Ett litet skräp är på väg...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack alla snälla vänner för gratulationer och goa kramar :heart: :)

Här mås det bara bra. Magen växer och växer vilket bara känns härligt. Foglossningarna går att leva med även om jag inte går så bra och så långt utan att få riktigt ont.

Ja du Elle, Emil anlände ju dryga fyra veckor innan han var planerad att föda så är det här lilla Skräpet lika kvick så hinner jag först :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blomman

Inlägg av blomman »

Ja här ser man på vad man har missat....
Jättestort grattis! :heart:
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

GRATTIS MASSOR :D :D :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack snälla rara vänner för grattis-hälsningarna :) .

Här hemma går vardagen sin gilla gång. Igår jobbade jag åtta timmar varav jag stod ute och hade hundkurser sju timmar. Jättekul, tiden går jättefort men oj vad ont det tar i fogarna att hålla den minsta lilla hunden. Kom hem som ett vrak, lycklig men dödstrött. Hann precis få tio minuter med Emil innan han skulle sova :heart: :sleep:

Pappan var lika slut han, skyllde på att Emil varit busig från morgon till kväll :wink: . Han behöver tränas :!: Pappan alltså :)

Magen växer och växer. Jag kan inte riktigt bestämma mig om den är likadan som när jag väntade Emil eller om midjan börjar försvinna något i kanterna. Förra gången hade jag en jättemage men såg man mig bakifrån kunde man inte se att jag var gravid för midjan såg ut som vanligt, ja bakifrån alltså. Sen när jag vände mig om så jag ut som om jag hade svalt en badboll storlek jättestor.

Skräpet i magen mår nog helt bra, såg ju alldeles förtjusande ut på ultraljudet. Emil för munpruttar på magen varje morgon för att lilla bebisen ska bli glad :? .

Nu ska vi ut i regnet en stund.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Gulle-Emil då! :heart: SJÄLVKLART blir bebin glad! Vem skulle inte bli det?

Är det verkligen bra att anstränga fogarna så väldeliga tror du? Jag blir lite orolig för dig. Så du inte sliter ut dig och får apont senare.

Näe, nu slog snasktarmen till akut! Jag tror darlingen har köpt nåt smaskigt till mig. :heart:

Sköt om dig!

Kram Jannika
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Fast jag äter ju mindre godis om jag jobbar lite :oops: . Fogarna får nog foga sig helt enkelt. Den dagen jag inte kan gå då går jag inte men tills dess gör jag så mycket jag kan och lite till. Så gjorde jag när jag väntade Emil också, jobbade heltid ända in i det sista, gick agilitykurs (det såg säkert hur roligt ut som helst för jag kunde verkligen inte få upp någon fart :) ), hade agilitykurser, rastade våra egna hundar, dammsög och städade hemma.

Fast jag fick hjälp att fixa lunch på jobbet för jag kunde gå upp i trappan till lunchrummet och mina arbetskamrater rastade hundarna på lunchen.

Men jag kan inte vara stilla, tror jag skulle bli tokig då helt enkelt och ändå är jag så lat! Är det inte lite märkligt?!

Så jag håller igång så länge jag kan. Det är mitt motto!

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag förstår. Energisk latmask, alltså. Själv är jag en oenergisk latmask. Det är MYCKET lättare, serru. :wink:
Var rädd om dig bara.

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

vilken tur att man inte gillar godis.... :wink: :lol:

En stor varm bamsekram till hela underbaraste familjen ända från Lappland!

:heart:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och en varm skånsk bamsekram till alla er goingar i Lappland. Längtar tills vi ses igen.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag vill ge en stor grattiskram i efterskott :oops:
(har missat detta :oops: )
Men bättre sent än aldrig heter det ju..... :?
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bättre sent än aldrig :) , äsch jag skojade bara. Man är ju gravid i så många månader att gratulationerna gott kan komma lite utspridda. :wink:

Här går livet sin gilla gång. Emil säger godmorgon till bebisen genom att göra en munprutt på magen varje morgon :roll: , han är för go den. Oftast får magen både en kram och en vanlig puss också :heart:

I Emils legolåda finns en legoskallra och så fort han hittar den måste han bara lyfta upp min tröja och skallra lite för bebisen i magen. Inte för att jag tror att han begriper att det är en bebis där inne men han förstår ju så mycket att det är någonting spännande i alla fall. :)

På fredag och lördag ska vi gå profylaxkurs i Halmstad, det är Profylaxgruppen som håller i det hela och det ska bli väldigt spännande och säkerligen mycket lärorikt också. Pappan är något skeptiskt inställd till det hela men går gärna med och ser fram emot att överbevisas om att det är något väldigt vettigt.

Visserligen födde vi ju Emil utan några som helst problem, men vi var ju inte förberedda det minsta. Slarviga? Lata? Ånej, inte då det var ju bara så att jag skulle snittas eftersom jag har en cysta i huvudet som gör att jag får så ont i huvudet att jag kan svimma om jag tar i ordentligt. Inte läge för några krystningar här inte. Men sen bestämde ju Emil sig för att komma en månad för tidigt och då ville vi ju föda vaginalt, åtminstone försöka. Det gick bra men det är väl få mammor som tar sig för huvudet när de krystar ut sitt barn :) . Hela förlossningen var som en dröm, en riktigt trevlig en där jag hade kontroll men ändå litade fullt och fast på barnmorskan som var urbra.

Den här gången tänker vi försöka igen med en vaginal förlossning och då är ju avslappning och andning en förutsättning för att det ska fungera. Om det nu inte funkar så blir det akutsnitt, något som vi inte vill men är medvetna om att det kan hända.

Så nu ser vi fram emot helgens kurs. Emil gör också det för hans fadder J, ska vara barnvakt och henne älskar han så gränslöst mycket.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej SusanD! :heart:

Father A, som är en klok man, är bara sunt skeptisk men han kommer att bli en övertygad profylaxanhängare när han märker vad bra (och ROLIGT) det är. De där helgkurserna brukar vara höjdarkurser. Lyllos er!

Pussar till Emil!

Kram Jannika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi gick Annasprofylax med Anna Wilsby. Det var TOPPEN!!! Ni kommer att ha sååå trevligt och mysigt. Främst du Susan, MYCKET massage vill du ha :wink: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Susan, hälsa Father A att Min käresta också var lite skeptisk innan vi gick till kursen. Men i måndags var första gången och oj vad roligt vi hade :lol: Imorgon är nästa träff, det ser vi båda fram emot :D

Ta hand dig själv, magen och dina herrar!

Kram :heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Father A
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Vi är med Barn :!: Eller heter det Vi är gravida :?: Nej Mamman är gravid och jag ska bli pappa heter det väl :!: :?: :shock:

Men alla säger ju att vi är två och båda "är med barn" och visst är det mysigt att vänta barn. Nu börjar det ju till och med bli verklighet för mig som pappa som bara ser från utsidan. Magen växer, Ultraljud och nu snart profylaxkurs. (tack för alla delade erfarenheter kring detta).

Men kan man egenligen vara med barn båda två :?: Själva graviditeten innebär ju egentligen helt motsatta saker ända fram tills vi går i mål (pojken föds :lol: )

Man kan ju förresten gå tillbaka i tiden och se det från två håll redan innan
Mamma - Nu jagar vi ett +
Pappa - Härligt och ofta.

När det är klart och konstaterat och vi faktiskt är gravida så innebär ju det att
Mamma - ska ta det lugnt, vila mycket, akta sig för tunga lyft och allt annat som är vedertaget och som vi naturligtvis håller med om.
Pappa - får ju alltså ta hand om allt tungt arbete och låta mamma vila (vilket vi naturligtvis gör med glädje), men om det var så att vi ska vara med barn båda två tillsammans så skulle ju ingenting bli gjort :idea:

Mamma - Är extra vimsig, trött och glömsk, kan också dra fördel av sin växande mage och få medmänniskors extra hänsyn.
Pappa - Är alltid klar i knoppen :D och naturligtvis syns det ju inte att vi är pappan.

Kommer det sedan till andra saker som kan vara lite kul så innebär det ju att
Mamma - inte ska dricka alkohol.
Pappa - har chaufför om det vid glada tillfällen bjuds på ett glas.

Mot upploppet så är det ju Mamman som får göra ett häftigt grovjobb och där vi bara kan stötta, coacha och göra vårt bästa. I det läget vill vi absolut inte byta och det är för detta vi älskar mamma :!:
:heart: :heart: :thumbsup: :thumbsup: :D
- Detta var några tankar om att vara två, fast ändå en och en :!:
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"