Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hur har ni gjort för att få henne att inte gå ur sängen alls? :)

Liv har numera tre tänder. Hon gnisslar tänder. :shock: Låter inte vackert. Favoritsysselsättningen är att bita i saker. Hon är inte mycket för att vända på sig, ligger hon på rygg så försöker hon ibland, men på mage försöker hon inte.
Hon älskar att bada. Särskilt om Karl är med. Vara naken är också poppis. :)
Hon äter puré två gånger om dagen, förmiddag och kväll och ammas för övrigt. Har gett henne gröt ibland men den ville hon bara ha om det var blåbär till. Tycker hon inte om så spottar hon och fräser. :lol: spprrrrrrtttt, ssppprrrrtttt :P Sprayar hela mig och bordet med puré. Det gjorde inte Karl, han åt allt. Ända tills han var ett år, då slutade han tycka om ost. Nu har han flera saker han inte gillar. En del har han inte ens smakat. :?

Vad har ni för sorts gröt? Finns det någon att köpa som det inte blir en rinnande sörja av efter ett tag? Hon sväljer ju kanonbra om det är lite tjockt, som potatismos ungefär, är det för löst åker det bara ut igen.
mo

Inlägg av mo »

Hej alla!
sussan, ett grtöt tips, nestle gröt är fasta och godast också tycker Bror! Tyvärr får jag väl säga... jag köper ogärna nestleprodukter efter deras "snesteg" (om man skall anvävda milda ord) men de var ju ett tag sedan så dom har ju bättrat sig.... :roll:
Bror började vända sig för någon vecka sedan och nu gör han det så snart jag lägger honom på golvet :lol: Han är helt pryl galen allt som finns inom räckhåll åker snabbt in i munnen. Han tar sig fram några cm genom att guppa som en hmmm säl, typ :lol: fattar
En favaorit delaktighets syssla är att ta bestik ur diskmaskinskorgen och släppa dem i bestiklådan, Taaaack så mycket!!!
Numera är han förtjust i att äta men det dröjde fram tills för någon vecka sedan innan dess åt han men var halvt intresserad. Nu gapare han så snart han svalt!
Men hans bästa just nu är att tjuta mamama, bababa, papapa!!!!!!! :lol: :lol: Högt så man nästan får ta till öronproppar! Men när man tittar lite förvårnat, fasinerat på honom lägger han av ett asgarv :D det har han gjort sen han var tre månader, har aldrig hört en bebis skratta så :shock:
Ser nu när jag läser igenom detta att jag nog är lite för kär i min lilla skrott 8) Det kan inte hjälpas...
kram mo
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

mo skrev: Men hans bästa just nu är att tjuta mamama, bababa, papapa!!!!!!! :lol: :lol: Högt så man nästan får ta till öronproppar! Men när man tittar lite förvårnat, fasinerat på honom lägger han av ett asgarv :D det har han gjort sen han var tre månader, har aldrig hört en bebis skratta så :shock:
Åh då kanske han blir som Karl. han skrattar ju åt allt. Han skrattar när han får mat t.ex. Garvar stort åt majs och ärtor. Skrattar åt alla traktorer han ser. När han såg en gammal brandbil skrattade han så tårarna rann. Idag har han skrattat i en kvart åt att dra persiennen upp och ner. Sen skrattade han åt sitt bajs, åt sin morbror, åt sin mormor o.s.v. Hällde ut te på golvet sen sprang han in till pappa och berättade, "Klal pillde te, Klal pillde te!!" :lol: :lol: :lol: Jättekul :roll:
Han säger "Heeeej lilla Liii!!" så skrattar han jättemycket. Ibland blir Liv glad, ibland blir hon rädd. :)
Liv är en annan lugnare typ. Hon är cool 8) Tittar ut folk liksom. Hon flinar mest, skrattar inte sådär som Karl gjorde.

Tack för tipset om gröten.

Vad duktig han är, kan sortera bestick :!: Ska se om Liv kan lära sig det. :-)
mo

Inlägg av mo »

Ja sussane, Bror verkar dra åt de hållet oxå. Ett underbart håll! :lol:
Joanna som är sin pappa uppidagen är mer en drömmare, har varit så från födseln i princip. Skall bli trevligt med lite middags sällskap av Bror sen, nu förtiden är jag rätt ensam om att små prata vid bordet, dem andra två sitter gärna och drömmer med blicken lååångt borta! Men det är ett ganska gulligt "håll" det med, men för sociala monster som mig och Bror kan det bli lite tråkigt att inte få vara med och drömma!!!
Hur svårt kan det vara att rucka på in vanda tider :? SVÅRT tydligen :roll: Hur gör ni med den förbenade vintertiden... Här blev det för första gången på länge fullständigt kaos :evil: Nu ligger Bror i mitt knä och skall få sova 20 min så jag kan flytta fram lunch vilan... hmmm hoppas det går, men risken är ju att han vaknar efter 1.5 på lunch vilan istället :roll: Hur har ni gjort :?:
Bror tittade med stora trötta ögon på mig igår när han inte fick krypa till kojs vid sju! En halv timme fick jag till nu jobbar jag med nästa halva.
kram mo :)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej mo!
Det rekommenderas väl att man flyttar en kvart per dag om det är känsligt med tiderna. Här hemma är det inte så känsligt. Jag tog bort Livs nattmål dagen innan, sen kom jag på det där med vintertid så jag lät Liv sova en timme längre sista luren och la henne en timme senare. Höll igång med bad och skoj så orkade hon. Funkade kanon, hon vaknade en gång och somnade om efter 10 minuter. Inatt vaknade hon två gånger och somnade om ganska fort. En gång när hon lät så låg hon utan täcke. :o Hon får ett större inatt som inte åker av så lätt. Och imorse hade klockan stannat så jag försökte få henne att somna om när klockan var 7.20. Lustigt vad ljust det blev med vintertiden tänkte jag, trodde klockan var 5.40. Sen slog jag på datorn och såg att den var över 7. :shock: ...Gomorron Liv :roll: :)
Konstigt att något funkar här hemma när jag klantar mig hela tiden.

mo, om Bror vaknar lite tidigt på middagsluren när han sovit en extra lur innan så går det jämnt upp tror jag. Om det funkar kan du kanske ge marginalkvart på sista luren så får han lite extra till kvällen.

Liv har lärt sig att hasa bakåt, hon lämnar ett spår av dregel efter sig. Karl är bekymrad och går och torkar med en liten pappersbit. Ibland gör hon en stor pöl efter maten, då ojar han sig.
JH

Inlägg av JH »

Åh vad kul att läsa om era skruttar! :D

Siri är någ mittemellan "drömmaren" och "asgarvaren" :wink: Hon kan sitta i vagnen och verkligen VRÅLstirra :shock: på folk. Först tycker dom att hon är gullig, men när hon fortsätter STIRRA på dem med mycket allvarlig min i flera minuter så blir folk oftast något besvärade :? :D Undrar vad hon tänker egentligen.... Å andra sidan så skrattade hon i säkert 10 minuter häromdagen när mormor skuttade med en spargris i vagnen - det var bara sååååå kul :D 30 min senare kom samma asgarv fram när vi tittade på ett par hästar som stod i en hage :D

Annars är det krypförsök som gäller för hela slanten här hemma. I sängen och i soffan och på annat bra underlag står hon på alla fyra och gungar, samt försöker flytta knän och händer men det resulterar oftast i att hon faller platt på mage, vilket också är kul :D På det hala trägolvet i vardagsrummet hasar hon sig runt och bakåt med en väldans fart. Förut kunde man ju lägga henne på ett ställe och så var hon någorlunda kvar på samma plats 5 min senare, så är det INTE nu :shock: Och det har gått så fort! Det här med att förflytta sig hände på ett par dagar förra veckan. Kul, men också lite jobbigt att man måste ha sån stenkoll hela tiden.... och så bakar hon in under soffor och stolar hela tiden och blir jÄTTEledsen :cry: :roll: :wink:

Skriv MER! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

just det ja.... vi har ju lite problem med nätterna :evil: ni kanske har lite tips?

Siri har ju blivit väldigt mycker mer medveten om allt möjligt de sista två veckorna. Hon kan bli dödsförskräckt om någon främmande kolla ner i vagnen (ibland skrattar hon högt dock så det är väldigt oförutsägbart), hon kan gråta om jag går iväg och kollar in saker på ett nytt sätt. Detta har också resulterat i att hon vaknar på nätterna och är LEDSEN :( Alltså inte gnölig och sur utan jätteledsen. Hon lugnar sig så fort nån går in till henne, men när man går (vi försöker göra besöken in så korta som möjligt, men känner att vi måste gå in när hon är så ledsen...) så blir hon ledsen igen. I natt var hon mer el mindre vaken mellan 1 och 3 -inte kul för någon!

Har ni nån erfarenhet? Jag vet att vi hade en sån här period i samband med 8-månångesten med Elsa, men inte så här tidigt! Hon visar ju dock vissa tecken som för Elsa inte heller kom förrän i 7-8månåldern (det jag skrev ovan) så kanske är hon helt enkelt inne i en orolig period. Vad tycker ni att man ska göra för att inte fastan i något dumt mönster på nätterna?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
mo

Inlägg av mo »

Kul att höra från dig JH trodde du gått under jorden... 8)
Va spännande att hon redan börjat krypa! Joanna var oxå en snabbis! Bror börjar så smått känna på det nu, viljan finns men kroppen hinner inte riktigt med :roll: Nätterna har jag tyvärr inget vidare med tips... Bror har ju en väldigt orolig mage och när den är igång kan han skrika till då och då under natten men är inte riktigt vaken, annars sover han fint. :-k Men du, ramsan måste väl ändå vara det bästa, eller? Den kör jag om han gnölar på morgon och så.
Jag har oxå en liten undran som ni kanske kan tycka lite om. Bror har ätit
morgon- amma
förmiddag- gröt
eftermiddag- mat
kväll- gröt
innan läggdags utpumpad bm + lite välling
Men när jag var på bvc sa dem tvåmål mat och jag testade några dagar med mat istället för gröt på förmiddagen men det passar inte alls oss :? Bror är inte tillräkligt hungrig om han äter gröt till frukost att äta lunch så tidigt jag tyckte vårt tidigare matschema passade oss perfekt :roll: Tror ni jag kan fortsätta med det ett tag om han är nöjd med det?
Nu måste jag ta hand om olika barn :mrgreen: Vi hörs!
kram mo
:twisted: :santa: (joanna fick avsluta)
JH

Inlägg av JH »

Vi kör med två mål mat och gröt till frukost och det funkar fint! AW brukar väl också förespråka två mål mat vid 6 månader om jag inte minns fel? Men jag tror knappast att det är skadligt för honom att äta gröt istället för mat ett tag till! :shock: :wink:

Så här äter siri
07.00 amma
07.30 gröt
10.45 lunch (matpuré + fruktpuré)
14.00 amma+mellanmål - risgröt, frukt med havre el liknande (lite tidigt men måste för sen är det dagishämtning)
16.45 mat (samma som lunch)
18.30 välling (220 ml)

Funkar jättebra och hon är vrålhungrig vid lunch och middag - lite mindre vid frukost och mellis. Frukosten blir alltså en kombination av amning och gröt, inom 30 min och det funkar jättebra!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej

Jag är också lite fundersam hur jag ska göra med Livs mat. Hon verkar hungrig framåt kvällen.

Hon har haft så här:

7.00 ungefär, ammas, länge och väl
10.00 lunch, matpure mm. Runt en dl.
ca 14.00 ammas, men här har jag nyss börjat med banan också, fast det verkar hungrigt ändå, trots bananen.
ca 17.30 gröt. Sista två dagarna har hon klämt i sig på två dl. Pulverjox, ska koka själv, kanske är mer mättande.
18.45 ammas, äts inte mycket.

Funderar på att ge gröt till mellanmål och mat igen på kvällen. Jag ville dra ut på amningen, men den verkar inte mätta så bra längre, utom på morgonen. får se om det blir mindre mjölk nu med mer mat, kanske måste lägga till något till frukost då.
Det rekommenderas att man inte har fler än tre mål gröt/välling. Och två mål riktig mat så småningom. Har inte hört någon ålder på det. :-k

Jh, jag tror också ni behöver backa lite på nätterna och ramsa mer. Hur går det?
JH

Inlägg av JH »

Inser nu att nattrasslet nog inte berodde så mycket på att hon kommit in i nån "fas", utan för att hon var på väg att bli sjuk :( Har varit snörvlig och hostig i en vecka och i går natt blev hon riktigt sjuk, med feber och jättehosta. Vet att vi brutit de flesta "regler" när Elsa var sjuk, men det känns ju mer ok när man redan fått in nätterna på ett bra sätt. Känns som att från det att vi tog bort nattmålet så har vi bara haft 4-5 nätter då Siri inte varit sjuk eller vi varit borta..... Dessa nätter har hon dock sovit 11-12 timmar i sträck så det bådar ju gott.

Problemet nu är att hon snurrar och snurrar i sängen och när hon då vaknar till för att hon hostar och mår dåligt så blir hon jätteledsen för att hon ligger på tvären med händerna över spjälskyddet genom spjälorna och utan täcke... :roll: :( De sista tre nätterna har vi varit inne hos henne och lagt till rätta ca varannan timme på natten - suck! Men det känns ju jättejobbigt att INTE gå in när hon är så dålig! Jag känner att nu får vi gå in och så måste vi kanske göra en liten minikur när hon blir frisk, eller vad tycker ni? För jag tror inte att hon bara vaknar för att hon snurrar i sängen utan det är hostan och febern som väcker henne.

Matfrågan är ju inte så lätt. Vi ökade på portionerna väldigt snabbt eftersom hon bara ville ha mer och mer :shock: men då har ju också amningen fått stryka på foten. Jag ammar morgon och mellanmål, men har märkt de sista dagarna att det inte kommer så mycket. Förut blev hon näjd och släppte efter ett bröst nu måste jag ge båda, och det känns inte som att det kommer så mycket. Det är lite trist, men jag ångrar ändå inte för hon äter ju som en hel häst! :shock: :D och jag tror att hon verkligen behövde maten.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej JH
Vad jobbigt med en liten som är sjuk. Hur ofta ni behöver gå in kan jag inte säga, beror ju helt på hur hon mår. Gå in när ni avgör att det behövs. Det vet ni bäst. Hon vänjer sig lite men det kan ni backa sen när hon är frisk.
Fast hostan, är det torrhosta eller slem? Stör hostan sömnen mycket tycker jag ni ska ge något som lindrar.

En massa hosta-trådar, jag sökte

http://www.google.com/search?q=site%3Aw ... f8&oe=utf8

:) Jag har inte tid att läsa dom själv

Igår och idag har Liv ätit mycket. Lunch, havregrynsgröt till mellanmål en portion, en burk mat plus en portion pulvergröt plus amning till kvällsmat. Hon blev inte mätt på burkmaten. :)
JH

Inlägg av JH »

Guuuud så kul! :lol: Det här måste ju vara ett tecken, kan inte bara vara ett sammanträffande! 8) :shock: :lol: Den länk du skrev in Susanne, började med tre inlägg som var MINA! Som jag skrev när Elsa var 6 månader och tydligen hade en hemsk hosta (har inget minne av detta dock ). Det var ju jättekul att läsa hur man hanterade saker och ting då - med första barnet och 2 månader efter SHN-kur :D :roll: :wink:

Känns ändå lite skönt för Siri (SM-ad från start) är ju faktiskt äldre än 6 mån(snart 7) och hon reagerar inte alls som kurade Elsa gjorde i samma ålder ser jag (jag skriver i inlägget att Elsa hostar och är ledsen och när jag går in och lägger tillrätta så blir hon vansinnig när jag går ut). Det är tydligt att Siri inte vill bli upptagen eller vill att vi ska vara där inne, utan hon vill helt enkelt ha hjälp med att snurra loss från spjälorna och bli lagd på mage igen. Hon är alltid lugn när vi går ut - så det känns ju skönt i alla fall.

Annars känner jag att det faktiskt får vara lite trafik in nu när hon mår dåligt och så får vi helt enkelt vara noga med att backa så fort hon blir frisk!

Kul var det i alla fall! :lol:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:) Vad lustigt

Fastnar hon fortfarande i spjälorna? Högre spjälskydd kanske? Eller ta en filt och häng över kanten och stoppa in under madrassen. Jag gjorde det när Karl var liten för att han inte skulle se ut när vi sov i samma rum en gång. Sen fortsatte jag med det av nån anledning, och nu skriker han om filten ramlar ner. :lol: Barn gör som man lär dom..
JH

Inlägg av JH »

Verkar ha blivit bättre med fastnandet de två sista nätterna. En filt skulle hon direkt dra ner, det vet jag! :shock: :D

Hon har mått mycket bättre i dag och igår natt vakande hon visserligen nästan lika ofta, men somnade om själv eller med en ramsa nästan varje gång. Så vi är lika trötta, men vid bättre mod :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"