Kura Alva

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu har inte jag läst hela tråden. Men om jag förstått det hela lite rätt så har ni hållt på i 1 vecka och tiden för insomning har hela tiden gått ner tills idag?

Jag skulle gissa att ni har det klassiska "bakslaget" just nu. Man har i en veckas tid fått sova mer än någonsin och nu har hon lyckats samla krafter nog för att ställa de STORA frågorna! Det är precis som ni då gör, STORA svar man kan ge.

Sen verkar ni ha lite vändningscirkus också? Här gäller det att ha IS i magen, vända när de BER om hjälp och sen öva vändningar ordentligt dagtid. Detta tar då ca 1-2 veckor innan det ger med sig.

Det du kan göra är att du går in vänder snabbt med att ta tag i den lilla handen och gå. Typ som en virvelvind drog förbi och hon vände sig självt typ. 8)

Om hon fastnar i vändningscirkusen då kan man som en engångs företeelse hålla en solfjäder LÄÄÄNGE! tills man känner att kroppen är riktigt slapp (typ nästan somnat) och då gå ut med ramsan. Det är faktiskt så att det kan vara så att hon blir arg av att hon vänder sig men inte kan vända tillbaka och ibland "hakar kroppen" upp sig på saker de lärt sig men inte har kontroll på 100%. Det är därför man över MASSOR dagtid.

Tänk att det har tagit er X antal månader att hamna här, ni har bara hållit på i en vecka så ge det hela några dagar till är ju inte så mycket i det stora hela, visst? 8) :D

Pepping tråd.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma till Alva

Inlägg av Mamma till Alva »

Tack för ditt svar!
Ja, vi har hållt på i en dryg vecka, men tiden för insomnandet har gått upp och ner. Vi tyckte att det hade börjat vända neråt tills igår. Då trodde jag också att vi hade fått det klassiska bakslaget, men efter att det var lika tufft idag så börjar man ju undra.
På dagarna är hon jätteduktig på att vända sig till mage, då vill hon absolut inte ligga på rygg. Så jag förstår faktiskt inte vaför hon vänder sig till rygg när hon ska somna.
Alva juli 08 - Kurstart 13/2
Storebror juli 05
Mamma till Alva

Natten gick iallafall lite bättre än igår. Hon hade två uppvak vid 1.15 och 5, då jag fick gå in och lägga tillrätta. Sen låg hon och snacka och knorra till och från från ca kl 5.30. Vid 7 gjorde jag godmorgon till en glad tjej.

Hoppas nu bara att vi kan se en vändning vid nattningen snart också. För det känns inte rimligt att hon ska skrika i 45 minuter.
Storebror juli 05
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Nej det är inte rimligt, men snart är ni i mål :D

Märker du att hon ligger på rygg, kan du smyga in som osynlige mamman 8) , vända och smita ut, nästan som hon inte märkte att det var du som vände henne utan att det var hon själv.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Mamma till Alva

Fast jag tycker att det är omöjligt att veta om hon ligger på mage eller rygg. Igår lugnade hon sig inte förrän jag hade buffat en stund, så det verkar inte räcka att bara vända henne. Hon vänder tillbaka innan jag hunnit ut ur rummet.
Storebror juli 05
Pappa till Alva

Inlägg av Pappa till Alva »

Nu ger vi snart upp tror jag. Det här funkar inte. Vi har kört schemat stenhårt i drygt en vecka, inte missat en enda tid för en måltid eller en tupplur/nattsömn. Nu i kväll (efter drygt en veckas kurning) så skriker Alva fortafarande hysteriskt efter 60 minuter sedan nattningen påbörjades. Har vi det bättre än innan vi började kuren? Jag vet inte längre. Storebror kan inte sova för att lillasyster skriker. Han får numera ligga på en madrass undangömd på nedervåningen för att ha en chans till sömn. Han har aldrig haft sömnproblem tidigare. Efter en veckas kurning är han jättetrött. Och vi (mamma och pappa), ja inte mår vi speciellt bra i alla fall. Vi gör väl troligtvis fel på något vis. Skall vi lägga ner för en tid och göra ett nytt försök längre fram? Det kan ju inte vara vettigt att lilla Alva skall skrika sig till sömns i 40-60 minuter kväll efter kväll?

Uppgiven far.
Pappa till Alva
Mamma till Alva

Alvas pappa har precis tagit över efter att jag försökt få henne lugn i över 65 minuter. Hon lugnade sig tillslut efter lite buffning, men så fort jag slutade blev hon ledsen igen. Nu funkar inte buffningen heller verkar det som. Jag fick så ont i ryggen och blev själv så ledsen till slut att jag bad hennes pappa ta över. Nu får han buffa tills hon somnar. Jag vet att det är fel enligt kuren, men vad gör man när hon skrikit i över en timme efter över en veckas kurande.
Jag tycker att vi har följt kuren enligt konstens alla regler, men antingen gör vi något fel eller så är alla barn faktiskt inte mottagliga.

Problemet är att vi hade inget bra sätt att få henne att somna innan heller, så nu är jag riktigt uppgiven. :(
Storebror juli 05
Mamma till Alva

Nu sover hon äntligen efter 72 minuter. Hennes pappa buffade inte utan klappade henne över ryggen tills hon somnade.
Storebror juli 05
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Det låter verkligen inte så bra.. det är nu man ska komma in med lite peppande ord, men det är inte alltid så lätt.. det som jag kan tänka mig är att ni kanske bjudit in vargarna när "bakslaget" kom.. om jag inte läst helt tokigt har ni haft det ganska bra fram tills för 2 nätter sen? Jag vet själv att jag i och med mitt bakslag blev osäker och tyvärr märkte dottern det direkt..
En väldigt dum fråga bara, måste ni vända henne?? Eller är det för att hon låter som ni går in och då ser att hon vänt sig?? Tänkte bara om det är så att ni bjudit på lite för mycket trafik?? Hoppas att ni får ordning på allt!! *Superkramen* från lilla Becka..
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Mamma till Alva

Nja, jag vet inte om nattningarna har varit något vidare mer än 1-2 ggr. Två ggr har hon somnat på mindre än 30 minuter, annars har hon skrikit i ca 45 minuter.
Om det nu var ett bakslag vi hade så tyckte jag att vi var konsekventa och fortsatte precis som innan. Vi går in och vänder henne när det låter som om hon "fastnat" i skriket och då ligger hon alltid på rygg. Kanske är det för mycket trafik, men jag har ju också provat att inte gå in på över en halvtimme, men jag tycker att det är för lång tid för att hon ska ligga och vara ledsen/arg. Ramsan svarar hon inte på förrän hon är lugn och det verkar hon inte bli när vi står utanför.

Nätterna är iallafall okej. Inatt vaknade hon två ggr. Först vid midnatt. Då somnade hon först om själv, men vaknade efter ca 10 minuter och då fick jag gå in två ggr och lägga tillrätta, men hon somnade om på ca 15 minuter. Andra gången var vid 3-tiden och då somnade hon om själv. Sen vaknade hon till lite då och då från 5.30, men somnade om själv varje gång.
Storebror juli 05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Pappa till Alva skrev: Nu ger vi snart upp tror jag. Det här funkar inte. Nu i kväll (efter drygt en veckas kurning) så skriker Alva fortafarande hysteriskt efter 60 minuter sedan nattningen påbörjades.
:D Jag säger inte emot dig. Jag tycker synd om lilla Alva :cry:
Pappa till Alva skrev: Storebror kan inte sova för att lillasyster skriker. Han får numera ligga på en madrass undangömd på nedervåningen för att ha en chans till sömn. Han har aldrig haft sömnproblem tidigare.
Storebrors beskyddarinstinkt väcks när Alva skriker. I samma stund han låter sig övertygas om att det finns andra - ni ömma överlevnadsgaranter - som svarar på lillasysters enträgna och mer eller mindre förtvivlade frågor ("Kommer vargen och tar mig nu?") på ett betryggande vis, så att hon inte behöver frukta "vargen" i någon av dess skepnader och så att HAN inte behöver bekymra sig om den saken, kommer han lugnt att sova vidare och sedan inte låta sig störas mera alls av lilla Alva, tryggt förvissad óm att ni tar hand om saker och ting (se sid 217 i Inernationella Sova hela natten).
Pappa till Alva skrev:Och vi (mamma och pappa), ja inte mår vi speciellt bra i alla fall.
Full förståeligt. Dubbla det, så förstår ni hur lilla Alva mår just nu.
Pappa till Alva skrev: Skall vi lägga ner för en tid och göra ett nytt försök längre fram?
Det ska ni absolut göra :!: Det är mitt bestämda råd. Lägg ner :!: Se hur det känns och vart det barkar. Målet i alla händelser måste vara att lilla Alva och hela familjen ska må bra. SHN-kuren är inte framtagen till KRAV på någon. Den är där för HJÄLP. Det är ju möjligt att ni framöver gör om inte ett nytt "försök" så en beslutsam satsning på att verkligen genomföra kuren efter skolboken enligt de tre stegen Lugnet, Säkerheten och Njutningen. Det grundläggande då kommer att vara att ni vet exakt vad ni gör och varför. Kommer ni därhän, så gör ni - annars inte. Beslutet ATT eller beslutet att INTE kan ingen annan fatta åt er :wink:
Pappa till Alva skrev: Det kan ju inte vara vettigt att lilla Alva skall skrika sig till sömns i 40-60 minuter kväll efter kväll?
Nej, det kan det inte. Vi kan bjuda på 45 min allra första natten under kuren och allra första gången bara.

O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till Alva

Tack för ditt svar Anna!

Vi beslutade igår att avbryta kuren vid nattningarna. Vi kommer fortsätta med det fasta schemat på dagarna och att inte plocka upp henne på nätterna eftersom det funkar så bra.
Vi måste se till att hon känner lugn och trygghet när hon somnar, så vi kommer att finnas tillhands för henne inne i hennes rum. Vi ska försöka att inte plocka upp henne utan att försöka lugna henne i sängen. Kanske får hon avreagera sig några minuter först och sen buffar eller klappar vi henne tills hon nästan somnar eller somnar. Sen får vi se framöver hur det går om vi väljer att börja om kuren igen eller om vi får det att funka ändå. Hon sover ju mycket bättre på nätterna nu iallafall.
Storebror juli 05
ElinN

Inlägg av ElinN »

Bra beslut. Ledsen att det inte funkade för er! :heart: STOR KRAM. :heart:
Mamma till Alva

Tack Elin! :heart:

Kan ju uppdatera lite med att berätta att idag somnade hon utan att skrika på 13 minuter. Hennes pappa satt brevid sängen och klappade lite då och då på ryggen. Han gick ut med ramsan innan hon somnat. :D
Även om vi inte längre följer kuren helt så är det här ett otroligt framsteg som inte hade funkat innan kuren.
Storebror juli 05
ElinN

Inlägg av ElinN »

Det låter verkligen jättebra att ni har hittat er väg, så alla kan känna sig trygga och nöjda med situationen. När det känns så finns inga vargar i närheten och det är ju så vi vill ha det. KRAM :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"