Barn född omkring 7 aug
Hur ser ditt schema ut?
Kram Carina
Kram Carina
\:D/ Foton \:D/
Hejsan allihopa och hej Maria1984. Jag känner tyvärr inte igen mig i ditt problem, kanske du skulle lägga denna fråga på ett av frågeforumen istället? Kanske Säkra sovare med fnurra... Där tror jag att du kan nå fler som kanske har förslag på lösningar på ditt problem.
Här är nappen BORTA! JIPPIE
Fast mamsen ska nog inte ta åt sig äran...
... Lillälsklingen blev så förkyld att det inte gick att sova med nappen i munnen och andas samtidigt. Så då fick ju nappen gå bort. Jag förväntade mig mycket bråk om saken. Men det behövdes två solfjädrar och två ramsor x3 så sov han
Och när han vaknade på natten fick han en hurtig pangramsa så stöp han ner igen och sov vidare!
Jag tror att min attityd var så övertygande just för att jag visste att nappen inte var något alternativ... annnars hade jag nog lätt smugit in den igen
För övrigt inga tänder (lösgarnityr snart ett alternativ kanske???) och ingen krypning. Men aktiviteten är det inget fel på. När lillälsklingen kom ut på andra sidan 8-månadersångesten var han en helt annan unge, som mer än gärna vill ta för sig av allt han ser runt omkring sig! Jättekul

Här är nappen BORTA! JIPPIE
Fast mamsen ska nog inte ta åt sig äran...
Jag tror att min attityd var så övertygande just för att jag visste att nappen inte var något alternativ... annnars hade jag nog lätt smugit in den igen
För övrigt inga tänder (lösgarnityr snart ett alternativ kanske???) och ingen krypning. Men aktiviteten är det inget fel på. När lillälsklingen kom ut på andra sidan 8-månadersångesten var han en helt annan unge, som mer än gärna vill ta för sig av allt han ser runt omkring sig! Jättekul
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Lilla Skrattungen 050731
Ambra... Ska man alltså ändra schemat igen vid 9 månader? Hur har du ändrat?
Minskar man mål? Ökar mål?
ÅÅÅÅH grattis till Kryp!!! Vad cooolt. Jag längtar. Han kämpar så.
Det är fortfarande nattångest.
Hur jag än gör, ramsa osv så vaknar han så småningom och gråter i sömnen, men han reser sig inte upp, magläget är på plats osv, men han gråter. Jag tog det med ro men måste nog säga att jag hade hoppats på att det skulle gått över nu... Men det håller i sig.
Har någon annan natliga problem? Små, men ändå lite problemiga?
Minskar man mål? Ökar mål?
ÅÅÅÅH grattis till Kryp!!! Vad cooolt. Jag längtar. Han kämpar så.
Det är fortfarande nattångest.
Hur jag än gör, ramsa osv så vaknar han så småningom och gråter i sömnen, men han reser sig inte upp, magläget är på plats osv, men han gråter. Jag tog det med ro men måste nog säga att jag hade hoppats på att det skulle gått över nu... Men det håller i sig.
Har någon annan natliga problem? Små, men ändå lite problemiga?
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Halloj alla
Nej just nattliga problem har inte vi
(får väl det nu, när jag skriver så här
). Jag stoppar om Hanna kl sju och ramsar utanför dörren, inte ett pip.
OM det är jag som nattar vill säga. Sen sover hon hela natten. Men morgonen vill hon gärna ha redan klockan sex
ibland och ibland halv sju. Jag minns inte sist hon sov till sju.
Men man kan väl inte få allt, eller.
Däremot så är denna mammighet vårt problem just nu.
Men jag läste idag att runt just nio månader så kommer dom underfull med att dom är egna individer och att dom då blir extra klängiga och gnälliga ett tag. Så det är väl bara att vänta tills det går över. 8) Men jag tycker inte det är kul.
Det är sååå gnälligt. (och det är även jag, känner jag
)
Kram
Carina
Nej just nattliga problem har inte vi
Däremot så är denna mammighet vårt problem just nu.
Det är sååå gnälligt. (och det är även jag, känner jag
Kram
Enligt SHN-boken är sömnbehovet vid 9, 10 och 11 månader ca 14 timmar/dygn. Vårt nya schema finns ju lite längre upp i den här tråden och förändringarna blev lite längre vakentid åt gången (ca 3,5 timmar), långlur förkortad till 1,5 och em-lur förkortad till 20 min. Alltså sover lillen ca 10 min "kort", men det verkar fungera bra ändå. Han hade börjat köra med vakna-alldeles-för-tidigt-morgnar och det har blivit bättre nu iom schemaändringen. Maten har jag inte ändrat alls på, nja, eller... vi håller som smått på att ge 50/50 vanlig välling/mild fullkornsvälling.
Ja, visst är det coolt att han kryper
8)
En annan cool grej är att han numera knatar efter storebror och vill vara med honom och skrattar så han kiknar om storebrorsan gör något tokigt
Känner någon igen sig i det här: familjen sitter samlad och ska påbörja middagen. Vi sitter redo med diverse mutor som lillen kan roa sig med/gnaga på. Inom fem minuter har han tröttnat och börjar gnöla högt eller t om gråta. Varje dag. Typ. Han sitter med under förberedelserna (trixar inte direkt med de största knivarna, men diverse köksredskap får han "jobba" med) - alltså är han ju med i själva arbetet också - VAD ÄR FEL
Ja, visst är det coolt att han kryper
Känner någon igen sig i det här: familjen sitter samlad och ska påbörja middagen. Vi sitter redo med diverse mutor som lillen kan roa sig med/gnaga på. Inom fem minuter har han tröttnat och börjar gnöla högt eller t om gråta. Varje dag. Typ. Han sitter med under förberedelserna (trixar inte direkt med de största knivarna, men diverse köksredskap får han "jobba" med) - alltså är han ju med i själva arbetet också - VAD ÄR FEL
Ambra
storebror feb 01
lillen aug 05
storebror feb 01
lillen aug 05
Måste tillägga en sak nu när jag ser att du skrivit, Carina-71. Jag tycker inte att lillen är särkilt mammig av sig (eller så är jag blind för det
). Däremot har jag märkt att det kan strula med ensamlek, kvällsvälling och läggning om inte jag är hemma eller om det är far i huset som ska ta över. Jag vill ändå inte tro att det är lillen som är mammig utan att det är far i huset som själv tvekar lite inför hur han ska hantera det hela, vilket lillen känner av.
Men visst, det är inte särskilt kul med gnäll...
Men visst, det är inte särskilt kul med gnäll...
Ambra
storebror feb 01
lillen aug 05
storebror feb 01
lillen aug 05
Jag VET att ajg är en hemsk människa men jag måste bara "ventilera lite"
I ca 4 veckor har ju min lille strulat lite på natten, vaknat en eller två gånger och gråtit lite så där snyftigt..., lite buff har hjälpt men sen händer samma sak igen. Ramsan funkar lite grann, men sen gråter han igen. Men det är inte lååånga perioden utan max max 5 minuter. Han är lixom inte ens vaken utan i sovtillstånd.
MEN - han far runt som en galning i späjlsängen och hasar runt och slår in huvudet i spjälorna... Det låter kanske helt destruktivt, och det har inte hänt förrän 8 månaders perioden kom...
Det är lixom ingen big deal. Och vi låter honom inte lämna hans rum! Igår runt 18 hände en olycka i sängen så hela lillens madrass blev dyngsur, och den hann inte torka till nattningen. Vi har en bäddsoffa i hans rum. och inatt provade jag att låta honom sova i den eftersom spjälsängen var blöt.
Med massa kuddar runtomkring. Och han sov som en stock. Inte ett pip.
Visst är det skumt????
Nu sover han sin lur i sin säng igen.
Men visst är det konstigt, inte ett pip när han sov i en större säng, men fortfarande i sitt rum??
I ca 4 veckor har ju min lille strulat lite på natten, vaknat en eller två gånger och gråtit lite så där snyftigt..., lite buff har hjälpt men sen händer samma sak igen. Ramsan funkar lite grann, men sen gråter han igen. Men det är inte lååånga perioden utan max max 5 minuter. Han är lixom inte ens vaken utan i sovtillstånd.
MEN - han far runt som en galning i späjlsängen och hasar runt och slår in huvudet i spjälorna... Det låter kanske helt destruktivt, och det har inte hänt förrän 8 månaders perioden kom...
Det är lixom ingen big deal. Och vi låter honom inte lämna hans rum! Igår runt 18 hände en olycka i sängen så hela lillens madrass blev dyngsur, och den hann inte torka till nattningen. Vi har en bäddsoffa i hans rum. och inatt provade jag att låta honom sova i den eftersom spjälsängen var blöt.
Med massa kuddar runtomkring. Och han sov som en stock. Inte ett pip.
Visst är det skumt????
Nu sover han sin lur i sin säng igen.
Men visst är det konstigt, inte ett pip när han sov i en större säng, men fortfarande i sitt rum??
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Alfsmamma - tror du inte att Alf ännu har lite åttamånadersångest
Det låter ju lite så med tanke på dunka-huvudet-mot-spjälorna-betéendet. Vad händer om ni INTE går in till Alf om han smågråter lite
Jag tänker att han kanske bara drömmer lite och inte ens är vaken precis som du själv skriver. Ramsa och buffande kanske stör i det här läget
Försök låta honom somna om på egen hand och efter en stund kan ni ju gå in och lägga tillrätta lite snabbt om det skulle behövas.
Vad bra att han kunde sova så gott i en annan säng
Det har vi inte ens provat ännu...
Vad bra att han kunde sova så gott i en annan säng
Ambra
storebror feb 01
lillen aug 05
storebror feb 01
lillen aug 05
INTE är du en hemsk människa
jag håller med Ambra, låt honom vara......
stoppa i proppar i dina öron ska du se vad gott ni kommer att sova
Kram Carina
jag håller med Ambra, låt honom vara......
stoppa i proppar i dina öron ska du se vad gott ni kommer att sova
Måste bara skriva och berätta att två små söta tänder har hittat sin plats i lillens underkäke nu
Tååå tööööta
Han börjar också så smått resa sig upp nu. Inte rätt upp i stående position, kanske, men ändå uppåt möbler och annat - nu är det bara att hålla i sig 8) .
Han börjar också så smått resa sig upp nu. Inte rätt upp i stående position, kanske, men ändå uppåt möbler och annat - nu är det bara att hålla i sig 8) .
Ambra
storebror feb 01
lillen aug 05
storebror feb 01
lillen aug 05
Hej på er 8)
Här är allt bara bra.
Hanna fick eget rum för en vecka sedan och sover så klart jättebra.
I söndags hörde jag av henne 7.20. Wow. \:D/ Igår vaknade hon 6.40, fast jag avvaktade till 6.50 innan jag gick in. Idag vaknade hon till 6.00,
jag gick dit, stoppade om, ramsade, gick ut och stängde dörren. :-$ När jag lagt mej hörde jag att hon knorrade lite, trots att det är en bit mellan våra sovrum och två dörrar var stängda, vilken hörsel man har.
Men nästa gång jag vaknade till ringde klockan och den var 7.00.
Då blev det morgon.
Med så mycket sol och uteliv så är det inga problem med att somna.
Hon håller lätt sina tider och somnar utan ett pip.
(Tänk, somnar 19.00 och sover till 6-7 tiden. Det är ju underbart.)
Fortfarande två tänder, inga fler på gång.
Här traskas det efter bokhyllor och bord. Hon kan stå fler sekunder utan att hålla i sig i något.
Så snart kommer nog det första steget. Här i veckan har hon provat på att krypa/smaka på gräset
och sanden :-s i sandlådan. Har även gungat - det är roligt.
Kram Carina
Här är allt bara bra.
Hanna fick eget rum för en vecka sedan och sover så klart jättebra.
I söndags hörde jag av henne 7.20. Wow. \:D/ Igår vaknade hon 6.40, fast jag avvaktade till 6.50 innan jag gick in. Idag vaknade hon till 6.00,
Med så mycket sol och uteliv så är det inga problem med att somna.
Hon håller lätt sina tider och somnar utan ett pip.
(Tänk, somnar 19.00 och sover till 6-7 tiden. Det är ju underbart.)
Fortfarande två tänder, inga fler på gång.
Men jag BLIIIR ju så avundsjuk!
Tänder, krypande, går med stöd
Vad era småhjärtan kan!
Lillälsklingen försöker och försöker och försöker men inte! Det gnags på allt (kanske tänder på gång
), det stås på alla fyra men så fort det ska förflyttas så blir det platt på mage (det ålas inte ens), det dras tag i allt som är högre än han själv (bord, stolar, badkarskanter, dörrar, ben, you name it) men det behövs oftast en liten puff i rumpan för att komma upp.
Jag VET att man inte ska jämföra barn med varandra men jag kan inte låta bli att tänka på storebror som kröp vid 6 mån (ja, ålade iallafall) och som gick före 10 månader. Och lillstackarn här han sitter (han kan ju inte ens sätta sig upp själv - borde han inte kunna det?) och sitter eller ligger.
Märker nu att jag har släppt in en massa orosvargar här. Bäst att mota ut dom genast!
Tänder, krypande, går med stöd
Lillälsklingen försöker och försöker och försöker men inte! Det gnags på allt (kanske tänder på gång
Jag VET att man inte ska jämföra barn med varandra men jag kan inte låta bli att tänka på storebror som kröp vid 6 mån (ja, ålade iallafall) och som gick före 10 månader. Och lillstackarn här han sitter (han kan ju inte ens sätta sig upp själv - borde han inte kunna det?) och sitter eller ligger.
Märker nu att jag har släppt in en massa orosvargar här. Bäst att mota ut dom genast!
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Lilla Skrattungen 050731