... hur började förlossnignen...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag vet så VÄL hur du känner, Päivi, och man FÅR vara otålig i ditt välsignade tillstånd :!: Det känns jobbigt när kroppen tigger om att få föda, och man VET att bebben är mer än färdig...
Päivi skrev: Jag menar, de första tre dygnen är det ju smart att vara där - med tanke på 72 timmars kontrollen. Man vill ju inte åka till Varberg (en timma dit en timma tillbaka) med en nyfödd för 72-timmars kontrollens skull... eller hur har ni andra gjort?
Har alltid legat kvar mina 72 timmar på BB, för precis som du har jag över en timme till BB, och har tyckt det varit ganska skönt med de där dagarnas "semester". Men den här gången, när jag fick lilla Frida, då fick jag sån makalös hemlängtan efter en och enhalv dag, att jag for hem :!: For sen tillbaka för pku-testet, och det gick hur bra som helst!
Du får väl helt enkelt vänta och känna efter hur du vill göra :wink:

Tänker på dig :heart:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

... och naturligtvis menade jag att det är roligare att vara född 1/1 än 28/12! Hjärnan fick sig visst en överdos risotto... :roll:

Vad bra att höra att jag får gnälla lite också... :oops:

Mia - jag funderar också på sådana saker som att ifall det -som med Hugo - dyker upp något på 72-timmars kontrollen så kanske det inte är så kul att "bli inlagd" igen - fast man redan varit hemma... :?: Mest förvirrande för Hugo skulle jag tro. Men som sagt; det beror ju på en massa saker hur man gör - kanske t.o.m. hur nära man har till julafton... den som lever får se...

JO! En "riktig" fråga till: har märkt under de senaste dagarna att mina fingrar svullnat något alldeles enormt - har svårt för att göra en del saker vid pianot som inte varit svåra sedan jag en gång i världen lärde mig dem... :shock: ... och det känns lite i lederna när man böjer fingrarna. Skall till BM på onsdag. Är det här något att fästa uppmärksamhet på..? :?
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej du mother to be!

Jag stååår inteee uuuut med att vara på BB i onödan. Jag vill bara hem så jag kan få bestämma själv när jag ska äta och sova och slippa bli störd av tusen olika kontroller, skrikiga bebisar i andra rum, städning och annat trams. Äcklig mat. Inga barn. Ibland ingen barnafar. Jag vill vara HEMMA. Jag åker mycket hellre taxi fram och tillbaka för PKU. No problems. :D I Stockholm blir man ju dessutom närapå utslängd i alla fall.

Enligt div undersökningar kan, observera kan, barn födda sent ha svårt att hänga med i skolan. Tidigt född på året = ofta högre betyg. Men sådant tror jag ingen Päivibebi behöver bekymra sig om. På sant.

Och skulle det lilla barnet titta ut snart så är det ju bara den här julen som blir lite annorlunda. Det är ju en världslig sak! Vilken duktig livmoder som håller kvar bebin så bra trots operation!

Kram Jannika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej
Jag uppfattar det oxå som så att man blir mer och mer svullen ju längre tiden går.Du vet väll det redan, men du dricker väll mycket vatten.Plus undvik salt.
På nätterna sover jag med stödskenor på händerna för jag blir så svullen och får sån duva i händerna så det är omöjligt att sova.
Jag tror inte det är nån fara på taket med dina fingrar, men ta upp det försäkerhes skull med din barnmorska om du ändå ska träffa henne.
Jag åt en hel chipspåse förra helgen :oops: och det var jättegott, men på natten och dagen efter var jag så svullen överallt att man kände sig riktigt som en uppstoppad julgris. :lol:
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Inte klokt egentligen hur många underbart rara människor :heart: som ställer upp - helt idéelt :lol: - i den här "låt oss stötta gravidtrötta- Päivi" - tråden, som jag helt själviskt har satt upp... :oops:

Kolla här bara:

Fjällmor - :heart:

Jannika - :heart:

Nancy - :heart:

anna - :heart:

K-ina - :heart:

Jenny - :heart:

Spyro - :heart:

LindaVega - :heart:

Lua - :heart:

Mia - :heart:

ambra - :heart:

Ulrika J - :heart:

Man blir ju helt rörd och tårögd över att det finns så många trevliga/underbara/hjälpsamma/roliga människor - varav de allra flesta aldrig har träffat mig - som vill ställa upp och kackla om allt möjligt från Sepultura till jordbävningar till Aquila... :heart: I Ditraktionens Tecken! :P

Jag ska aldrig mera klaga! Inte när jag har så här underbara vänner att tillgå... för visst får jag kalla er för vänner?

:heart: :heart: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

... och så uppfann mina svullna fingrar ett helt nytt svenskt ord: "ditraktion. " :P

Dennn var snygg.. :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag visste det. Jag glömde en.

Susanne - här kommer ditt hjärta: :heart:
ambra

Inlägg av ambra »

:D Tycker synd om dig för ditt ryggont och kommer ihåg hur det var - inte lätt att sova om nätterna. OM du inte redan gör så, så är mitt tips att lägga en stoooor kudde under benen/knävecken när det är :sleep: -dags :!:

Gissar också att du kommer att tappa en hel del vätska under och efter förlossningen (iom att du svullnar upp nu). Alltså - glöm inte att dricka mycket under och efter förlossningen. Nu börjar jag låta som min mamma... 8-[
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Päivi skrev: Jag ska aldrig mera klaga! Inte när jag har så här underbara vänner att tillgå... för visst får jag kalla er för vänner?
:heart: :heart: :heart:
Det är en ära, Päivi :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kvacke

Inlägg av kvacke »

:D

Här är en till som vill vara med och stötta :D

Jag vet precis hur du har det. Gick över tiden 8 dagar med Wilma och det kändes som en hel graviditet. Jag hade dessutom flyttats tillbaka 2 veckor på ul vilket gjorde att vi fick två extra gravida veckor. Men som sagt, ut kom hon.....

Kramar Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ujujuj!

De där svullna fingrarna tror jag är ett förlossningstecken serru. Och så börjar du bli lite gråtmild och sensitive. Nu är det inte långt kvar. Men jag tackar naturligtvis allra ödmjukast ja till att vara din vän och ditraktion och få fina hjärtan och allt. Här får du ett tillbaka. :heart:

Kram Jannika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej päivi
skickar ett stort :heart: tillbaka.
kramar från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi välkomnar Åsa till evighetstråden! :lol:

Jag försökte spela piano innan med de här prinskorvarna - man kan bli gråtmild för mindre... 8-[

Mia - du är en av mina hjältar - du har ju ändock gått igenom det här inte mindre än sex gånger var det va..? :o

Nu har jag sett färdigt "Sound of Music" - så då tror jag att jag går över till litteraturen igen - fick en ny trevlig julbok från granngrabben - jag hade glömt bort att jag hade gjort en beställning från honom någon gång i höstas när han var här med sin "julbokskatalog"... Boken handlar om Atlantis - den försvunna kontinenten - precis lagom spännande för mig. För övrigt klarar jag aldrig av att vända de där barnen vid dörren när de kommer med sina julkataloger - kommer alldeles för väl ihåg hur det var att försöka tjäna ihop till egna pengar med hjälp av sådana där "om du lyckas sälja 10.000 böcker så får du en tia" - erbjudanden... :roll:

Alltså; mot Atlantis! 8)

Jannika; DET lät bättre! :P
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh, gulle dig... :heart:

sveper iväg en febertrött ramsa till världens bästa Päivi!

kram! :heart: :heart: :heart:

/Fjällmor
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jadu...dom där prinskorvsfingrarna känner jag igen... :? Vätska...
Men, jag säger som ambra, det mesta lär försvinna under dygnet efter förlossningen, så har det varit för mig! :D
När jag väntade Clara hade jag inga graviditetssymptom alls, tills det var 2 veckor kvar. Då fick jag MASSOR av vätska i kroppen, (och smärtor i ligamenten på sidorna av magen) såg helt förvrängd ut :shock:
Dagen efter förlossningen, var jag visserligen lös i hullet :wink: men det mesta av vätskan rann bort i enorma svett-attacker och genom kissande :wink: Låter väl fräscht och fint vá? :wink:

:heart: tillbaks till dig, du roar mig ständigt i dina inlägg! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"