Hjälp med standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det brukar ju hända att de "vaknar till" just vid tre veckors ålder! Klarar hon det på natten så kan du börja sträva det under dagen också!

Det är nu som skojjiga speglar, lampor, akvariefiskar eller vad du nu kan hitta på kommer in i bilden :roll: - allt för att hålla lilla livet vaken och nöjd så länge som dt baaara går! När det inte går, då lägger man!

Ett vidare tips är att som dagt att börja lite smått begränsa dagsovandet: inte mer än 2,5 timma i sträck nu! På eftermiddagen kansk du väcker lite milt redan efter två timmar - så att sömnen skall smaka mot natten!

Hur brukar dagarna se ut nu :?:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej igen!

Jag följer dina råd och det verkar funka bra! Så dagarna ser ut som du föreslagit.
Tusen tack!
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :D :D Duktiga ni är båda två!
Jessica

Inlägg av Jessica »

En fråga till- tösen sover- larmar efter mat och får det- men verkar sova när hon äter- räknas det som sov-eller vakentid?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilken tid av dygnet?

Är det ett tyst nattmål så tycker jag inte att hon behöver vara så värst vaken :roll: - då strävar man ju ändå efter att få nattmålet snabbt och sakligt genomfört. :wink:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Det är dagtid jag undrar över. Hon verkar helst vara sovande jämt, utom ett par timmar på natten nu......försöker styra upp så att hon ar vaken på dagarna, men det är nästan omöjligt att hålla henne vaken......
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Att bebisen blundar ( sover) när den äter är nog inget ovanligt. Upplevde att Malte sov/blundade sig igenom matpassen de första veckorna/månaden. Detta trots att han var "vaken" när jag lade till. Jag räknade det som vakentid ändå. Hon kommer "vakna till" mer allt eftersom. Om hon skulle somna på riktigt och släppa vårtan kan/bör du väcka lite milt, men om hon äter så skulle jag inte fundera så mycket på det än. Sedan ska hon ju vara vaken efter första matningsomgången såklart.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ska tillägga att min lillkille var en trötter ( och är fortfarande) En timmes vakentid var en utmaning i början. Det blev lite bättre runt tre veckor men vi kämpade med 1.5 vakentid också. Det blir bättre framöver....

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

oj nu läste jag tråden lite bättre och såg att hon var vaken på natten. :oops: Ja det vill du ju styra upp så att det ligger på dagen förstås. Päivi har ju redan skrivit bra dagvakenhållartips

Linda
Jessica

Inlägg av Jessica »

Ok! Då räknar jag det som vakentid!

Tack så mycket! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skulle jag också göra, och gjorde! :wink:
Jessica

Inlägg av Jessica »

Fler frågor igen.....
På natten sover hon första halvan i sin vagn (på mage med larm), efter amning när jag lägger henne i vagnen är det ofta ganska gnöligt och man får vagna för att hon ska somna om. Hon är proppmätt, så vitt jag kan förstå, jag lyckas sällan få i henne mer iallafall.......ska det vara så? Andra halvan av natten får hon ligga kvar i vår säng, då sover hon helt enkelt bara vidare. Är det bättre att hon sover hos oss då?
Nu är det ju snart dags att plocka bort tidiga nattmålet ( hon är fyra veckor på måndag) och då ska hon ju sova i vagnen iallafall. Men jag läste i barnaboken att när barnet är två månader är det dags för egen säng- betyder det att det är bättre att hon sover hos oss??
Hoppas det inte blev för virrigt nu....
Tack snälla för svar!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vill minnas att fröken kejsarinnan hade också en period då det snackades alldeles förfärligt efter nattmatning :roll: i vagnen, och jag tyckte att det tog all världens tiiid för henne att somna om...

Sedan kom jag på att jag inte hade mörklagt tillräckligt för henne - hon sov i korridoren i vagnen... När jag flyttade henne till eget rum (alldeles bredvid oss, dörren på glänt) och kunde mörklägga ordentligt försvann mycket av det skarvandet...

jag skulle göra så här;

:arrow: dubbel-dubbelkolla att hon är alldeles, precis, absolut, inte-en-droppe-mera-proppmätt...

:arrow: var du än lägger henne att sova ska det kännas bra för dig - då har du attityden på plats... :wink:

:arrow: mörklägg ordentligt

Se vad detta ger! :D

Vad gäller sovning hos er eller inte så skulle jag säga att hon "ska" ingenting; Anna kommer med rekommendationer :wink: och riktigt bra tips, men du och din man avgör vad (och när) som är rätt hemma hos er! Ert barn, ni bestämmer! :D SM är en underbar hjälp att få :heart: när man vill - och om man vill - styra upp saker lite, :roll: men det är ingen prestigegrej! :wink:

Rapportera vidare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vill minnas att fröken kejsarinnan hade också en period då det snackades alldeles förfärligt efter nattmatning :roll: i vagnen, och jag tyckte att det tog all världens tiiid för henne att somna om...

Sedan kom jag på att jag inte hade mörklagt tillräckligt för henne - hon sov i korridoren i vagnen... När jag flyttade henne till eget rum (alldeles bredvid oss, dörren på glänt) och kunde mörklägga ordentligt försvann mycket av det skarvandet...

jag skulle göra så här;

:arrow: dubbel-dubbelkolla att hon är alldeles, precis, absolut, inte-en-droppe-mera-proppmätt...

:arrow: var du än lägger henne att sova ska det kännas bra för dig - då har du attityden på plats... :wink:

:arrow: mörklägg ordentligt

Se vad detta ger! :D

Vad gäller sovning hos er eller inte så skulle jag säga att hon "ska" ingenting; Anna kommer med rekommendationer :wink: och riktigt bra tips, men du och din man avgör vad (och när) som är rätt hemma hos er! Ert barn, ni bestämmer! :D SM är en underbar hjälp att få :heart: när man vill - och om man vill - styra upp saker lite, :roll: men det är ingen prestigegrej! :wink:

Rapportera vidare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

hoppsan då, dubblering... :roll:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"