Har jag gjort bort mig totalt? Rådvill och dum!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Re: Hur väcker man?

Inlägg av Elle »

Tovaliten skrev:Här går det fortsatt framåt. Nu är även dreamfeeden borta sedan två nätter. Det har blivit några nattuppvak av det, men jag tror att de snart är borta igen. Dessutom sover hon bättre daglurar nu (åtminstone hemma, svårt i vagnen).
=D> Pris och beröm(som en mycket klok kvinna brukar skriva)!
Tovaliten skrev:Hur vet jag då när jag ska väcka efter t ex 20-minutersluren? De där fem minuterna kan ju vara rätt viktiga då, eller?
Ha koll så gott det går, kan vara svårt att pricka exakt när de somnar.
Tovaliten skrev:Nu har vi också väckt genom att lägga en hand på lilla ryggen och låta henne vakna lite försiktigt innan vi börjar stoja och skoja. Hon sover ju ibland riktigt hårt... Är det rätt, eller ska man vara stojig direkt?
Gör så som det fungerar för er. När hon vaknat till så kom ihåg det GLADA återseendet :D Om hon är lite sur och trumpen, ja, det är fullt tillåtet men det låtsas ni inte om utan gör ändå det GLADA återseendet och låter henne sedan vakna till i ex soffan en stund.

Fortsätt gärna berätta hur det går!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tovaliten

Problem efter en månad?

Inlägg av Tovaliten »

Hej!

Nu är det ungefär en månad sen vi light-kurade vår dotter som blir åtta månader om två dagar.

Jag tycker att månaden varit relativt bra, hon sover mycket bättre än hon gjorde innan kuren. Vi ammar inte på natten och vi följer vårt schema strikt.

Senaste veckorna har det dock dykt upp lite problem:

- Hon vaknar 2-3 gånger varje natt och gråter till, kort. Ibland räcker det att ramsa, ibland måste jag upp och stoppa in nappen och buffa lite.

- Hon vaknar oftast 30 minuter för tidigt på morgnarna. Får ALLTID ligga kvar och är oftast inte ledsen, men hon väcker ju mig och får lite för lite sovtid.

- Läggningarna/sövningarna blir allt längre, igårkväll tog det 26 minuter innan hon somnade. Eftermiddagsluren är värst och den tar vi oftast i vagnen. Ibland kan jag hålla på en halvimme och då känns det ju nästan larvigt när hon ska sova 20 minuter...

Frågor:

Jag förstår att jag måste kasta nappen (igen!). Den togs tyvärr tilbaka eftersom vår barnvakt inte klarade att söva utan den. Vi har haft en hektisk tid som avslutades med bröllop i helgen. Men, kan nappen förorsaka ALLA problemen ovan?

När är det dags att gå från tre lurar/dag till två? Om jag går ned till två ska jag fortfarande hålla 14,5 timmar som totaltid? Ska jag alltså bara göra lurarna längre?

Hur gör man när man ändrar schemat? Bara byter en dag eller flyttar en kvart/dag?

Om det tar henne ca 30 minuter att somna förlorar hon ju 30 minuters sovtid - hur hanterar jag det?

Ska jag bara acceptera att hon vaknar tidigare på morgnarna eller ska jag dra ned på sovtiden?

Tack på förhand!
/Anna med Tova
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Bra jobbat :!:

Jag tycker att det låter som att det är dags att dra ner till två lurar. Det brukar göras ungefär i den här åldern. Och det är 14,5 timme som gäller. Sovtider per dygn finns här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

Schemat ändrar man rakt av bara. Vi har haft 12 timmar natt och 2 timmar första luren och 45 andra. Det blir en kvart för mycket med Isak var en tröttis. Många schemaförslag finns här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

:idea: Bort med nappen! Den stör mer än den ger när de blivit så här "gamla" :wink:

*nyfiken* Är det du själv som har gift dig? Stort grattis i så fall!

Kram Lua. :heart:
Tovaliten

Inlägg av Tovaliten »

Tack Lua!

Jo, det är jag/vi som gift oss! Det var därför de senaste veckorna varit rätt hektiska, massor av planering - och allt gock fantastiskt bra!

Tack för dina svar, jag har redan klarat på ett tvålurarsschema, så jag laddar nu och "kurar" sen bort nappen och inför det samtidigt.

Bara två frågor kvar:
Om det tar henne ca 30 minuter att somna förlorar hon ju 30 minuters sovtid - hur hanterar jag det?
Ska jag bara acceptera att hon vaknar tidigare på morgnarna eller ska jag dra ned på sovtiden?
Tack igen!
Anna med Tova 070221
Tovaliten

Inlägg av Tovaliten »

Stavfelsnisse!

gock = gick

klarat = klurat
Anna med Tova 070221
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! Grattis till bröllopet!!! :lol:
Du ska inte handtera det alls höll jag på att säga, vad hon gör på sin sovtid är faktiskt upp till henne, och det viktiga är inte att hon sover varenda minut hon "ska" utan att hon har förutsättningarna. Förästen ös på ordentligt med skrattet till go nattet, det somnar man skönt på!
Tidiga uppvak och längre insomningstid kan ofta indikera på att det börjar vara dags för ett schemabyte, och i erat fall verkar det stämma ganska bra, så jag skulle tror att det kommer att ge sig i och med schemabytet. Men i annat fall så en pangramsa vid första pip och sedan ingenting-för på natten händer just ingenting! Och sen att ha en väckarklocka utanför hennes rum brukar funka för många, snabbt lär sig barnet att morgonen kommer inte förän klockan har ringt! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tovaliten

Inlägg av Tovaliten »

Tack så mycket! Det är så skönt att ha en massa proffs här att bolla med!

Då kommer jag ändra shemat och plocka bort nappen för gott den här gången, så fort jag laddat batterierna ordentligt!

Följdfråga:

Pangramsan måste jag ha missat. Är det bara en ramsa då? jag som ramsat fyra på nätterna också...

Vi har provat med en klockradio som väckarklocka, men det kanske blir konstigt eftersom det blir olika ljud varje dag. Kanske ska ändra till en väckarklocka?

Tack igen!
Anna med Tova 070221
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, pangramsan är x4, och den ska vara glad och hurtig.

Det blir mycket bättre med en väckarklocka som ringer likadant varje morgon!

Vi finns ju här för råd och stöd när det kan tänkas behövas! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"