Nu är det till 99 % spikat, den 18/2 kör vi igång. De äldre barnen åker med 6-åringen till mormor och morfar så får jag och pappan vara ifred med lillen. Känns super!!! Ska bara försöka få pappan lite mer entusiastisk och ta sig tid och läsa på lite. Annars är han expert på att börja vagga och vagna vid minsta pip.
Funderar över några saker.
1. FÖRSTA natten ska man ingripa direkt innan barnet hinner skrika upp sig .Å andra sidan inte störa barnet i onödan. Det är sällan han är ledsen när han vaknar, i vart fall inte till en början. Ibland kan han ligga och jollra i upp emot en timme innan han ledsnar. Ibland börjar han grymta, stånka och stöna vilket kan följas av gråt/skrik, men även att han somnar om själv ibland.Ska jag ändå vara där direkt eller kan jag avvakta? Barnet ska ju lugnas, men så länge det är lugnt då? Hur ska jag tänka/agera?
2. Scheman har stötts och blötts här på forumet men jag har ändå funderat mycket kring schemat.
Det är alltid första luren som varit "säkrast", dvs lättast att somna och sover länge (oftast 1,5 timme) utan ingripanden. Andra luren, som oftast sker ute då jag brukar promenera då, sover han bara 30 minuter om jag inte går med honom. Efter att han somnat kan vagnen alltså stå stilla i 30 minuter, men sedan måste jag gå, annars är det kört. Har även funderat på att prova bara två lurar, men det tror jag är alldeles för tidigt.
Har hittat en tråd med jättemånga bra tips och läst att det går lika bra att ha långluren först då man i alla fall drar ihop lur ett och två när det är dags för en lur (hur nu det går till, men det är en senare fråga)
Känns som det här skulle funka för oss, och så är det bara 15 minuter att kämpa med lur 2 och 3 ( 3.an kan jag ju snart korta,).
Natt 19-07
07.00 Mat (amning)
8.45-10.15 Sova
10.30 Mat (amning+smakportioner)
12.30-13.15 Sova
14.00 Mat (amning+frukt)
15.30-16.15 Sova
17.30 Mat (gröt)
18.30 Nattslurk
19.00 Sova
3. Jag fick tidigare till svar att jag bara behövde ramsa ute om vagnen stod stilla. Men är det ok att gå med barnet i vagnen tills det somnar? Har läst att man ska låta barnet somna först innan man går och om det vaknar stanna och låta det somna om.
Idag vänder jag honom på mage och drar för filten när det är dags att sova, men fortsätter gå.
/Anna
Rasmus född 070813
Påbörjade standardmodellen vid 2 ½ månaders ålder.
Kurad februari-08
pojke-01, pojke-89, flicka-88
Första kurnatten så ska du in och buffa vid minsta pip, för även om han inte är missnöjd så ska han få besked om vad som gäller innan han ens har hunnit fundera på att fråga. Så följ kuren till punkt och pricka, även om han är sm:ad.
Om du tror att det funkar bra med en längre lur på fm så ser ju schemat bara fint ut.
Ja det är ok att promenera med honom tills han somnar om du vill det. Jag hade fm och lunch luren i stillastående vagn medans em luren var alltid under promenad som klockades från att han somnade. Jag hade en filt över sufletten, och även om han vaknade före utsatt tid så fick filten hänga tills 45 min, då först "märkte" jag att han vaknat och gjorde glatt åter seende.
Nu börjar det dra ihop sig och jag funderar fortfarande (trots svar) på det här med uteluren i vagn.
Har slutligen bestämt att ändå ta den långa luren som nummer två (veliga jag)eftersom den blir kvar längst. Känns lättare att bara behöva plocka bort sovtid och inte behöva ändra så mycket sedan. Så vi testar 12-45-1,5-45.
Har tänkt ha den långa luren ute. Det känns lättast att promenera hela tiden eftersom han då lättare sover. Läste att man kunde sätta en lur i vagnen genom att promenera och inte höra ev uppvak utan väcka när det var dags. Det jag oroar mig för är att jag ska bli låst vid det, att det alltid måste promeneras hela tiden. Lite så är det ju idag. Det kan ju finnas tillfällen så småningom man inte har tid att promenera då.
Skulle bli glad om jag kunde få svar om vi "fastnar" i promenerandet om vi gör så.
/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
Nej då ni kommer inte att fastna i promenadträsket, men som du säger så sätter sig tiden lättare om man då också vet att han sover gott i vagnen, och sedan så kan det ju bli lite frågor första gången han ska sova stilla men han får ju svar, visst!?
Hej och tack än en gång!
Det känns skönt att veta att jag törs gå med honom till en början och att jag ändå, när tiderna satt sig, ska kunna lägga ner honom i vagnen med en ramsa och ha den stillastående.
/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
Hej!
Vi körde igång i går. Maken jobbade natt så jag får försöka hålla mig vaken tills han sovit klart.
En liten rapport:
Han somnade på 8 minuter. Var väl jättetrött eftersom vi hoppade över sista luren då han skulle nattas 1,5 timme tidigare än vanligt.
Han var nog lite för trött bara, för jag slutade buffa så snart han tystnat och låg lugnt och då reagerade han inte på ramsan (måste ha slocknat direkt) kl var då 19.06.
Vaknade 21.34 men var tyst inom en minut efter att jag gått in och buffat och ramsat.
In igen 21.44 buff x 4 + ramsa, tyst, bekräftelse
21.52 drar han igång igen. Nu gråter han ordentligt och länge, får gå in och buffa 3 ggr och ramsa flera omgångar (fast jag tyckte i allafall att jag avvaktade mellan varven) innan han tystnar 22.25, men då går han igång på bekräftelsen
22.28 tyst
22.36 börjar han om buff x 4 + ramsa
22.41 bekräftelse
22.45 illvrål, buff x 4, solfjäder en liten stund, ramsa
22.59 gråt, buff, ramsa
23.02 tyst, han får bekräftelse
Sen sover han till 5.50, buffas, går ut med ramsa 5.51. Han gnölar lite. 5.57 är han tyst och får bekräftelsen
7.00 ringer klockan och vi stormar in. Då ligger han vaken på rygg och skiner som en sol när han ser oss.
Det gick väl rätt bra, men jag funderar lite över den långa perioden mellan 21.34-23.02. Om jag gjorde nåt fel? Om han somnade mellan gångerna eller bara tystnade? Lite osäker på om jag skulle ha gått in eller avvaktat. Men det är gjort nu.
Nu har han precis somnat sin första lur. Men jag buffade nog lite för mkt. Kände mig stressad att han skulle somna eftersom det är en 45 minutare och han bara grinade. Han ska sova 8.45-9.30. Nu somnade han först 9.10. Då ska jag väcka honom efter 20 minuter (eftersom 45 min ej ryms inom marginalkvart)????
/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
Bra jobbat inatt och NEJ du har inte gjort några fel. Så här är det att frågorna brukar komma på kvällen, men sonen small bara av så frågorna kom lite senasre och du besvarade dom bra!
Jo det får bli en 20 minutare på fm, och komihåg att första dagen får man vara lite generös med buffandet, men dag 2 då stramas det upp mer. Kom ihåg att avsluta med solfjäder också!
Hej!
Ny rapport:
Långlur ute på promenad, no problem
Tredje luren skulle pappan lägga (jag sov). Han hade inte riktig koll utan buffade och ramsade samtidigt i ca 10 min. Sonen fick i alla fall sina 45 min då han väcktes
Natt 2: 19.07 In i sängen, läggs tillrätta, buff ca 1 min, sedan solfjäder till tyst och lugn.
19.11 ut med ramsa x 4
19.14 lite joller följt av bekräftelse
Lite gnöl
19.19 ramsa x 4
19.24 bekräftelse, tyst
21.40 gnöl, ramsa x 4, han tysttnar under ramsan så jag drar ned till bekräftelse
00.36 lite grymtningar, inget ingripande
04.39 ramsa x 4 + bekräftelse
börjar gråta
04.43 tyst, får bekräftelse
04.53 LITE småprat under några minuter, inget ingripande
smålåter lite då och då, helt tyst från ca 05.30
07.00 Sover som en liten gris. Väcks!
Natten gick bra tycker jag. Var lite orolig under morgontimmarna när han verkade vaken att han skulle vänt till rygg. Tveksam om jag skulle gå in och kontrollera, men tänkte att jag skulle avvakta tills han i så fall verkade ledsen. Vet inte om jag då borde gått in och kontrollerat direkt eller försökt ramsa först. Är lite rädd att bara gå in och kontrollera om han skulle vara vaken och bara störa. Nu låg han iallafall på mage när vi kom in i morse.
Dag 2
Lur 1
8.43 läggs tillrätta, buff x 1, solfjäder 10 sek, ut med ramsa x 4
börjar gråta efter en stund
8.55 ramsa x 6
8.58 tyst, bekräftelse
gråt, som stegras. Nu börjar han elda upp sig
09.07 buff x 6 (för mkt?) följt av solfjäder tills han blir helt avslappnad och lugn
09.14 ut med ramsa x 4 direkt följt av bekräftelse x 4 då han är tyst.
Det är möjligt att han slocknade innan jag hann ut (som i går kväll), men det hann nog inte gå mer än högst 30 sek från att han slutat gråta innan jag var ute ur rummet.
Kanske jag är för mesig!
Så nu blir det bara en 20 minutare igen (han var inte alltför pigg och munter när jag väckte honom i går efter 20 minuter) men det är inte heller alltför länge innan det är dags för långluren som tur är.
I natt är det pappas tur. Får de hur det går.
/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08