SM hemma hos oss

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: SM hemma hos oss

Inlägg av Sarisparis »

Tack Manfred10 och Tetz Det värmer. :heart:

[-o< Nu vâgar jag skriva att vi är friska. :D Vi hade ett litet nerdipp efter mitt förra segerrop men nu jäklar tror jag att vi är pâ banan igen.
Mellanbror är dock fasligt trött och sover ännu mer än vanligt, nu närmar vi oss sexton timmar vissa dagar, för vâr stora kille pâ dryga tvâ âr. :shock:

Lillebror har klampat direkt frân influensan in i âttamânadersângesten och jag mâste erkänna att det tär pâ mina nerver. :oops: Nu är det farligt att ligga själv (inte alltid dock [-o< ), det är inte kul att gâ och sova och vaknar man till i en skarv sâ är det mycket svârt att hitta lugnet igen. #-o
Det jobbigaste för oss alla är när han vaknar till nâgon gâng under kvällen, ofta vid 22-23snâret. Sen kan han ligga och gnöla, just gnöla - inte grâta, inte skrika - i flera timmar. I natt somnade han äntligen vid halvtvâ. :shock: Storebrorsorna sover utan att störas, det uppskattas. :P
I natt var jag inne tre gânger, kollade täcke osv, solfjädrade lugnt men kort och ramsade mig ut. Dâ blev han störtförbannad och drog igâng pâ riktigt. Alla verktyg jag tar till gör honom ARG. :roll: :? Jag erkänner villigt att sâna här nätter inte gör gott för dagarna, särskilt dâ det mesta ska ifrâgasättas. Tur att jag har tvâ ganska sâ smâ storebrorsor som hjälper mig att hâlla kursen. :thumbsup:

Aptiten har ocksâ pâverkats, nu duger inte vad som helst. Nu när vi var sjuka sâ gick jag helt över till köpemat dâ jag inte orkade stâ och skala och puréa. Jag skyllde den dâliga aptiten pâ att han var sjuk och funderade inte sâ mycket över det. Nu när han är frisk sâ bjöd jag honom pâ de burkar som var kvar men de ratades ganska sâ tydligt. Sâ ikväll sâ lagade jag en lite personlig variant av Minsta fiskgrytan frân Andra Mosboken och dâ gick det minsann hur bra som helst att äta. :thumbsup: Jag tror helt enkelt att hans smaklökar ocksâ vuxit pâ sig och att han numera verkligen uppskattar GOD mat. 8)
Vi har fortfarande kvar morgon- och kvällsamningen, men det är inte nâgra mängder att tala om. Mest lite mysigt att vara nära :heart:, särskilt de morgnar dâ vi inte har tider att passa dâ han fâr ligga och äta i min säng. Jag passar pâ att mysa sâ mycket jag kan, det är ju antagligen ingen evighet av amning kvar för Lillebror.

Jag har fortfarande svârigheter att beskriva hur han fixar det motoriska. Han tar sig fram dit han vill, utan problem, men han har nâgon egen variant. Han tar sig inte själv upp i sittande ställning, men sitter gärna om nâgon hjälper honom upp. Det gör dock inte jag, sâ det är tunnsâtt med de stunderna. Jag föredrar att ha honom gymandes pâ mage sâ mycket som möjligt, när han väl kommit pâ hur man sitter är jag rädd att han blir lite lat och blir sittande som en annan buddha. :wink:

Vârt schema är ungefär som jag skrev sist: 12 + 45 + (2+), alltsâ en ganska sâ flexibel lânglur. Hade vi inte haft âttamânadersângesten pâ besök sâ hade jag kunnat skryta med den perfekta organisation av livet med tre smâ boys, men nu har vâra kvällar brakat samman igen dâ Lillebror INTE vill ligga själv, och särskilt besvärligt blir det efter klockan 18. Och det mâste han ju av och till vilket inte uppskattas och vilket höjer ljudnivân rejält. Sâ börjar jag att stressa :oops: #-o vilket inte gör nâgon som helst nytta utan tvärtom drar med de stora i den redan kaosartade stämningen och sâ blir det pannkaka av alltihopa. :? Inte varje kväll som tur är, men alltför ofta för att jag ska kunna säga att det är undantag. :oops: Jag mâste skärpa mig, men just bebisskrik kvällstid har en direktanslutning till min stressnerv.

Lillebror är hur söt som helst, en riktig lintott med alldeles klarblâ ögon. Det är lite intressant dâ bâda storebrorsorna hade det ocksâ som smâ. Storebror fick sina vackra nötbruna ögon vid âtta mânader och Mellanbror förärades med en grönbrunmelerad personlig färg vid elva mânaders âlder. Ska bli spännande att se hur det blir för Lillebror. Som han ser ut nu sâ blir han alltid uppmärksammad när vi är ute, han ser verkligen svensk ut. :lol:

:heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hua, denna åttamånadersångest. Jag hade inte trott att jag skulle tycka att det var så jobbigt, detta konstanta gnällande! Men nu, en dryg vecka senare, verkar den värsta stormen vara över. Hoppas lillebror tar sig igenom sin kris snabbt!!

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Gnölet på natten... kan det inte vara läga att dra ner fm-luren till 20 minuter nu.... 8)

Här sover lillebror 12-20-2 nu.

Väntar med spänning på 8 månadersångetsen här, lillebror är annars supernöjd med sitt eget sällskap nu när han gått och blivit en fullfjädrad krypare. Lika kul är det däremot inte när han får slagsida och tippar omkull när han rest sig mot något... :shock:

Kram!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

SaraMilana - grattis till ljuset i tunneln! :D

Manfred10 - :lol: uttryckte mig otydligt ser jag nu. Det är inte varje natt han gnölar, det har hänt tvâ gânger sen jag skrev sist, men det tar ju verkligen pâ krafterna bâde för honom och oss föräldrar när det händer.
Jag tycker mig se vissa gemensamma drag mellan Lillebror och Mellanbror, främst den otroliga tröttmössigheten, sâ jag tror inte att en kortare fm-lur är lösningen (än).

Natten som gick var alldeles underbart lugn sâ nu känns allt mycket mer hanterbart. :wink: :lol:

Tetz

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Lillebror har klampat direkt frân influensan in i âttamânadersângesten
Ur askan i elden... :roll: :lol: Håll ut, min vän! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
hannah

Inlägg av hannah »

Hur går det för er nu? Jag har inte varit inne och läst runt i trådarna på flera veckor och har inte sett att jag inte är ensam om att befinna mig i 8 månaders ångesten. Ditt senaste inlägg är ju några veckor gammalt nu också, så jag hoppas att det värsta blåst över. Ser ju att ni också kört ett sjukdomsrace och precis som för din lille så hamnade min rätt i 8 månadersångesten när han kom upp ur sjukdomsdimman. Måste ju vara rätt märkligt för dem också. Att först är livet på ett visst sätt, sen blir man sjuk och mår pissdåligt en period, sen när man väl blir frisk är världen helt förändrad. Tänker att det knappast underlättar i deras frustration.

Hur går det med krypning/ålning för lillen? Tror du han kommer att börja krypa innan han börjar gå? Min kille ålar bara också, eller hm, han kör också sin helt egna stil som är en blandning av ålning, hasning och krypning. Storasyrran lärde sig krypa mycket tidigare, redan innan hon var 7 månader, men då var det för att hon var tvungen att vara på en gräsmatta varje dag i en vecka, och det är inte speciellt effektivt att åla på det underlaget.

Hoppas på en uppdatering i denna tråden snart. Jag är nyfiken på hur det går för er.

/h
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

hannah skrev:Ditt senaste inlägg är ju några veckor gammalt nu också, så jag hoppas att det värsta blåst över.
Tack för att du skrev :heart:, det är ju nästan en mânad sen jag uppdaterade. :shock: :lol:
hannah skrev:Ser ju att ni också kört ett sjukdomsrace och precis som för din lille så hamnade min rätt i 8 månadersångesten när han kom upp ur sjukdomsdimman. Måste ju vara rätt märkligt för dem också. Att först är livet på ett visst sätt, sen blir man sjuk och mår pissdåligt en period, sen när man väl blir frisk är världen helt förändrad. Tänker att det knappast underlättar i deras frustration.
Ja, visst är det ganska taskig tajming att först tampas med sjukdom och sen fâ âttamânadersângestn serverad som efterrätt. :? Tappra är de, de smâ liven. =D>
Âttamânadersângesten har blâst förbi och det är verkligen underbart. :D Här har det hänt grejer pâ alla fronter, jag inventerar lite.

Motoriken - kryper, sitter, stâr
Det motoriska har formligen exploderat sedan nâgra veckor. Vill minnas att han började krypa, klassiskt korsvis, runt den 22 februari (dâ min mamma kom hit och fick vara med pâ en fantastisk vecka dâ Lillebror gjorde motoriska framsteg typ varannan timme :lol: ). Innan dess hade han tagit sig fram pâ egen hand ett ganska bra tag, men precis som din lille Martin sâ hade han en egen teknik. Nu har han full koll pâ sin kropp, han gör precis som han vill och att byta blöja liggandes pâ rygg är bara att glömma. :^o Stâendes är grejen, dâ kan han vara stilla tillräckligt länge för att jag ska kunna tvätta rent och slänga pâ en ny.

Att stâ är det nyaste och det han nu tränar för fullt. Han tog sig upp i stâende en kvart efter att Mormor hade âkt härifrân den 29 februari och har övat sedan dess. Igâr stod han själv i typ tre sekunder, utan att hâlla i sig alls, och han blev sâ förvânad över att den sortens övningar överhuvudtaget fanns pâ världskartan att han druttade omkull pâ rumpan av ren chock. :shock: :lol:

Sitta själv är nu helt normalt och han har full koll bâde pâ att sätta sig och ta sig frân sittande ställning utan assistans. Stora killen :heart:
Den stora förändringen för min del sen jag skrev sist är att han nu känns sâ stadig i sittande att jag vâgar lâta honom sitta i badet. Efter att i ett antal mânader varje kväll ha stâtt och hâllit honom i liggande ställning, har jag de senaste veckorna bara stöttat honom i sittande ställning. Men för min stackars rygg är det ju precis samma sak.
Nu vâgar jag resa mig upp (men jag stâr kvar alldeles intill, redo att rycka in pâ en halv sekund, vilket har behövts när Lillebror har fâtt för sig att dyka efter nâgon spännande leksak eller helt enkelt ramlat ât sidan).
Det är sâ fantastiskt härligt att se alla tre brorsorna i badet. :heart: De tar verkligen hand om varandra och de stora ser till att Lillebror aldrig är utan leksaker. Han tvättas och klappas och Lillebror skrattar och klappar händerna (ett annat av hans nya nöjen).
Kontrasten blir dâ total när jag plockar upp Lillebror som varje kväll blir lika störtförbannad över att inte fâ bada lika länge som de stora. Han vrâlar (han har verkligen röstresurser) och protesterar sâ mycket han kan i nâgon minut innan han accepterar min muta (bäst för mig att jag har nâgot riktigt spännande att lâta honom pilla med medans jag torkar och tar pâ pyjamas :P ).

Sömnen - lugna nätter, men tendens till tidiga morgnar
Nattsömnen känns säkrare nu, det där timslânga gnölandet har försvunnit vad det verkar. En kväll dâ han drog igâng vid elvasnâret sâ satte jag pâ lite Mozart, kändes lite mer grannvänligt än dammsugning och tvättmaskin. Mozart var kanon, Lillebror kändes lite häpen men han lugnade sig fort och lâg sedan och jollrade en lâng stund innan han till sist somnade. Jag tror faktiskt att det var sista gângen, kanske jag borde ha gett Mozart en chans lite tidigare? :roll:

Men än är vi inte riktigt i mâl med sömnen. Det nya är att vakna nân gâng mellan fem och sex. Jag gâr alltid in en gâng och kollar hur det materiella ser ut och han är dâ alltid utan täcke. I nio fall av tio sâ gnölar han sedan vidare i nâgon minut innan han somnar om och sover till God morgon. Mörkläggningen är total, matintaget börjar bli ok efter en ganska sâ pâver period sâ jag satsar pâ Mer Mat (och varm pyjamas) och känner pâ det ett tag till.

Schemat har inte ändrats sen jag skrev sist: 12 + 45 + (2+). Han skarvar inte längre pâ lângluren och i överlag känns dagssömnen väldigt bra. Lângluren är nu oftast ganska precis tvâ timmar och han klarar sig bra fram till God natt pâ den. Det var där i övergângen frân tre till tvâ lurar som det kändes viktigt att han sov sâ lângt fram pâ eftermiddagen som möjligt sâ att det inte skulle braka ihop till kvällen, men det känns som ett passerat kapitel nu.

Med Lillebror verkar vi (ta i trä) ha besparats den där fasen dâ Storebror och Mellanbror inte kunde gâ och sova utan att först ta sig upp i stâende sâ länge deras smâ kroppar orkade med det. Lillebror är nu oftast nöjd med att gâ och sova. Inte sâ att han lägger sig ner med ett leende och somnar, han kryper runt en del och lâter och har sig, men det är inte ledset alls. Sâ skönt för alla.

Annat
Rösten, ja. :D Den har han verkligen upptäckt och han över flitigt pâ alla nya ljud han kan fâ fram. Igâr kom "k" efter en ganska lâng period med "p". Maken är superstolt dâ vi flera gânger hört Lillebror säga "pappa" (pabapapappababpa :lol: )

I överlag har vi det sâ bra som man kan ha det. Tre brorsor som verkligen trivs ihop, även om de stora nu ibland har svârt att samsas. Vâren har kommit pâ allvar och idag tog vi picknicklunch i lekparken. Jackorna fick ligga i vagnen och vi njöt av en härlig stund i solen.

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Bäst jag skriver nu innan det har hunnit gâ en mânad till :shock:

Lillebror är nu dryga tio mânader och inte alls en liten bebis längre. Fast ju nu är han lite sjuk vilket gör att han känns lite mindre än vanligt. Jag knarkar smâ bebisarmar runt nacken och bebispussarna i halsgropen. :heart: Att det ska gâ sâ himla fort... :( Att det första âret faktiskt bara bestâr av tolv mânader slâr mig med bestörtning varje gâng. Den första mânaden är liksom bara cirka fyra veckor lâng, sen har man inte en enmânadsbebis längre. Och sâ rullar det pâ, snabbare och snabbare hela tiden.
Fast spännande är det ju ocksâ, man fâr ju se mer och mer av personligheten och vad det är för en liten människa man har att göra med. Och den utvecklingen skulle jag inte vilja stoppa för allt i hela världen. Men lite nostalgisk är jag nog ändâ. :roll:

Just det här med nostalgin har nu blivit väldigt konkret. Jag ammar fortfarande Lillebror morgon och kväll, men det är inte mycket alls. Jag funderar pâ att sluta nu, aktivt frân min sida, eftersom jag inte vill att han ska känna sig avspisad när han blir ännu lite större. Som det är nu sâ erbjuder jag bröst morgon och kväll, men är jag borta en kväll eller tar sovmorgon en morgon sâ blir det inget bröst och det gâr hur bra som helst ändâ. Men eftersom nâgra fler bebisar inte finns med i planeringen sâ känns det lite ledsamt att sluta amma. Det finns ju inget mysigare.
Dessa funderingar fick en skjuts framât igâr. Efter ett drygt halvâr (?) med pipmugg sâ letade jag fram en nappflaska. :shock: Lillebror är som sagt lite sjuk och dâ bjuder jag pâ sâ mycket sömn som helst nästan. Lângluren tog aldrig slut och jag var tvungen att väcka honom dâ det var dags att gâ och hämta Storebror i skolan. Alltsâ missade vi mellanmâlet här hemma. Istället för att ta med mig en pipmugg i vagnen sâ satsade jag pâ flaskan och det gick väldigt smidigt. Sâ kanske det är dags att introducera flaska morgon och kväll? :roll:

Jag tittade igenom min trâd och sâg att det nog är dags att beskriva en typisk dag igen. Sâ här har vi det nu:

7.30 God morgon. Amning (än sâ länge :wink: )
Frukost (tugga pâ en bit baguette, en skorpa eller ett kex. Nâgot att dricka till det.)
9.45 Sova 45 minuter
11.30 Lunch (tiden flexar lite, men jag har som mâl att synka Mellanbrors och min lunch med Lillebrors lunch inom en snar framtid, sâ jag pressar lite här.)
12.45 Sova 2 timmar
15.00 Mellanmâl
(16.30 parken med brorsorna, alltsom oftast lyckas Lillebror lägga händerna pâ nâgot ätbart)
18.00 Bad med brorsorna
18.30 Middag
19.15 Amning (än sâ länge)
19.30 God natt

Inte sâ olika sen sist, den största skillnaden ligger i kvällsproceduren. Sedan nâgra dagar har jag slutat att ge Lillebror middag innan badet, utan badar alla tre direkt när vi kommer in frân utevistelsen). Fördelen är att middagen hamnar hyfsat lângt frân det ofta alltför utdragna mellanmâlet i parken (alla ungar älskar att köra knytkalas, sâ det är i princip omöjligt att veta hur mycket och vad de stora stoppar i sig :lol: ), nackdelen är att Lillebror egentligen skulle behöva ett till bad efter maten, sâ kladdig som han blir. :mrgreen:

Lillebror är numera Stor, han har verkligen intagit sin plats i syskonskaren fullt ut och när alla tre är inne samtidigt sâ har jag väldigt lite att göra. De leker ihop och de stora, särskilt Storebror, är väldigt mân om att Lillebror ska ha nâgonting intressant för sig. Att stâ är fortfarande intressant, men nyhetens behag har lagt sig lite. Lillebror är riktigt snabb pâ alla fyra och tvekar inte att bege sig ut pâ upptäcktsfärder här hemma. Det gäller att veta vilka dörrar som är öppna och inte glömma bort att ställa toaborstar utom räckhâll. :lol:

Aptiten är lite krass just nu eftersom Lillebror inte är i form, men redan innan detta sâ kändes det som att mängderna minskas lite. Han äter fortfarande bra, men inte lika hysteriskt mycket som förut.
Sover bra gör han och läggningarna är lugna. De tidiga morgnarna jag skrev om tidigare har bleknat bort (kanske lite att göra med sommartiden :P ). Nu har vi oftast riktigt tyst och lugnt fram till typ 7. Ofta börjar Lillebror lâta lite strax därefter och jag brukar dâ smyga in och hämta honom till min säng. Sâ fâr han amma i lugn och ro och jag ligger och funderar pâ om det kanske är sista gângen. :roll: Sen drar vi igâng pâ riktigt hela högen vid halvâtta.

Och sâ börjar vi om frân början igen :D

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack för att du delar med dig!! :D

Alltid lika inspirerande läsning! :heart: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tack för att vi får titta in hos er :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tack själva Tetz :heart: och Irmasmamma :heart: :D

Sâ var bebistiden över. :roll: Nu är amningen ett minne blott och det känns ok. För mig alltså, Lillebror verkar inte märka alls att den fattas. :lol: Kanske har det inte alls med saken att göra, men Lillebror har vuxit ett stort snäpp i samma veva. Nu puréar jag ingenting längre, han äter som oss. Dessutom sâ äter han pâ samma tider som vi andra, vilket innebär en halvering i kladdsanerandet och en allmän tidsvinst som heter duga. :thumbsup: Jag skulle inte rekommendera Lillebrors ät- och sov-schema :roll: :lol: , men hos oss funkar det nu sâ här:

7.30 God morgon
Frukost - som oss andra
10.00 Läggs.
10.45 Väcks, ibland har han sovit 45, ibland blir det en 20minutare
11.45 Lunch (lite springande tid beroende pâ vilken veckodag, 11.45 är nog snitttiden)
13.00 Läggs
15.30 Väcks om han inte redan vaknat, växlar lite frân dag till dag.
16.30 Mellanmâl med brorsorna utomhus
18.00 Bad för alla brorsorna. Ibland hoppar jag ner jag med, men det börjar bli trângt.
18.45 Middag hela gänget (oftast utan maken :^o )
19.45 God natt (ofta samtidigt som storebrorsorna)

Alltsâ ingen nattslurk och ruskigt lângt mellan lunch och mellanmâl. Men Lillebror är glad och nöjd och sover sâ gott sâ jag antar att det betyder att han stâr sig bra pâ det han fâr i sig. :mrgreen:

Menyn är nu alltsâ mer eller mindre i plockmatsformat. Äter vi potatismos sâ fâr han ocksâ potatismos förstâs. Favoriterna är riktigt stora saker att bita i: fläskkotlett, kycklingben, en bra bit grov baguette. Men han gillar även smâ saker att plocka i sig: ärtor, klibbigt ris (sticky rice), diverse gryn... Frukt fâr han oftast i puréform, men dâ i squeezeformat till mellanmâl, men han säger inte nej till en bit äpple eller banan. Lillebror dricker vanlig komjölk (i pipmugg men vanligt glas funkar, om än kladdigt) till alla mâl utom mellanmâl dâ han fâr fruktjuice. Jag har ersatt vattnet med mjölk eftersom det är den enda mjölkprodukt han fâr i sig. Yoghurt har jag helt slutat med dâ Lillebror systematiskt kräks efterât. Inte sâ stora mängder, men det kommer upp i omgângar och luktar apa. :?

Lillebror gillar att ta sig upp i stâendes och att klättra pâ allt som finns. Än har han inte kommit pâ att man kan stâ fritt och hâlla balansen och gâendet känns lângt borta. Kanske för att han är sâ snabb pâ alla fyra sâ att han verkligen kan ta sig dit han vill när han vill. Han är fortfarande mycket i famnen kvällstid, middagsmatlagningen vill han hâlla noga koll pâ, helst frân min höft. Det funkar, men ibland känns det lite tungt sâ jag funderar pâ att lyfta in barnstolen till köket när jag lagar mat och ge honom nâgot middagslagningsrelaterat att undersöka.

Han pratar mycket och högt, inte ännu begripligt, men pappastavelserna behärskas väl. Har inte hört nâgot mamma än. :^o

Dagens härligaste stund är efter vilan när jag först väcker Lillebror (som sover dagslurar i en resesäng inne i vârt sovrum) och tillsammans med honom (och Storebror om han är hemma) gâr in till barnens rum och väcker Mellanbror. Hela lillebrorskroppen börjar sprattla med otrolig spänst när vi närmar oss barnrummet. Jag har som vana att sjunga en sâng när jag väcker, en egen variant pâ "God morgon, god morgon, hör fâglar sjunga glatt god morgon god morgon i köööör!!!" och Lillebror dansar hejdlöst i min famn. Mellanbror brukar dâ sova djupt, ofta under täcket, och Lillebror gör sitt bästa för att lämna min famn och dyka rakt ner pâ brorsan. Sen blir det kramkalas och ibland kryper jag upp i sängen jag med.

De är sâ stora mina gossar. :heart: Storebror cyklar nu utan stödhjul och har just lärt sig att starta och stanna själv. Stoltare kille fâr man leta efter. :D Mellanbror hâller pâ att släppa blöjan och talet exploderar. Och Lillebror som inte ens vill bli matad längre... :roll: Tiden springer iväg och jag känner mig lite pâ efterkälken. :oops: Men samtidigt sâ otroligt lyckligt lottad som har tre friska härliga ungar som vill klara sâ mycket själva. Och lite skönt är det ju att rensa bland bebissakerna. :lol: Har just pytsat iväg en stor hög med diverse grejer till en gravid kompis. Vad mycket plats vi fick! :thumbsup:

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Oj vad mysigt,
Jag blir alldeles varm i hjärtat när syskon kärlek beskrivs och det verkar ni ha i drivor. Underbart :heart:.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Kikar in här lite :wink:
Det är så himla mysigt att läsa dina rapporter. Vilket gäng du har! :D
Sarisparis skrev:Han pratar mycket och högt, inte ännu begripligt, men pappastavelserna behärskas väl. Har inte hört nâgot mamma än. :^o
Hehe, samma sak här hemma och då är min tjej ändå snart 15 månader :roll: :lol: . Längtar sååå efter den dag hon säger mamma.

Kram
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tack Tin :heart:

Kika in du bara, Norahsmamma :heart:, det är SÂ trevligt med gäster i min lilla trâd! :D Ja, det där första "mamma" är värt att vänta pâ. Säger jag som ocksâ väntar. :lol:

Nu har vâr Lillebror gâtt och blivit sjuk. Först en konstig magsjuka med riktigt läbbiga diarréer (samma som Mellanbror vilket gjorde att vâr potträning raskt ställdes in :roll: :? ) och nu en riktigt rejäl förkylning. Hela han är alldeles liten och svag och han bor i min famn. Nätterna krânglar ocksâ, han vaknar av att han hostar och sen ligger han och blir förbannad pâ att han inte kan andas genom näsan.
Sâ alltsom oftast sâ ligger jag vaken och lyssnar och Lillebror ligger vaken och svär, muttrar och hostar. Storebror, som sover cirka en meter ovanför Lillebror sover gott. Mellanbror som sover cirka 2,5 meter bort frân Lillebror sover gott. Och maken som sover med mig sover gott. Det mâste vara nâgot särskilt med mamma-antennen och det manliga släktet vad gäller sömn. :shock: :lol: Maken fâr alltid dâligt samvete dagen efter och säger varje kväll "men du väck mig om jag inte hör". Som om jag skulle väcka nâgon som sover gott när jag ändâ är vaken och inte skulle kunna sova i vilket fall. Men avundsjuk pâ deras förmâga att verkligen koppla av, det är jag.

För första gângen i Lillebrors liv försökte jag häromkvällen fâ honom att sova i vâran säng. Han hade vaknat till vid 23-tiden och hade en riktig otäck hosta och rosslig andning. Jag kände att jag verkligen ville ha koll pâ honom och i vilket fall satt han redan som gjuten i min famn. Men det gick inte alls, han blev störtförbannad av att läggas ner bredvid mig (eller pâ mig för den delen) och det hela slutade med att han fick sova i resesäng bredvid vâran säng. Sâ sov i alla fall han, jag lâg vaken och lyssnade pâ snörvlandet.

Idag sover han bra, men de senaste dagarna har han vaknat vid varje tänkbar skarv sâ vârt fina schema har gâtt pâ undantag. Just vid sjukdom stör det mig inte alls. Vanligtvis när de smâ är sjuka sâ brukar det bli rejält med extra sömn (jag brukar försöka hâlla mattiderna nâgorlunda, men annars lâta sova sâ mycket barnet vill - den allra bästa medicinen :thumbsup:) men nu ligger nog Lillebror rejält back pâ sömnkontot. :?

Jag brukar inte rusa till doktorn sâ fort det är lite feber eller annat, men i morse gick jag dit. Efter undersökning fick jag veta att det inte var nâgot allvarligt, bara att vänta ut och ge lite paracetamol vid behov. Det känns ju bra, men samtidigt är det frustrerande att inte kunna göra annat än att sköta honom som vanligt, om än med mycket mera omsorger än han vanligtvis vill ha. Lilla killen. :heart:

Lite lângrandigt blev det :oops: , jag skyller det pâ att jag passar pâ att skriva här sâ länge jag kan :wink: , om nâgra veckor fyller Lillebror 1 âr - för stor för Späda och Smâ :shock: :lol:

Förresten, liten slutsats sen vâr semester i grymt blâsiga Bretagne förra veckan. :D
:arrow: fuska inte med mörkläggningen

Vi bodde i en semesterby, i en lägenhet med tvâ sovrum. Det fanns inga gardiner, men en sorts träskivor som man drog för. Värdelöst tyckte jag, men hade inte med mig nâgot (mistake, HUGE mistake :shock: ) att mörklägga med. Tänkte att det kanske gâr bra ändâ. Det tyckte nog barnen att det gick :P , skrattet till go'nattet förlängdes ordentligt inne i barnrummet och det tystnade just när det började mörka ordentligt ute. 8) Men med tanke pâ vâra intensiva dagar och det faktum att Lillebror fick sova sin förmiddagslur i vagn (har han ALDRIG gjort förut) under vâra utflykter sâ blev det för lite sömn för Lillebror pâ det stora hela. Kanske därför han är sâ sjuk nu? :-k

Nu är det nâgon som vill mammakramas igen... :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, det är så härligt att läsa om alla era äventyr, en del mindre roliga i sjukträsket och andra roligare med bröder som leker med varandra och trivs med livet.

Tack för att du delar med dig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"