Från sorg till barnaväntan. Nu börjar resan!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

TorpSara :heart:
Ja, det är jobbigt att ha sådana här kraftiga sammandragningar. Det blir ju värre när jag anstränger mig också. Såklart. och stress är verkligen inte bra för gravida, och jag är väldigt stresskänslig.

kaka-kul
:arrow: Jag har långa snygga naglar! Som är av stål, minst! :lol: Jag som alltid haft spröda naglar som går av med en gång, nu kan jag ha långa, målade... :lol: :lol:

:arrow: Kakan gillar rock! 8) hade vänner över i fredags och männen (grabbarna 8) )spelade guitarr hero. Kakan blev helt vild! :lol: Sedan har det upprepats när det spelades rock på full volym här hemma. Arvid är ju galen i musik (kan spela munspel och älskar gitarrer och pianon :lol: :wink: ) Å maken är gitarr-freak. Så det blir väl ännu en musikkille :lol:

:arrow: Jag känner hur kakan ligger! Det gjorde jag inte med Arvid, moderkakan gjorde väl att jag kände lite mindre av allt helt enkelt. Lättast är när jag legat och sovit. Då kan jag känna en häl eller så :lol: härom natten vaknade jag till och vände på mig. Tänkte, men gud, nu ligger jag på en sten eller så har pjamasen blivit en jättestor knöl :shock: men det var bebisen! :lol: :lol: så kände jag ofta med Arvid! Mysigt minne sådär mitt i natten! :D

:arrow: Letar efter en fin mangelkorg att måla och klä till kakan. Skall bli så mysigt! :heart:

Mindre kul var veckans barnmorskebesök. Arvid tog en semesterdag med övernattning hos morfar 8) och maken har semester, så vi kunde gå tillsammans, mysigt! Min vanliga barnmorska var på semester, så jag fick gå till en annan, som är ny på stället. Hon tog rutinmässigt alla värden och skrev upp. Sedan sa hon att jag inte skulle bry mig om de där sammandragningarna för det var minsann ingen fara bla bla bla :twisted: visst, det är väl inte så att jag bör oroa mig men jag tycker att barmorskor kan ha lite mer förståelse för ens oro och lyssna. Men hon avbröt mig bara och sa, "du får lyssna och lita på oss som vet" :x sådär sa min barnmorska med när jag väntade Arvid. Trots det var jag inlagd för prematura sammandragningar, fick stoppa allt med bricanyl, öppen 2 cm och allt det där. Hon fick ta tillbaka allt och skämdes. Så jag är RÄTT trött på barnmorskor som uttalar sig på rutin :?
Så mätte hon min mage och det första hon sa va "OJOJ, det här var ingen liten magen, men det vet du väl?! Ja, det är inte säkert att det är en jättebebis, du hade ju en del av detta sen innan" också klappade hon mig på magen :? :evil: :evil: Jag hade 25 i SF-mått, hade 24 i samma vecka med Arvid och vägde precis lika mycket?! Oförskämda människa! Dessutom är det väl livmodern som man mäter? Så mycket fett kan hon väl ändå inte få med! SUCK!
Tog mitt tryck och sa inte vad jag hade utan skrev bara i min journal, så jag vände på dosan för att se. "ja, du har inte preklamsi den här gången", fräste hon då?! :shock:

KUL besök? Tur att jag skall till min vanliga barnmorska nästa gång!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Antingen hade hon bara en dålig dag, men troligen har hon helt enkelt valt fel yrke. Trist när man inte har någon ematisk förmåga alls :(
Jag har haft en helt underbar BM denna gången, och hennes vikarie är minst lika bra. Den jag hade förra gången var mest förvirrad, men inte dum. Men jag hade inte velat ha henne igen.

Mysigt att det går åt rätt håll, förberedelser etc. Snart är du där med en ny liten goding!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej /LO. Äh jag skiter i henne, surtant :lol: men ibland undrar man hur folk är funtade...

Såg lite konstigt ut, det där med att jag tyckte jag låg på en sten... :lol: låg ju inte mitt på magen, utan på sidan... Men han blir väl som en liten boll då :D

Namn är det mycket tankar på! Att det skall vara så svårt!

Å Petra (vet att du iaf läser även om inte många andra verkar göra det :lol: :lol: ) nu är jag helt velig ang vagn! Hmm. Kanske inte blir någon syskonvagn trots allt... :roll:

Återbesök hos psykiatrikern i morn. Känns inte så märkvärdigt. Mest in och ut typ... Sedan går jag ju i samtal hos en psykiatrisköterska. Funderar på att byta... Känner mig inte riktigt bekväm med henne. Hon ifrågsätter min tajta relation med Arvid på ett sätt som inte känns så kul. Vad skulle ni rekomendera? Kanske något inom lanstinget så man inte blir rånad på kuppen :roll: :shock:

Skall gå å göra en hallonpaj till mig och maken :wink: 8)

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kattklo

Inlägg av kattklo »

Myyysigt smeknamn ni kör med!
Vi har oxå en kaka här hemma, det är Karla det, och jag lovar, dom är en säregen, bestämd sort, söta, modiga och starka.

Vilken BM från hell. Anmäl till HSAN :lol:
All sympati verkligen, man kan ju vara urkänslig som gravid oxå. Minns en plump kommentar som fick mig att gråta ända ut i kapprummet.

Kram
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej kattklo!

Visst är kakan ett mysigt namn! :lol: Den här bebisen åt ju bara kakor och sådant i början, lämnade då rakt inte någonting kvar åt hans mamma. Så det blev en kaka :wink:

Varför vet jag inte vad HSAN är? :oops: :lol: borde jag det?! :lol:
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kattklo

Inlägg av kattklo »

öh nej :lol:
Bara jag med underligt minne för ovettiga saker.
Hälso och Sjukvårds Ansvars Nämnden.
KRAM
blivandemamma
Rådgivare/advisor

:lol: :lol: :lol: ja det är kanske inte mitt område direkt! :wink: 8)

Men tack för förtydligandet!

Kram
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur mår du?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej kära Emma! Va snällt att du tänker på mig! :heart:

Jo, jag har mått ganska bra ett par dagar. Utom enorm trötthet. Fick sitt svar idag eftersom jag har HB på 113, jag som alltid har runt 130. Så nu knapras det järn!

Dessutom visade prover 4:e augusti (från förlossningen) att jag har GBS. Fick veta det idag :shock: då min BM varit på semester och vikarien inte informerade. Det är ju 30% av gravida som får det, men tycker ändå det känns jobbigt med antibiotika vid förlossningen. Dessutom måste jag antagligen behandlas för det nu med, eftersom jag har sammandragningar :cry: jag som är en nervös person, blev inte lugnare precis.....

Hur är det med dig? Du uppdaterar sällan din tråd :wink:

Kram, Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad jobbigt med GBS, även om det oftast inte medför något så förstår jag att det är ytterligare ett orosmoment. Min tråd uppdateras sällan :D , har inte så mycket nytt att komma med. Ligger liksom lite i lä när man ser hur jobbigt det kan vara. Men det är bara 5 v kvar och mycket spännande! Tränar lite profylax sporadiskt, högst overkligt att det ska komma ut en liten snart!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Oj, det är ju jättesnart! :lol: :shock: :lol: hur förberedd är du? :wink: :D

Nej, oftast är det inte så stora risker. Det är väl mest sammandragningarna i kombination med GBS som oroar mig.

Kram!
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej alla!

Sovit superdåligt i natt, vaknade med jätteont i ena bröstet. Sen har jag sovit konstigt efter det och haft ont hela dagen, kan inte bära på Arvid riktigt för det gör ont vid minsta beröring :? Har inga knölar eller så, tänkte att körtlarna kanske svullnat. Lite rött och röda "bågar" på bröstet och det känns lite hårt, men absolut ingan knölar! Någon som har nån idé?
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Verkligen ingen som känner igen det? Tycker ena halvan av bröstet är liksom rödflammigt :roll:

Jaja, man blir väl nojig när man haft det ena och det andra under graviditeterna :? skall prata med min barnmorska i morgon eftersom hon inte ringde idag ang GBS:en :?
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Alltså, det låter ju som mjölkstockning? Har du fått någon smäll eller så på bröstet? Hjälper det att duscha VARMT på bröstet? Vet inte ens om man kan få mjölksotckning under graviditet.

Om det gör mkt ont kanske du kan ta 1-2 alvedon?

Hoppas det går över under natten.
Kram Jenny :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nej jag har då ingen aning vad det kan vara som ställer till det för sig. :-k Tänker och tänker men kan inte komma på något vettigt som stämmer in på det du berättar. Hoppas barnmorskan kan hjälpa dig i morgon.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"