Har problem med den långa middagsluren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Kristin.
Jag tror du har fått en grej om bakfoten här. Innan schemat sitter och har suttit i evärdelig tid, typ, så ändrar du inte dagen efter hur natten har varit, du ska ordna dagen så att natten EFTER blir bra. Det är oväsentligt om plutten vaknat fyrtiosjutton gånger och gjorde morgon halv fem, du ska inte skarva på trettio minuter på närmaste lur pga detta för då börjar schemat slira DIREKT. Plutten har inte fattat när morgon är för dig eftersom han hela tiden får sova mer på dagen efter och därför aldrig är NOG trött. Du måste ge schemat en chans och SLUTA ANALYSERA (ojoj vad tjatig jag börjar känna mig) utan bara köra efter tiderna och INGET ANNAT. Det har ingen betydelse att han är extra grinig, att ena luren for åt pipsvängen, att han ätit som en sparv eller att badkaret for genom golvet. Det enda intressanta är att han läggs och kommer upp på de tider som du SKRIVIT i schemat och att han får sina mål och de aktiviteter som hans dag ska innehålla.
:arrow: Hur svårt kan det va för en lärare att hålla ett skrivet schema :?: :idea: (förlåt, det kanske var under bältet, puss! :D , svårt avhålla mig från öppna mål. :wink: )
När det gäller att ge barnen förutsättningarna för att sova men de väljer själv om de tar dem, så innebär detta att du tillhandahåller sovstunden, dvs LÅTER DEM LIGGA HELA TIDEN UT. Om de sover hela tiden eller en del av den är deras ensak, men de ska LIGGA KVAR tiden ut. Finessen med detta är att de då efter en tid sover hela tiden, oftast, och de gånger de inte gör det så låtsas vi som ignenting. Inga motsägelser där inte.
Att man sen ändå kanske står där och harvar på morgnarna -ja, vi gör det också mest varje morgon - är en annan sak, men då gör man precis som Åsa skriver, änvänder ramsan och AVVAKTAR. Ju färre gånger du tar upp honom med marginalkvart på morgonen desto snabbare börjar han sova fram till faktisk morgon, enligt samma resonemang som gäller på daglurarna. Men jag medger att motivationen sviktar på morgnarna, fast jag är iallafall medveten om att jag får skylla mig själv sen.
GENOMFÖR nu Kristin och sluta analysra (oops, sa det igen)
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

RAPPORT - DAG 1 med nya Japan-schemat

:arrow: Idag lade jag plutten att sova fm-lur 09.00-09.45. Han vaknade efter 40 min = strålande!
:arrow: Jag lade honom i vagnen 11.30 och gick ut (hade en träff). Han somnade inom 10 min. Tror det snarare var 5 :D!
:arrow: Plutten sov i dunder och brak fram till 12.55!!!!!!!
:arrow: Hann precis hem från träffen och byta blöja för att lägga honom 15.15 enl det nya schemat. Jag fick ramsa några gånger. Tror att det tog 5-7 min för honom att somna in.
:arrow: Han vaknade efter 30 min med ett av sina "skräckskrik". Jag ramsade och ramsade. Han lyssnade väldigt BRA, men jag fick ramsa fram tills dess att det hade gått 45 min. Ja, det är väl ingen idé att fråga er VARFÖR han vaknade med ett sådan skrik efter 30 min sömn :wink:. Det kändes väldigt bra att ramsan "bet". Jag hade inga "jag-skadar-honom-känslor".

Jag utgår från att nattningen kommer att gå bra för det gör den ju alltid.

En jättebra dag!!!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

=D>

Bra Kristin, fortsätt så! :thumbsup:

:D
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen!
Idag plötsligt luktar ditt inlägg inte så lite ATTITYD, för första gången på länge. Håll i det här nu, snyggt uppryckt! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

KVÄLLSRAPPORT DAG 1 med det nya schemat

:arrow: Plutten rätt kinkig :x :cry: resten av em/kvällen som jag antar beror på att han inte lyckades sova hela em-luren. Nya tag i morgon :D!
:arrow: "Aptrött" vid nattslurken 18.30.
:arrow: Inte ett knyst vid läggning :sleep:. Lade honom 18.50.

Nöjd med min egen insats under dagen =D> och bebis näääästan lika glad :D .

Sayonara my friends 8)

Kristin-san
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"