Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

1. Man kan säga att en liten nyfödd och fram till (max) två månader "ska" äta inom 1,5 timme; därefter (senast) blir det inom en timme, och det håller i sig till ungefär halvåret - sju månader, då man bör sikta på att vara nere i en halvtimme.

2. Hmmm, jag ahdenog tagit det första alternativet, men jag brukar åka på bvc den tid jag fått, när den är, och inte fundera så mycket på det... Följer man SM i övrigt, gör det inte så mycket om det blir lite annorlunda ibland :D

3. Visst får man höra div kommentarer av förståsigpåare, typ: men matar du IGEN, hon blir nog alldeles för mätt,nu får hon magknip! Men eftersom jag VET och KAN min SM nu, så brukar jag humma med och ger mig inte in i några diskussioner! Man får lära sig att stänga öronen :!:

4. Ja!

5. De flesta väljer att göra schema vid två månader, och då väcker du om lill*n sover när det är mattid!

6. Ja!

7. Marginalkvart innebär att du kan tänja på schemat att tillåta sova en kvart längre, om du vet att lill*n behöver det, likaväl kan du ta upp en kvart tidigare än vad schemat säger, utan att det gör något!

Glad påsk själv, hoppas det var till någon hjälp :wink:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej Yosa och grattis till att du hittat hit! :D

Jag ska våga mig på att svara på dina frågor, men överlåter gärna til någon av "experterna" att rätta mig där det behövs :wink: .

:arrow: 1. Det beror på åldern. Från början 1½ h, sedan ca 1 h och efter några månader ca ½ h. Minns inte den exakta gränsen, men jag själv satte ½ h gräns när vi införde smakportioner av fast föda, dsv vid 4 mån.

:arrow: 2.Det beror på barnets ålder. De första 2 månaderna skulle jag passa in besöket just efter omgång 1, dvs där umgänget ska vara. Jag skulle ersätta umgänget med BVC-besöket helt för att få tiden att räcka.

:arrow: 3. Som du säger... "Va? Ska hon äta IGEN? Men hon är ju nöjd! Hon vill ju inte ha!" Och just pga omgivningens skeptiska ifrågasättande slopade jag själv SM för fri amning vid en månads ålder - och några veckor sneare var vår tillvaro ett kaotiskt h-e och en enda ond snuttcirkel. SÅ LYSSNA INTE PÅ DOM! :!: :idea: :evil:

:arrow: 4. Där skulle jag själv göra som det känns bäst, men kanske först vid 2 mån. ålder också. Det beror på barnet lite tycker jag.

:arrow: 5.??? Jag är rädd att jag inte hänger med nu. Jag skulle då INTE väcka vid den åldern ännu. Har jag missat nåt själv :?: :oops: Jag anser personligen inte att man ska väcka före man infört schema.

:arrow: 6.Ja, det tycker jag.

:arrow: 7. Det innebär att du kan justera i schemat med 15 min. år vardera hållet då det behövs. Om barnet t.ex är jättetrött redan en halv timme för läggdags så kan du lägga det 15 min. tidigare än planerat enl. schemat. Du kan också låta barnet sova 15 min. extra, men inte mer.

Hoppas jag bidrog lite och inte bara råddade till ännu mer 8-[ . Någon av veteranerna rättar mig säkert i så fall! :wink:

Lycka till :thumbsup:

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hehe, nu fick du dubbelsvar från oss :wink: Vi är på hugget ikväll :lol:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack för ditt svar!

Ja jag läser verkligen allt jag kommer över. Jag vill verkligen vara påläst, rustad och fylld av säkerhet inför det som komma skall. Därför frågar jag då frågor uppstår när jag läser BB och forumet. Jag vet att jag inte ska utgå att nästa barn blir såsom min förstfödda blev (traumatisk förlossnig, vård på neo, kolik, skrek upp till 19tim/dygn när det var som värst, inlagd på sjukhus för detta, eksem och sedan äntligen svaret: allergi som kändes som en bekräftelse på flera månaders frågor). Nästa barn blir ett nytt :heart: barn :heart: som du skrev. Då vill jag vara påläst och rustad :)

Skönt är allafall att pusselbitar dagligen faller på plats då jag löser BB :D . Saker som du rekommenderar från en viss ålder "kom vi på" själva (läste inte BB då :( ) efter ett tag (läs:alldeles på tok för sent). Hade jag läst BB då så hade jag vetat allt det där mycket tidigare!

Glad Påsk på er! :heart:
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack för alla era svar! :heart:

Jag ska läsa och lära :thumbsup:

:heart: Glad Påsk! :heart:

//Yosa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Yosa :D!

Vad många fina svar du fått!

Liten reflektion kring
kolik, skrek upp till 19tim/dygn när det var som värst, inlagd på sjukhus för detta, eksem och sedan äntligen svaret: allergi som kändes som en bekräftelse på flera månaders frågor
Vår förstfödda :heart: hade fasligt magont och kräkningar som for ett par meter ut i rummet och enda rådet jag fick från BVC (jag följde SM) var att ge MINDRE mat:roll:. Så där fanns ju liksom inget att hämta :wink:. Men jag läste mig till sambandet magont/kräkningar och mjölkallergi, så från att han var 7 veckor gick jag på mf diet och killen fick äntligen lugn och ro i lilla kroppen. Och livet blev underbart för oss alla igen :D. Mjölkallergin konstaterades sedan av barnläkare, och jag fick i efterhand veta att min pappa haft samma allergi som barn (själv hade han inget minne av det, om man säger :wink:). Därför valde jag att hålla helt mf under 3 första månadernas amning med lilltufsan när hon kom. Helt enkelt för att det var lättare än att oroa sig för minsta lilla gasighet, som ju kan vara där i början ändå. Sen provade jag att införa mjölk i min egen, och senare också i hennes, diet i flera omgångar. Men hon visade sig också vara allergisk. Men hon behövde aldrig gå igenom någon långvarig plåga, som storebror - så det är mitt tips inför nästa omgång. Då behöver du öht inte tänka/oroa dig, utan kan i lugn och ro ägna dig åt att njuta av tillvaron istället.

Och vad gäller omgivningen - här har det haglat mycket kommentarer också - och det är VÄLDIGT svårt att inte ta åt sig, men när man ser resultatet behöver man ju liksom inte tveka. Jag brukade, i mina kaxigare stunder, svara "javisst är det härligt att hon har sån aptit!" Och sen försöka att inte låtsas om alla sneda ögonkast, helt enkelt. För hennes dag- och nattsömn visade ju med all önskvärd tydlighet att jag gjorde rätt 8) :heart:!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack :) EWA :) för ditt svar! :D

Ja precis som du skrev så var inte BVC särskilt proffsiga på det där! Jag matade visserligen inte enligt SM då (hade inte läst BB då :oops: :( ) Men när jag frågade om hennes enorma kräkningar "ut i rummet", eksem och svårigheter att sova så sa de att "jae barn de kräks upp överflödet, eksemen är värmeutslag och barn de skriker!" Säkert, den gick jag inte på 8) ! Jag krävde ett ordentligt läkarbesök och där fastställdes "kolik" (som om jag inte redan visste :( ) . Jag skulle ha mjölkfri-diet och skickades hem med en broshyr. ENORM trötthet och okunskap gjorde att jag åt väldigt dåligt och torftigt (NU vet jag hur mjölkfri diet ska se ut). Detta gjorde ju inte bröstmjölken särskilt bra för lilla bebisen. Nå, när hon var 4 månader var det dax att pröva snabb-gröt (med skummjölkspuler i :( ) Hon kräktes kaskader!! Vi skulle avvakta med den sortens gröt. När hon var ca 8 månader fick vi svaret: Hon var kraftigt alergisk mot både ÄGG och MJÖLKPROTEIN! jag har aldrig varit så lättad som då jag fick det beskedet :) . Äntligen visste vi! Inte undra på att koliken inte blev bättre, jag åt ju äggprodukter (finns ägg i mycket olika saker). Jag fick bli ägg o mjölkfri. När hon var 9 månader slutade jag att amma och det var då vi fick vår underabara :heart: tös! Då mådde hon toppen! :D :heart: :heart:

Jo som du skrev EWA så ska jag vara ägg o mjölkfri direkt vid nästa amning! Jag har läst TIMVIS om detta, pratat med massor på familjeliv.com om detta och lärt massor. Skönt att nu i efterhand reda ut allt. Det är bara det att bröstmjölken (trots mjölkfri diet hos mamman) innehåler Laktos :( (som även mjölkproteinallergiker kan reagera på). Bröstmjölken innehåller mer (7g) laktos per liter än vad ko-mjölk (4g/L) gör :( . Så då blir det nutramigen i så fall :D

// YOSA
Yosa

Inlägg av Yosa »

Nu har jag kommit på några frågor till (och dessutom läst första delen av BB en gång till :wink: ) :

:?: 1) Är det ok enligt AW att barnet sover i mammas säng under smekmånaden?
:?: 2) När man sedan låter barnet sova i vagnen och vagnar: är det då viktigt för barnet att vagnen alltid står på en speciell "sovplats" eller kan den vara lite vart som helst i huset?
:?: 3) När barnet ska sova i vagnen och om detta samtidigt infaller med "mammas promenad" : ska man då först vagna barnet till nästan sovandes och sedan promenera eller är det ok att "vänja" barnet vid att somna då vagnen "går"? hoppas ni förstår denna sista fråga! (Jag tänker att det kanske är bra att först vagna, gå därifrån innan barnet somnat helt, låta barnet somna själv och sedan promenera iväg :? :?: och vid uppvak vagna om och sedan fortsätta promenaden)

:heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack för tacket :wink:!
1) Varför, blir min motfråga? Både du och sötnosen sover garanterat sämre och det är knappast förenligt med användandet av andningslarm, som jag tycker är absolut nödvändigt på små älsklingar. Barnet kan sova i spjälsäng eller vagn, vilket som är smidigast, men bör absolut ha larm och därmed också egen sovplats.
2) Nej. Sover barnet i sin vagn (och/eller spjälsäng) gör det inget om vagnen byter plats ibland. Man kan stå i köket när ni fixar där, sova ute om det passar bättre. Vart som helst, egentligen.
3) Precis som du beskriver sist. Just för att barnet ska somna in självt. Åtminstone från det att barnet är 3 veckor bör man se till att lägga barnet i vaket tillstånd så att de lär sig somna själva.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej Yosa!
Du ar fått supersvar, men jag kommer med lite till på matningarna. Jag har alltid sagt att "tja, se det som en trerätters. Ska man äta så mycket så måste man få en liten paus emellan rätterna". Eller bara, "nu är det dags för efterrätt och kaffe!" Ingen har ifrågasatt.
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack för era svar!
*Jag skriver ut*

Jag tror att jag börjar odla min attityd lite på min 2 åring :wink: . Hon somnar alltid själv men brukar ropa efter oss och vill att vi ska komma o lägga på täcket några gånger. Busas, kramats och pussats har vi gjort till Bolibompa i soffan. Förra kvällen när jag lagt henne sa jag utan att eg. tänka på det "nu ska du sova och jag kommer inte o lägger på täcket för det kan du själv". Attityden var "det är det självklaraste i världen". Döm av min förvåning: hon ropade aldrig, låg istället och sjöng och sedan somnade hon utan att ropa efter täcke :D . Först då fattade jag; hon hade påverkats av min attityd :D

Tvärtom igår [-X : Vi var borta och hon hade ätit och haft sitt förkläde på sig. När hon var färdigäten så torkade jag av förklädet och skule hänga det på tork en stund. Jag "velade" [-X :oops: och sa lite för mig själv "hm...kan jag hänga det här kanske, njae..jo det gör jag". Men det tyckte inte hon! .....hon såg uppenbarligen mitt "velande" och det tog hon till sig!! :oops:

:?: :?: Vet ni vart i forumet jag kan läsa mer om ATTITYDEN?
Yosa

Inlägg av Yosa »

Glömde skriva:
Igår "presenterade" jag "AW-metoden" för min :heart: sambo :heart: ....han tyckte det lät jättebra! \:D/

Däremot så frågade han om man skulle "hålla på" och vagna, ramsa , truga etc när det var folk här ! :o JA det ska vi!! :thumbsup:

Det är barnets behov av sömn och struktur som är det viktiga!! De får tänka vad de vill, de är ju inte med på natten då den lill* är hungrig och inte vet hur det ska sova :sleep: :sleep:

ATTITYDEN! :thumbsup:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Yosa skrev: :?: :?: Vet ni vart i forumet jag kan läsa mer om ATTITYDEN?
Här :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Mia :D
Yosa

Inlägg av Yosa »

Tack för svaret! Ska läsa den tråden. :)
Yosa

Inlägg av Yosa »

Hej igen! idag var vi och hälsade på ett litet skräp som var 4 veckor (+en dag). Den mamman har aldrig hållt i barnaboken :( . Att prata AW med henne är som att svära i kyrkan, så det gjorde jag inte. Tex så sövde hon sitt första barn i sjal tills han var över året, hon samsov med honom till han var 2 år, hon gav inget annat är bröstmjölk före 11 månaders ålder :o :o

Ja idag allafall så hade hon sin 4 veckors i famnen hela tiden. Han åt, slumrade, åt, slumrade. Verkade aldrig helt vaken och aldrig helt sovandes! :o Jag kunde då inte låta bli att fundera på hur "hon skulle kunnat göra" och vad jag själv skulle ha gjort i denna situation (barnet var visserligen nöjd och skrek inte något de timmar vi var där- vilket våran Elin gjorde mest hela tiden vid den ålder. Se bakgrundshistorian om Elins kolik ovan). :!: Så jag skulle vilja att ni rättar mig om jag har fel på denna 4 veckors :!: :?: :

:!: Hon skulle ha hållt mer vakentider
:!: Inte somnat i famnen
:!: Inte småsnutta utan äta rejält
:!: Haft lite mer pigg och lekfullt umgänge så han höll sig vaken
:!: Dvs skillt mer på sovning och sömn- just nu flöt detta ihop i en sarlig sörja :wink:

Tänker jag rätt? Rätta mig gärna!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"