Arg vid stör.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Lägger mig i... :)

Hugo hade en arga-tjut-direkt-efter-läggning-period, vilet jag botade med ett klassiskt FoS knep: :lol: klassisk musik...

Jag högg honom lite kort, det vill säga efter att han fått en info-ramsa bara gånger två :shock: satte jag GENAST på hans lugna klassiska skiva på rätt så hög volym, och protesterna dog mer eller mindre genast. Sen fick skivan vara på några minuter/ eller en hel halvtimme, lite beroende på hur det kändes... :roll:

Hugo och Sofia sover inte tillsammans. Än.
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Tack ni alla!

Duttande blir det inget av med den gossen :lol: !
Med honom är det kort och tydligt, vad det än gäller - sen kommer REAKTIONEN :lol: !

Nu litar vi på känslan här :heart: :thumbsup: !
Vi trodde verkligen att vi skulle kunna få ur honom det här, som känns som en ren ovana, att gapa. Det kanske lossnar med talet :lol: , när vi förstår vad han säger och kan ramsa goddag yxskaft.

/ Mamman till sönerna :D
father of sons

Rapport så här ytterligare några dagar senare..

Nu säger vi ramsan kort och går. Punkt.
Inga x 4, följa toppar och dalar eller sista ordet, alls.
Går lysande! Nu gapar han till, kort, sen tyst (nöjd för att vi stör med ramsandet?)
Vi har fortfaranade inte behövt gå in på natten, tyvärr :shock: :lol: . Det var det den här tråden handlade om (att han vrålar när vi varit inne). Vi väntar med spänning 8) .

father of sons

:cry: :cry: :cry:

Vaknar av skrik. Ledsen älskling.
In för att lugna lilla älsklingen. Ramsar mig ut.
Skriker/Gråter i en timme....

En timme :cry: !

Allt är i sin ordning + det lilla extra i denna förtrotsares liv. Jag har nu valt att se detta som förtrots (fast det har pågått längre..) för att det känns lättare i mitt hjärta då. Inatt låg jag vaken länge och funderade fram och tillbaka och det kändes verkligen som om hjärtat skulle brista :cry: . Sakligt eller inte,

Någon?

/ Mamman till sönerna :cry:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

father of sons skrev: Vaknar av skrik. Ledsen älskling.
In för att lugna lilla älsklingen. Ramsar mig ut.
Skriker/Gråter i en timme....
:D Det skulle jag aldrig stå ut med, eller gå med på, kan jag säga :cry: :!:

Varför inte använda solfjädern, utan ord, tills lilla barnet verkligen blev sömntungt i hela lilla kroppen (och tyst, naturligtvis) :?:

Det kan ta både tio minuter och tjugo, om nu det onda, trista mönstret verkligen "fastnat".

Gör du det en gång, tror jag inte du behöver göra det igen. I alla fall inte lika länge :wink:

Oavsett vad saker och ting möjligen beror på - förtrots eller annat - måste små barn få sova så gott på nätterna. Vi har verktygen för det, och en del måste man hålla på med läääänge för att de verkligen ska ha effekt. Tänk bara på första buffningseländet på SHN-kuren för verkliga sömntrasslare - man får lägga allt mellan 20 och 45 minuter och en gång stod jag TRE TIMMAR :!: :!:

Men aldrig mer.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons

[/quote] :D Det skulle jag aldrig stå ut med, eller gå med på, kan jag säga :cry: :!:

Varför inte använda solfjädern, utan ord, tills lilla barnet verkligen blev sömntungt i hela lilla kroppen (och tyst, naturligtvis) :?: [/quote]

Anna, precis det gjorde jag. Ingen av oss skulle ligga och lyssna på ledsen älskling utan att göra något. Vi har verktygen och kan de väl. Vi använder de alldeles säkert!

/ Mamman till sönerna :cry:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

father of sons skrev::
En timme :cry: !
- - - och det kändes verkligen som om hjärtat skulle brista :cry:
:D Men kära rara - nu förstår jag inte :?: :!:

Menar du att du / ni lugnade utan att få tyst på barnet på en timme :?: :!:

Jag är ledsen men jag hänger inte med :cry:
father of sons

:)

Jodå, visst får vi honom lugn och tyst snabbt, där finns inga problem. Problemet är när vi går. Han svarar fint på solfjädern men när vi ramsar oss ut börjar han skrika/gråta direkt!

Mitt hjärta höll på att brista när jag efteråt låg och funderade kring detta. Jag förstår inte vad vi gör för fel och det känns verkligen i hjärtat när Någon av ens älskade barn gråter i natten :cry: .

Han skrek/grät inte konstant i en timme, alltså.

/ Mamman till sönerna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Då förstår jag! (Det var på tiden, säg :oops: )

Antingen hemsöks han verkligen av oro, och det kan man göra. Då tycker jag du ska ta till solfjädern som det krisverktyg den är, direkt du känner vart det barkar (igen) - och verkligen hålla den stark och statisk ända tills han är på vippen att somna eller faktiskt till och med somnar. Det gör absolut ingenting på det här krisstadiet, det är tvärtom bara bra, för det bryter den onda cirkeln ("när vi ramsar oss ut börjar han skrika/gråta direkt!"). Ge en gullig, förstående men inte tröstande bekräftelseramsa på väg ut och utanför. Sover han, går den in bakvägen.

Denna dunderkur får bara sättas in en gång under natten, som ett väldigt tydligt och uthålligt besked om att på natten ligger man ner, är tyst och sover. Ska det vaknas och skrikas igen, är det obönhörligen ramsan som gäller, men eftersom den tycks ha förlorat sin kraft (eller du din :shock: ) skulle jag överväga Mozart eller Strauss efter den, att "följa upp". Musiken hjälper också dig att inte ligga olycklig och överkoncentrerad efteråt :!:

Eller också har han bara hakat upp sig i största allmänhet, som en annan gammal raspig grammofonskiva, och då behövs en liten minikur. Då måste du beväpna dig med Attityden av Självklarhet och sluta tycka synd om honom. För vad vi människor än har för problem här i världen, måste vi fortfarande sova om nätterna om vi ska kunna fngera någorlunda som folk. Det gäller även svårt olyckliga, svårt sjuka, svårt eländiga :!: "INGENTING blir bättre av att du inte sover", får du försöka tänka. "Så SOV. Vad du än har för bekymmer tar vi hand om dem i morgon. Men PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING."

Minikuren tar du alltså till enligt Lathundens natt 2 och 3. Och ger fyra nätter - mer ska inte behövas, men då får du inte darra på manschetten :cry: :!:

:thumbsup: :heart:
father of sons

Tack för att Du förstår!

Jag vet verkligen inte om han hemsöks av oro eller om han hakat upp sig i största allmänhet. Både och? Hur gör jag då?

Dunderkuren med solfjädern har jag gjort med skillnaden att han ej somnat. Så där kan vi ha något! Han är verkligen helt lugn och mjuk i kroppen, ända tills jag går ut.

Minikuren har vi också kört :lol: . Med Attityden av självklarhet, utan att tycka synd om och inget darrande på manschetten!
annawahlgren skrev:
"INGENTING blir bättre av att du inte sover", får du försöka tänka. "Så SOV. Vad du än har för bekymmer tar vi hand om dem i morgon. Men PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.:
Det här är precis vår inställning och har alltid varit, ändå hamnade vi här.

Vi har gjort framsteg. Stora (tillbaks till ordningen). Jag backade bandet och introducerade allt från första början övertydligt :lol: .Det är bara då vi av någon anledning behöver gå in (sjukdom, mardröm) som problemet poppar upp. Så.. Nästa gång kör vi med dunderkuren a lá nästan somna.

Tack igen,
Mamman till sönerna :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :wink: :lol: Sjukdom och mardröm inträffar trots allt inte varje natt och, som sagt, det får man ta hand om i morgon :roll: För på natten sover alla människor och måste göra det.

Jag hoppas intensiv solfjäder ända tills sömnen (åter)inträder gör susen :wink:

:heart:
marie-d

Inlägg av marie-d »

Den lille är lite drygt 1,5år och som jag minns var det en period som märktes tydligt liksom 9-månaders på bägge våra. Vi har definitivt märkt av oron under dessa perioder även nattetid, sedan har det lagt sig efter ett par veckor-en dryg månad. Kan det kanske hänga ihop med det?
Hur som helst behöver han hjälp.
Nu har vi en 3-åring som stormat in i trotsen och åter igen märks det ibland nattetid med mkt drömmar och annat efter 1,5år med lugn sömn.
Lycka till!
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
father of sons

Tack, Marie-d! Vad/hur gjorde ni under dessa tider?

Inatt var det dags igen, gallskrik "Maaammaaa! Maaammaaa!"
Solfjädrade i evighet, tills han somnade (trodde jag..) Ramsade och körde på en skiva Mozart. Från ramsandet ut från rummet tog det 20 minuter tills han sov.

Vaknade en gång till med gallskrik, drog på skivan då ramsan verkligen har förlorat sin kraft :cry: :shock: .

Kör nu vidare med musiken.

marie-d

Inlägg av marie-d »

Konstigt nog förtränger man så snabbt det som varit jobbigt. Ettan har haft väldigt tydliga sådana här perioder om man får uttrycka sig så, därför var vi rätt förberedda och avslappnade med 2:an när han hamnade i sin 8-9 månaderskris först vid drygt 10-månader. Det yttrade sig att han gallskrek så fort vi lämnade rummet både vid sömn och annat. Vi höll ut och fortsatte någorlunda som vanligt. Har för mig han höll på en månad.
Ramsa och tillrättaläggandet körde vi med. Med 1:an som är en riktigt säker sovare tog vi tom upp när han vaknade helt hysteriskt vissa nätter. Vi hade en stol som vi hade där normalt sätt där vi satt till han lugnat sätt därefter la vi tillbaka honom i sängen som om inget hänt med ramsa och allt(Det är iof emot principen men eftersom problemet inte var så frekvent så fungerade det) Vi slapp knäcka ryggen på så sätt.
Mozart är väl en ide så god som någon.
Lycka till!!!
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
father of sons

:lol:

Hej, igen!

Vi flyttade in minstingen och alla "problem" försvann.
För att nu vara tillbaka..

Jisses, vad vår tvååring kan gapa :shock: !
Vi ramsar som besked (sov vidare, det är natt, no worries) och kör lite Mozart om det skulle behövas. Vid verklig KRIS solfjädrar vi en gång lääänge, för att sedan låta ramsan ta över helt.

Nu har det krånglat ett tag och vi har kört på, helt utan resultat :cry: .

Vi gör verkligen alla rätt, men älsklingen gapar vidare. Vad ska vi göra? Nu har jag bokat tid för att kolla öronen (vill utesluta något fysiskt fel).

Det är hemskt att höra honom skrika på det här viset! Han gapar rätt bra dagtid också, men dagtid är allt lättare. Det låter värre än det är. Vi lyssnar inte till gapet utan när han pratar vanligt. Skrik belönas inte, vi ger ingenting för det :wink: . Skrika får man göra själv i ensamhet eller i skrikburken. Men hur göra på natten? Först gallskriker han för att sedan gå över till "Maaammmaaa? Paaaappaaa?" När vi dagen efter frågar honom vad han vill på natten, svarar han att han vill upp :shock:.

Svalt rum, härliga syskon som snusar gott i samma rum, glipa på dörren med ljust utanför och trygga hemstöksljud. Allt borde vara kanon!

Någon?

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"