How to teach your baby math och dito read...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Torsmamma tipsar:

:arrow: http://theclassicalmommy.com/bitscollection.html

Här ska kollas... 8)

/Fjällmor
catti

Inlägg av catti »

Oj, det var längesen någon skrev i denna tråd ser jag. Jag puffar upp den med mitt om det går för sig.. :wink:

Som sagt, helt såld på detta. Fasen vilken tur att jag hittade hit! :D

Idag har jag börjat med prickar (som MsSophie delade med sig av! :heart: )
Visade 1 - 5 i olika ordning ca. 5 ggr, snabbt, snabbt och la ifrån mig dom.
Oj, vad skoj det var! Såg att han vill mer.. :lol:

Så ska jag göra i 5 dagar och innan dess har förhoppningsvis böckerna kommit så jag kan läsa på.. Math och read.

:arrow: När ska/kan man börja med ord? Kan man göra båda samtidigt?

Ps. Det värsta med det här är att all ledig tid går åt till att sitta framför forumet och ögna igenom alla trådar, så det ser ut som kaos hemma! :shock: :wink:
Hege

Inlägg av Hege »

Hej catti, välkommen även hit!

(Och tack för att du puffade upp tråden. Den har levd länge nu, men är stadig till glädje för nya forumister)

Jo.

Prickar och läsning kan man köra samtidigt om man vil.

Men:

(Och det är ett stort men)

Man kan gapa över för mycket, så att man inte klarar fullfölja.
Barnen är verkligen som svampar som suger till sig mer än man tror är möjligt när man börjar göra material. Och de gjör det FORTARE än man hade föreställt sig. Så om du tänker köra båda, så var förberedd på detta. Ha material redo!

Prickarna ska man börja med innan barnet har fylld två år. Efter det så förlorar de förmågan att kunna "se" mängd. Då får de göra som oss andra; gissa.

Men börjar man inna de är två, så går inte denna förmågan förloren. Här gäller verkligen "use it or loose it".

IAHP rekomennderar att man börjar ett läsprogram först, och får det at fungera innan man börjar något annat program.
Men börjar barnet närma sig två år, då hade jag börjat med prickarna. Helt klart.

Ett gott råd vill jag ge dig när böckerna kommer: Läs dem innan du gör något mer. Läs med penna i hand, och var SÄKER på att du fattar WHY saker ska göras. Det är inte svårt att fatta HOW, det är jättebra förklarat. men om du inte är tvärsäker på WHY, så är risken stor att något av vinsten kommer går förlorat.

Varför ska man alltid vänta minst 15 minuter mellan varje session? Jo, för att det tar hjärnan mellan 15 och 30 minuter att skapa ett minne. Hastar man på med prickar och läsning FÖR tätt på varann, då lagras inte informationen.

Såna här saker måste du vara HELT på reda med.

Efter det är det bara att köra.

"Go joyously! And go like the wind!"
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! Det här är sååå spännande och vilken möjlighet! Nu har jag läst allt här om prickar och ord och lånat en något nyare översatt bäbisläsning på bibblan (från 86 ngngång). Jag ska införskaffa böckerna så fort jag kan men den biologiska klockan tickar på för lillpojken :), snart 15 månader, så jag vill börja nu.

Vid hans ålder, börjar jag med prickar eller ord först? Kör man på samma sätt med prickarna som med orden? Alltså ökar på lika mycket, tar bort lika mycket, lika många sessioner osv? Jag har förstått hur man gör med orden...

Nu har han ytterligare ett språk, urdu, och detta språk har ju också ett helt nytt bokstavssystem (liknande arabiskan). Hur långt bör man komma med svenskan innan man börjar med urdu tro? Det är ju pappa som talar urdu och han är inte hemma lika mycket som jag. Kan man använda sig av ett kassetband eller liknande för att jag ska kunna läsa urdu med barnet. Mitt uttal är ju inte perfekt... Men det är här jag verkligen tycker att detta är genialt för min son. Vi har undrat hur sjutton han ska kunna få möjlighet att lära sig hemspråk, det finns för få barn här i stan...

Måste man säga "Och här står det..." eller kan bara säga ordet? Samma sak med prickarna, måste man säga "Här står det sex"?

Jag måste erkänna att jag började med datorprickar från den här länken igår utan att kunna ALLT... :oops:

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Och!...
Det glömde jag. Om han nu får detta nya bokstavssystem att lära sig i och med urdun borde man börja om från början då med STORA bokstäver och allt igen?
Mata

Inlägg av Mata »

Man brukar börja med läsningen först och sen matematiken. Men just med matematiken är det bra att börja tidigt med för senare minskar förmågan rätt drastiskt runt 3 om jag inte missminner mig. Men det är ju lite individuellt. Även om man börjar senare än så, så har det stor nytta även om barnet inte har förmågan att se skillnad på 57 och 58 prickar. Men det får en mängdförståelse och man börjar rätt snart med plus, minus och annat.
Jag läste i "How to teach you baby maths" att även barn som börjat rätt sent med detta lärt sig mycket ändå.

Översättningen från -86 är lite gammal den med skulle jag tro...

Vid tvåspråkighet är det ju en bra fördel när språket är ett helt annorlunda språk. Man kan skriva det andra språket med en annan färg också om man vill. Tex röd för modersmålet och huvudspråket och sen svart för det andra språket.

När man ska börja är nog när man kommit igång och kan hålla ordning på ett språk skulle jag säga. Men jag vet att det finns alla möjliga varianter på detta.
En del börjar samtidigt, andra väntar längre. Vissa tar bara det andra (eller tredje osv) språket, då de resonerar att det är det språket som löper störst risk att barnet inte lär sig ordentligt.
Eller de börjar med det andra språket och tar sen in det huvudsakliga modersmålet när det flyter på med det man börjat med.
ALltså när man känner att man har tid, ork, inspiration för detta.

Det finns en yahoo-grupp på engelska för föräldrar som håller på med detta
och där har jag träffat på alla dessa olika varianter.

En tio-barnsmamma där som hemundervisat/hemundervisar sina barn och som lärt de senare i kullen att läsa med Domans metod sa ngt klokt, att man med denna metod måste vara rätt envis och tålmodig för man ser ofta inte att det har någon effekt alls förrän det kommer rätt plötsligt efter ett tag.
Man är ju van vid att kunskap ska testas och den undervisning som är vanligast är ju att man upprepar saker mycket mer och endast går vidare när man är säker på att barnet "kan " det sen skulle lära sig.
Med Doman-metoden så går man framåt även om man inte vet om barnet "kan" läsa ordet. För man testar inte. Man gör det till en lustfylld sak som barnet ser fram emot och verkligen tycker är rolig.

Kanske finns mycket bättre svar på dina frågor från andra med bättre minne än mitt...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege

Inlägg av Hege »

Hej

Denna tråden innehåller mycket om ord och prickar, så att man kan bli inspirerad och fundera på att komma igång.

Man kan lära sig nog till att börja smått, utan att veta mer än det som står här i tråden.

Men!

Det är mycket man ska veta och förstå innan man kan köra hela program, och det är givetvis för mycket till att man kan få svar på allt i denna tråden.

Jag rekommenderar därför alla som vill göra detta på ett större plan om att beställa böckerna ( "How to teach your baby to read" och "How to teach your baby math"), kan beställas t.ex på Adlibris, och läsa dem nogrannt.

Är det så något man funderar över, så givetvis går det bra att fråga.

Jag känner att det blir en nestan oöverkomlig uppgift att skriva in alt här, och svara på frågor som böckerna kanske bruker 30 sidor på att förkara. (Ex. hur många sessioner, vad man tar bort, hur länge varje "prickkort" lever...)

Nimrah, läs mitt svar som står rakt över dina frågor om prickar eller ord ska komma först.

Sen finns ett låååångt inlägg i denna tråds första sida (om Gustav), där det förklaras hur länge man ska säga "Här står det..."

Jag har ingen erfarenhet med att lära läsa två skriftspråk på samma gång. men jag känner att det skulle nog bli svårt, om du på toppen ska köra matten...

Läsa på i böckerna, och kanske känner du sen vad som skulle bli rätt för er?

Kram, Hege
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Tack Hege och Mata!

Jag har nu läst hela "Lär din baby att läsa" men kan fortfarande inte förstå vissa saker. (Har också läst hela denna tråd och andra trådar om ämnet). Väntar på fjärrlån på de nyare utgåvorna och har ingen aning om hur lång tid det kommer att ta innan böckerna kommer.

På en Yahoo grupp (det fanns några olika) hittade jag dock detta som kan vara till nytta för andra också så jag kopierar in det:
I have now read both books, and they are TOTALLY different as to the "how" of the program. I mean TOTALLY different.

The old version
1. has you teaching 1 word at a time and testing every word.
2. does not have you introduce a new word until the child has shown by speaking or pointing to the object.
3. moves much more slowly.
4. recommends starting at 18 months!

The newest version
1. has you start with 5 words and NEVER tests.
2. begins new words whether the old words are "mastered" or not.
3. moves much more quickly.
4. recommends starting as early as possible.

Hope this helps!
Den bok jag har läst förespråkar det nya sättet. Men...

Jag får fortfarande ingen rätsida på hur länge man håller på med varje nivå... Hur många ord använder man i varje steg så att säga? I denna bok kallas det första steget "Visuell differentiering" Är detta första steg bara femton ord?
Hege

Inlägg av Hege »

Allt går framöver, även kunskapen om hur barn lär sig läsa.

Domans bok, "How to teach your baby to read", den första utgåven, kom i 1964. Jag var inte ens födt då, och jag ska fylla 40 år senare i år.

Det har kommit nya utgåver, med stadiga förbättringar, efterson IAHP över åren har forskat och erfart hur små barn tar till sig läsning. I bland har de gjort revolusjonerande upptäckter.

GIVETVIS kommer det då vara skillnad på vad som står i de gamla och de nyaste utgåverna av böckerna.

Skaffa de nyaste utgåverna.

Sluta läsa i de gamla. De ger, som du ser Nimrah, upphav till förvirring.
Hege

Inlägg av Hege »

Jag hittade en tråd som du kanske inte läst?

Den ligger på Disskusionsforum.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17504

Barn är olika i hur snabbt de lär sig orden. Därför måste man som mamma ha full fokus på barnet när man viser orden, och försöka lista ut när det är dags att byta ut ord.

Normallängden på ett ord bruker vara 5 dagar. Då byts det ut.

Jag är inte säker på vad du menar med "nivå". Kan du uttdypa?
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Jag menar steg eller steps som det kallas i böckerna. Och jag undrade också just över varje ords livslängd, som du skrev i genomsnitt fem dagar. Jag läste igenom boken mycket mer noggrant :oops: och om man gör det så blir det lite lättare i varje fall. :)

Jag satt igår och gjorde uppe ett schema för alla ord fram tills bokläsningen för att själv förstå bättre, jag förstår lättare om jag tydligt ser en bild framför mig (läser också ord på det sättet för det mesta, by the way).

Första steget: 15 ord
Andra steget: 20 ord
Tredje steget:
A. (Föremål som ägs av familjen) 10 stycken
B. (Ägodelar som tillhör barnet) 10-50 stycken
C. (Vad jag gör) 10 stycken

Det som inte riktigt framgår är om man kan/ska/bör lägga till fler ord i varje steg. Jag läste på http://www.childandme.com/ något om att varje "step" skulle innehålla minst 200 ord innan man gick vidare? Eller har jag läst för slarvigt igen?
Hege

Inlägg av Hege »

Nu blandas begrepen rätt friskt här... Och jag fattar inte vad du menar med första steget och andra steget.

Jag bruker prata om kategorier.

Minst 10, helst 20 ord i varje kategori.

Ex: Kroppsdelar, saker i köket, saker i badrummet, familjemedlemmar, djur, leksaker, kläder, färger, adjektiver......

Sen pratar jag om grupper, t.ex endast fem ord pr. grupp. Och i en grupp blandar man inte kategorier. En grupp består tex av: Mage, öron, hand, tår och näsa.

En läsession är en visning av en grupp ord. Tar 3 till 6 sekunder att visa.

En dag kan ha ni lässessioner, där tre grupper visas tre gånger var.
OBS Minst 30 minuter mellan varje lässession.

När man har visat ca. 100 single ord, kan man gå över till nästa steg att visa två-ordsmeningar. Då sätter man i hop ord man redan har visat. Ex snäll och katt: snäll katt.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Det har i den bok jag läst översatts till steg.
Första steget är visuell differentiering. mamma, pappa, barnets namn + två personliga ord till. (5 ord i denna kategori).
Andra steget är jagvokabulären och denna kategori innehåller tjugo kroppsdelar.
Tredje steget är hemvokabulären och innehåller tre kategorier: A, B, C enligt ovan.

Jag förstår det där med grupper och sessioner.
Det som inte framgår i denna utgåva är att man kan/bör/ska? utöka varje kategori. De ord i varje kategori som är framlagda i boken är endast enligt mitt förra inlägg. Men då tolkar jag det du svarat som om man kan/bör/ska? utöka steg tre med flera kategorier? Och kanske även de andra stegen?

Väntar fortfarande på böckerna...

Tack för hjälpen!
:) /Nimrah
Hege

Inlägg av Hege »

Hmmm

Jag känner inte igen detta alls. Jag undrar på om det är samma bok vi läst?

Jag ska kolla vilken utgåva det är jag har hemma. Men jag har bara läst de amerikanske versionene, aldrig de översatta. De är ju hur gamla som helst...

Hoppa över det der med diffrensiereingen. Det måste vara gammalt och utdatared nu. Jag har aldrig hört om det.

Välja istället ord som du tror ska uppskattas. Leksaker och kroppsdelar brukar vara populärt. Utöka kategorien så länge du hittar ord du kan använda. Sen får den kategorien "dö ut" lite, medan du tar fram en annan spännande kategori.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Ja nog har metoden förändrats alltid :). Hur är det nu med detta, måste man säga "-Här står det sju" eller kan man säga bara "-Sju"? Om det ska gå fort hinner man inte säga så mycket :).
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "