att kura eller inte det är frågan...
-
sabina fröbom
Re: att kura eller inte det är frågan...
Vila 1 dag 13 (dag 5 uppföljningsveckan)
8.57-8.57 läggning och ramsa x4 smågnäll som gått över när jag gått ut genom dörren
9.20 väckning
8.57-8.57 läggning och ramsa x4 smågnäll som gått över när jag gått ut genom dörren
9.20 väckning
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
sabina fröbom
natt 14 natt 6 uppföljningsveckan
18.27-18.30 läggning när ramsa x4 lite smågnäll
22.14 ett rop
01.22 samma som ovan
02.53-03.00 gråter startar tv 02.55
max vaknar 06.13 tar upp 06.15
18.27-18.30 läggning när ramsa x4 lite smågnäll
22.14 ett rop
01.22 samma som ovan
02.53-03.00 gråter startar tv 02.55
max vaknar 06.13 tar upp 06.15
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
frk Carlsson
Hej Sabina,
ville bara säga att du/ni jobbar på bra
!
Så jag smyger in ett litet nytt perspektiv här: prova att backa, dvs avvakta med ramsan när han vaknar
Börja prova där på kvällen vid 23 om/när han låter (det är ju inte ens säkert att han är vaken?), jag kan oftast känna mig själv mer morsk om det är på egen vakentid
än mitt i natten när man själv dras upp ur sömnen.
Se vad som händer. Jag har ofta tänkt, efteråt såklart, att de ggr det har blivit KRIS här...så är det nog för att jag varit för snabb och börjat blanda mig i vid ngt litet ljud och så har stämningen "varvats upp"...Egentligen hade min son nog bara velat ligga där för sig själv och somna om.Låta får man ju göra.
man får t om vråla i högan sky...så länge man inte är ledsen (men det vet du ju vid det här laget
).
Oroa dig inte för att han är kall etc etc, då glider oron över på honom
Har du gjort bedömningen att han har en tillräckligt varm pyjamas..då har han det
Jag är själv expert på att känna såndär oro "tänk om, tänk om" och får ständigt jobba med det, det är därför jag säger det
Keep up the good work :thumbsup:
/Sanna
PS. I boken står det ju att det tar en månad innan allt satt sig...det kan vara bra att ha i bakhuvudet för att mota bort stress och tvivel som annars lätt kan uppstå
ville bara säga att du/ni jobbar på bra
Jag fick oxå hålla på å nöta ganska mkt kl 4-6, samt sista timmen innan uppstigning kl 6-7, när jag kurade vår minsting i vintras. Till slut så satt det - och det kommer göra det för er oxå. Jag gick till slut från att stötta m h a husljud till att endast använda pangramsan och sen låta honom vara. Men det var när jag bedömde att han behövde få vara ifred istället för att ha mig därutanförsabina fröbom skrev:Natt 13 (natt 5 uppföljningsveckan)
18.30-18.35 läggning och ramsa x4
22.33-22.48 vaknar och gråter jobbar upp sig mycket fort till riktigt ledsen. 22.37 ramsar x4 sätter igång TV, ordentligt arg och ledsen, 22.44 ramsar x4 igen arga svar. somnar efter en stund
3.37 ett rop
3.53 gnyr
6.02 ett rop sen lite prat, 6.07 blir han ledsen, ramsar x4 6.08 och sätter igång radio hjälper inte denna morgon fortfarande mycket ledsen.
6.15 plockar upp skruttis
Jobbigt det där när han vaknar och är så ledsen på nätterna, funderar om jag måste backa lite och börja ramsa honom från första pipo och sätta igång husljud. Hjälpa honom att hitta lugnet. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant här bakslag och har tips på hur man kan hantera det? och om det brukar ta tid innan de kommer tillbaka. Kan det kanske bero på att han känner sig kall. Han vägrar ha täcke på sig och jag har därför POP:s långärmade och långbenta pyjamas på honom, den är ganska tunn dock.
Se vad som händer. Jag har ofta tänkt, efteråt såklart, att de ggr det har blivit KRIS här...så är det nog för att jag varit för snabb och börjat blanda mig i vid ngt litet ljud och så har stämningen "varvats upp"...Egentligen hade min son nog bara velat ligga där för sig själv och somna om.Låta får man ju göra.
Oroa dig inte för att han är kall etc etc, då glider oron över på honom
Keep up the good work :thumbsup:
/Sanna
PS. I boken står det ju att det tar en månad innan allt satt sig...det kan vara bra att ha i bakhuvudet för att mota bort stress och tvivel som annars lätt kan uppstå
-
sabina fröbom
tack för ditt svar! Jäh upplever att han lugnar sig mycket snabbare de gånger jag är snabb med en pangramsa och sen kör igång en radio eller tv. De senaste dagarna har inte vargtimmen varit det stora problemet utan då han har vaknat till på natten! Se tidigare nätter. Du kanske har något tips på det. När han är arg och så undviker jag att lägga mig i men ofta vaknar han riktigt ledsen speciellt på nätterna och då har jag nog avvakta lite för mycket känns det som och han somnar om hullkandes det är det mönstret jag funderar om jag ska vara lite mer aktiv med en snabb pangramsa och sen lite husljud.
Stor kram till alla er som hjälper mig i detta.
Stor kram till alla er som hjälper mig i detta.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
frk Carlsson
Hej igen 
Pangramsan + efterföljande husljud, både i vargtimmen men ÄVEN mitt i natten, brukar funka fint
För er verkar den ju ha tagits emot med gott resultat så jag tänker såhär:
Har han behov av omedelbar påminnelse/försäkran om att allt är som det ska så ska han såklart få det så länge han behöver
, dvs ge pangramsan så fort det bara går, men backa sen och lämna och stötta med husljuden (
och nu pratar jag alltså om tiden utanför vargtimmen, även daglurarna oxå).Vi gjorde så med vår son och han klarade det bättre än att vi började ramsa honom flera haranger mitt i natten (el under annan tid för den delen).
Ha det gott och fortsätt jobba på i samma fina stil
:thumbsup:
/Sanna
Pangramsan + efterföljande husljud, både i vargtimmen men ÄVEN mitt i natten, brukar funka fint
Har han behov av omedelbar påminnelse/försäkran om att allt är som det ska så ska han såklart få det så länge han behöver
Ha det gott och fortsätt jobba på i samma fina stil
/Sanna
Senast redigerad av frk Carlsson den lör 25 jun 2011, 17:54, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: omforumlering
Anledning: omforumlering
-
sabina fröbom
Vilor dag 14 (dag 6 uppföljningsveckan)
Vila 1
8.58-9.01 läggning och ramsa x4 smågnäll
9.20 väckning
Vila 2
11.54-11.57 läggning och ramsa x4 gnälls lite
13.30 väckning
Vila 1
8.58-9.01 läggning och ramsa x4 smågnäll
9.20 väckning
Vila 2
11.54-11.57 läggning och ramsa x4 gnälls lite
13.30 väckning
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
sabina fröbom
Natt 15 (dag 7 uppföljningsveckan)
18.28-18.29 läggning och ramsa x4
02.17-02.18 gråter, ramsar x4, TV
05.21-05.23 -"-,-"-, radio
05.39-05.45 -"-,-"-,-"-
06.02 gnyr
06.08-06.10 gråter, ramsar x4, radio
06.12 gnyr
06.15- gråter, ramsar x4, radio
06.21 väckning
18.28-18.29 läggning och ramsa x4
02.17-02.18 gråter, ramsar x4, TV
05.21-05.23 -"-,-"-, radio
05.39-05.45 -"-,-"-,-"-
06.02 gnyr
06.08-06.10 gråter, ramsar x4, radio
06.12 gnyr
06.15- gråter, ramsar x4, radio
06.21 väckning
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
frk Carlsson
God morgon,
jag vet inte hur du tycker att det känns? Men jag tycker att det ser bra ut
:thumbsup: Känner igen "mönstret" från i vintras när vi kurade Sigge som sagt. Tror att jag höll på med pangramsorna och husljuden i typ 2 v tid eller så, innan han klarade sig...
Till slut gjorde vi så timmen innan han skulle upp, att vi bara lät honom vara helt enkelt, vi ramsade inte ens. Det blev en del gnäll och lite gråt, men inget som vi uppfattade som att han var ledsen. Efter ytterligare nån vecka så satte sig den timmen och sen har det varit ngn period då det har varit så igen, men det har gått över på nån vecka, plus att man uppdaterat schemat i samband med denna perioden.
Det är bara så helt enkelt - att man måste "nöta på" med de här episoderna. Och det ser jag att du gör
=D>
jag vet inte hur du tycker att det känns? Men jag tycker att det ser bra ut
Till slut gjorde vi så timmen innan han skulle upp, att vi bara lät honom vara helt enkelt, vi ramsade inte ens. Det blev en del gnäll och lite gråt, men inget som vi uppfattade som att han var ledsen. Efter ytterligare nån vecka så satte sig den timmen och sen har det varit ngn period då det har varit så igen, men det har gått över på nån vecka, plus att man uppdaterat schemat i samband med denna perioden.
Det är bara så helt enkelt - att man måste "nöta på" med de här episoderna. Och det ser jag att du gör
=D>
-
sabina fröbom
hej och god morgon själv 
jag bedömer att natten gick bra, morgonen var lite stökigare än vanligt mot slutet började han bli ledsen men inte jätte farligt. Vi kör på som vi har gjort nu. Han sover ungefär 13.5 timmar per dag nu enligt schemat ska han ha 14 timmar men han blir ett år på torsdag så det är väl ingen fara tycker jag. Kanske skulle ta bort fm vilan snart.
Schemat idag ser ut som följer:
18.30-6.30 natt
7.00 frukost
9.00-9.20 vila 1
11.00 lunch
12.00-13.30 vila 2
14.30 mellis
17.30 middag
18.00 bad, skoj och nattslurk
18.30 natt
jag bedömer att natten gick bra, morgonen var lite stökigare än vanligt mot slutet började han bli ledsen men inte jätte farligt. Vi kör på som vi har gjort nu. Han sover ungefär 13.5 timmar per dag nu enligt schemat ska han ha 14 timmar men han blir ett år på torsdag så det är väl ingen fara tycker jag. Kanske skulle ta bort fm vilan snart.
Schemat idag ser ut som följer:
18.30-6.30 natt
7.00 frukost
9.00-9.20 vila 1
11.00 lunch
12.00-13.30 vila 2
14.30 mellis
17.30 middag
18.00 bad, skoj och nattslurk
18.30 natt
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
sabina fröbom
Vilor dag 15 (dag 7 uppföljningsveckan)
Vila 1
8.57-9.01läggning och ramsa x4
9.20 väckning
Vila 2
12.02-12.03 Läggning och ramsa x4
12.25 gråter, ramsar x4 höjer TV volymen
12.29 Tar upp en ledsen kille i en paus
Vila 1
8.57-9.01läggning och ramsa x4
9.20 väckning
Vila 2
12.02-12.03 Läggning och ramsa x4
12.25 gråter, ramsar x4 höjer TV volymen
12.29 Tar upp en ledsen kille i en paus
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Tror du han klarar sig utan fm lur så kan du ju lägga långluren 11.30 och ha den 1,5 eller t.o.m 2 timmar om du vill.
Min son av någon anledning sov mer med 1 lur än med 2.
Det kan också ha en positiv verkan på tidig morgon också.
Min son av någon anledning sov mer med 1 lur än med 2.
Det kan också ha en positiv verkan på tidig morgon också.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
sabina fröbom
han är lite trött där vid 9 och romar fort till vila1 men efter vilan är han tröttare och gnälligare än innan. Det är mitt första barn och jag tycker det är svårt att säga om han klarar sig utan den. Det är ju i så fall hans lunch som kan bli lidande. Vi skulle ju kunna prova efter hans kalas på lördag.
Han är gnälligare på dagarna och vill att man bär omkring på honom väldigt mycket. Är det något som brukar kunna bli när man kurar eller är det åldersbetingat? Han brukar vara väldigt självständig men nu vill han ha sällskap i leken hela tiden och får utbrott om han inte får som han vill. Jag brukar säga till honom och låta honom vara eller sätta mig och leka en stund.
Han är gnälligare på dagarna och vill att man bär omkring på honom väldigt mycket. Är det något som brukar kunna bli när man kurar eller är det åldersbetingat? Han brukar vara väldigt självständig men nu vill han ha sällskap i leken hela tiden och får utbrott om han inte får som han vill. Jag brukar säga till honom och låta honom vara eller sätta mig och leka en stund.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, en 1-åring behöver MASSA social delaktighet och får de inte det blir de klängiga osv... Ju mer social delaktighet desto större chans att han kommer att gå iväg och leka lite själv sen.
Ju mer du bär och "underhåller och leker" desto klängigare barn. Vid riktigt gnälliga stunder så tar man antingen med barnet i sitt eller så får man sätta sig på golvet där man är, vänta ut klänget och sen fortsätta. Men det rekommenderar jag inte att du gör ofta.
Sen brukar frustrationen vara hög just runt året när de börjar lära sig att gå.
Ju mer du bär och "underhåller och leker" desto klängigare barn. Vid riktigt gnälliga stunder så tar man antingen med barnet i sitt eller så får man sätta sig på golvet där man är, vänta ut klänget och sen fortsätta. Men det rekommenderar jag inte att du gör ofta.
Sen brukar frustrationen vara hög just runt året när de börjar lära sig att gå.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
sabina fröbom
han är runt mig och hjälper till hela dagarna. Vi håller på och byter fasad och idag har han till exempel hjälpt till att sopa altanen med egen sopborste. Hjälpt mig att dammsuga genom att putta på dammsugaren som han gör varje dag och plockat ur diskmaskinen genom att kasta alla bestick på golvet
. Han har hela tiden uppgifter för sig och vi är utomhus så gott som all vaken tid och äter till och med de flesta måltiderna på altanen. Men det kan nog vara som du säger med att han försöker lära sig gå för det är på gång just nu. Han går några steg oftast när han har fullt i händerna så att han inte kan krypa men han vågar inte riktigt fullt ut än.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
kurstart 7 juni 2011
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag skulle också vilja hålla med dig. Men han är också stor nog för "aktiv" social delaktighet, inte Passiv. Med aktiv har man en uppgift. Man dammsuger med munstycket ihop och säger oj så fint det blir.
Man GER mamma besticken, inte bara fnular med dem och slänger dem på golvet. Men stoppar rätt tvätt i maskinen och sätter på den på knapparna, inte "leker med saker" riktiga uppgifter.
Så ta fram riktiga ordentliga uppgifter till honom där han känner på riktigt att han faktiskt är till nytta. Inte hjälper till elller får beröm för att han är "med". =D>

Man GER mamma besticken, inte bara fnular med dem och slänger dem på golvet. Men stoppar rätt tvätt i maskinen och sätter på den på knapparna, inte "leker med saker" riktiga uppgifter.
Så ta fram riktiga ordentliga uppgifter till honom där han känner på riktigt att han faktiskt är till nytta. Inte hjälper till elller får beröm för att han är "med". =D>
Tor 2006