Ny här med en 12 dagars tös

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tjorvan

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Ja schemat följs o fungerar helt ok.

Nattsömnen har börjat hackas upp o det har svarats med amning( inte bra jag vet). Har även buffat men svårt att få till det. Hon klagar så höljutt o lyfter rumpan o vrider huvudet så mkt att bröderna vaknar. Hmmm hur får man till det?

Ngn aning varför bajsetändrat konsistens? Det ska väl ändå vara ganska löst vid helamning ?

Mer mat? Hur??
Tös Född 17 september 2012
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tjorvan skrev:Ja schemat följs o fungerar helt ok.
:thumbsup: :D
Tjorvan skrev:Nattsömnen har börjat hackas upp o det har svarats med amning( inte bra jag vet). Har även buffat men svårt att få till det. Hon klagar så höljutt o lyfter rumpan o vrider huvudet så mkt att bröderna vaknar. Hmmm hur får man till det?
Buffningen bör göras mjukt men ändå ganska så bestämt. Har du kollat in videon där AW buffar? Finns under filmklipp under SHN-fliken. (Skriver på telefonen o har lite svårt att länka....)
Jag har ingen erfarenhet av syskon tyvärr, men tänker att jag nog hade väntat att flytta in liten till brorsornas rum tills hon sätter hela nätter!

Någon annan som har nåt förslag?
Tjorvan skrev:Ngn aning varför bajsetändrat konsistens? Det ska väl ändå vara ganska löst vid helamning ?
Här säger jag pass. Någon annan?
Hör med er BVC-sköterska annars, men det är säkert ingen fara, det kan gå lite fram och tillbaks sånt där är min erfarenhet.
Tjorvan skrev:Mer mat? Hur??
Sorry, var otydlig där. Menar att det kanske börjar bli dags för RIKTIG mat snart? :P :wink: Kolla in vår älsklingslänk "Mer mat åt småfolket!" under Favoriter här på SoS. Den handar om införandet av smakisar :D Det brukar vara lagom att börja med det vid 3-4 mån när de små liven plötsligt brukar bli rysligt hungriga! :P :thumbsup:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jag ska kolla in tråden om mer mat:) hur håller man även amningen vid liv när man börjar med riktig mat??

Ja hon får inte dela rum med brorsorna än. Men saken är den att vi bor i en extremt lyhörd villa därför blir jag försiktig i mitt sätt att svara på hennes frågor o låter inte henne fråga alltför mycket. Jag har en treåring som vaknar alltför tidigt på morgonen så därför vill jag ej att han ska ha förstörd nattsömn.

Jag har ännu inte fått henne att somna sjölv inför sovningarna. Ska jobba vidare med det.

Buffandet vet jag hur man gör men svårt att avgöra när man ska sluta o ej fastna,,,,,

Tack för dina svar:)
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

En fråga till:

När är en bra ide att ge lillan eget rum? Har börjat märka att hon störs av mig pånätterna samt av storasyskonen om de kommer över runt 05.
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

En sak till angående schemat:

Hon skarvar o krånglar oftast vid 05 på morgonen. Jag ammar o sen när jag lägget henne somnar hon inte om utan ligger o gnäller upp sig så jag få buffa till slut. När hon nästan somnat lägger jag mig ner men då vaknar hon av en knaknande säng så då blir det buffa igen etc. Till slut somnar hon efter typ en - en och en halv timma. Om hon då somnar 0630 ska jag då väcka henne 0700( då hon eg ska upp) eller kan man låta henne sova längre? Jag var så trött i morse så jag somnade också om o vi vaknade först 0820.

:?: Varför krånglar hon så vid 05 o har svårt att somna om??
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Sen hittar jag inte mer mat åt småfolket. Var skulle den finnas?
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Hoppar in snabbt och hjälper dig med länken, Mer mat åt småfolket:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Ville bara säga att min Nomi var likadan med dregla o händer i mun, trodde också att det var tänder på G, men det var det inte... :roll:

Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

:?: varför krånglar hon vid0430 och framåt :?: jag buffar och hon låter även medans o vrider sig och stöööönar etc. Sen när jag tror hon somnat så försöker jag lägga mig tysy i sängen men den låter och då börjar hon igen. Till slut somnar hon efter typ 1 h.

:?: när brukar era små få eget rum :?:

:?: När hon ska sova på dagarna så lägger jag henne i vagnen o drar lite. Men inför natten så ammar jag fortfarande henne till sömns. Hur bryter jag detta? Är det dags att göra det nu?

:?: Behöver hjälp med schema:(. Under julledigheter har allt gått super då inget behöver passas) vi har haft det så här:

0715(0730 med margkvart)
0930 sova 1h
1030 upp
1230sova 2h
1430 upp
1630 sova 45
1715upp
1930-20 sova ( vaknar ca 2 ggr per natt o ammas)

Men nu är skolor igång så nu vet jag ej hur det kan justeras:( ( hon måste vara vaken 08-09 och 14 för det är då lönning o hämt sker)
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Tjorvan skrev::?: varför krånglar hon vid0430 och framåt :?: jag buffar och hon låter även medans o vrider sig och stöööönar etc. Sen när jag tror hon somnat så försöker jag lägga mig tysy i sängen men den låter och då börjar hon igen. Till slut somnar hon efter typ 1 h.
Det är en väldigt vanlig tid för uppvak, den s.k. vargtimmen mellan kl 4-6 ca. Vargtimmen kan krångla länge... Mina båda pojkar har också haft grejer för sig vid den tiden. Det bästa man kan göra vid den tiden är att göra ingenting för att signalera att på natten händer det Ingenting. Lite gnäll och gnöl behöver man inte verktyga. Blir barnet ledset får man givetvis buffa, vagna, solfjädra för att lugna barnet.
Tjorvan skrev: :?: när brukar era små få eget rum :?:
Mina har fått rum när jag känt att jag har haft kontroll över nätterna, d.v.s. nattmålen är borta och ramsan "tar", ca 4-5 månaders ålder. Så har jag gjort och resonerat.
Tjorvan skrev: :?: När hon ska sova på dagarna så lägger jag henne i vagnen o drar lite. Men inför natten så ammar jag fortfarande henne till sömns. Hur bryter jag detta? Är det dags att göra det nu?
Ja, absolut! Gör likadant vid nattläggningen som på dagen. Frågar hon mycket tycker jag du kan vagna henne till sömns första natten/nätterna för att nätterna därefter backa och endast vagna henne lugn. OM hon ens frågar, det är ju inte säkert :D . Ramsan kan du också börja införa, om du inte redan gjort det. Den säger du glatt och bekräftande när hon är på väg att somna.
Tjorvan skrev: :?: Behöver hjälp med schema:(. Under julledigheter har allt gått super då inget behöver passas) vi har haft det så här:

0715(0730 med margkvart)
0930 sova 1h
1030 upp
1230sova 2h
1430 upp
1630 sova 45
1715upp
1930-20 sova ( vaknar ca 2 ggr per natt o ammas)

Men nu är skolor igång så nu vet jag ej hur det kan justeras:( ( hon måste vara vaken 08-09 och 14 för det är då lönning o hämt sker)
Kan det funka om du fortsätter med det schemat du skrev här men har långluren ca 12.15-13.45, och lägger henne senast 19.30? Det kan du fundera på.

Hejåhå, jobba på! :D =D>

Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Tack för dina svar :lol:

Inför nattläggningen så har jag inte henne i vagnen för hon sover i sin egna säng då( gjort hela tiden). Är det dumt att ha vagn på dag o säng på natten? :?: Eller ska det vara samma rakt igenom?

Jag har hört att det är en krånglig tid mellan 04-06. Men jag blir bara så förvirrad när hon sovit hyfsat genom den tiden fram tills nu. Tänkte att det kanske berodde på ngt att hon börjar krångla just nu. :?: ( kan mat vara en orsak, jag ammar ju bara än så länge)

Eget rum när nätterna är bra? Hmmm, redan vid 4-5mån? Det är ju snart. Känns som om nattmålen är kvar längre.. Tog du bort dom eller skedde det av sig självt. :?: Att jag fundear på eget rum för henne är att jag märker att jag stör henne.. Dels när jag kommer för att lägga mig och dels att jag snarkar :oops: eller är det bra att vänja henne vid det :?:

Jag ska försöka låta henne knorra vid04-06, men det är svårt när bröderna i runmet intill riskerar att vakna då.
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Schemat får jag ha kvar med din ändring. Ser inga fler lösningar. Får se hur det går att lägga henne 1215( då kanske hon ej är tillräckligt trött för att sova pga att vakentiden innan bara blir 1.45) Jag märker att lillan gärna vill sova länge första passet men tyvärr funkar inte det med allt annat.

:?: Nu är ju hämt/ lämn bara ti, on , to. Kan man på de andra dagarna använda sig av marginalkvarten på lurarna så att det blir lite längre på mellansovningen?
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

När jag buffar på natten så buffar jag när jag hör att hon gråter upp sig. Ofta när jag buffardå sålugnar hon sig men blir ej tyst utan gnäller, låter o rör sig. Ska man fortsätta buffa då tills hon blir tyst ellerska man sluta innan tystnad :?:
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
Tjorvan skrev:Tack för dina svar :lol:
Varsågod! :D
Tjorvan skrev: :D
Eget rum när nätterna är bra? Hmmm, redan vid 4-5mån? Det är ju snart. Känns som om nattmålen är kvar längre.. Tog du bort dom eller skedde det av sig självt. :?: Att jag fundear på eget rum för henne är att jag märker att jag stör henne.. Dels när jag kommer för att lägga mig och dels att jag snarkar :oops: eller är det bra att vänja henne vid det :?:
.
Så har JAG gjort. Alla mina barn har det varit olika för, säkert olika för dina också. Nr 1 och nr 3 sov över nattmålen själv, nr 2 fick jag vagna bort enligt trenätterskuren och jobba lite mer för den goda sömnen. Jag tyckte också att vi började störa varandra vid den åldern.

Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
Tjorvan skrev:Tack för dina svar :lol:
Varsågod! :D
Tjorvan skrev: :D
.
Så har JAG gjort. Alla mina barn har det varit olika för, säkert olika för dina också. Nr 1 och nr 3 sov över nattmålen själv, nr 2 fick jag vagna bort enligt trenätterskuren och jobba lite mer för den goda sömnen. Jag tyckte också att vi började störa varandra vid den åldern.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"