Nybörjare behöver hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

En liten rapport från vår Dalaresa med pluttan. :)

Det har gått bra! Hon har sovit på nätterna utan problem! Trots olika ställen hon sovit på. De första två dagarna vaknade hon lite tidigare i sina dagslurar men det fixade vi till med rätt attityd resten av dagarna när vi var på samma ställe i en vecka.

Undantaget var en kväll, hon har varit lite kinkig (antingen ny tand på gång eller lite ångest). Helst plötsligt blev hon jätteledsen och jag fick solfjädra. Hon brukar bli lugn direkt men nu blev hon mer arg och nu förstår jag dem som säger "det går inte, hon skruvar på sig och blir bara argare", precis så var det. Men jag höll kvar och tänkte "hon frågar och jag ger betryggande svar...hon frågar och jag ger bertyggande svar...jag står hela natten och ger betryggande svar om det så behövs..." Efter ca 10 min slappnade hon av och var tyst, ut med en enormt glad och hurtig ramsa som om ingenting hade hänt och sen var det tyst :sleep:. Efter det var det som vanligt. Det var precis som att hon bara ville veta om jag verkligen fortfarande gick att lita på och hon svarade med lättnad. \:D/

Och så till provet 8-[ , att lägga henne på ett till nytt ställe en kväll där vi skulle äta, och sedan väcka henne och åka dit vi skulle sova och lägga ner henne. Hon sa inte ett pip! :shock: Stora ögon tittade förundrat på mig när jag lyfte bort filten från bilstolen för att lägga henne i sängen och ramsa ut. Såg ut att tänka "vad gör ni? Ja ja, äntligen sova vidare..." :sleep:

Hon är ingen säker sovare än, långlur i bil eller vagn är inte helt säkert men hon är ju bara så duktig ändå lilla pluttan! Är så stolt när man lagt henne på ett helt nytt ställe i kolsvarta kontoret i källaren och hon bara köper det och en 5 mån bebis som var där somnar i famnen för att sedan vakna ca 4 gånger och sövas om, trött gnällig. :roll:

Och ja, vi tog ju bort sista luren och hon sover då bra. Blir rätt trött på kvällen fortfarande så hon lägger sig en halvtimme tidigare ett tag till.

Kram Bea och Elsa :sleep: :heart: :sleep:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport och vad Elsa är duktig \:D/ =D> Jag tycker nog att vi kan kalla henne en Säker Sovare nu, eller vad tycker du? :wink:

Jag blir alltid så glad av att läsa om lilla Elsas äventyr. Fortsätt gärna att rapportera :heart:

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Bara lite lägerapport. :)

Dagslurarna går jättebra nu och snart börjar hon vänja sig med den längre vakentiden på em. Lägger henne 15-30 min tidigare nu beroende på hur trött hon är. Sover hela natten gör hon som en gris. :sleep:

Tydlig 8-mån-ångest. Exakt som en nyförlöst kvinna. Upp och ner, lycklig och sedan rätt vad det är... Igår blev hon jättearg på skrorpan för att den inte gick att bita igenom. :roll: Men vi tar det lugnt 8).

På sambons jobb tycker de att hon är så snäll. Och blir förvånade över att hon sover så bra. Han säger då "Ja men Bea har jobbat rätt hårt för att få det att funka bra". "Jaha..." säger de då. Ett samtal hade han med chefen också:

"Hur går det för er? Får du sova någonting på nätterna?"
"Ja ja, hon somnar 19 och vaknar 07."
"Jaså??? Ja då blir inte nästa bran så"

:roll:

Snart åker vi på semester och ska bo på hotell. Undrar hur vi löser det, för lösa det ska vi! :wink:

Kram Bea och Elsa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Skorpa och barn ska det ju stå förstås... :roll:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Bluna!

Vad roligt med en läges rapport.
Tydlig 8-mån-ångest. Exakt som en nyförlöst kvinna. Upp och ner, lycklig och sedan rätt vad det är... Igår blev hon jättearg på skrorpan för att den inte gick att bita igenom. Men vi tar det lugnt .
Vilken slående beskrivning, precis så.. 8)
"Hur går det för er? Får du sova någonting på nätterna?"
"Ja ja, hon somnar 19 och vaknar 07."
"Jaså??? Ja då blir inte nästa bran så"
Visst är alla barn olika men alla behöver mat och sömn. Jag har tre barn som sover som grisar tack vare standarmodellen. Det var så häftigt när tvåan kom och man gjorde rätt från början. Alla förundrades över hur hon kunde vara så "snäll", och allt har vi AW att tacka för. :wink:

Snart åker vi på semester och ska bo på hotell. Undrar hur vi löser det, för lösa det ska vi!
Ni kommer att lösa det galant. Det vi gjort är att ställa resesängen så undanskymd som möjligt, oftast i den lilla, lilla hallen som brukar finnas i rummen. Sängen brukar gå in precis och när man själv ska in och ut får man helt enkelt flytta på den försiktigt. 8)

Barnvakten är bra att ha med också. Då kan liten läggas och sedan kan man vara utanför. :wink:

Ha det så trevligt på semestern.

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag funderar på ramsningen, kan den skötas i rummet? Eller måste man stå utanför?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om du mot förmodan skulle behöva ramsa så kan du göra det från sängen. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jo det vet jag :wink: Jag menar när jag lägger ner henne, dagslurar (om hon sover dem där) och kväll. Ska jag ramsa mig ut ur rummet eller ramsa mig bort från sängen och vara kvar i rummet? Litar hon på att vi vaktar om vi är kvar därinne men hon inte ser oss menar jag... :roll:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Okej, då ska vi se om jag fattat rätt tredje gången :oops: :wink:

Jag skulle ramsa mig ut ur rummet och vänta ute i korridoren tills hon somnat. Blev det rätt nu? :wink:

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hon är som sagt mitt i den jobbiga perioden nu. :roll: Vaknar ofta i lunchluren, idag fick jag solfjädra och ge ordentliga husljud, sedan låg hon tyst ända tills jag väckte. :| Om hon somnade om vet jag inte, hon sov inte när jag kom in...

Hon har dessutom börjat vakna ca 22.30 på kvällen ibland. Men då räcker det med en eller två ramsor. Idag drog jag på en rejäl pangramsa och husljud och efter 10 min sov hon som en stock igen. :sleep:

Dessutom håller hon på att lära sig krypa och tog sina första riktiga krypsteg idag! :heart:

Hennes uppvak gör mig lite nervös inför semestern, men det är inte förrän nästan två veckor så då kanske den värsta ångesten är över. Hon har varit såhär lite upp och ner i ca tre veckor snart. :roll: Om inte annat så får man väl jobba på den där omtalade attityden. :wink: :lol:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och så idag funkade allt klockrent igen. 8) Ja ja, bara att vänta ut antar jag. Hur länge har era små haft sin ångest? Stämmer det med ung en månad?

Hon kryper bra nu. :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Bluna!

Japp så där är det. Några dagar med fnurra. Du står med båda fötterna på jorden och svara tryggt och lugnt att du har koll på läget. Så är fnurran ett minne blott. :thumbsup: :heart:

Hos oss så har det varit olika från barn till barn men jag tror det vanligste är en månad, där ca två veckor är värst. Du ska se vilken solstråle som kommer ut på andra sidan. :wink:

kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hallå! :)

Nu kanske det är dumt att jag skriver i detta forum för kurbarn, jag har ju nästan en SS nu! :wink: Men jag vill bara rapportera om semestern och en ny tråd för det känns ju onödigt.

Vi har sovit på två olika hotell. Det ena hade stort badrum, perfekt mörkläggning! :shock: :D Det andra gjorde vi ett rum i hallen med hjälp av mörkt lakan. På det viset kunde vi vara i rummet och titta på tv och lata oss tills vi ville sova. Middag åt vi på hotellrestaurangen innan Elsa skulle sova.

Det enda som egentligen krånglade var hennes långlur :roll: som vanligt, som hon skulle sova i vagnen. Men jag förstår henne, hon är van vid sängen inne och det var väldigt varmt. Men vi ska jobba mer på det när det blir svalare. Enkelt om hon kunde fixa den i vagn när man är iväg och bra med frisk luft.

Hennes 8-mån-ångest är nog över för vi har haft en solstråle med oss. :D

Livet leker helt enkelt :D :sleep: :heart:

Kram Bea
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"