Nybörjar frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Liamsmamma

Funderar över det där med tidiga morgonar..

Inlägg av Liamsmamma »

Nätterna har gått toppen! :D
Bla de senaste 2 har han sovit till kl6 utan "hjälp" (dvs han hade 2-3 mycket korta "uppvak" som han själv ordnade upp)
Igår somnade han om igen efter 6 och sov till 07.35 och låg sedan nöjt till klockan ringde.
Imorse var det tårar och tanda gnissel, skratt om vart annat ända från 6.10 till kl 07.30 (ställde om kl och tog upp 15min före)
De stormade iof ute så det bara ven och lät i ventilationen..
gick tillväga så här
ramsa-avvakta-latillrätta/ramsa ut-avvaktade-"ignorerade" (nu sover hela huset :wink: )satte på musik (tyst en liten stund sen mer arg/ledsen)- gjorde hushålls ljud sen oxå (protesterna stegras bara allt värre)- ställde om kl.
Har sett de olika sätt man kan hantera det + de att inget göra

:?: funderar nu mest på hur länge de tagit för er 2a att få slut på de tidiga uppvaken eller är det rentutav så att vissa barn helt enkelt bara vaknar före nästan jämt?

Är själv grymt morgon trött men vill ju gärna se till att han inte sparkat av sig täcket eller så för att om han somnar brukar han ganska snabbt vakna igen då han blivit kall. Därför är jag nog inne minst 1 sväng varje morgon
Har försökt hålla mig vaken 10min men eftersom han kan små kinka rätt länge så lägger jag mig och om han tystnar somnar nog jag på en gång.
Tänker som så att om jag har ett mål ex. kämpa på och håll dig vaken ca 1vecka så vänder det sen!!!
okej önsketänkande!! förstår att det är svårt att ge ett svar på hur länge det kan ta men det är därför jag undrar :?: hur ni andra gjort och hur länge det tog för er?
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Elle

Inlägg av Elle »

För oss hängde de tidiga uppvaken i till och från i två veckor efter uppföljningsveckan. Men detta berodde på att vi överarbetade. När detta till slut gick upp för oss och vi beslutade oss för EN strategi, pangramsa vid första pip och Isedan NGENTING innan klockan ringer, så tog det tre mornar innan han sov ända till klockan ringde.

Så det är mitt råd :arrow: välj EN strategi och följ den benhårt så är ni snart på banan!

Även om det är jobbigt, så kan ni ju faktiskt inte sova åt honom utan bara ge honom förutsättningarna :wink: Om han sedan vill ligga och snacka eller gymnastisera en stund innan morgon, ja det är upp till honom! Om du absolut känner att du MÅSTE in och lägga på täcket ja då får du se till att du håller dig vaken och går in först när han sovit i tio minuter. Men å andra sidan hinner han ju inte bli direkt kall på denna korta tid fram till morgonen. Men som sagt var, det är upp till dig hur du gör!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Liamsmamma

tidiga morgonar ännu!!

Inlägg av Liamsmamma »

Här sovs det gott på lurar och nattetid men det tidiga uppvaknadet hänger kvar.. Sen kuren har han självmant sovit 2ggr till kl ringt.
:arrow: Problemet men de svåraste och tidigaste morgonar är att resten av dagen blir lidande.. han är då små trött, behöver mer underhållning och största problemet av allt är att han har svårare att somna på sina lurar. Allt blir som mer ledsamt.
Han vaknar ytterst sällan före kl6 numera men allt därefter ...och det har hänt att han sovit till just efter 7. Vi har kört med pangramsa-avvakta-avvakt , påminelse vid ledsamhet och EN tilllrättaläggning när han fastnat i sin klagan, sedan inget. Jag försöker oxå få till en omsovning så att klockan får väcka. Vi har kört så i ca 1 1/2 vecka.
Det har funkat bra vid de första uppvakena och har nog resulterat i att han numera sover framtill iaf 6-6.30. Men därefter är det först joller och sedan gråt man hör ju att han är trött. Har smygit in och tittat på honom nån gång och han ligger då och blundar men gråter högt.. Han somnar ibland om ca 5min å vaknar med ett vrålskrik och så håller det på framtill morgon.
Nu när man läser runt så pratas det mycket om mörkläggning. Det är ju klart det blir ju allt ljusare/tidigare på morgonen. Vi har rullgardin och släpper för de vanliga gardinerna oxå men på morgonen blir rummet så pass ljust att han utan problem ser allt.. :?: Kan det vara det sista som behövs?!
Ska köpa mörkläggningstyg och sy gardiner.. såg något tips om att sätta kardborre på sidorna, får nog bli så.. men framtill dess att dem är klara
ska jag sätta aluminiumfolie å se om det förändras.. men som med allt annat så tar det väl ett tag att bryta gamla mönster. :wink:

Det är jätte bra att kunna läsa runt i andra trådar så att man får nya synvinklar och ideer.. ni är alla så kloka!
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Liamsmamma

super ledsen

Inlägg av Liamsmamma »

Total urspårning...
Jag gjorde rejäl mörkläggning och de följande tre dagarna sov han jättebra. 1dag sov han tom tills klockan ringde..

Sen har det stadigt gått lite utförs igen... Han vaknar mellan 05.30-06.10.. Så fort jag pangramsat så drar det igång..... har avvaktat rejält, hjälp honom om han ej lugnat sig och ofta har han då somnat om..
MEN...
inte i morse då vaknade han kl06.05 jag pangramsade sen grät han rejält. Det slutade med att jag solfjädrade tom va in och buffade men tårarna stod i högan sky. Super ledsen!! Tillslut efter en timmes rejält gråtande ställde jag om kl och tog upp honom 07.09 (morgon 07.45) Har tagit upp honom högst 10min före vid dåliga mornar.. men idag stod jag bara inte ut jag fick honom inte nog lugn. Något var fel! Han var så svullen och pricki av gråt när jag tog upp honom.
Jag fattar inte vad som händer?
:?: Ska jag vara tvungen att ändra morgon tiden?
JO just det han har dessutom de senaste dagarna ibland vaknat gråtandes vid vissa av lurarna oavsett om han vaknar själv på utsatt tid eller om man väckt honom. Han tok gråter då någon minut el 2 tills han riktigt vaknat till, varför egentligen? Han verkar väldigt trött oxå han har som ingen lust att vakna efter långaluren längre.
:?: Brukar 2a tanden komma tätt efter eller?

Frågan är nu hur jag ska gå tillväga.. Han är ju jätte trött redan nu. Ska jag ge honom marginalkvartar till fm luren så att han behöver vara trött å ledsen mest hela dan?
Ska jag styra om nattsömnen?
Hjälp!!! :cry:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Klart att du kan behålla den gammla morgontiden, för är du bara nog koncekvent. Men som jag ser det, verkar dom flesta barn gilla 19-07 bäst...

Jag skulle råda dig till att plocka bort trafiken på morgonen överhuvudtaget, förlita dig på att han KAN sköta det själv. Ge EN pangramsa och ha is i magen, ha mycket tålamod och lyssna objektivt. För det mesta är det klagosång och inte förtvivlan.
Så fort jag pangramsat så drar det igång..... har avvaktat rejält, hjälpt honom om han ej lugnat sig och ofta har han då somnat om..
Han har vant sig vid att han får din "hjälp" så det ska du nu bryta, ge det tre dagar med absolut noll trafilk och se vart det landar..

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Tack för hjälpen Duggan! Har väl misstänkt trafiken (jag) som bov. :oops:
Ska absolut ge det 3 dar som du säger. Hur ska jag gå tillväga med pangramsan?
:?: Ska jag ramsa DIREKT vid första pip efter kl4 eller ska jag avvakta lite först?
:?: Ska jag ramsa bara 1 gång än om han somnar om i tex 10min?

Eller ska jag rentutav göra NADA,INGET precis som om det vore mitt inatten?

Jag gör inget nattetid (framtill kl4) längre förutom vid total kris förstås.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Japp en glag, hurtig HÖG ramsa som upplyser om att det fortfarande är natt, mesa inte här! Alltså du ska ju givetvis höra att han är vaken så han inte bara vänt sig i sömnen om du förstår.

Somnar han och vaknar igen ska han ha en ny pangramsa, även om han bara sovit 5 min.

Pangramsa kör du x 4 som vanligt!

Lycka till!

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Morgon 1
vaknar 05.35- fick 1 pangramsa= inom 5min sov han igen :D
vaknar 07.02- fick 1 pangramsa- tystnar,gråt,gråter ännu värre,tystnar
och så fortsätter det..
07.30 sätter jag på lite musik i köket - han hör men fortsätter sen igen
07.40 Det tystnar :sleep:
07.45 Jag får gå in och väcka honom då klockan ringer :thumbsup:

Det var verkligen inte lätt att hålla sig därifrån, när han grät (upprört) ville man gärna in.. Men 3 dar ska jag klara.
Det går ju iaf lättare så länge jag tänker på att lyssna med öronen :wink: och inte med de ömma mamma :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tycker att det var suveränt att han fick till ett omsomnande inför väckningen, kalasbra! :wink:

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Imorse "vaknade" han
flera ggr jag ramsade dock bara vid 05.30 och vid 06.50 för de resterande ggr så lät han liksom inte vaken mer drömmande. sista gången han riktigt vaknade var vid 07.15 då de var så nära väckning ramsade jag ej men då kom morgonens första tårar...
:?: hmm alltså ska jag ramsa varje gång jag tror han hunnit sova lite? än om han inte låter riktigt vaken?!
:?: Hur nära väckning kan/bör man ramsa?

De måste vara tänder som spökar för han är i överlag små frustrerad och skriker oxå mer än vanligt. Jag tycker att han verkat mera trött sista tiden men samtidigt så harhan svårare att komma till ro till kvällen. :roll:
:?: När ska jag ändra till 7mån schema? ska man invänta tills det verkligen krånglar.. :?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Vad menar du med 7 månaders schema? 30 minuter ska bort vid 7 månader och då kortar man oftast emluren till 20 min.
hmm alltså ska jag ramsa varje gång jag tror han hunnit sova lite? än om han inte låter riktigt vaken?!
Ja han bör få en ny pangramsa om han har hunnit sova en stund.
Hur nära väckning kan/bör man ramsa?
Det där en en väldigt stor smaksak tror jag, jag har hört många som säger att dom inte ramsar om det är mindre än 30 min kvar till morgon utan antingen ligger dom kvar och sover eller så kanske dom stökar lite i köket. medans andra pangramsar, och tänker att det är natt ända tills väckarklockan ringer.

Hur var det imorse då?

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Ja undrar alltså när man ska dra ned på tiden? det vad de jag menade..
Han blir 7mån nu den 17e.
Drar man ned oavsett om det verkar behövas eller inte? Det enda som märks är att han har lite svårare att komma till ro kvällstid + att han börjat vakna själv 5-10min innan lurarna är slut.

Imorse gick det ännu bättre han "vaknade" först kl07.02 men somnade igen...
kl07.15 vaknade han och fick en pangramsa varpå han somnade om.
kl 0730 tyckte han att det var morgon. Han vaknade och lät oerhört pigg
jag ställde om klockan till 7.40 när jag hörde att han började bli upprörd..

Jag har tom själv sovit bättre dessa 3dagar :wink: .. Jag har ramsat och sedan tänkt -nu ska jag ju inte göra något mera varpå jag själv somnat trots att han legat och pratat!!

Nu kör jag 3 dar till... korta /nära mål så att jag behåller fokusen :D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jätte bra jobbat, jag håller med kort mål är bra! Jag tror att det här snart är ett minne blott, i alla fall dom ilska uppvaken, sen att dom nån gång då och då kommer att vakna tidigt och ligga och kvittra, det kan man köpa tycker jag :D

Jo dra av 30 minter på em luren rakt av den 17:e =) Ibalnd kan man göra det ett par dagar före, min son har jag alltid fått korta av 1 vecka före utsatt tid för då började det märkas på han, men han låg ju oxå över i magen så det kanske beror på det! :wink:

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Imorse hade vi nog någon form av djupdykning... Han vaknade först 1 gång vid 01.30 ledsen som bara den!sen sov han till kl 06.30 vaknade och grinade fick 1pangramsa varpå han fortsatte gråta.. det varierande mellan ledsen- irriterad/arg. Han grinade verkligen i hög falsett så efter 30 min gick jag in tänkte att han tvunget måste vara blött el. nåt då han lät så upprörd och inte varvat ner någonting alls.
Han skrek bara mer då jag kom och störde :roll: La till honom (han vänder sig runt runt i sängen nu igen) mysade till snusan och ramsade ut. Han fortsatte grina 30min till så jag ställde om kl och tog upp honom 10 min tidigare. Då han väl kommit upp var han hur glad som helst :?

Som sagt antingen ett återfall, en tand ja gu vet vad?!
Nya tag i morgon...

Förresten han har under en längre tid krånglat rejält med em. mellis som varit välling. han har druckit högst 80ml och sen vägrat i sten.. Enda sättet att få i honom det har varit att vänta längre mycke längre... har tidigar testat att ge fruktpure eller gröt å då har han ju ätit med god aptit.. :shock:
Så jag har sen 3 dar tillbaka gett en liten mellis(fruktpure) och istället flyttat bak middagen 1timma till kl16.00 varpå han sen har sin em lur. Han är gladare den vakentiden nu men då middagen nu är tidigare så äter han 200ml till kvällslurk istället för ca 80-90.
Är detta bra eller dåligt tro?!
Jamenar behöver magen vila mera?
Började i morse fundera på att han kanske börjar bajsa nattetid om han får så mycket? :? och han pinkar väl mera nattetid oxå då...
Ja jag blir osäker på vad som är bäst.
så här äter han alltså sen 3 dar tillbaka
07.50 200ml välling
10.45 Lunch 1 storburk+ vatten eller 1 liten + 1liten katrinplommon
14.20 1/2 stor burk fruktpure (har länge försökt med äppelskrap el. banan men han verkar tycka banan är ur äckligt ,skulle ju bli billigare så) tidigare har jag fått vänta till 14.30-15.00 å då har han ändå inte varit super hungrig och inte fått i sig mycket.
16.00 Middag 1port gröt + lite fruktpure till
19.10 Kvällslurk 200ml välling
vad tror ni?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Om jag var du så skulle jag ändå vilja hålla 3-4 h mellan huvudmålen, för det är viktigare mat än att han får i sig en jättestor kvällsslurk. Mina tankar alltså.

Gällande em mellisen kanske han helt enkel vill ha något annat, jag gav banan som kvällsslurk tills Hugo var 10 mån, efter det vägrade han i sten att äta det längre. Samma morgon gröten, helt plötsligt skulle det vara välling där, så haka på den nya tränden. Gröt istället, bara ungen blir mätt höll jag på att säga! :wink:

Hur har morgonen varit idag?

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"