3,5 vecka - råd på vägen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag svarar dig i rött i din egen text här så hoppas jag det blir lite tydligare.
Malou skrev:Tack TorsMamma för att du tar dig tid! :heart:
Jag tycker ju faktiskt det verkar på det hela taget som det går ganska bra för er.
Hmm, det kanske det gör :?: Jag känner mig fortfarande inte så kaxig, men... det kan ha att göra med tidigare erfarenheter. Jag var rejält under isen när storasyster var liten. Vet inte hur länge jag ammade varannan timme, det är lite av ett svart hål. Hon sov hos mig (vägrade sova i egen säng) och jag var livrädd för att hon skulle kvävas av täcken eller av mig, vilket gjorde att jag sov med ett öga öppet typ (eller sov jag egentligen?).
Jag var konstant superstressad och jag studsade högt för varenda litet pip. Efter några månader fick jag tunnelseende och kanske efter ett halvår fick jag problem med insomningen - jag som alltid somnat på 2 min kunde inte somna längre fast jag var så trött att jag knappt kunde stå upp. Jag gick på instinkt (och vilken överkoncentrerad instinkt sen). Denna gång får jag verkligen jobba för att coola ner mig och använda hjärnan istället. Jag vet ju att det andra sättet inte var bra för någon, men jag har nog ett helt gäng vargar att skjuta. Det är helt klart lättare att ha ATTITYD när man fått sova :!:

Sonen din är bara dryga 4 veckor så något stress skall vi definitivt inte ta in här. Utan Läs gärna på i den klistrade tråden IGEN ang. SM. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

SM är ett sätt att se till att ditt barn äter i en "period" och sover i en "period". Rutinen blir förutsägbar även för sonen om man säger....
:arrow: Mat, vaken, mat, vaken sova.. = förutsägbart.

Om det nu blir vaken, sova, vaken, mat, sova, mat, sova vaken osv... = inte förutsägbart och VEM styr skutan?

Så det handlar mera om att DU bestämmer att så här går det till i världen.

Tanken är alltså att man sover sammanhängande och man äter sammanhängande. Äter hon oftare än var 3:e timme så är det snutteri. Då får man styra liiiiite hårdare i handtaget om man säger.

AW säger alltid att de 2 största bovarna i föräldraskapet är ORO och strävan efter PERFEKTION... Jag är skyldig till båda :roll: :oops:

Men numera har jag också lärt mig vad hon menade med "små barn skall njuats av och njuta sjävla", så tänk gärna på det när livet är jobbigt. 8)

Ang. mat på dagen... Kanske kan det vara värt att se till och vara den som "väcker" på dagslurarna och innan han är riktigt vaken... börja amma.
:? Förstår inte. Han vaknar efter 20-45 min och måste vagnas om han ska somna om lite- om jag ska väcka honom blir det inga lurar alls ? Han sover för lite men äter bra tror jag.

Vad jag menade här var mera att när det väl gått 2 timmars sovtid (=förutsättningar också) då kan du faktiskt ta upp en sovandes son tycker jag och påbörja nästa vakenperiod, just för att förekomma den lilla en aning.. :wink:
:?: Har du BB (barnaboken?)? Jag tänker lite mera i tanken kring det som står på sid 136 nedre halva. (det som står där är ju ett sätt att liksom ta ledningen på om du hänger med. Även om nu ditt barn inte är ett kolikbarn så tar man ledningen på precis samma sätt. :wink: )

- Så gör du som så att du söver i 5 min och tar upp och matar på, sen lägger ner och ser till att han sover vidare
Menar du att jag ska fylla på med mat under sovpasset och lägga igen? Sorry om jag är trög.

Detta är ett sätt att mata på så en måltid blir lite lugnare. Om du vet med dig att barnet MÅSTE äta mera för att kunna sova sina 2,5 tmmar så kan du som en slags engångsföreteelse lägga för sovning låt honom sova 5 min, mata på i sömnen och lägg tillbaka som inget hänt.

Eller om hela matperioden krånglar från början. Typ, mat, umgänge (varit vaken typ 45 min och nu övertrött, kan inte äta som folk osv....) övertrött. Lägg då i vagnen dra några drag låt sova max 5 min ta upp och mata på och fortsät vakenperioden som inget hänt fram till sovning.

Men då skall ingen extra påfyllning behövas till luren..

Jag försöker här att ge dig lite olika råd, typ ett smörgåsbord på alternativ man kan göra för att skjuta sina vargar. Det du måste göra är att bestämma att NU så äter vi som folk och NU sover vi som folk. Kan hon inte sova upp till 45 min och sen med hjälp vidare så är oftast problemet att hon fått för lite mat under vakenperioden.
Då vet man att man måste mata på REJÄLT mera på nästa vaken period. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Malou

Inlägg av Malou »

Här kommer en liten rapport från oss. Lillebror är 6 veckor gammal om 2 dagar.

Sedan en vecka tillbaka pumpar jag ur på förmiddagen som ges av pappa på kvällen när brösten börjar kännas tomma. Det är mycket uppskattat av båda!
I början hade han problem med sugtekniken för flaskan, men det går bättre och bättre. I fredags började vi introducera endast ett mål/natt och det går bra! :lol: :lol: I helgen somnade lilleman inte förrän vid 24-snåret och fick sedan äta vid 4. Nu har han somnat ca 22.30 och vagnats någon gång innan 4. Snart hoppas vi att han sover till 4 själv. Vi har gjort så att han läggs i vagnen på kvällen och pappa och bebis sover på övervåningen och kommer ner till mig (på nedre våningen) kl 4, sen sover lilleman i spjälsängen i vårt sovrum tills det blir morgon (7.15-7.45). Det betyder JÄTTEMYCKET för min energi att detta fungerar och jag vill verkligen rekommendera andra att prova detta, på detta sätt vaknar vi inte båda två av uppvaknande innan målet och insomningsgnöl efter målet. Visst är det lite trist att inte få sova tillsammans men jag hoppas maken kan återvända snart :) .

Lilleman är inte så liten längre, vägde igår 5950 g! Han följer sin kurva fint. Det enda som inte fungerar enligt planen är det som jag skrivit om förut, dagarna och totala antalet sovtimmar. Han äter oftare än var fjärde timme och är vaken ibland upp till 10 h. Jag försöker använda mig av dina tips TorsMamma för att det inte ska bli alltför mycket snutteri, men har taggat ner lite . Han mår bra och att sömnen fungerar på natten är huvudsaken!
Efter jullovet hoppas jag hitta lite dagsrutiner också, det är inte lätt att få till det med dagishämtningar- de tar ju inte hänsyn till bebisens preferenser. Det är synd att man inte får bestämma dagistiderna lite själv. Storasyster blir snart fem så kompisarna är ju jätteviktiga, det känns inte som ett alternativ att hon ska vara hemma med oss jämt.

TACK TorsMamma för coaching! Jag har läst SM baklänges och framlänges, men vissa saker kanske måste bankas in :wink: :roll:
Jag kanske har en äldre utgåva av BB, på sid 136 i min bok står det om föräldrars oro. (iofs också aktuellt :wink: )

Ha en bra dag alla mammor!!! :heart:
Malou
~~Dotter 2003~~
Sov första hela natt vid 2,5 års ålder,
lärde sig somna själv när hon var 4,5 år
~~Son 2007-11-02~~SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tack för härlig rapport!!! :lol:

Ja du, jag hade läst BB både framlänges och baklänges, men ändå fick det sluta med MÅNGA uppläxningar av AW för att komma på spår. Det var då jag skrev mitt inlägg "som fan läser bibeln". :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Malou

Inlägg av Malou »

Hej!

Nu är min lille älskling 7,5 v gammal. Han har haft en snuva i snart 2 veckor som stört sömnen, men som tur är har han varit pigg i övrigt.

Vi börjar få honom att sova längre pass än 45 min, även om han ALLTID vaknar då. Det känns som om vagningen äntligen börjar ta (men vi får vagna rätt mycket). Det är bara sovningen efter frukost som han själv kan sova 2h, annars vagnar vi så att han får sova ca 1,5 h. Om han vaknar inom en halvtimma så får han mer mat, jag prövar att lägga honom efter det men är han pigg så kör vi på som ett nytt vakenpass.

På kvällen är han orolig (från ca19-23) äter ofta, svårt att komma till ro och halvsover. Vi brukar ge honom ca 80 ml urpumpad morgonmjölk som han slukar.

Jag har några frågor:
:?: Ni som har haft stora barn och börjat med kvällstillägg, har ni märkt av att hela dygnet blivit lugnare? (Han vägde 6 kg sist då han var 5,5v) Jag tänker att även om han går upp som han ska, behöver han så mycket mjölk så att han inte har "tid" att sova.

:?: Hur ska vi få en nöjdare bebis på kvällen som helst somnar tidigare än 23? (natten sen funkar bra, någon vagning och sedan nattmål vid fyra och frukost 07.30)

:?: Rekommenderar ni NAN1 som förstahandsval vid kvällstillägg?

Annars är livet på topp för vår nyfikne kille som kan ligga lääänge och skratta åt fisk-mobilen ovanför skötbordet. :D

Tacksam för svar!!!!
:santa: :heart: :heart: :heart:
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Om du känner att du inte orkar/kan pumpa mer mjölk och vill ge ersättning som grädden på moset så har vi inga rekommendationer. Men prova du med NAN 1 och Semper om det inte skulle funka med NAN.

När Tor var 3 mån+ började jag med "nattmackan" som du kan ha i bakhuvudet med tiden.

Ge gärna ersättning i ett par dagar på dagen så magen hinner vänja sig och ni inte måste ta det inför natten också. :wink:

Härlig attiyd här! Bra jobbat! 8)
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, sista grejen....

Vid 7-8 veckor är det en ökningsperiod som är en av de största. Kan vara bra att ha i bakhuvudet. Här kommer mina "Mjölkökningstips". :wink:

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska till natten.
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

Tack TorsMamma för ditt svar! Du skriver klokt som alltid även om jag kanske vill höra något annat, men behöver bli puttad åt rätt håll (om du förstår vad jag menar). Tänk att man helst vill höra JA ge du ersättning eller NEJ vänta tills han är lite äldre. :roll: Tänk vad skönt om någon kunde ta besluten åt en ibland, tänk om det fanns ett universiellt "facit". Avvaktar nog med ersättning ett tag till. Visst var Tor också stor i växten? Har storleken någon betydelse (är det vanligare att stora barn behöver tillägg)? Det kanske bara är min "varg".

Oroligheten på kvällen har tilltagit, så det är nog ökningsdagar. Han är så ARG den lille älsklingen, buffar och biter på bröstet för man måste ju jobba aaalldeles för länge för att få käk. Jag får nästan tjurhålla honom för att han inte ska få tillfälle att slita undan bröstvårtan, vilket resulterar att jag spänner mig och då tar det ännu längre tid för utdrivningsflexen. Någon som har något bra knep? Igår kväll fick han 125 ml urpumpad mjölk och han slukade allt och var inte nöjd ändå. Hungrig tiger! Hoppas att brösten fattar vinken snart!

Trevlig helg! :heart: :heart: :heart:
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nej inga tips ang. utdrivningsreflexen. Bara att slappna av och försöka igen. (nåja, bara och bara är det ju då inte.. :roll: )

Du kan ju faktiskt ge lite ersättning om du känner att du vill komma förbi den där "puckeln" men då är det ju svårt för brösten att hänga med och ökningsperioden blir lite mera långdragen. Så visst KAN man ge ersättning.

Ja du jag vet inte. Jag vet bara att Tor var 55cm lång och vägde 4470 när han föddes och då ger man ofta dessa stora klimar lite extra ersättning precis i början, men sen är jag nog av den tron att brösten KAN tillverka den mjölkmängd som krävs för ens barn. Enl. principen tillgång och efterfrågan (med undantag i ökningsperioder) och visst jag måste självklart säga att "det finns undantag" så klart. Men som en "generell regel" håller jag mig till detta. Minns bara att sista ökningsperioden var "SKITJOBBIG" helt enkelt och många tårar vart det. Och så här med facit i hand så kanske det inte var värt det och jag skulle gett lite ersättning, jag vet inte. Men hans mage var så känslig att jag vågade helt enkelt inte. :? :cry: Äh, hur man än vänder sig har man ju stjärten bak så "alla går sin väg" helt enkelt. Jag bara ger råd ur BB och mitt eget liv, samt samlar på mig andras erfarenheter och delar ut. (långrandig, jag???) :wink:

Den där matvargen borde bli skjuten längs med fotknölarna (hade den också på besök, läääänge...) :twisted:

:idea: Se gärna till att köpa Luzern Te, DET FUNKAR FAKTISKT!!!
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

Hej! Gott Nytt År!
Jag tror ÄNTLIGEN att mjölkproduktionen har ökats, det var betydligt lugnare igår kväll och imorse hade jag nästan lite mjölkstockning :D . Har druckit Luzernte i några dagar och det verkar hjälpa (men det är svårt att veta vad som är vad förstås).

Men nu har vi kommit lite ur spår, det har varit en bebis som sugit och sugit tills han somnat vid bröstet. Det är ett hårt jobb minsann att dra igång brösten! Sedan har sovpassen även blivit upphuggna för att han velat äta efter en halvtimma. I två nätter under de värsta dygnen åt han dessutom 2 gånger istället för en (men inte i natt). Nu när det lugnat sig så är det dags att börja komma tillbaka på spåret! Ååå vilket underbart spår sen, det är helt otroligt att han kan somna 22.30 och bara äta en gång innan 07.30! Jag kan ju inte låta bli att jämföra med hur det var med storasyster som inte sköttes enligt SM. Skillnaden är ENORM! Denna tid minns jag inte med henne, jag ammade varannan timme på natten, samsov och sov jääättedåligt. Jag trodde det skulle vara så och kände mig vek som inte pallade.
Tack AW för Barnaboken!!!! :heart: :heart: :heart:

Jag får se hur länge jag orkar pumpa ur mjölk, det tar ju sin tid och känns ju lite pressande. Jag tänker att om han inte tenderar att börja somna tidigare på kvällen så testar vi med tillägg.

TACK för stödet TorsMamma!
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Malou, tack för den härliga rapporten. Precis som du märker så blir det genast lugnare och nu kommer du snabbt tillbaka på bana och kan se fram emot att få spika det där 2 mån schemat också skall du se.

Och visst är det skillnad! ENORM. Härligt jobbat och tack själv! :heart:
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

Hej!
Imorgon är det måndag och slut på jullovet, maken börjar jobba och tjejen ska på dagis 3 dgr/vecka 8.30-13.30. Hittills har vi bara spikat morgon och kvällsmål, men det är dags att få till ett schema för att underlätta vardagen. Jag tycker det är svårt att få till dagishämtningen och sovpassen under dagen har hittills alltid behövt vagning efter 45 min. Natten funkar desto bättre!!!! Jag vågar inte tro att det är sant, men vår lillprins har visat tendens att flytta fram nattmålet! Nu har det hänt 4 nätter att han sovit ca 22.30 -05.30 (05.15-06.30). :D :D :D

Vad tror ni om följande förslag för vår kille som fyllt 2 månader?:

ca 05 Nattmål

07.30 Första målet (trött inte så hungrig)
08.30 Sova 1,5 h (somnar i bilstol och överförs till vagn vid hemkomst ca09, lättast att få honom att sova under detta pass)

10.00 Andra målet
11.30 Sova 1.5 h

13.00 Tredje målet (första portion innan avfärd till dagis)
14.30 Sova 1.5 h

16.00 Fjärde målet
17.30 Sova 1.5 h

19.00 Femte målet (bröstx2, bad, BM-flaska, bröstx2)
22.00 Natt

Är det något man ska tänka på inför nästa steg? Ska man försöka dra ihop nattmålet och första målet? Jag är så morgontrött så det känns tufft att göra morgon vid 6, men det kanske är bättre att "stimulera" hel natt? Han är väldigt trött på förmiddan och desto piggare på kvällen. Har som sagt inte fått till sovningen på em så bra så då har han också varit ganska trött.

Han har börjat jollra! Helt underbart! Sedan skämmer han bort sin mamma med underbara leenden, skrattar med ögonen och med hela ansiktet. Då stannar tiden!
Malou
~~Dotter 2003~~
Malou

Inlägg av Malou »

Hej igen!

Vår kille uppskattade inte mitt förslag, det var tydligt. Hela dagen blev upp och ner när jag väckte honom redan efter 1,5 h på första luren. Det verkar som han vill skippa en måltid och ett sovpass. Tur att han kan visa mamma vägen! :lol: (precis när man tror att man räknat ut hur det ska vara så ändras behoven....)

Så då ser dagen ut så här:

ca 05 Nattmål

08.30 Sova 2,5 h (somnar i bilstol och överförs till vagn vid hemkomst ca 09)

11.00 Andra målet
13.30 Sova 2 h (somnar i bilstol och överförs till vagn vid hemkomst ca 14)

15.30 Tredje målet
17.30 Sova 1.5 h

19.00 Fjärde målet (bröstx2, bad, BM-flaska, 20min lur bröstx2)
22.00 Natt

Är det något man ska tänka på inför nästa steg? Ska man försöka dra ihop nattmålet och första målet? Jag är så morgontrött så det känns tufft att göra morgon vid 6, men det kanske är bättre att "stimulera" hel natt?
Kram Malou
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Malou,

jag tycker ditt sista förslag (idag) på schema ser MYCKET bättre ut än det första!

Klarar han att sova 22-05 utan mat så kör på det! Annars är det klassiska att man har det 04, men sätt gärna väckarklockan på detta målet så sonen inte behöver bevaka sina egna intressen utan kan lita på att mamma har koll, oavsett tid du väljer. :wink:

Lycka till och kör på detta. Vid 3 mån så brukar man verkligen ha ett bra schema som sitter som berget så det skall bli kul (det är då det försvinner 30 min och man kan införa 12 timmars natt med 1 nattmål som sen försvinner till 4 mån) :wink:
Så 3-4 mån schemat tar vi om några veckor! :wink:

HÄrligt jobbat!
Tor 2006

Malou

Inlägg av Malou »

Hej!
Jag har fått justera schemat igen för det är helt plötsligt ingen match att var uppe 2,5 h. Nu ser det ut så här för lillprinsen 2,5 månad:

ca 05 Nattmål

09.00 Sova 2,5 h (somnar i bilstol och överförs till vagn vid hemkomst ca 09)

11.30 Andra målet
14.00 Sova 2 h

16.00 Tredje målet
18.30 Sova 45 min

19.15 Fjärde målet (bröstx2, bad, BM-flaska, 20min lur bröstx2)
22.00 Natt

Det fungerar överlag bra och det är så skönt med rutiner för att vardagen att funka med båda barnen! Tyvärr har han börjat bita och strula igen (främst på kvällen), jag trodde det var över efter 7-8v ökningsperioden men nej :( . Jag ger honom 130+ ml BM på kvällen plus vad som finns i brösten, men det verkar ändå inte göra honom mätt. Jag kände att nu får det vara nog, jag vill känna att han blir mätt och inte sitta med onda bröst och grina varje kväll. Så nu har vi provat att ge lite ersättning 2 kvällar, tordes bara ge honom 30 ml för att vänja magen. Är det viktigt att vara försiktig? Han somnar ofta vid 23- tiden så jag hoppas att kvällen kommer tidigare när han får bli riktigt mätt.

En annan fråga, han använder varken napp eller tumme, jag tänkte på testa snuttfilt. Kanske dum fråga men hur gör man då?

Han ler mot hela världen nu, en riktig gladis har han blivit! På skötbordet har han kommit på att man kan gå upp i "brygga" och skjuta sig uppåt, så nu får man passa så att han inte slår sig. Han ser väldigt förvånad ut och tittar anklagande på mig, typ: Mamma- varför kastar du mig uppåt för? :lol:

MVH
Malou
~~Dotter 2003~~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det där med att vara försiktig med ersättning råder det lite olika taktik om. Är han känslig i magen så vill du kanske öka försiktigt.
Tors första smakis var 1 dl potatisk pure :shock: Visst han kände av det i sin mage i ca 2 dagar men efter det körde vi på för fullt med smakisar på lätt 2dl osv... Så gå på magkänslan du!!!

Finns nog inga bestämda sätt att presentera en snutte. Tor har sin liggandes över sig och tar tag i den med vänster hand och stoppar in vänster tumme. Kanske lägga den i den handen han verkar föredra skulle underlätta. :wink: Du kommer att hitta ett sätt som passar er. Oftast ser man hur de beter sig eller tar i täcket eller ett gose djur eller hur man nu gör. 8) :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"