Nybörjare behöver hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jodå, nu kom tröttheten. :roll: Sitter här med en jättesur tjej i knät. :evil: Hon ville sova längre än 20 min nu.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Trots den trötta lilla pluttan så fick vi till ett riktigt skratt till gonatt! :lol: :lol: :lol: :lol: Ett av de härligaste jag har hört. Pappa jonglerade med hennes aktivitetskub och det var tydligen jättekul. :shock: :D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Det låter som lite övertröttshumor i mina öron :lol: D kan man skratta åt det mesta tråkiga sakerna, Haha! Eller så var den ömma fadern riktigt rolig i frökens ögon! :wink:

Jag tycker att du använda bekräftelsen, när ni haft en dialog av frågor, just för att du ska få sista orden, det är du som har koll!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Yes! Hon :sleep: ! Min "pangramsning" liknande "hugg i vagnen innan stupet - modell" fungerade nog igår. 8)

Ja hon har rolig humor. Skrattade när jag bläddrade i en pocketbok framför henne så att det blev en liten vindpust. :lol:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Gulliga, söta lilla Elsa. Kan riktigt se henne framför mig när boken "blåser" henne i ansiktet. :heart:

Vad skönt att du börjar få till det "med hugg i vagn innan stupet". Följer dig med intresse. :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

That´s the way to go!!! Go Go Go!! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ni är för söta och vänliga på detta forum :wink: :heart:

Nu har jag läst en tråd om att man kan backa med ramsan när den sitter. :shock: Alltså bara ramsa två verser och tillslut bara en vid läggningen. Gör ni så? Jag ger ju fortfarande alltid 4 verser, just nu tror jag hon behöver det för hon är lite orolig. Tror det är lite ångest faktiskt, ibland blir hon arg utan större anledning osv. Jag kör på som vanligt och är glad och "stöttande".

Dalaresan närmar sig och jag blir lite nervös, vilket jag absolut inte ska vara, nej nej, allt går så bra så. 8) Jag tänker på att hon är i en jobbig period och att förändringar kan bli jobbiga. Men min attityd och stöttning borde väl ge tillräcklig trygghet? Ska hotta upp attityden rejält när vi far iväg. :wink:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag ger mina barn fyra verser fortfarnade, även Storbus de få gånger han behöver en. Det känns som jag inte avslutar annars. Men det är jag det. :wink:

Det är klart att resan kommer att gå bra. Det är alltid nervöst första gången men du kommer vara så stolt över lillgumman efteråt, jag lovar. :heart:

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nej vad svårt! :? Jag har nu gjort en liten utvärdering och hela denna veckan har hon lyckats sova hela lunchluren (vaknade 5 min tidigare) en enda dag. Hon vaknade efter 45-60 min igen alltså. I går ramsade jag inte och hon blev inte heller ledsen. Ropade mer som "hallå jag är vaken nu", men hon fick hållas tiden ut. Idag blev hon ledsen efter ett tag och jag tog upp henne 15 min före. SKA jag ändra schemat till två lurar nu? Det har strulat i nästan två veckor med denna lunchlur nu. Hon blir ju ibland trött och vill sova längre än 20 min sen, men de senaste dagarna har hon vaknat efter 20 och varit nöjd. Gäspar gör hon när hon inte sover alla lurar fullt ut och lite grinig blir hon ibland (men det kan ju vara tanden eller ångesten). Suck vad svårt, snart åker vi ju bort också och jag vill att det ska fungera så smidigt som möjligt även om jag vet att det beror mest på mig. :roll: Tacksam för tips!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja knivigt, svårt att råda. Du känner ditt barn bäst så gå på din magkänsla tycker jag.

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ok då satsar vi nog på att byta lurar nu. Frågan är hur jag ska få ihop ett bra schema. :-k

Ser nu ut såhär:
07.00 Morgon frukost
09.00 sova 45 min
10.15 Lunch
12.00 Sova 1,5 tim
13.45 Mellis
16.00 Sova 20 min
16.45 Middag
18.15 Nattslurk
19.00 Natt

Om jag ska ha två lurar, ska jag ha 45 + 1,5 eller 45 + 2?

Funderar på:
07.00 Morgon frukost
09.15 Sova 45 min
10.30 Lunch
12.30 Sova 1,5 (2 tim)
14.00 mellis (14.30)
17.00 Middag (17.30)
18.20 nattslurk
19.00 Natt

Tycker middag blir sent vid 17.30, hon tar ca 20 min på sig och så ska man fram med nattslurken (gröt, gillar ej välling) så tätt inpå. Funderar också på om hon klarar över 4 timmar vakentid. Grubbel grubbel... :-k ](*,) :|
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

ELLER ska man göra som exemplet med lilla Laura i tråden schemainspiration, dra ner på 45 min till 20 och behålla tre lurar? Två lurar känns ju enklare tycker jag, men men. Hur har ni gjort med era barn runt 8-9 månader?

(Sambon tycker jag är alldeles för nervig som vanligt "Det är väl bara att korta ner och ta bort den sista, det oooordnar sig") :roll: :lol:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Har nu grubblat hit och dit. Lutar åt att vi ändå behåller tre lurar men att vi förkortar ner den första till 20 min. Skulle det bli helt galet så återgår vi till det tidigare schemat efter utvärdering. Skulle vi vilja ha två lurar så kan man väl ändra det sen vid 9 månader?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Visst går det att göra så men det kan vara svårt att ha 20 min nu på förmiddagen för att sedan gå upp till 45 min igen. Om du känner att du måste ändra i schemat skulle jag göra som din man säger. helt enkelt ta bort eftermiddagsluren och skjuta lunchluren en halvtimme. Om lillan blir för trött på em så kan du alltid bjuta på en femminutare och lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen de första dagarna. Vad tror du om det? :heart: :roll:

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Oj tänkte inte på det, två lurar känns ju lite enklare. :roll:

Idag väckte jag henne efter 20 min och hon blev inte sur av det, sov sedan lunchluren utan problem. Kvällen är inte här än och hon får ju 20 min till nu på em, men än så länge är hon pigg och glad. Nu har vi bestämt oss helt, kör med två lurar från i morgon och ser hur det går. Kan ju alltid lägga en halvtimme tidigare som du föreslår. Tack för att du tar dig tid att hjälpa virrpannan :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"