiddagsluren i vagnen, inomhus i hallen. Han frågade ungefär en minut extra, då jag fick påminna för att svara på att han faktiskt skulle sova där. Han nöjde sig med svaret och somnade.

Vargtimmen går bättre och bättre. Visst, han vaknar men frågar inte lika mycket. Inatt gav jag bara en pangramsa. Han var nog vaken en del till och från. Kör med att låta en väckarklocka ringa kl 7 innan vi går in.

Det vi "kämpar" med är skrattet till gonattet. Han är så svårflörtad! Inte kittlig för fem öre... Småler lite grann, gnuggar sig i ögonen ibland. Tänker kanske: "Sluta fåna er nu, låt mig sova." :roll: Vi kanske försöker för mycket?

Här är några frågor som dykt upp:

:?: När han vaknar ca 5-10 min innan väckning på 45 minuters-lurarna, ska jag då gå in och "väcka"? Eller ska jag påminna när han börjar fråga och hålla tiden ut exakt?

:?: Ska jag pangramsa vid varje uppvak under de tidiga mornarna? T.ex. om han vaknar vid 4,5, och 6 och somnat om däremellan?

:?: På onsdag har vi tid för 6 månaderskontrollen på BVC kl 13.15, d.v.s. precis i långluren. Försökte ändra tid men det var tvärkört. Han är ju inte så inkörd på att sova i vagnen men hinner kanske bli tills dess (även om vi nu kör fm-luren i vagnen och inte långluren). Då kan vi ju promenera och han sover på vägen dit. Får vakna lite tidigare. Jag antar att såna här frågor kommer att dyka upp titt som tätt i vardagen, att det krockar med sovtiderna (kalas, evenemang, resor, läkare). Hur brukar ni lösa det?

Nu väntar Melodifestivalen. :D
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tutan och välkommen till Forumet om jag inte sagt det innan :wink:
Tutan skrev: Det vi "kämpar" med är skrattet till gonattet. Han är så svårflörtad! Inte kittlig för fem öre... Småler lite grann, gnuggar sig i ögonen ibland. Tänker kanske: "Sluta fåna er nu, låt mig sova." :roll: Vi kanske försöker för mycket?
En del är mer svårflörtade än andra, men kämpa på. Det ska iallafall vara roligt att lägga sig, det kommer mer och mer!
Tutan skrev: :?: När han vaknar ca 5-10 min innan väckning på 45 minuters-lurarna, ska jag då gå in och "väcka"? Eller ska jag påminna när han börjar fråga och hålla tiden ut exakt??
Jag skulle låta honom vara tiden ut för att markera att du håller koll och han gott kan sova vidare. Ramsa först om det blir ledsamt.
Tutan skrev: :?: Ska jag pangramsa vid varje uppvak under de tidiga mornarna? T.ex. om han vaknar vid 4,5, och 6 och somnat om däremellan?
Här kommer olika strategier för att hantera tidiga uppvak i vargtimmen:
Ewa skrev: Tidig-morgon-strategier à la Elle:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Tutan skrev: :?: På onsdag har vi tid för 6 månaderskontrollen på BVC kl 13.15, d.v.s. precis i långluren. Försökte ändra tid men det var tvärkört. Han är ju inte så inkörd på att sova i vagnen men hinner kanske bli tills dess (även om vi nu kör fm-luren i vagnen och inte långluren). Då kan vi ju promenera och han sover på vägen dit. Får vakna lite tidigare. Jag antar att såna här frågor kommer att dyka upp titt som tätt i vardagen, att det krockar med sovtiderna (kalas, evenemang, resor, läkare). Hur brukar ni lösa det?
Under kuren och innan schemat satt sig så rekommenderar jag att styra sådana saker till vakentiden. Det gör kanske inget att skjuta på kollen någon vecka?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej Elle och tack för svaren!

Idag är vi inne på sista dagen av uppföljningsveckan och jag är väldigt nöjd med hur det har gått. Några grejer har vi kvar att jobba på: vargtimman och att sova ute i vagnen. Rasmus har än så länge bara sovit inomhus i vagnen och det har gått bra. Jag är inte riktigt klar med hur jag ska göra där (vilken lur, hur mycket kläder och filtar, somna i stillastående och baksidan/framsidan av huset). Men jag kanske inte behöver bestämma mig exakt. Det är väl det som är själva tanken att de ska kunna sova var som helst, bara man håller tiderna. :?:

Läkarkontrollen på BVC imorgon går tyvärr inte att flytta, de har bara läkartider en gång i veckan och är fullbokade flera veckor framöver. Vaccinationen måste tas i tid. Det får bli ett undantag från schemat men bara vi återgår till det sen så tror jag det ska gå bra.

Nu har jag börjat läsa Barnaboken också! Många skratt och tänkvärdheter. Så nu kommer ensamleken och den aktiva sociala delaktigheten med på schemat. :)
Elle

Inlägg av Elle »

Tutan skrev:Det är väl det som är själva tanken att de ska kunna sova var som helst, bara man håller tiderna. :?:
Precis, han kommer att bli sin egen lilla klocka. Det kan underlätta att vänta till schemat sitter ordentligt innan du varierar sovplats vid lurarna. Vid sovning i vagn så kör lager på lager principen. Jag brukar ta på lättare kläder och istället anpassa filtar o dyl efter väderlek. Jag rekommenderar att du har en luftgenomsläpplig filt över sufletten så alla synintryck stängs ute.
Tutan skrev:Nu har jag börjat läsa Barnaboken också! Många skratt och tänkvärdheter. Så nu kommer ensamleken och den aktiva sociala delaktigheten med på schemat. :)
Ja, visst känner man igen mycket :lol: Vad bra att ni inför aktiv social delaktighet så sonen verkligen får känna att ni klarar er sämre utan honom. Ensamleken är suverän!

När du känner dig redo så får du gärna skriva om er resa i denna tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010 så fler kan läsa och inspireras. TACK :D

Snart är väl sonen en SS=Säker Sovare och då får du börja "hänga" på "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden" om det dyker upp några frågor :wink:

Lycka till!
Tutan

Inlägg av Tutan »

Halloj!
Elle skrev: Snart är väl sonen en SS=Säker Sovare och då får du börja "hänga" på "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden" om det dyker upp några frågor :wink:
Jaha, så det är där man ska hålla sig då. Men inte riktigt än kanske... Mitt i eftermiddagsluren idag så parkerade Glassbilen utanför vårat hus och tutade ut sin truddelutt. :x Rasmus som hade fönstret öppet vaknade och frågade upprört vad det var som väckt honom. Kvarten som var kvar av luren blev full av frågor för ramsan gav honom inga svar. :( Jo, någon gång men han fortsatte fråga igen efter någon minut. Så här i efterhand tänker jag att jag kunde ha solfjädrat för att ha lugnat honom. Att buffa vore väl ha varit fel i skedet vi är nu?

Nu när jag skulle lägga honom för natten blev det lite frågande också. När jag kände att inte ramsan tog efter två omgångar gick jag in och solfjädrade (vis efter eftermiddagen). Han blev tyst och lugnare. Jag ramsade och bekräftade, han skrek och tystnade, jag bekräftade, han skrek och tystnade under ramsan :) , jag bekräftade.
Ett återfall? Vi hade sänkt ner spjälsängen nu till kvällen för han har blivit mer rörlig senaste dagarna och spjälskyddet var borta (tvätten). Kanske var det den förändringen han undrade över också?
Tutan

Inlägg av Tutan »

Förstår att inte ramsan sitter än som den ska. Han har ju aldrig riktigt "behövt" den. :?: Min fråga är alltså: När det blir såna här situationer ska jag då bara ramsa för att verkligen arbeta in den, även om det kan ta t.ex. 20 eller 45 min? Eller är det ok att solfjädra också om det verkligen blir kris?
Elle

Inlägg av Elle »

Så lite trafik som möjligt in i sonens rum. Ramsa i olika tonlägen/hastighet beroende på sonens frågor är det som gäller. Det ska vara KRIS om du ska in och solfjädra. Gör husljud alternativt klassik musik utanför hans rum om han "fastnar" i sitt "klagande".

Tutan

Inlägg av Tutan »

Rasmus har fått feber som reaktion av vaccinationen. :( Vaknade inatt och skrek och gnällde. Jag kände att han var varm när jag var tvungen att gå in för att se vad det var frågan om. Klarade av att ge Alvedon stolpiller utan att ta upp honom. Första gången jag ger honom det. Stolt :) ! Han skrek och gnydde i en timme efter det men ramsan fick sista ordet till slut. Är lite hängig fortfarande. Svårt att skratta och busa innan läggning nu under dagen men somnade fortare än vanligt. Hoppas det ger sig snart.
duggan

Inlägg av duggan »

Hej! :D

Bra jobbat med supparna där, dom som knappt går in när man faktiskt ser saker och ting :wink: Hur har den här natten varit för Rasmus?

//Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hejsan!
duggan skrev: Bra jobbat med supparna där, dom som knappt går in när man faktiskt ser saker och ting :wink: Hur har den här natten varit för Rasmus?
Jo,den natten var faktiskt riktigt bra. Hörde att han vaknade någon gång men behövde inte ramsa förrän kl 6.30. Nu inatt fick jag däremot ramsa vid fyra och vid fem. Förutom vargtimmen jobbar jag vidare med eftermiddagsluren utomhus. Nu känner jag även att det är dags för pappa att vara "sovansvarig" på dagen (på nätterna vaknar han ju inte alltid...) och få coaching av mig. Febern borta!

Några problem har dykt upp.
:?: Vi brukar gå ut efter mål 3, ungefär vid 15.00 i vagnen. Problemet är att han hinner bli trött och har flera gånger somnat i vagnen innan kl 16 då nästa sovpass börjar. Börjar bli trött eller somna vid 15.30. I början gick jag bara 25 minuter för att hinna hem till sängen innan han somnade men det blir tråkigt och enformigt. Vill ju vara ute längre eller göra nåt ärende samt att han ska sova i vagnen ute.

:?: Han har börjat protestera mot tillrättaläggandet. Vrider ansiktet åt hans vänster och spänner sig. Jag försöker ju göra tillrättaläggandet som markering för sovdags men då blir han grinig på en gång. Ska jag bara lägga honom på mage och strunta i tillrättaläggandet? Eller hur ska jag göra?

:?: Hur fixar man lurarna om de måste bli i bilen? (Planerar IKEA-besök!)
:?: När tror ni han är så pass inkörd på schemat att han somnar ändå, oavsett plats, t.ex. i bilen eller hos nån annan?

Han har även börjat kravla runt i sängen och fastnar ibland på tvären. Jag måste vara mer observant och kika in genom dörren för att kolla "läget" om han frågar ovanligt mycket.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"