7 månaders som fastnat i gnällträsket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Goåglad!

Vad menar du med i princip kurat? Har ni kurat eller inte? Om inte så kanske det är det som förvirrar henne :wink:

Om ni har kurat så är ni nu inne på uppföljningsveckan, eller hur? Jag är ju inget proffs på det här men jag skulle ge en ramsa vid uppvak om jag kände att hon frågade. Genom ramsan skulle jag tala om det är natt mamma vaktar sov du. Sedan när hon tystnar skulle jag ge en bekräftelseramsa. Kanske lite husljud också när hon är vaken? Vad tror du om det?

Här får du lite dubbla budskap, kan en diplomerad hjälpa oss tack :heart:

Hoppas natten har gått bra. Väntar på rapport :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Vilken natt! I positiv bemärkelse!

Hon gnällde som sagt till och från fram till 00.30 när vi lade oss - hon fixade allt själv, utom vid vår läggdags då jag ramsade x8 och sen satte på fyra klassiska låtar - hon somnade. Sen vaknade hon strax innan 04 och vi väntade spänt - vad ska vi göra, vad kommer att hända...men hon grejade det också! Strax innan 07 tyckte hon nog att det var dags att gå upp men då satte vi på musiken och sen väckte vi henne kl 07.15.

Angående kurandet - jag har läst på massor och vi har använt verktygen - men vi tog bort nappen först måndag kväll och har inte haft henne på magen, därav mitt "i princip". Sen misstänker jag att flera med mig känner att man växer med uppgiften och får nya insikter längs gången vilket för mig skapar en känsla av att det där hade ju varit bra att kunna/fatta på en gång...
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Superbra jobbat :thumbsup: =D> Viken rolig rapport att läsa :D :D

Jag tycker absolut att det låter som ni kurat. Ville bara veta :wink: . Det finns många som kurat barn på rygg och det har gått bra. Är det inte skönt att nattmålet är borta? Nu kommer det bara bli bättre och bättre nätter. Vad du har varit duktig :heart:

Ida

www.sovgott.net
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

MYCKET BRA JOBBAT!!! :thumbsup:

Måste lite på tjejen att hon fixar de flesta uppvaknanden själv och det märkte ju du tydligt, BRA! Ramsan har nog mest gjort att hon har jobbat upp sig ännu mer så nu gäller det att backa backa och har tilltro till eran lilla tjej!!! Det här fixar ni!

Har tyvärr väldigt lite tid i helgen och kan kanske inte stötta så bra som jag önskade, vi ROPAR ngn diplomerad kurare som kanske kan hjälpa till och svara på dina eventuella kommande frågor!!!

LYCKA TILL!

Kajsa
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Nu ligger hon och gormar därinne - skitförbannad...vi skrattade, åt massor av välling, hade nattningsprocedur med nedfällning av persoenner etc, sen godnatt, släcka, ramsa ut.

Hon blev skitförbannad...efter några minuter gick jag in och satte på musiken och ramsade igen. Nu får hon ligga där...verkar lugna ner sig...det är det här som är så SVÅRT! Att lyssna och tolka rätt - att verkligen kunna besvara hennes frågor så att hon inte ligger och är förtvivlad...för vad skulle jag göra då...ja ramsa mer?
Calle 050814
Nellie 070613
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Hmmmmmmmm, det här kändes ju mindre bra :cry: ...hon verkligen gallskrev i ca 15 minuter - har i princip adrig hänt vid nattningen...nu lade jag henne på mage, buffade, solfjädrade och ramsa mig ut IGEN med musik på. har inte buffat sen natt 2... Råd? Peppning?
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej goåglad!

Om hon låter arg skulle jag låta henne hållas men om hon var ledsen skulle jag arbeta med ramsan.

Jag tänker i mitt stilla sinne om hon verkligen har tagit till sig ramsan. Jag hade själv problem med det och gav mig då sjutton på att jag skulle få sista ordet under en natt dvs. jag bekräftade precis när jag trodde att liten bäbis höll på att somna. Kunde då väcka protester, väntade tills bäbis blev tyst igen och bekräftade. Det tog en bra stund men såg till att få sista ordet. Denna diskussion hade jag två gånger under natten. Om jag kommer ihåg så höll jag på ca 20 minuter, natten efter sov han helt :sleep:
Jag bekräftade även på dagarna när han höll på att somna

Att använda verktygen är inte fel om du bedömmer henne som riktigt ledsen och frågande. Solfjädern tycker jag är bra som riktigt krisverktyg. Men i första hand husljud och musik. Självklart gäller det att inte fastna och hamna i något träsk utan back men det vet du redan:wink: så det är jag inte orolig för.

En sak till som jag tänkte på. Är musiken på inne i hennes rum? Kanske lite dumt eftersom det blir onödig trafik in och ut ur rummet när den sätts på och stängs av. Jag har den utanför bäbis rum istället, bara en tanke

Hoppas du snart får svar av någon diplomerad kurare. Jag tycker ivarjefall att du jobbar bra :thumbsup:

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Du har fått jättebra svar från ilindstrom, Gotlandsmamma och KajsaIE. (Inte betvivla dina svar så mycket ilindstrom, dom är jättebra! :wink: :heart: ).

Efter att ha läst tråden skulle jag vilja komma med följande tankar:

:arrow: Ni har nattmatat tills alldeles nyligen (och även petat i napp, va?). Det går per definition inte att kura och nattmata samtidigt. HUR ska lilla vännen veta vad klockan är och varför man ibland får sig en härlig flaska och ibland bara en ramsa??? Det är från att ni tar bort all verksamhet med henne som ni får anse er ha påbörjat kuren ordentligt! Fram tills dess har ni gett dubbla budskap och det accepteras inte av barnet. I princip har ni alltså avverkat två nätter nu då utan mat och napp, eller hur?

:arrow: Sover hon nära er? Du säger att hon har sänghimmel och inte ser er. Bra, för det är jätteviktigt! Helst skulle hon ha ett mörkt, tungt draperi som avskärmning. Finns det verkligen ingen liten skrubb eller så ni kan ta till för att kunna jobba UTANFÖR istället? Ska ni upp och sätta på musik är ni ju inne hos henne, t ex. Jag tror det är mycket svårare att kura en bebis där man själv sover. Husljud, prat, musik, ramsa.... ja allt blir lättare utanför en dörr. Kanske byta så storebror får sova hos er ett tag tills lillan sover säkert? Och sen tar ni er an hans små problem också och lägger ihop barnen!

:arrow: Ramsan tycker jag är, ursäkta :wink: :oops:, direkt dålig. Hur säger man sch övertygande, betryggande, glatt, hurtigt? Hur ändrar man tonstyrka? Inledningen är jätteviktigt. Den ska kunna göra ett avspark och betonas (gärna andra stavelsen: t ex goNATTi med sig, SOV så gott... förstår du?) Nej, jag skulle bytt med en gång! :D

:arrow: Lägg henne på mage! Hon visar ju att hon vill det. Och vid 7 månader är man en stor dam som kan vända och vrida sig själv. Tillrättaläggningen blir trygg och tydlig och du har betydligt bättre utgångsläge för övriga verktyg.

:arrow: Schemat: Du har 14 sovtimmar. Man brukar prata om 14,5 vid 7-9 månader. Jag skulle tänka om, gå ner till 2 lurar och se till att planera just efter 14,5 timmar. Sömn föder sömn! Kanske natt 11,5 och två daglurar á 1,5 timma? Precis som KajsaIE sa så tycker jag sena luren är för nära natten. Minst 3 timmar, gärna upp mot 4 timmar vaken innan natten!

Vad tror du om den lilla avhyvlingen? :wink: :D

Och du! Det är INTE sant att alla sover 12 timmar efter natt 2. Inte alls! Var har du fått det ifrån? Försök ta bort alla känslor av lyckad/misslyckad kring det här! Det går inte att jämföra sig med andra, utan du ska arbeta utifrån ER situation och hur DIN lilla unge frågar (och svarar...).

Stor kram Tinis
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Tack Tinis!

Ingen avhyvling, bara konstruktiv kritik :D !

Vi ändrar ramsan - "natti natti natti - sov så gott", vi var inne på det för ett par dagar sen men ville inte förvirra henne...

Angående matningen - helt korrekt...och det är ju så att hon inatt och igår natt sovit MYCKET bra! inatt skrek hon ju vid läggning, men sen småputtrade hon bara några gånger under natten - underbart!

Samma rum, en idé med att ha vår son i vårt rum...men nu när det börjar bli bra - kan det funka då? Eller kommer bakslagen i takt med våra snarkningar 8) ?

Vad mer...mage - ja vi ska skaffa andningslarm, känns bäst så.

Bra idé med två längre dagsovningar..igår hade hon ju svårt att somna - till skillnad från dagen innan då hon vägrade att somna då men istället sov lite längre på dagen...

ciao
anna
Calle 050814
Nellie 070613
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D
Ingen avhyvling, bara konstruktiv kritik !
Skönt att du fattade min "glimt"! :D
Angående matningen - helt korrekt...och det är ju så att hon inatt och igår natt sovit MYCKET bra! inatt skrek hon ju vid läggning, men sen småputtrade hon bara några gånger under natten - underbart!
Just det! Se det alltså som att ni är i början och att mycket vatten ska rinna under broarna ännu. Det kommer gå stadigt framåt nu om ni ger henne konsekventa och betryggande svar igen och igen. Du har väl läst januarikrönikan som är så fantastiskt klargörande?
Samma rum, en idé med att ha vår son i vårt rum...men nu när det börjar bli bra - kan det funka då? Eller kommer bakslagen i takt med våra snarkningar ?
Det kan säkert funka ändå. Men jag tror ni skulle ha det betydligt lättare med henne i annat rum. Å andra sidan kanske ni gör det svårt för er med sonen... tja, ni får helt enkelt bedöma själva om ni stör henne eller om det funkar. Men jag tycker man tappar det där med UTANFÖR (stök, husljud, musik, ramsan....). En säker sovare kan man sedan placera var som helst.
Vad mer...mage - ja vi ska skaffa andningslarm, känns bäst så.
Nu kanske jag svär i kyrkan rejält här :shock: .... men JAG hade inte skaffat larm till en 7-månaders. Hon kan ju faktiskt vända sig själv och jag har i stort sett slutat sätta på mitt larm nu när min lilla är 9 månader. JAG hade inte tvekat att lägga en 7-månaders på mage utan larm, men beslutet är ditt.
Bra idé med två längre dagsovningar..igår hade hon ju svårt att somna - till skillnad från dagen innan då hon vägrade att somna då men istället sov lite längre på dagen...
Jag hade 11- och 11,5-timmarsnatt länge för att få daglurarna längre. 1,5-timmarslurar tycker jag är säkra och bra. Bebis får en rejäl vila och mamma lite egentid. Men det ska ju passa hela familjen också. Är storebror på dagis något så ni har tider där att passa?

Tänk på att hålla schemat hårt när det ska sätta sig. Låt inte henne styra, dvs inte kompensera förlorad nattsömn med längre dagsömn. Hon ska lära sig att hennes behov tillgodoses kontinuerligt och förebyggande av DIG. HON ska inte bestämma när och hur länge hon ska sova.

Så spika schema nu och inför rakt av med buller och bång!

Lycka till!

Tinis
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

tjoho igen

det var en tanke jag fick - om du tycker att vi är som på dag 2 - ska vi ramsa mer än om vi hade varit på dag 6 så att säga - vara mer högljudda och frekventa i vårt betryggande?

det känn som om jag kommer att få problem med 2 x 1,5 timmars lurar, det får bli promenader...när hon har vaknat är det stört omöjligt att få henne att somna igen - tips?
Calle 050814
Nellie 070613
Gäst

Inlägg av Gäst »

Alltså, det finns inga regler. Se det som en process av gradvis backande. Därmed ramsar man säkert mer natt 2 än natt 6, men i vilken omfattning, hur och när, det måste situationen avgöra! Däremot är man jättenoga med att bekräftelseramsa i början, och det är man inte så uttalat senare. Då drar man snarare ihop saker och ting och bevakaroftast inte separat tillfället att ge en ramsa på väg in in sömnen.

det känn som om jag kommer att få problem med 2 x 1,5 timmars lurar, det får bli promenader...när hon har vaknat är det stört omöjligt att få henne att somna igen - tips?
Varför har du det på känn? :shock: Vad är det för dumheter!? :wink: Eller menar du rent tidsmässigt?

Och allt hänger ihop vet du. Ett nytt schema kan vara svaret på problemet med att hon vaknar för tidigt i lurarna (om det nu var det du menade, fattar inte riktigt här om jag ska vara ärligt :oops: )
Goåglad

Inlägg av Goåglad »

Hola

Den här natten var ok - lite fler uppvak, men hon tog hand om dem själv - vi bekräftelseramsade bara ett par gånger och satte på musiken en gång (ca tre låtar)...känns bra!

Jag tror att vi borde bekräftelseramsa mer - ni som börjar komma in i det, men har barn som ändå vaknar till och gnyr - gör ni det när de då tystnar?

Jag vet att det inte finns rätt eller fel - jag bara ventilerar mina tankar 8)
Calle 050814
Nellie 070613
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Goåglad!

Vad roligt att läsa din rapport :D . Rätt attityd där vill jag säga :thumbsup: .

Ja, så här i början av kurandet så skulle jag bekräfta när hon blir tyst så att ramsan verkligen sätter sig. Gjorde själv misstaget att bekräfta för lite och fick sedan arbeta in ramsan ordentligt. Det är ju bättre att göra det nu så slipper ni det bekymret senare :wink:

Väntar med spänning på nästa rapport :heart:

Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Som ilindstrom sa, man bekräftar mycket i början. Så småningom får lilla söt klara sig helt själv vid ett uppvak, dvs man gör nichts, nada och intet! :wink:. Men då måste ramsan verkligen ha fått sätta sig och man vet att den lyssnas till om det blir ledsamt.
Goåglad skrev:Jag vet att det inte finns rätt eller fel - jag bara ventilerar mina tankar
Såklart du ska!!! Det är ju hela tanken med det här forumet! :D

Bra jobbat!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"