Riktiga arbetsmyror!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
bluegoose

Re: Riktiga arbetsmyror!

Inlägg av bluegoose »

Tack Miniz, kram tillbaka! :heart:

Planen har fungerat hyfsat, men vi har varit sjuka från och till alla tre och då rubbas alla rutiner lätt. Jag måste erkänna att jag har svårt att hålla motivationen uppe när det gäller att genomdriva den sociala delaktigheten fullt ut - det är ju inte alltid de direkt rusar med entusiasm till sina arbetsuppgifter. :oops: Ansvaret ligger helt på mig här! [-X

På det stora hela är allt ändå rätt bra. Lilla A får inga stora raserianfall längre. Vi kramas mycket och ofta. Flickorna ansvarar för middagen varsin kväll i veckan, vattnar blommor, plockar disk och kör tvättmaskinen. Jag försöker också att låta dem ta eget ansvar för så mycket som möjligt av sin egen vardag - alltså fixa mellis själva när de är hemma på eftermiddagarna, fixa frukt till fruktstund och packa sina skolryggsäckar på morgnarna och sånt.

I dag ska barnen åka på sportlovsutflykt till Junibacken med scouterna. Stora T fick plötsligt stor ångest och ville absolut inte följa med. Stora tårar trillade vid frukostbordet. Jag försökte lite olika taktiker: säga helt självklart att du ska ändå följa med, säga hurtigt och glatt att "det kommer att bli jättekul", påminna om olika kompisar som skulle följa med... Inget hjälpte. Hon bara grät och grät.

Då fick jag plötsligt en snilleblixt (haha, blygsamt av mig, va?): jag föreslog att vi skulle googla på Junibacken och kolla vad som fanns där! (Fattade plötsligt att det var det OKÄNDA hon hade sån ångest inför, att inte veta vad som väntade...)

Så vi drog igång datorn och hoppade in på Junibackens hemsida och läste tillsammans. Det tog bara ett par ögonblick så var stora T:s tårar som borttrollade. I stället blev hon förväntansfull och ivrig inför besöket! Sedan kunde hon och syrran själva packa reservkläder och matsäck och diskutera gemensamt vad de ville göra när de kom fram. Härligt! :D

Och nu är det dags att skjutsa iväg töserna till scouterna, där utflyktsbussen väntar. Håll tummarna för att T ska trivas nu! :D
Storasyster T född maj 2002
Lillasyster A född april 2004
bluegoose

Inlägg av bluegoose »

Utflykten blev en stor succé och flickorna kom hem med tjusiga ansiktsmålningar och en alldeles ny kompis på lagom gångavstånd.

Livet flyter på rätt bra. Sexåringen (fyller sju i april) har dock utvecklat en väldigt trist stil som på sista tiden har blivit allt mer uttalad: hon svär åt oss och kallar både sig själv och andra för nedsättande saker alldeles för ofta. "Jävla idiot, dumskalle, jag hatar dig, du är världens sämsta, vilken idiot jag är, knäppskalle, fula dumskalle..." Tillmälena haglar! :shock: (Hon säger dem även till sig själv om hon inte lyckas som hon tänkt sig med något. :cry: )

Vad är nu detta???

Det ska sägas att jag inte vet hur tonen är hemma hos pappa, men hos mig får de sannerligen inte höra såna ord!

Jag markerar att dessa ord inte är OK genom att a) bli förvånad/bestört "nämen oj då!", b) säga "sånt säger vi inte till varandra i vår familj" alt. "jag säger inte så till dig, du säger inte så till mig", c) säga mer barskt "inte såna ord!"

Men finns det något annat, bättre förhållningssätt? Har ni några knep/tips?

Åttaåringen (fyller nio i maj) fortsätter att vara rädd för det okända - vill absolut inte göra något nytt som hon aldrig provat förut - och tillbringar långa stunder framför spegeln med att rätta till hår och klädsel. Härom dagen låste hon in sig i badrummet och tjuvlånade min sminkväska och kom ut hårdpudrad, svart som en panda kring ögonen och med illrött läppstift! 8) Något är sannerligen på gång!
miniz

Inlägg av miniz »

Hej bluegoose!

Vad bra att du kom pà att det okända är det otrygga! :thumbsup: Och att ni undersökte saken innan hon stack iväg. Sà bra! Härligt.

Och med den lilla damen fàr du fortsätta med raspig grammofonskiva, med attityd.
Sà pratar vi inte här i huset!
Om du behöver tömma din kropp för fula ord, sà varsàgod, det kan du göra där, men inte här med oss.

Vi hade tvà barn fràn 7 àringens klass pà besök. Vi satt runt bordet och spelade ett spel. De tvà vännerna satt hela tiden och smàslogs, nöp och bet varandra. Nu tror jag det var lite kärlek i luften, men ändà, frid och fröjd ska det vara. Sà jag sa till dom att här i huset slàr man inte, heller inte nyps man eller biter varandra. Varje gàng det var början pà nàgot repeterade jag det och sa att här är det peace and love. :lol: Sedan berättade jag vad orden betyder och att här i huset slàss man inte (rub it in). Jag tänkte det blir kul sedan när barnen gàr hem och berättar hur det är hos oss. Peace and love... :lol:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Härom dagen låste hon in sig i badrummet och tjuvlånade min sminkväska och kom ut hårdpudrad, svart som en panda kring ögonen
:lol: :lol: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
bluegoose

Inlägg av bluegoose »

Tittar in och avrapporterar lite. Inte mycket att rapportera, faktiskt. :D Tycker att det i stort sett rullar på bra, även om det alltid finns saker som kan göras bättre.

När jag tänker efter har A inga raserianfall längre, till exempel. Obeskrivligt härligt!

Däremot är hon gnällig och missnöjd rätt ofta. Särskilt på saker som inte går att ändra. Igår blev hon väldigt upprörd över att det inte fanns vattenpölar att stampa i med nya gummistövlarna, eftersom allt bara var fruset... :lol: :roll:

Jag blir tokig på det där kinkandet, men försöker att inte härja för mycket med tjejen utan mer bara informera sakligt om att hon får byta tonläge. Och sen väntar jag...

Hon vill också gärna att jag ska vara tankeläsare och försöker ofta tala om vad hon vill genom ilskna enstaviga utrop eller genom att peka uppfordrande åt något håll. Jag vägrar leka gissningslekar, hon vägrar använda ord. Envisa som gamla getter är vi båda två, så vi hamnar ofta i dödlägen. Nåja, vi hamnar i alla fall inte i "rulla på golvet och vråla i 45 minuter", som A gjorde i augusti-september förra året... Så det går nog åt rätt håll och jag måste bara fortsätta på samma spår. *tålamod!* [-o<

Storasyster är fortfarande väldigt ängslig för okända ting och vill absolut inte prova något nytt. Det går ju att lösa genom att jag hjälper henne att ta reda på så mycket som möjligt om det nya, så att hon kan förbereda sig mentalt. Hon verkar själv ha förstått att detta är en bra metod för att ta sig runt rädslan och inte automatiskt låta bli en grej bara för att hon känner sig osäker. I stället kommer hon och frågar mig och så tar vi reda på mer om saken tillsammans. Skönt!

Systrarna leker just nu tillsammans som små änglar, men annars haglar arga tillrop alldeles för ofta mellan dem. De har gemensamma uppgifter här hemma, men hittills tycker jag inte att det har gjort någon märkbar skillnad. Det är väl samma där: fortsätta i samma spår och vara TYDLIG.

Och sen måste jag bara dela med mig av en så bra klokhet som jag tog till mig ända in i hjärtat härom dagen. Det handlar om träning (Linnas träningsskola, linna.johansson.se), men gäller förstås för hela livet och hur man behandlar både sig själv och sin nästa:

"Du kommer aldrig att kunna bestraffa dig själv till träningslydnad. (---) Du behöver vara snäll."
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken klok mamma dina tjejer har!

:heart:
bluegoose

Inlägg av bluegoose »

Tack, snälla Sarisparis! :heart:

Allt funkar så himla bra just nu.

Stora lilla A, som fyller sju om någon vecka, är visserligen fortfarande ganska argsint och väldigt bestämd av sig, men fullskaliga raserianfall har vi knappt sett röken av. Hon var på väg in i ett sådant - en konflikt med storasyster - men då lyfte jag bara iväg henne ut i hallen och meddelade att MAN SPARKAR INTE PÅ FOLK! MÅSTE MAN SPARKAS, SÅ SPARKAR MAN PÅ SOFFAN.

Sedan körde jag en extra intensiv kramardag och sen var gullungen sig själv igen. :wink:

Kramandet är fortfarande det som funkar allra bäst. Så klart. :D Håller jag igång med generöst kramande, mycket humor och ser till att sätta dem i rejält arbete med jämna mellanrum så är allt på det hela taget frid och fröjd.

De arga tillmälena från lillasyster kommer fortfarande lite då och då, men betydligt mindre än förut. Och storasyster som är på väg in i nioårskrisen har en tryggare period igen och vågar cykla själv till skolan, vara ensam hemma ett par timmar på eftermiddagen efter skolan och annat som inte gick för några veckor sedan. Bara att njuta så länge friden varar! :wink:

Det senaste nya är att nästan sju-åringen lugnt stannar kvar i sin säng medan jag nattar nästan nio-åringen. Ofta hinner hon somna innan jag är klar med storasyster. Härligt! (I höstas tog läggningen ca 1½ timme med ideliga rymningar ur säng och rum och konstant illvrålande - kan ni fatta att jag njuter av de lugna kvällarna?!)

Ni här på forumet är och har varit riktiga livräddare! Tack vare er får vi tre små människor ha det riktigt bra med varandra. Jag njuter varje dag jag får umgås med älsklingarna. :-({|= :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D :thumbsup: :-({|= :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Wow, säger jag bara... Wow! =D> =D> :thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D :heart: :heart:

Inspirerende lesing. Takk for at vi får ta del og lære av dere!

Alt godt til dere alle tre!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"