laga/byta fönster - erfarenheter???

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock: Oj, Ewa, vilket ENORMT arbete du gjort :!: Det går inte att hyra hit dej eller så :wink: :wink:

Jag tänker vidare på de fönster som är 70-tals-fönster som är dåliga.
Inte är det väl idé att laga dem? De har ju inte alls samma stomme och kvalitér att jobba med. Eller :?:

anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jo 8) - rätt stort jobb. Har faktiskt funderat på att använda vår stora sal till att göra jobbet på beställning. Men efter 2 diskbråck, tror jag inte jag ska ge mig på att permanenta en så pass usel arbetsställning som det är :roll:.

Vissa 70-talsfönster kan vara helt ok. Och ofta bättre trä än dagens mjuka virke. Det är ofta till största delen ett färgbekymmer. Man har helt enkelt målat med fel färger, som stänger in fukten i träet. Är de inte i för dåligt skick så brukar de faktiskt bli riktigt bra när man fått bort färgen och de fått suga i sig lite olja! Men som sagt - du märker om träet bara är mjukt, eller om det faktiskt är poröst. Då är det inte mycket att be för. Men oftast är det bara undersidan av bågen som blir så pass drabbad.

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nästa fråga:
De fönster vi kan rädda, (som fortfarande är friska, och måla innan vintern, är det någon vits att skrapa/slipa, och måla över den gamla färgen (vad det nu är) med linoljefärg ovanpå? Eller måste det bort helt och målas med linoljefärg helt igenom för att bli riktigt bra?

anna
Ewa

Inlägg av Ewa »

För att det ska bli riktigt bra måste träet i HELA bågen få suga åt sig av oljan. Och det går ju inte med ett lager färg på. Men, som sagt, det går riktigt lätt med färgpistol :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Äh :shock: - varmluftspistol, förstås!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Man kan väl hyra varmpistol?

Hur länge behöver en våt fönsterbåge torka innan man oljar in?
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Yepp, går att hyra. Men är rätt billiga att köpa också - typ 350 kr, eller så.

Torktid för oljan brukar ligga på cirkus 2 dygn i 15-20 graders temperatur. Det är viktigt att det torkat ordentligt innan nästa lager målas på.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nej, men :shock: - läste ju HELT fel! Bågen ska vara helt torr. Har du tagit bort färgen och sen rengör lätt och sen slipar lite för att få bort de fibrer som "reser sig" så brukar de bara ta några timmar innan den är torr nog att kunna olja. Är den genomfuktig att träet har stått och stängt inne fukt länge, så kanske man ska ge det något dygn, det känner man ju.
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Vill bara tipsa om att vara försiktig med varmluftspistolen på de gamla glasen - de kan spricka om temperaturen blir för hög! Och det vore ju tråkigt när man har gamla originalglas.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock: Ojojoj, vilket projekt detta verkar vara :shock:
Och inte är det några 15-20 grader här inte...Det är bara kallt och regnigt hela tiden...Man kanske ska chansa på att ta det till våren istället.

Eftersom pappa har golvbutik, finns där varmluftspistoler, men de är rätt klumpiga, och gjorda för att värma våtrumsmattor. Kan det funka, eller ska det vara en nättare modell?

anna
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, Ebbab, du har helt rätt. Skrev om det i början av tråden, att jag lade masonitbit för glaset och höll pistolen riktad mot BÅGEN, aldrig mot glaset. Och på det sättet har det gått bra. Men är man mot glaset, så sabbar man det - absolut!

Av just den anledningen - att det krävs lite precisionsarabete, så kanske faderns större pistoler blir lite svårhanterligare. Det kan bara du avgöra, tror jag. Jag har en från Bosch, för mer hemmabruk, om man säger. Har du någonstans du kan arbeta och förvara fönstren för torkning så kan det visst göras nu. Det behöver inte vara 15-20 grader, men definitivt några plusgrader. Om man vill att det ska torka :wink:. Värst är väl hur det blir i de rum där man plockar ur bågarna nu när det är kallt och regnigt. Jag har jobbat vår, sommar, tidig höst. Helt enkelt när vädret tillåter, just eftersom jag inte velat bomma igen fönstren med plywood, eller nåt. Men visst GÅR det att måla nu också.

Kram Ewa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jag grubblar vidare... :-k

Jag har ringt ang. det där fönstret på Blocket, som skulle passa i mittenfönstret i burspråket. Det var friskt, och hade inte hängt åt söder.
MEN, det var "kopplade" fönster sa hon. Vilket innebär att man måste plocka i och ur innersta rutan sommar/vinter, och när man putsar dem.
Det hade vi i vårt barndomshem, och mamma avrådde å det bestämdaste. Jag känner också att det går inte, dels förvaring, och dels allt jobb... Men frågan är, kan man inte sätta ihop dem? Så de liksom alltid sitter ihop?
Alltså... :oops: Jag känner mig jättelöjlig, för jag kan verkligen ingenting :shock:

I vilket fall kommer vi vänta till våren, men ska beställa snickare, och rådgöra med dem om vad de tror, och ställa oss i kö inför våren.

kram anna
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, kopplade fönster betyder inte att innanfönsterna är lösa. Det betyder tvärtom att det är sammankopplade, att de sitter ihop. Men skulle det vara lösa innanfönster kan du hänga dem på gångjärn med, så behöver du inte pyssla så mycket med att ta i och ur.

(även om jag personligen ÄLSKAR lösa innanfönster, det blir ett så obeskrivligt vackert ljus på sommaren!! :heart: Värt allt jobb enligt mig!)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
O.k, då var det hon som sålde fönstret som hade fel beteckning, men då vet jag att kopplade sitter ihop, bra!

OM man skulle sätta innanfönstret på gångjärn, sitter det väl en bit ifrån ytterfönstret i de slags fönstren? Mellanrum mellan fönstrn? Så i så fall sätter man gångjärnen i karmen? Förstår du öht vad jag menar? :shock:

anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Förresten!
Kan jag maila några bilder på huset till dig, så du får en uppfattning av vad vi pratar om?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"