Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Vilket fint jobb ni gjort! Så roligt att läsa.
aso skrev:Bra natt igen, vaknade som en pigg och glad mamma imorse - Z körde samma variant som natten innan med god sömn och bara uppvak för nattmålet :D =D> sen vaknade han lite för tidigt (30 min) så då körde jag ett par ramsor som han godtog och somnade om :shock: :D :lol:
Precis så gör man rätt och slätt :D
aso skrev:Men jag känner mig som en riktig nybörjare på RAMSA framförallt på punkten NÄR SKA JAG RAMSA (har övat in dag/natt ramsa som sitter fint i munnen i olika tonlägen men har än så länge bara använt den som "introduktion" när jag lägger honom) och nu måste jag bli supersäker på det fortare än fortast.
Kan ni rekommendera någon länk?
:arrow: NATT:

-Ska jag ramsa vid minsta pip under vargtimmen eller bara vid gråt? Imorse vaknade jag av sång, avvaktade och ramsade först när det övergick till gnäll, rätt/fel?
-Vid uppvak före nattmålet, ramsa först, ev vagna, ramsa igen, rätt/fel?
Jag tycker (som du visar ovan) att du ramsar perfekt - tycker också bebis :D . Jag har aldrig ramsat sång. Att sjunga är (eller bör vara) en mänsklig rättighet och en underbar sådan. Storgnäll, skrik, hojtande ska ramsas Bums och bestämt. En gång men med magstöd :D Vid uppvak före nattmål precis som du skriver. Du är helt enkelt supersäker redan :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Tack Clara :heart: !

Glömde berätta att jag från 0 ml välling har gått till 1/2 dl och igår gick det ner 1 dl som nattslurk :D .

Kramkram
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:thumbsup:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Nätterna går fint men han vill fortsatt äta en gång per natt, fast jag tror mest han får störd nattsömn av detta och egentligen skulle klara sig fint utan mat.
Hur går jag tillväga :?: ?
Ska jag ramsa först och vagna som krisverktyg (i och med att ramsan sitter nu)?

Vad tycker ni??? Han äter massor på dagarna nu och får välling på kvällen...tror han får det bättre med en hel natts sömn...

Kram
aso

Inlägg av aso »

:?: Ska jag ta bort nattmålet?

:?: :?: Ramsa och vagna som krisverktyg?

Han visar absolut inga tendenser till att sova över det...äter som en häst dagtid :wink: .

Tacksam för feedback - vet att du Susan skrev till mig för flera veckor sedan att jag skulle vagna bort nattmålet, men då var det så surrigt med ammning och smakportioner att det inte kändes rättvist. Nu är jag redo :wink: .

Kram :D
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Lillen är ju drygt 4 månader nu eller hur? Tycker mycket väl att du kan skippa natt målet om det känns som att det stör mer än det ger. Tar om du är konsekvent 3 dagar (som allt annat med små barn) Ramsa och använd vagning el buffning som krisverktyg. Mata på så mycket det går på dagen. :D Lycka till

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Ja, lille Z är nu 4,5 månader, rund å go och matglad dagtid. Då kör vi med ramsa i första hand och vagning som krisverktyg precis som du skrev Videunge.

Jag har inte ramsat någon riktig "superprotest" än så länge, så här ser min strategi ut - RÄTTA MIG GÄRNA :wink: :

- ramsa x4, eller max x8 om det behövs (genom glipa i dörren)
- avvakta reaktion lika länge som jag ramsat
- ramsa igen x4 (eller max x8)
- avvakta reaktion lika länge som jag ramsat
- tar inte ramsan då går jag in och lägger tillrätta och kör skak i handtaget
-i sista hand vagning
- ramsar bekräftelse så fort han tystnat

Känner mig väldigt klar med nattammning och har funderat mkt på detta den senaste veckan, ska bli skönt att kavla upp ärmarna och bli färdig så vi alla får sova gott. Härligt när man känner att attityden kommer smygande och att man plötsligt är klar :D .

----------------------------------------------------------------------
PS. Har börjat ge ersättning efter maten (NAN 2) istället för bröstet vid varannat mål, vill fasa ut ammningen ganska omgående...
:?: Clara du skrev antingen ersättning eller mat/välling för att fasa ut ammningen?
Han äter bra men har inte tålamod till att äta sig mätt på mat utan vill ha bröst/flaska efteråt. Märker dock att han äter mer och mer mat :D . Z är ingen storätare av välling får i honom max 1 dl men kör med det som nattslurk varje kväll och satsar på att han lär sig tycka om det.

Såhär ser matdagen ut nu:
7.00 ammning (börja med gröt efteråt ????)
9.30 pure + ersättning (han klarar inte vänta till 10.30...)
13.30 gröt med fruktmos + ammning
16.15 mat +ersättning (har inte tålamod till fruktpure än så länge)
18.30 välling + ammning

Inspel för att helt ta bort ammningen?

Kramelikram
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D Hallo på deg!

Jeg er ikke helt med, men sitter ramsen nå? Burde man ikke vognet først og siden bare ramset? Det vill jeg jeg gjort til jeg helt kunne stole på (bra for attityden) at ramsen satt. Håper jeg ikke bidrar til forvirring nå, men jeg tror det er bedre å ha et OVERBEVISENDE verktøy - ikke et som man kanskje ikke tror tar helt, visst du skjønner.
Jeg tror ikke den vesle minikuren deres vil ta lengre tid om du vogner først. Da vil også ramsen sette seg og du kan stole på at bare ramse holder som verktøy etterhvert.

Det er mine tanker om det :)

Anng frokost. Det sitter sikkert godt i magne med litt grøt etter den lange natta :D
Hvilken pure gir du 9.30? Fruktpure?

Anng ammingen får du bare føle etter, eller? Vil / vil ikke? Det funker hva du enn velger. ...eller var det mer konkrete tips du var ute etter ..?

Klem
:heart: :heart:
aso

Inlägg av aso »

Har varit utan internet ett par dagar och under den tiden har det hunnit hända massor :D .

Attityden var på plats och vi hade en superkanondag i förrgår med massa mat och frisk luft, så far fick sova på soffan medan jag tog itu med nattmålet. Är svalt och skönt ute så det blev fin temperatur i lillens rum. Hade på förhand bestämt mig för att köra ramsan i första hand och så fick det bli :) .
Blev 3 omgångar med ramsning 02.15, 04.20 och 05.40. De första två blev långa vilda disskussioner med ramsande och bekräftelser gick endast in och la tillrätta en gång under värsta stormen, behövde aldrig ta till vagningen. Under den sista 05.40 undrade han nog mest om jag verkligen menade allvar :wink: och sov sen gott fram till 07.00 då jag väckte en glad unge. Den där ramsan är magisk =D> !!!
Oj så stolt jag var när vi gick ner och väckte sambon på soffan, vi hade klarat det!
Natt två var nu inatt och vi körde samma upplägg med att jag tog natten. Ramsade en enda gång på heeeeela långa natten :D . Han vaknade 03.15 lite gnöl ett skrik pangramsa till svar, han tystnade direkt på första versen så de tre följande verserna blev bekräftelse och så sov han gott till jag väckte honom 07.00 :D .
Yipeeee!!!

Kram och tack för allt stöd!
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Visst sitter ramsen !!!

Superbra jobbet! Og sov så gooodt :D
:heart: :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och tänk så glad lilla sonen måste vara som har en mamma som kommer med raka besked om vad som gäller - man ska sova så gott hela natten lång. :)

Släpp nu inte detta utan jobba vidare med ramsan när så behövs. Den är, precis som du säger, magisk när man använder den på rätt sätt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Då har vi tagit oss igenom den tredje natten utan nattmål :D .

Ett litet uppvak där han somnade om själv direkt, sen med ett par timmars mellanrum två uppvak till där det krävdes en enda ramsa där halva blev bekräftelse. Och så ett morgontjorv vid 06 som krävde ett par omgångar med ramsande och det kom ett par arga skrik innan han köpte både ramsa och bekräftelsen och somnade om. Härligt :D !!
Om vi inte tagit bort nattmålet tror jag han hade velat fortsätta äta på natten i många månader framöver, tack å pris för AW och hennes fantastiska verktyg och tack å pris för er som supportar här på forumet :heart: !

Jag har läst i SHN-boken varje dag nu för det är ju en finfin dunderkur mot uppvak vi är igång med i tillägg till att vi tagit bort nattmålet. Och det stämmer så fint med vad som står i den, lille Z blir allt gladare och får mer ork, aptiten har ökat och han somnar väldigt mycket fortare när jag lägger honom, nu till långa lunchluren somnade han bums =D> .
Så jag lovar att jag för allt smör i Småland inte ska gå bort ifrån ramsandet och våra rutiner. Har blivit enig med sambon om att vi satsar hela kommande veckan åt uppföljning och att befästa tider och rutiner :D .
:arrow: Jag tänker att om vi jobbar lite extra målmedvetet nu så har vi igen det i en lång härlig glad framtid :P .

Alla dessa föräldrar som skrivit här på forumet om livet efter kuren kan ju inte ha annat än rätt och "kan de så kan vi" är min attityd nu. Här ska ta mig tusan sovas hela nätterna så vi har ork och lust att fylla dagarna med skoj, bus och äventyr i skog å mark. Det skojigaste med vår kur är att det känns som att Z och jag är ett team och jobbar ihop för att få det bättre, en otroligt häftig känsla, han blir ju glad och lättad när jag gör "rätt" och han får sova i lugn och ro :D .

Kram till er :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

ÅH Vilken underbar läsning! =D>
bra jobbat stora och små. Nu kan ni NJUTA :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
aso

Inlägg av aso »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
=D> =D> =D> =D> =D> =D>

Nu har Z sovit sin första hela 12 timmars natt utan ett endaste litet uppvak, när jag väckte honom 07.00 sov han sin sötaste sömn. Det är helt FANTASTISKT!

:heart: vilken fantastisk mammalycka!
KRAM

PS. Vill skicka en varm kram till dig Anna W som på ett helt otroligt sätt tolkar de små och deras behov. Jag är så sanslöst tacksam över att du delar med dig av din kunskap :heart: .
videunge

Inlägg av videunge »

Göttt!!!! =D> =D> =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar