Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

tillbaka på banan

Inlägg av fjällström »

KING MARY, vi har vid ett flertal tillfällen åkt av banan helt och hållet :? Sjukdom och sjukhusvistelse har ställt till det några gånger. Men jag vet att om man verkligen bestämmer sig så är man snabbt tillbaka på banan igen :wink: Hjälp lite mer första natten och backa sen. Ni fixar det galant :D :wink:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Nja, helt bra gick inte natten men det var en klar förbättring från gårdagsnatten. Räknar med att vara helt på banan efter helgen. 8-månaders-ångesten har även den slagit till vilket, tillsammans med sömnstörningar, leder till gnällig Theo :? . Han har dessutom börjat resa sig mot allt=ramlar ofta och vill ha hjälp att gå hela tiden så jag avundas inte maken som är hemma idag och i morgon.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Har legat lite lågt ett tag. Fick "skäll" från vår gemensamma guru, oraklet i Gastsjön herself och har sedan dess jobbat på att strukturera upp dagsömnen en gång för alla. Ville inte trötta ut alla med ännu mer sömnskriverier, så jag backade helt. Har kollat ibland, men faktiskt haft helt forumfria dagar!!!

Läget är rätt bra. Har haft en riktigt bra vecka med fyra (!!!) riktigt bra lurar. :D En dag sket sig, men sånt händer. Igår kväll hade vi en lugn, glad kille, som inte var det minsta känslig. Han blir ofta lite övertrött på kvällarna och minsta lilla motgång blir enorm. Men inte igår (fredag alltså). Vi hade en av de underbaraste kvällar jag kan minnas!

Idag var det tillbaka till superstrul. 50 minuters insomningstid och sedan vaknade han efter 25 minuter och var vansinnig lääänge. Totalt blev det en timmes lur. Det trista är att jag lite går igång på det, funderar, analyserar och känner mig lite besviken. Långa och jobbiga funderingar på varför det blev som det blev. Men det ÄR inte hela världen. Vi överlever. Förra lördagen var precis samma sak! Totalt sömnkaos. Söndagen var lite bättre och sedan gick vi in i en vecka med ordning, reda och sömn. Kanske blir det samma nu?? (JA, det BLIR det, för det BESTÄMMER mamma!!! :P ) Överkoncentrationen läggs på uppdatering av vår hemsida, som växer mer och mer för varje dag! Det är kanon! Nästa vecka blir det filmredigering igen!

Men vi är fast i ett bajsträsk!!! Morgonbajs, långlursbajs, dagsbajs, mitt-i-maten-bajs. Blöjpaketen tar slut på några minuter. Naturligtvis har vi haft en del bajsande när det skall dagsovas och då vill Waldemar INTE somna om. Nätterna har hittills varit bajsfria, tack och lov. Tidiga uppvak med bajs har vi haft, ofta, men imorse fick vi vila från det, vilket var jätteskönt.
Det finns ju teorier om bajsande och tänder och jag hoppas att det kan vara så, men det går väl över hur som helst.

I torsdags gick gubben och jag ut och åt middag för första gången! :) Vi har knappt varit hemifrån alls på nio månader, så det var verkligen på tiden. Mormor och morfar kom och fixade läggning med bravur. Fast jag skrattade efteråt så att jag nästan dog när mormor berättade om hur hon ramsat. Jag ville ju ingående förklara, men fick det bortviftat och mormor sade: "Jag har ju hört dig flera gånger". Så jag höll tyst, men hade skrivit en lapp på dörren. Där stod ramsan och så förklaringar på hur man skulle tänka. Vilket resulterade i att mormor högt och ljudligt utanför dörren ramsar: "Ingen rädder för vargen här, nu skall vi fanimej sova!" :D Men Walle hade somnat på tio minuter, vilket var mer än vad han hade gjort för oss på två veckor!!!

Kram på er alla, för nu lämnar jag er igen för ett litet tag! Får se hur veckan blir, innan jag torterar er igen! :wink:

Kramar// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Elle

Inlägg av Elle »

ÅsaB skrev: Vilket resulterade i att mormor högt och ljudligt utanför dörren ramsar: "Ingen rädder för vargen här, nu skall vi fanimej sova!" :D Men Walle hade somnat på tio minuter, vilket var mer än vad han hade gjort för oss på två veckor!!!
:lol: :lol: :lol:

TACK ÅsaB för morgonens asgarv! Hälsa till underbara mormor!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Elle!

Jag bjuder så gärna på den! Har gått och småskrattat i flera dagar själv, faktiskt!

Ingen ny bebis ännu? Jag går här och tänker på dig, skall du veta! Så lycka till och jag håller ögonen öppna!

Kramar// Åsa & Walle (som sover! :heart: )
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Intressant och knäckande på samma gång: Det är bara att konstatera att sonen sovit ännu sämre idag, söndag. En halvtimme, sedan uppvak. En kvart, sedan nästa uppvak - utan omsomning. Har varit upprörd till tusen, men sitter nu nöjd och glad och pratar för sig själv. Det riktigt trista i kråksången är att han vaknade en timme för tidigt, så vi är back två hela timmar och klockan är inte ett en gång...

Nya tag imorgon. Så det så. Förra veckans UNDERBARA sömnpass SKALL återupplevas!

// Åsa
Elle

Inlägg av Elle »

Tack Åsa för dina tankar! Ingen bebis ännu... BF är imorgon och jag trodde jag skulle fått en liten att snusa på för länge sedan. Jag har en tråd under Barnaväntan där jag uppdaterar lite.

Pussa din juvel :heart: på näsan från en av hans beundrare :wink:
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
fjällström
Kontakt:

kalsdag

Inlägg av fjällström »

Hej vänner :D
Åsa, håller alla mina tummar och tår för er vad gäller sömnen :!: Att lille ungen inte fattat HUR man gör när man sover LÄNGE :? Jag tror att jag skrev (för länge sen) och berättade om min Sara. Hon fattade inte att man ska sova länge på dagen förrän på sin 1-årsdag. Därefter har hon sovit så fantastiskt bra (oftast) :D Jag var så trött och less på att känna den där besvikelsen efter varje misslyckat sovpass, så jag struntade helt enkelt i lång-luren. Var noga med att natten alltid skulle vara 19-07, men på dagarna tog vi det lite som det blev, helt enkelt. Det kändes skönt för mig. Slapp känna stressen och räkna minuter och timmar... När det blev dags för bara en dagslur så lät jag nog ungeför som Walles mormor; nu ska vi fanimej sova :wink: Och ungen sov :!:

Elin är som en dröm vad gäller sömnen. Vi kämpade ju hårt de första månaderna med både sömn och mat, men nu sover hon så innerligt gott, både natt och dag :D Vi har 11.5-45-1.5-45 och det fungerar bra. Tänker minska ner lite på dagssömnen när jag märker att hon inte behöver lika mycket. Men hon somnar snabbt och sover sina tider, så vi fortsätter så här ett tag till.

När de små vaknar ska vi åka på 3-årskalas :D

Ha det gott!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Åsa: om det någon som helst tröst så om/när det strular här hemma är det på HELGEN. Det är precis som om alla rutiner släpar lite efter. Vi håller alla mat/sovtider men däremellan är det inte som på veckorna. Vi går inte ut lika tidigt på fm, inget vidare arbete i tvättstugan, vi åker ofta iväg till vänner/farmor, farfar eller får besök själva.

När måndagen sedan kommer brukar ordningen vara återställd någon gång på fm. Skönt för alla.

Kram på er
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej raringar!

Visst är det så, att det stökar mer på helgen! Pappa är hemma, turerna blir lite annorlunda och även när man försöker göra precis som vanligt, så är ju pappa med eller så är det något annat som blir annorlunda. Det hjälps inte. Så jag känner mig inte helt under isen, bara lite trött.

Fast det är ju bajsandet också. För visst har vi haft bajsblöja både lördag och söndag, mitt i luren. Och då sovs det inte. Jag tänker helt enkelt inte mata lika mycket nu, inför luren. Han har fått stor portion gröt och så en halv (eller hel) banan på det och det trycker visst på. Så nu minskar jag portionerna lite och hoppas på det bästa.

Det SKALL gå! Så det så! Och när jag i nödfall ramsar, då är det just så jag kör i huvudet: Nu skall det fanimej sovas! Jag har massor att göra när han sover, så jag har verkligen INTE tid med vakna barn! Så det så! :wink:

Nu skall vi gå och bada kvällsbadet. Sedan, när underverket sover, skall gubben min och jag se på Matador på dvd! Det är jättekul!

Kramar// Åsa
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Är det oetiskt att stoppa en liten kork i rumpan på sin son när han skall sova långlur??? :wink:

Visst bidde det bajs igen. 75 minuter och sedan UNDERGÅNG när magen tryckte på. Visste att risken var stor, hade bara fått en bajsblöja före luren (har kunnat ha TRE de senaste dagarna!!!). Minskar lite mer på gröten imorgon.

Suck.

(Fast jag har hunnit dreja muggar idag!!! :D )
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hejsan
Som jag nämnde senast jag skrev här så har vi haft det lite struligt med nattsömnen. Det var inte så lätt åtgärdat som tidigare utan vi har strulat i över en vecka men nu hoppas jag att vi är tillbaka i gamla goda vanor igen då Theo sov hela natten nu i natt. Han har varit hemskt orolig sedan vi kom hem från svärföräldrarna och jag tror att han har en släng av åttamånadesångest + att han håller på att lära sig gå. Det verkar som om han har en hel del att bearbeta på nätterna och det vill han göra tillsammans med oss :? . Man skall väl inte ropa hej än men jag hoppas innerligt att han åter igen vågar sova lugnt på nätterna framöver.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla :D
Här går dagarna i både lugn och samtidigt rasande takt. Tror nu den lille mannen klivit in i 8-månaders ångesten med stora steg. Innan har det varit lite gnäll då och då men senaste dagarna är han bara glad när jag är hemma. Lite gnäll då med men inte som när jag sover eller är borta. Och de andra är han ju så van vid :shock: Kanske är det annat - vem vet. Rolig som tusan är han i alla fall...vilken upptäckarglädje. Öppnas dörren så sticker han ut på direkten. Gärna naken i kylan... :D

Linda - förlåt, har inte sett din fråga. Klart du ska fråga. Vi ska till Koh Lanta i Thailand. Där finns en svensk semsterskola där Louise kan gå i skolan. Finns också "lekskola" för Astrid om vi skulle vilja. Skolan ligger i/vid ett hotell som ligger på stranden. Louises första reaktion var "det går inte...min skola...träning...etc". Sedan visade jag henne kort på skolan och hon sade "ja...kanske en stund då". Nu är det hon som längtar mest. Är dock lite orolig att det ska bli va...vi har ju haft det lite rörigt och massa inställda resor senaste åren. Men planerat mitten av jan till mitten av mar. Kostnad tror man ska vara enorm...men det blir ungefär det som vi brukar lägga på vintersemester samt skidåkning. Och vilken investering från sparpengarna... :D :!:

Hoppas ni är på banan nu King Mary och pepp pepp för attityden och för att kämpa på. Skulle ni bege er söderöver mågon gång så hör av dig (Höllviken...).

Kram alla :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Susanne*: Koh Lanta är jättehärligt. Var där senast januari 2004, vi bodde ganska långt söderut, kommer inte ihåg vad stranden hette, men "hotellet" ( bungalows hette Nature Beach.

Som jag skrivit tidigare har vi funderat på att gifta oss utomlands. KohLanta är ett ställe som vi har funderat på. Perfekt om det finns svensk skola mm om man vill ta en lååång smekmånad

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag vill också gifta mig!!!

Men först vill jag ha lite råd från er, oh ni kloka kvinnor! :lol:

Bajset är här för att stanna, verkar det som. (Blä!)
Idag fick han betydligt mindre gröt och några skedar efterrätt på det. Han får mat tätt inpå luren och behöver ju egentligen inte så mycket för att känna sig mätt. Tänkte ge honom ett mellanmål efter luren, bara han tar sig igenom den.
Idag somnade han snabbt och enkelt, men vaknade efter bara 30 minuter! Efter en timmes väsen tröttnade jag - en gång är ingen gång... :( Jag orkar bara inte lyssna och veta att han inte kommer att somna och att det beror på en full blöja. Det hörs så väl. Och jag kan ju inte gå in och byta på honom heller!! Och visst var den full! Suck.

Vad tror ni? Tidigarelägga maten och lägga luren en halvtimme senare kanske? Försöka trycka ut innehållet (ni vet vad jag menar) och hålla tummarna för en lur som funkar?

Fan (ursäkta!) - jag gör ju inte annat än slåss för den här förbannade luren! Det gick ju så VANSINNIGT bra förra veckan! Men en HALVTIMME idag! Jag blir så trött! Om han bara vaknar och strular är det en sak, men ingen attityd i världen (och den funkar rätt bra just nu, faktiskt!) kan stoppa en mages funktion, eller hur?!

Men idag skall JAG få tid för MIG! I frisörstolen, medan min son leker med hunden. Schemat blir åt helskotta idag, men det är smällar man får ta.

Den lille ligisten är MYCKET glad just nu!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"