Vi har startat Barnaboksdagis i miniformat....

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

:D Åh så inspirerande och roligt att läsa verkligen! Du är så bra Susan :D Jag är så imponerad fast jag ju visste vilken härlig person du är :heart:

Du har ju redan lärt Filippa sova så bra och nu hälsar hon att hon nog skulle behöva göra lite snöänglar med er också. Mina var visst inte så spännande, att vara ute i kylan är överhuvudtaget inte så kul... En liten utekur á la Susan och Emil vore något det! :wink:

Ser fram emot den spännande fortsättningen! :D
Kram Jenny
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Filippa, min lilla prinsessa, är alltid välkommen hit och Emil lär henne gärna hur man gör vackra snöänglar :!: :heart:

Igår var det en lång dag för Tösen som kom klockan 10 och inte blev hämtad förrän klockan 18. Vi hann med två utepass och det är härligt att se hur hon nu följer efter Emil som en liten hund och de tjattrar hela tiden om sånt som jag inte begriper :wink: . Gnälligheten är nästan borta och nu skrattar hon mer och mer.

Idag fick de turars om att köra elvispen när vi gjorde potatismos till kvällsmaten. Fiskgratäng blev det och potatismos hade vi långt uppåt väggarna men kul var det. De små hjälps åt att duka och Emil går så försiktigt med med porslinstallrikarna. Ibland kommer han på nåt han bara måste göra och då kan porslinet lika väl hamna i hundkorgen som på bordet. Så ibland får man gå runt och leta lite innan bordet är färdigdukat.

Tösen skulle inte ätit kvällsmat hos oss men föräldrarna var sena och vips så var det liksom dags för middag och då gick ju bägge små till sina stolar. Det var bara att duka fram en liten tallrik till :) . Mamman kom när vi precis börjat äta så hon fick sitta bredvid och se på hur Tösen stoppade i sig en hel portion fiskgratäng. När hon var klar puttade hon fram tallriken till mig och sa äh :?: :!: Vilket jag tolkade som att hon ville ha mer mat. Ånej sa mamman mer äter hon inte, hon tycker ju inte ens om fisk :!: Jag lassade på lite till och det slevade hon i sig och sen fick hon ytterligare en liten klick potatismos som även den slank ner i lilla magen. Till efterätt åt de varsin banan. Mamman trodde inte sina ögon :shock:. Sen sa hon: - hon har lurat mig hela tiden :!:
:) Så nu kommer nog Tösen få äta på regelbundna tider och det blir nog inget mera spring från bordet och lek medan mamma och pappa stoppar i några skedar mat i farten.

Jag vill bara klargöra att Tösen har riktigt rara föräldrar som bara vill sin dotter allt väl. Sen blir det bara så att de pga okunskap lyckas krångla till allting och till slut så varken äter eller sover det lilla barnet som det ska.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tösen har ju sovit sin middagslur i hallen i tvillingvagnen och det har ju fungerat alldeles utmärkt. Har bara behövt vagna ett par gånger och sen har hon sovit gott.

Idag introducerade vi då spjälsängen som vi under pompa och ståt flyttade från Emils rum till vårt sovrum. Tänkte först ha den inne hos Emil men det var omöjligt att skärma av eftersom rummet är så pyttelitet. Bägge barnen hjälpte till att släpa in sängen, kudden och täcket till sovrummet. Vi pratade om att Tösens skulle sova i den sängen, att det var hennes säng och att hennes gosedjur Edvin skulle sova där med. Sen bäddade vi ner Edvin för han sover nämligen hela dagarna medans vi ägnade oss åt städning.

Dammsugning stod på schemat och vi hjälptes åt alla tre. Helt plötsligt är det ganska kul att städa. Man kan ju jaga varandra med sugslangen och det kittlar skojigt när den suger fast en liten mage (eller stor :oops: ) eller i ett litet byxben.

Lunchen slank ner utan problem. Tösen åt en helt portion lasagne och klämde i sig en hel banan till efterrätt. Hennes dagar som petig med maten är snart ett minne blott. Efter maten fick barnen åka vagn en timme medans vi rastade hundarna. Halt som sjutton var det på alla vägar, det verkar som om vi fått en ny istid här i södern för hela Skåne verkar vara insvept i ett tjockt lager is.

Så var det då dags för middagsluren. Vi busar och skrattar, jagar varandra genom den nyinköpta tunneln från IKEA, kläderna åker av och sen går jag och lägger Emil i sin säng och så får han sin ramseomgång. Emelie går lite tveksamt in i vårt sovrum men lyser upp när hon får se sin lilla Edvin ligga i spjälsängen. Lägger henne och ramsar ut. Dörrar finns det inga i vårt lilla hus så det är bara draperier för dörröppningarna.

Till en början är det tyst men ganska snart börjar kacklet. De ligger i varsin säng i varsitt rum och pratar högljutt med varandra. Det tjatas, kacklas, gnälls, hojtas, skrattas och dunkas i väggen då och då. :) Härliga goa små barn :!: Fick till slut avbryta deras trams med en bestämd ramsa och då somnade de faktiskt.

Tösen vaknade 20 min för tidigt och var lite ledsen. GIck in och la henne tillrätta, buffade tre gånger och ramsade ut. Tystnad. Smög in för att spionera lite och upptäckte att hon faktiskt sov :!: :shock: Väckte sen två lite trötta barn halv tre, gosade, läste två böcker och sen proppade de i sig gröt bägge två.

En härlig dag i sällskap av två härliga ungar :heart:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
vanna

Inlägg av vanna »

Åh, vilken alldeles underbar tillvaro :D :heart:

/ vanna
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja det är härligt faktiskt och det blir bara bättre och bättre. Nu hjälps de små åt mycket mer när de tex ska leta rätt på mina borttappade tofflor (brukar ta av mig en i taget på olika ställen) :wink: .

De leker med grejerna och ibland hamnar de i samma lek som att trä på ringar på en pinne. Då tar de varannan ring och ser väldigt nöjda ut när alla är på plats. :)

På- och avklädning går fint, de är duktiga och kan ta på både kragar och mössor själva. Emil ligger steget före än så länge men Tösen kämpar på så gott hon kan. Viljan finns :!:

Till dagens middagslur hade vi skrattparty i en av hundkorgarna och sen la jag bägge två i sina spjälsängar. Emil höll låda i en kvart men Tösen låg och myste (ja jag erkänner, jag spionerade 8) ) med nallen Edvin. Härlig syn. Nu sover bägge två så gott, så gott. :heart:

Innan middagsluren har vi hunnit med att dammsuga hela lilla huset, skaka mattor, tvätta en matta i tvättmaskinen, ordna alla böcker på hyllan under bordet, samla ihop alla hundleksakerna i hundkorgen, ätit lunch och rastat alla hundarna. Inte illa va :?: Men det är klart är man tre stycken som jobbar hårt så blir det inte så jobbigt. :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Det låter verkligen helt fantastiskt. Jag har blivit så inspirerad att jag ska erbjuda mig att ta hand om min kompis dotter ngra dagar i veckan.

Hon sitter nämligen i en rävsax. Blivit lämnad med liten tös :cry: för ngra månader sen i spanien. Alldeles ensam i hela värden, ingen familj (i spanien) å vännerna ställde inte upp. Så nu har hon fixat jobb å bostad och flyttat hem till stockholm, men kommer att jobba massor och vet ej hur hon ska göra med flickan.

Jag har sagt att jag kan hämta tidigar fr dagis (om hon får plats). Men nu ska jag istället säga att flickan kan vara här hos mig å Nils :D.
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad härligt Lollo :!: Jag lovar att det kommer berika er alla.

Ser fram emot att höra hur det går.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här kommer en snabb rapport från vårt lilla barnaboksdagis i miniformat :) .

Tösen anlände strax efter åtta med en förvånad mamma i släptåg. Mamman säger, något shockad, att Tösen förändrats. Oj då säger jag, öh, till det bättre eller sämre :?: Till det bättre tror jag säger mamman, inatt sov hon hela natten :shock:. Mamman och Pappan hade dock vaknat flera gånger och undrar när Tösen skulle vakna. Men på natten sover man ju :!: :wink:

Sömn föder sömn så kanske kan vi komma åt den nattliga cirkusen på distans så att säga. Om Tösen på dagarna jobbar hårt :wink: , äter mycket och sover gott så kanske, kanske kommer även nätterna att bara innehålla god sömn.

Jag tror att det är så, att det fungerar på det viset. Vi får väl se.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

*nyfiken* VET föräldrarna vad ni gör på dagarna - att de håller på att få en tvättäkta barnaboksunge :wink: :?:
Jag tycker du är makalös, Susan :thumbsup: :heart:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vet och vet :oops: , tja jag misstänker att de inte vet ett dyft om Barnaboken men det ska vi ändra på. Mamman läser inte svenska utan bara ryska och engelska och Pappan är den lataste :heart: som finns så han läser inte alls :wink: .

De ska få Barnaboken av mig så fort jag får ändan ur och beställa den och ta med den upp till Anna för lite signering :) .

Däremot vet de att vi har rutiner med Emil, att han äter på bestämda tider och sover på bestämda tider med en natt på 12 tim. Pappan har sagt att jag nog kommer fixa så deras Tös sover lika gott som Emil :!: :roll: Men tanke är att vi gör som vi alltid gör på dagarna så får Tösen hänga med på det och när föräldrarna upptäcker det fina i kråksången så introducerar jag Barnabokstänket. Ibland får man gå bakvägen för att komma in :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är SÅ trevligt att läsa den här tråden! :-) :heart:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Det här är verkligen min favorit tråd just nu! Vilket härligt liv! :heart:
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Min också så nu får Guben också ta del av den! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, fortsätt att skriva :!:
Detta är läsning av BÄSTA sort!! :D :D :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh vad roligt att ni uppskattar våra rapporter :!: :heart:

Just nu har Tösen lyckats pipa så Emil vaknade och han är INTE glad :evil: . De kommer med all säkerhet att somna om efter min ramsning, hundarna somnade i alla fall. :)

De små ska inte upp förrän halv tre så de har lite sovtid kvar att utnyttja.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"