Malou skrev:Tack TorsMamma för att du tar dig tid!![]()
Hmm, det kanske det görJag tycker ju faktiskt det verkar på det hela taget som det går ganska bra för er.Jag känner mig fortfarande inte så kaxig, men... det kan ha att göra med tidigare erfarenheter. Jag var rejält under isen när storasyster var liten. Vet inte hur länge jag ammade varannan timme, det är lite av ett svart hål. Hon sov hos mig (vägrade sova i egen säng) och jag var livrädd för att hon skulle kvävas av täcken eller av mig, vilket gjorde att jag sov med ett öga öppet typ (eller sov jag egentligen?).
Jag var konstant superstressad och jag studsade högt för varenda litet pip. Efter några månader fick jag tunnelseende och kanske efter ett halvår fick jag problem med insomningen - jag som alltid somnat på 2 min kunde inte somna längre fast jag var så trött att jag knappt kunde stå upp. Jag gick på instinkt (och vilken överkoncentrerad instinkt sen). Denna gång får jag verkligen jobba för att coola ner mig och använda hjärnan istället. Jag vet ju att det andra sättet inte var bra för någon, men jag har nog ett helt gäng vargar att skjuta. Det är helt klart lättare att ha ATTITYD när man fått sova![]()
Sonen din är bara dryga 4 veckor så något stress skall vi definitivt inte ta in här. Utan Läs gärna på i den klistrade tråden IGEN ang. SM.![]()
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
SM är ett sätt att se till att ditt barn äter i en "period" och sover i en "period". Rutinen blir förutsägbar även för sonen om man säger....
Mat, vaken, mat, vaken sova.. = förutsägbart.
Om det nu blir vaken, sova, vaken, mat, sova, mat, sova vaken osv... = inte förutsägbart och VEM styr skutan?
Så det handlar mera om att DU bestämmer att så här går det till i världen.
Tanken är alltså att man sover sammanhängande och man äter sammanhängande. Äter hon oftare än var 3:e timme så är det snutteri. Då får man styra liiiiite hårdare i handtaget om man säger.
AW säger alltid att de 2 största bovarna i föräldraskapet är ORO och strävan efter PERFEKTION... Jag är skyldig till båda![]()
![]()
Men numera har jag också lärt mig vad hon menade med "små barn skall njuats av och njuta sjävla", så tänk gärna på det när livet är jobbigt. 8)
Ang. mat på dagen... Kanske kan det vara värt att se till och vara den som "väcker" på dagslurarna och innan han är riktigt vaken... börja amma.Förstår inte. Han vaknar efter 20-45 min och måste vagnas om han ska somna om lite- om jag ska väcka honom blir det inga lurar alls ? Han sover för lite men äter bra tror jag.
Vad jag menade här var mera att när det väl gått 2 timmars sovtid (=förutsättningar också) då kan du faktiskt ta upp en sovandes son tycker jag och påbörja nästa vakenperiod, just för att förekomma den lilla en aning..![]()
Har du BB (barnaboken?)? Jag tänker lite mera i tanken kring det som står på sid 136 nedre halva. (det som står där är ju ett sätt att liksom ta ledningen på om du hänger med. Även om nu ditt barn inte är ett kolikbarn så tar man ledningen på precis samma sätt.
)
Menar du att jag ska fylla på med mat under sovpasset och lägga igen? Sorry om jag är trög.- Så gör du som så att du söver i 5 min och tar upp och matar på, sen lägger ner och ser till att han sover vidare
Detta är ett sätt att mata på så en måltid blir lite lugnare. Om du vet med dig att barnet MÅSTE äta mera för att kunna sova sina 2,5 tmmar så kan du som en slags engångsföreteelse lägga för sovning låt honom sova 5 min, mata på i sömnen och lägg tillbaka som inget hänt.
Eller om hela matperioden krånglar från början. Typ, mat, umgänge (varit vaken typ 45 min och nu övertrött, kan inte äta som folk osv....) övertrött. Lägg då i vagnen dra några drag låt sova max 5 min ta upp och mata på och fortsät vakenperioden som inget hänt fram till sovning.
Men då skall ingen extra påfyllning behövas till luren..
Jag försöker här att ge dig lite olika råd, typ ett smörgåsbord på alternativ man kan göra för att skjuta sina vargar. Det du måste göra är att bestämma att NU så äter vi som folk och NU sover vi som folk. Kan hon inte sova upp till 45 min och sen med hjälp vidare så är oftast problemet att hon fått för lite mat under vakenperioden.
Då vet man att man måste mata på REJÄLT mera på nästa vaken period.