Hej!
Du har fått jättebra svar från ilindstrom, Gotlandsmamma och KajsaIE. (Inte betvivla dina svar så mycket ilindstrom, dom är jättebra!

).
Efter att ha läst tråden skulle jag vilja komma med följande tankar:

Ni har nattmatat tills alldeles nyligen (och även petat i napp, va?). Det går per definition inte att kura och nattmata samtidigt. HUR ska lilla vännen veta vad klockan är och varför man ibland får sig en härlig flaska och ibland bara en ramsa??? Det är från att ni tar bort all verksamhet med henne som ni får anse er ha påbörjat kuren ordentligt! Fram tills dess har ni gett dubbla budskap och det accepteras inte av barnet. I princip har ni alltså avverkat två nätter nu då utan mat och napp, eller hur?

Sover hon nära er? Du säger att hon har sänghimmel och inte ser er. Bra, för det är jätteviktigt! Helst skulle hon ha ett mörkt, tungt draperi som avskärmning. Finns det verkligen ingen liten skrubb eller så ni kan ta till för att kunna jobba UTANFÖR istället? Ska ni upp och sätta på musik är ni ju inne hos henne, t ex. Jag tror det är mycket svårare att kura en bebis där man själv sover. Husljud, prat, musik, ramsa.... ja allt blir lättare utanför en dörr. Kanske byta så storebror får sova hos er ett tag tills lillan sover säkert? Och sen tar ni er an hans små problem också och lägger ihop barnen!

Ramsan tycker jag är, ursäkta

, direkt dålig. Hur säger man sch övertygande, betryggande, glatt, hurtigt? Hur ändrar man tonstyrka? Inledningen är jätteviktigt. Den ska kunna göra ett avspark och betonas (gärna
andra stavelsen: t ex goNATTi med sig, SOV så gott... förstår du?) Nej, jag skulle bytt med en gång!

Lägg henne på mage! Hon visar ju att hon vill det. Och vid 7 månader är man en stor dam som kan vända och vrida sig själv. Tillrättaläggningen blir trygg och tydlig och du har betydligt bättre utgångsläge för övriga verktyg.

Schemat: Du har 14 sovtimmar. Man brukar prata om 14,5 vid 7-9 månader. Jag skulle tänka om, gå ner till 2 lurar och se till att planera just efter 14,5 timmar. Sömn föder sömn! Kanske natt 11,5 och två daglurar á 1,5 timma? Precis som KajsaIE sa så tycker jag sena luren är för nära natten. Minst 3 timmar, gärna upp mot 4 timmar vaken innan natten!
Vad tror du om den lilla avhyvlingen?
Och du! Det är INTE sant att alla sover 12 timmar efter natt 2. Inte alls! Var har du fått det ifrån? Försök ta bort alla känslor av lyckad/misslyckad kring det här! Det går inte att jämföra sig med andra, utan du ska arbeta utifrån ER situation och hur DIN lilla unge frågar (och svarar...).
Stor kram Tinis