Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

kattklo skrev:Gråtandet ja, hur går det med det?
Framåt! Det minskar alltså.
UNDERBART!!!

kattklo skrev: Vi har:
:arrow: Insett att han är en annan bebis än vad Karla var.
Smart. :wink:

Kantarella: Jag tycker så synd om er! Det hjälper ju inte alls, men jag hoppas VERKLIGEN att det börjar släppa snart. Hugo hade kramper i magen de första 2,5 månaderna av sitt liv, sen började han sova på magen och pruttade ut ett par liter gas under några nätter (tänkte vi oss, det lät liksom så). De var dock inte alls i paritet med Ians och det var mest på morgonen. Poängen min: Kanske, kanske är det ljusning runt hörnet? Hoppas.

Kattklo: Ja, mormor imponerade verkligen. Jag måste säga att jag var lite darrig när jag lämnade barnen där i måndags morse, men eftersom jag bara var 15 minuter bort, så trängde jag undan oron och lät henne köra. Fattar inte var hon fick attityd ifrån. Hon hade den inte när jag var liten i alla fall. Och när Hugo var liten hade hon pippi på att "trösta" honom i tid och otid. Utan att han var ledsen.

Hon fick ett schema, ett telefonnummer, två goa ungar och ett stort förtroende. Tror att det gjorde susen. Prova får du se :wink:

Kram!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Och uppropet, ja:
Jag har ammat alla mål utom sista kvällsmålet fram tills nu. Jag har mjölk, men han blir inte mätt. Så nu mysammar vi till frukost, fyller på med flaska och kör ersättning resten av målen.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Kattklo:
Jag förstår känslan av att bli ledsen när någon påpekar saker om ens barn när man själv tycker att dom varit på bättre humör än vanligt. Men hur ser dagarna ut för er nu då? Är det fortfarande bara ledset när han är vaken eller kan han ha bra stunder nu?

Nya mamman:
Imponerad av din mamma, hälsa 8)

Upprop:
Bara ersättning här, min depp klarade inte av att amma.

Här har vi haft en riktig skitdag ur SM-synpunkt. Emma kom hem med jättehög feber och lille R ville inte komma till ro under morgonluren så efter att ha stökat runt lite kom vi till ro en timme sent då vi kräkts klart/ätit klart och surat klart!
Mormor kom ner för att passa Emma för jag var tvungen att komma iväg på lite shopping (ICA Maxi men låter lyxigare att säga shopping)
Väckte R efter 2,5 timme. :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:
Sovandes pojke åt ganska dåligt. :sleep:
Till slut (efter 40 minuter) tröttnade jag på att försöka väcka en mer eller mindre medvetslös kille, kastade på mig manteln för coola mammor. Den är rosa med mycket fluff och kristaller (så ni känner igen den om ni skulle undra).
Satte mig i bilen och åkte iväg. Tar en bra stund att komma fram och så skulle vi svänga förbi Plantagen och köpa rosbuskar till pappa som fyller år imorgon.
Kl 14.45 svängde vi in på uppfarten hemma, då slog han upp ögonen för första gången sen kl 08.30 då han somnade in för första luren hemma...
I sömnen hade jag då under dagen lyckats peta i totalt ca 120 ml. :shock:
Trött kille, nej inte alls :sleep: :sleep: :sleep:
Så vakentid när man är på resande fot/i affär/vagn får jag nog sluta tro på för ett tag, han måste bli lite större.
Vi löste det hela med mycket vakentid under resten av dagen, 2 20-minutare och 1 5-minutare senare, MASSOR av mat och lite kräks förstås under hela em/kvällen. Nu sover :sleep: han så sött efter en ynka begäran om påfyllning i vagnen.
Han kommer inte att vakna före 03.00 då vi har nattmål. Det har jag bestämt!

Kände för första gången idag när jag blev sur över att han inte ville vakna att DÅ SKITER JAG I DET :shock: och åker i alla fall. Det gick ju bra 8-[
Även om det var lite tjorvigt hemma sen resten av dagen så överlevde vi ju båda utan större men. HA, jag vann en seger över mig själv idag.

Så det känns bra. :heart: till mig själv.

Nu ska jag :sleep: på madrass bredvid min prinsessa för jag vill snusa lite på hennes hand när hon är liten och sjuk stackaren. :heart:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tessan skrev::lol:
Till slut (efter 40 minuter) tröttnade jag på att försöka väcka en mer eller mindre medvetslös kille, kastade på mig manteln för coola mammor. Den är rosa med mycket fluff och kristaller (så ni känner igen den om ni skulle undra).
Hahahaha! En så skulle vi alla behöva lite då och då. Ska genast tråckla ihop den!

Jösses vad han sover, men jag tror att du gör helt rätt som låter honom sova på. Schema kan ju gott vänta tills han behagar vara vaken lite längre stunder!

Här tar vi bort nattmålet (det tidiga). Attityden räckte inte till att börja med 04, och låta ett tidigt nattmål vara kvar. Resonerade såhär: Det är ju de tidiga morgontimmarna som oftast krånglar för våra späda. Så även om jag tankar i, säg 23, och tänker att han ska sova till 07 (alltså 8 timmar), så kommer jag sannolikt att få jobba betydligt hårdare i vargtimmen, än om jag tar bort tidiga målet och snabbt och effektivt matar på kl 4. Meningen är ju att vi alla ska få sova så mycket och ostört som möjligt, och då valde jag att behålla 4-målet. även om det vore fantastiskt att sova då.
Känns bra. Natten gick som en dans, den finns beskriven i min tråd "Haveri i standardmodellen" inne på Späda och små om någon är nyfiken!

Kram
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Ha, jag har kommit på varför han är så trilsk i vargtimmarna. MERA MAT! Blev ni förvånade? Och tuttarna är sprängfulla -> mycket luft, fisar och kräks -> inatt kör jag ersättning det målet. För ofta sover han ändå inte längre än till 06 så trots att han vräker i sig mat så blir han nog inte tillräckligt mätt ändå.

Vid 1-målet äter han mindre och jag börjar känna tillit till att kanske ta bort det snart. Han är ju ändå två månader. Och igår hade vi en i det närmaste fisfri dag. Men att somna en endaste minut före 21 på kvällen är inte populärt.

Kattklo: Jo visst låter de lite lika de små gossarna. Och bara fem dagar skiljer det mellan dem. Nappen införde vi tidigt och vi har inte haft några problem att få honom att ta den. Med Ella höll vi på och slet i två veckor, köte alla sorter innan vi till slut hittade en napp som passade donnan. Sen var den glömd på ett dygn vid 4 månader. Vi slet alltså mer för att få Ella att ta nappen än vad vi gjorde då vi tog bort den.

Tessan: Herrejösses vilken sömntuta du har.

Nu ska intas mer fänkålste.

Morsning!

/Åsa
kvacke

Inlägg av kvacke »

Hej alla kacklare! :D

Här är allt bra men vi är lite trötta idag efter stor fest igår med dans halva natten. :wink: Vi hade jättekul och det är underbart att ha två underbara ungar som sköter sig och charmar alla. Livet är härligt! :D

Här ammas det i stort sett bara nu för tiden. Vi har ju haft det lite trassligt men sista veckan så har det funkat jättebra och han äter mycket längre stunder och är lugn, känns jättebra. Ibland ger jag bröst 1 och om jag märker att det blir lite trassel vid bröst 2 så skyndar jag mig att pumpa ur det och ger det på flaska så dricker han typ 60 ml till. Jag ger en skvätt ersättning som nattslurk och det brukar gå ner typ 120 ml.

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Borta bra men hemma bäst säger både Gustaf och jag. :D Har varit hos svärmor/farmor över Valborgshelgen och umgåtts i flera dagar. Mycket trevligt, jag gillar svärmor med man, svärfar och farbror och faster också som var på besök från Stockholm. De är bla fantastiska barnvakter tycker Filippa och vi också. Men lite intensivt blir det - för alla! Gustaf kvällstrasslade mer än nånsin alla tre kvällarna. Helt normalt tyckte alla andra utom vi som ojade oss och tyckte det var rätt jobbigt. Skönt att bara softa i soffan med lilla familjen nu. Blir liksom extra tydligt att man är tvåbarnsförälder när man ska försöka äta middagar som är längre än en kvart, finlunch ute och lägga sig efter 22 flera dagar i rad.

Kul att höra hur ni har det - många som imponerar och inspirerar! Och kul att du dykt upp i tråden Kantarella! Låter som ni haft mysiga smekmånader. Förutom magen då. Hoppas det ger sig snart.

Skönt att höra om din erfarenhet av napp Kvacke. Vi kör också med det vid insomning.

Nya mamman med familj fortsätter imponera. Nattmål borttaget och super barnvaktsmamma! 8)

Barnvaktsklippan farfar/svärfar var beredd att vara barnvakt till båda när Gustaf var 10 dagar och vi var på bröllop och det hade nog gått bra men kändes lite väääl tidigt. Nästa lördag blir det dock barnvaktspremiär för Gustaf och farfar. Spännande. Han är ju inte superlätt på kvällarna.

Tessan, hoppas Emma mår bättre nu, sömntutan Rasmus sov som du ville på natten och du kunnat behålla din coola attityd i helgen! 8)

Skönt att det går framåt Kattklo. Ni är så inspirerande och duktiga!

Duktig liten Emmy som också bara har ett nattmål. Och duktig mamma. Trött efter en timme har vi titt som tätt tycker jag och känner mig stärkt av Kattklos tolkning av standardmodellen och Fjällmors bekräftelse. :D

Upprop då: Ammar de flesta mål men har från början gett ersättning till kvällen, dvs sista (lååånga) målet och kvällsslurk samt ibland ett nattmål ersättning. Ibland om G har ratat amning redan på em blir det ersättning då också och så brukar jag pumpa och ge i flaska senare.

Han är verkligen ingen snuttare heller. Ratar ofta påfyllning och blir arg om jag försöker truga. Inte som sin syster som var en riktig snuttare. Känns lite synd men samtidigt rätt skönt som Kattklo skrev att kunna lämna över ansvaret. Jag har varit mycket bättre på det den här gången än med Filippa. Av förklarliga skäl också kanske eftersom hon ratade flaska helt. Kanske är för att han inte är så snuttig som han gillar napp i stället? Och att suga på sina händer och tyg som ligger mot munnen. Så sött.

I morgon blir Gustaf 3 månader och vi har tid för vaccination. Vet att det råder delade meningar om man bör göra det så tidigt. Vad tycker ni?

Kram :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
kvacke

Inlägg av kvacke »

:D Bara en snabb fråga: Ni som ger flaska, hur gör ni vid nattmålet? Jag menar för att det ska bli så smidigt som möjligt. Kan man blanda ersättningen innan och ställa flaskan i en termos jämte sängen? Hur gör ni andra? Funderar på att ge flaska på natten eftersom han inte blir nöjd.

Kram Åsa
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

kvacke skrev::D Bara en snabb fråga: Ni som ger flaska, hur gör ni vid nattmålet? Jag menar för att det ska bli så smidigt som möjligt. Kan man blanda ersättningen innan och ställa flaskan i en termos jämte sängen? Hur gör ni andra? Funderar på att ge flaska på natten eftersom han inte blir nöjd.

Kram Åsa
Hej Åsa!
Snabbt svar-ska iväg :-)
Jag gör i ordning flaska i förväg det sista jag gör innan jag lägger mig eller har tom flaska med oöppnad tetra framme på bordet!
Om jag har färdig i kylen blir det lite knöligare eftersom man måste värma och det är inte alltid man har lust med det ju eftersom man är rätt :sleep:

//Tessan

kvacke

Inlägg av kvacke »

Tack Tessan. :D

Liten fråga till :wink: : Hur mycket brukar era älsklingar dricka vid nattmålet?
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

kvacke skrev:Tack Tessan. :D

Liten fråga till :wink: : Hur mycket brukar era älsklingar dricka vid nattmålet?
Har inte åkt än :oops: :lol:
Det varierar jättemycket hos oss. Ibland äter han 100 ml, ibland 50 ml, någon gång har han ätit 130ml. Oftast vill han bara ha en gång och rapen kommer i vagnen när jag lägger ner på mage.

/Tessan

Boris

Inlägg av Boris »

Oj vad här sker saker hos alla. Betryggande att läsa att det inte bara är jag som ej ser något mönster på dagtids vaken/sova perioder. Å tack Fjällmor för påpekandet att ej leta problem där imga finnes. Har nämligen sista veckan skrivit ned O's dagsrytm för att skönja ett förslag till schema nu när hon ju är 1 månad! :shock: En rikigt vuxen liten tjej som kanske ej behöver schema änn.

Behöver dock ventilera mig för igår kväll gick hon ej att göra tillfreds som brukligt. Har aldrigt haft sådan kväll tidigare, hon skrek nästan konstant oavsett vad vi prövade från ca 20.00 o somnade av utmattning kl 22:15, Sov sedan som brukligt till 03:00 för nattmacka o vaknade kl 06:30 för morgon så oavsett vad det var så påverkades tackolov ej natten.Kan ha å göra med att de tre föregående dagarna spenderade vi helt utomhus o gick långt med henne så hon endast sov natten stilla, kanske hon saknade rörelsen från vandrandet :?:

Svar på upprop: Endast ammning o ibland utpumpning av mjölk för pappa matning då vi ej är lika akrobatiska som vissa andra på detta forum :wink:
Prinsessa född 06/04/2008
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Boris: Det låter som klassiskt kvällstrassel. En liten blir lätt mätt på nya intryck (och ni hade ju serverat lilla tjejen heldag utomhus, vad jag förstår!), samtidigt som strävan efter delaktighet är så stor, så stor. Då kan kvällarna krångla till det. En kort 20-minuterslur (här får man buffa eller vagna) kan göra stora susen. Ungen återhämtar sig tillräckligt för att orka äta inför natten. Din tjej är en månad nu och redo att ta sig an stora världen. AW beskriver övergången från "paket" till utåtriktad bebis väldigt fint i Barnaboken, det har du säkert läst. Där finns också massa matnyttigt om kvällstrasslet, varför och hur man kommer ur det. Jämför med F'lippas mammas senaste inlägg, om kvällstrasslet efter partyt!

Kvacke: Jag gör i ordning en termos med 180 ml ljummet vatten och pytsar upp 4 skopor pulver direkt i en ren flaska. När det är dags för käk häller jag bara över det lagom tempererade vattnet i flaskan och skakar om. Voilà. Tetror är bra, men det blir rätt dyrt, tycker jag.

F'lippas mamma: Angående vaccination. Jag är så kluven. har tid på fredag. De vill spruta både Hugo och Herman (Hugo får isf kompletterat med skydd mot pneumokocker). Jag vet varken ut eller in. Hur gick det för Gustaf. Ska bli spännande att höra om farfars och Gustafs kväll nästa lördag!

Kram så länge!
Krisse

Inlägg av Krisse »

Halloj!

Ang. uppropet: Här ammas det bara ännu. Vi har försökt att ge henne flaska med urpumpad mjölk från morgonen för att ge på kvällen så hon skall bli riktigt mätt men det var inte aktuellt :wink: nej någon flaska skulle det inte drickas ur...
men från denna sida har man ju fått så mkt attityd så jag tänkte hon måste ju få vänja sig och lära sig hur man gör. Emmy har ju aldrig använt napp och med flaska är det väl en annan teknik. Men efter 3 kvällar gav jag/min man upp.
och som vanligt borde jag ju inte leta fel för hon sover ju faktiskt gott i 8 timmar men i förebyggande syfte vore det ju kanon om hon kunde äta ur flaska, då kunde ju även min man bli mer delaktig.

Tessan - Jag hoppas din prinsessa mår bättre nu!

F'lippas mamma: Emmy blev vaccinerad idag, inga större problem, hon skrek bara till när vaccinet sprutades in och efteråt var hon glad igen. Jag måste nog erkänna :oops: att jag inte har tagit så mycket ställning till det utan bara hängt med vad som rekommenderas.
Ingen feber ännu, hon sov dåligt passet efter vaccinationen men nu sover hon bra. :sleep:

Nu har jag börjat fundera på ett nytt schema vid 3 månader när sömnen minskas med 30 min. Ett klassiskt schema som tors mamma skrev om var 12, 45-2-45 tror jag det var. Har ni här någon erfarenhet om det är krångligt att byta tider? Jag skall hem till släkten på Gotland nästa vecka så jag vet inte om jag törs byta hennes tider då eller om jag skall vänta tills jag kommer hem? Vad har ni andra för erfarenheter?
Emmy 080212
Rasmus 091223
kattklo

Inlägg av kattklo »

Med Ella höll vi på och slet i två veckor, köte alla sorter innan vi till slut hittade en napp som passade donnan. Sen var den glömd på ett dygn vid 4 månader. Vi slet alltså mer för att få Ella att ta nappen än vad vi gjorde då vi tog bort den.
:lol: Det var kul. Vi slet också som djur med Karla som åt och åt och spydde och spydde a´la 1700-tals brakfester. Men hon tog ingen napp! [-( Ingen nappflaska heller skulle det visa sig.
Allan snuttäter ju inte alls, vill snutta, men inte på mina bröst när han är mätt. Vi brukar sitta med en trasa i mun på han. 8)

Ohh..jag är helt slut, vad vi har städat idag. Vi är ganska dåliga på det, helst när solen skiner, men i kväll kommer min farsa och OJ så viktigt det blir då. :?

Krisse: JAG skulle ju väntat med nya tider tills vi var på hemmaplan igen. När nya tider ska arbetas in krävs ju den välkända attityden och den är ju i allafall för mig mycket sämre på bortaplan.

Jag har ju tidigare skrivit att jag "låter Allan sova när han behöver det" och det gör jag fortfarande men jag har kommit på det geniala med att ta powernappar inte bara på kvällskvisten utan även på förmiddagen när han är
allra tröttast. Han orkar verkligen MAX 1h mellan 10 och 11. Oftast bara 50 minuter. Om jag lägger honom då och låter honom sova sover han typ 45 sen blir det ett himla vagnande om man ska få till mer sömn. Inte så konstigt, vad är det för vakentid att vila på liksom?
Jag hade köpt en 45a om det inte var så att detta infaller under Karlas lunchlur och då ska Allan sova. Därmed punkt.
Mamman ska inte vagna ihjäl sig.
Mamman ska inte umgås med Allan.
Mamman ska ha vuxentid.
Så vad göra?
Nu har jag knäckt det. :idea:
En liten lur, 10 eler 20, sen orkar han goda timmen till och på det sover han 2.
Jippiekajey.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"