Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Jag har Barnaboken sen i våras då lillan var nyfödd.

Det gick upp en hel del ljus om man säger så. Jag fick ju en pik här hemma av anhörig som fnös åt b s Barnaboken som stid framme i vårt kök. Snacka om att döma utan att ens ha läst den.

För egen del ÖNSKAR jag att jag hade haft den redan för 4 år sedan då sonen föddes, jag hade garanterat haft mer verktyg att hantera typ ALLT bättre och jag hade varit en bättre mamma =/ men jag gör varje dag saker utefter den och allt har blivit lättare.

Tack igen till detta forum :)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Tin »

:heart:

Lustig hur manga som fnyser till hoger och vanster at saker de inte provat. Deras problem. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Vakenpass varje natt

Inlägg av Jajjsen »

Hej igen!

Nu är tösen 11 månader, kurade vid 6 månader.

Hon har sedan en tid haft vakenpass på natten i upp till 2 h varje natt, är som inte ledsen utan hoppar i sängen som en tok, skrattar, sjunger, pratar, smågnäller, gnölar... har varit så kanske 1-2 månader varje natt.

Jag gör oftast inget åt det utan låter henne lösa det själv, men man får ju själv va vaken då åxå och lyssna på hennes upptåg varje natt. Och är det inte vakenpass på natten så är det VARGTIMMEN som vi måste va världsunika med för den har jag hållt på med sen i oktober. Uppvak 04-05 snåret. Somnar mkt sällan om.

Har just nyss kapat ännu mer sömn på dagen för att få till detta.

Vad gör man åt vakenpass på natten?
Hon blir aldrig ledsen men är likaväl vaken.

Dagtid äter hon ganska dåligt, ännu. Kan gå en hel vecka då det mesta ratas. Inget hon verkar klaga på och hon går upp i vikt som hon ska.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hur ser schemat ut nu? Mörkläggningen nattetid?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Som innan men kortare dagsvila, går mot ett år och sommartid, tänker då ha samma biologiska tider för henne, alltså samma tider som hon är van i kroppen men låta klockan stå en timme fram.

Nu innan sommartid;

God morgon 6.30 (alltid vaken som regel från 05 med kvart innan eller efter)

Frukost 6.45 välling + plockfrukost 7.15 med familjen

Vila 20 min 8.15 - 8.40 i säng, somnar allt mer sällan här, nöjd med somnar inte

Lunch 10.30, plockmat vill äta själv så tar ett tag

Vila vagn (nytt from denna vecka, går kanon, lyssnar på ramsa och inge gunga vagnen hejja mig och liten :-)) läggs 11.15. Somnar 11.30 - 13.00

Hämta storebror på dagis 14.00
Mellis 14.30

Middag 16.45 här är hon riktigt hungrig även fast det är nära mellis

Välling 18.10
Läggs 18.20 god natt 18.30

Mörkt ska det va, kan kontrollera igen!

Men hon har dessa vakenpass ofta på natten, aldrig ledsen, men vaken och hoppar i sängen, tjoar, smågnäller, far omkring. Detta ingrips det icke mot. Sällan behöver jag ge en "lägg av och sov!!-ramsa. Men vill ju att hon ska sova natten genom.

Blir dock ett problem då klockan ska fram med att vilan på 1,5 h kommer mkt nära hämtning på dagis kl 14.... hänger ni med? 13.00 NU att vakna, kommer bli 14.00 att vakna då sommartid träder in... dumt påfund det där. Vill att hon ska få behålla sina tider som hon har nu i kroppen och inte strula med att backa en timme.
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Hon har börjat gå, innan 11 månader, och ska flyttas ihop med storebror snart, vet inte vad jag väntar på men vill att de ska få sova i samma rum <3

Så är lite mkt som händer i hennes lilla liv, snart 1 år, börjar förstå språket i massor, börjat gå, sova i vagn på dagen (måste det för jag vill kunna åka iväg på dagarna) och ska flytta in med storebror snart :) Men jag är alltid strikt med schemat, enda ändringen är mindre sovtid på dagen. Vargtimmen varkar jag få acceptera så här 5 månader in på kuren.. hehe
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Man byter ju till en lur runt 12-15 månader och hon blir väl snart ett år om jag inte läser fel så jag hade bytt direkt. Varför inte ha fm-luren som ensamlek istället så kan hon ta sig en lur om hon behöver? När vi började plocka bort fm-luren hade vi den varannan/var tredje dag till en början men eftersom hon inte brukar somna kanske det inte behövs och då är ju ensamleken ett bra alternativ.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Jo precis, burkar erbjuda kort vilan men sen om hon somnar eller inte gör inget :)

Men frågan var vad gör man åt vakenpass på natten? :)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Tin »

Hej,
rummet skall vara backsvart, sa dubbelkolla det.

Sen gor ni ratt, dvs att gora ingenting om natten. Budskapet skall vara, har hander INGENTING, det ar natt. Alla sover.
Hon ar inte ledsen, hon somnar tillslut om. Sa var trygg med att gora ingenting ar ratt. Kan du oronproppa dig sjalv? Om liten har det bra men du ligger vaken och lyssnar pa henne sa kan atminstone du sova menar jag. :) Och oroa dig inte, blir det kris och liten blir ledsen sa ar det inga oronproppar i varlden som haller det ute. Sa man vaknar.

Jag skulle darmot verkligen se over fysisk aktivitet dagtid. Hur mycket ga traning, halla i vagnen ute och ga till affaren. Jag menar aktiviteter designade for att fysiskt trotta ut, sa liten blir sa dar skont trott som man blir efter en hel dags skidakning typ. Det far ta en evighet att ga till affaren. Vad kor ni for fysisk aktivitet?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Håller helt med om aktivering, är dock en pågående vargavinter med -20 grader och snö till förbannelsen (en si så där 3 meter).. så blir mkt inne och samma samma. Det växer mossa både på mig och på barnen snart...

Vargtimmen alltså, måste vi slå rekord med.

Hon vaknar (snart 1 år gammal) varje eviga dag vid 05!! Och nu har vi flyttat ihop barnen så de sover i samma rum sen 4 nätter tillbaka men storebror ser allt annat än utvilad ut på morgonen, känns hemskt mot honom men vill att de ska ha ett sovrum och det andra rummet som gemensamt lekrum.

Varför får alla andra sina barn att sova 19-07 eller liknande med icket vi?

Funderar tom på att flytta ut henne igen för att storebror ska få sin viktiga sömn, han är 4 år och sover nu som lillan, bara 10 h/natt.

De har förutsättningar för 12 h!

Tips?
Råd?

Det är mörkt!!

Tack ni kloka!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av mamaA »

Schema 17- 05 :wink: - låter det lockande? 18-06 kanske skulle kunna vara en kompromiss.

Jag hade definitivt inte haft syskonen i samma rum innan hon sover enligt schemat, ett barn med sömnbrist är illa nog men två känns ju onödigt :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Vi har beslutat att flytta ut henne igen så storebror får sin viktiga sömn ostört. Han håller inte ihop alls som det är nu.

Men nej, 17-05 låter inte kul, barnen läggs till 18.45 och det är då de läggs, inte innan.

Men HUR får alla andra sina barn att sova till 07??

Hon sover 10 h på natten och nu konsekvent 1,5 på dagen om inte hon är sjuk, då får hon sova mer dagtid.

Hon är pigg och glad och inte påverkad av att vakna 05 verkar det som, hon står ut till vilan kl 11.30.

Är mer vi ömma föräldrar som inte vill bli väckt 05 varje jäkla dag, för även om man lägger sig svintidigt för att orka, så är man inte utsövd förän minst 06.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av mamaA »

De flesta barn skulle nog föredra 18-06 men för de flesta kan man få 19-07 att funka, vi har alltid haft 19.30-7.30 här och det har gått bra men har fått kämpa lite med morgnarna i omgångar.

Vissa barn har helt enkelt en annan rytm och då får man kanske acceptera den, annars rekommenderar jag öronproppar :D . Bara för att hon är vaken behöver ni ju inte vara det. På natten händer ingenting.... :!:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Jajjsen »

Jag har haft öronproppar sen flera år tillbaka då jag sover :)

Förstår bara inte varför det ska vaknas kl 05 efter bara 10 timmars sömn, och så här länge som hon gjort det. Hon fyller 1 liksom.

Och 18-06 är alltid nått jag haft i bakhuvet men bestämt 06.30 bara för att slippa kliva upp så otroligt tidigt om dagarna och 18 hinner vi inte i säng till.

Jag ska pangramsa herrejävlar framöver och hoppas att det, tillsammans med lite sömn på dagen löser det. Om alla andras barn kan sova 12- h natt så må väl min unge kunna det med?
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Övertrött eller för mkt sömn på schemat?

Inlägg av Tin »

Hej,
det ar bra, var pahitting med fysiskt aktivitet inne dagtid. Det skall vara jobbigt, tank traningspass.

Pangramsa och ev mozart om morgonen. Vi hade en laaang vargtimma kamp med var forsta. Och du gor helt ratt, pangramsa, musik pa (om ni vill, det funkade jattbra for oss), oronproppar i och sov vidare om ni kan. Konsekvent, bra attityd dar.

Ni har inte slagit rekord an. ;) Vissa barn ar valdigt envisa, starka och det ar en bra egenskap i livet aven om det far oss foraldrar att svettas under sovtraningen. Puh.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"