Kram Jannika
"Jag trodde du skulle ha mens!"
-
*frieda*
Tack Jannika 
Igår fick jag en till liten miniblödning, med efterföljande sammandragningar och arg bebis som sparkade frenetiskt för att få tillbaks sitt livsrum i vanliga (komfortabla) proportioner. Ingenting syns, allt ser intakt och fint ut. Men det kan tyda på en försvagning i livmodertappen (den sprack ju när jag födde fram Engla). Jag blev, återigen, ordinerad vila och tar i lite med vilandet nu när mannen redan är lite skraj
8) Har läst en halv bok och strosar omkring i mjukiskläder O:) Lite orolig blir man ju, eller snarare fundersam
Bara bebben håller sig kvar tiden ut (v. 38 i mitt fall) är jag nöjd
Kram *f*
Igår fick jag en till liten miniblödning, med efterföljande sammandragningar och arg bebis som sparkade frenetiskt för att få tillbaks sitt livsrum i vanliga (komfortabla) proportioner. Ingenting syns, allt ser intakt och fint ut. Men det kan tyda på en försvagning i livmodertappen (den sprack ju när jag födde fram Engla). Jag blev, återigen, ordinerad vila och tar i lite med vilandet nu när mannen redan är lite skraj
Kram *f*
Vila låter bra.
Det är ju möjligt att livmodertappen är lite försvagad men det går det med. Min vän Lisa var öppen 4 cm i flera veckor mot slutet med sin fyra. Till slut blev hon så trött på att vara orolig för att föda "varsomhelst" att hon bad om att bli igångsatt. Jag tror att de kan sätta ett litet gummiband som stöd om det behövs. Nu kan jag vara väldigt mycket ute och cykla... vet inte ur vilket skrymsle den informationen hämtades, haha!
Jag tror det går jättebra med allt men bokläsning, mjukisbralla och lite lagom skraj sambo är ju aldrig fel.
Kram Jannika
Jag tror det går jättebra med allt men bokläsning, mjukisbralla och lite lagom skraj sambo är ju aldrig fel.
Kram Jannika
-
Nancy
Hej *frieda*
Läser din tråd men har inte skrivit på sista tiden. Jätteglad över att du blev tagen på allvar i samband med Aurorabesöket och att det ni kom fram till känns bra för dig :thumbsup:
Hur har det gått med blödningen
Vill även bekräftelseramsa Jannika och säga att hon inte var ute och cyklade. Det hon pratar om heter cerklage (stavning?) men de lärde tvistar tydligen om dess effektivitet.
Kram från Nancy
Läser din tråd men har inte skrivit på sista tiden. Jätteglad över att du blev tagen på allvar i samband med Aurorabesöket och att det ni kom fram till känns bra för dig :thumbsup:
Hur har det gått med blödningen
Vill även bekräftelseramsa Jannika och säga att hon inte var ute och cyklade. Det hon pratar om heter cerklage (stavning?) men de lärde tvistar tydligen om dess effektivitet.
Kram från Nancy
-
*frieda*
Tack Jannika
och Nancy 
Tack för informationen om cerklage :thumbsup: Surfade lite på det och har hittat lite intressant, om det skulle bli aktuellt. Har åkt lite skyttetrafik fram och tillbaka till förlossningen, senast i Söndags, blöder gör jag men stängt och fint är det, ingen urinvägsinfektion. Barnmorskan ser rester av blödning men vet inte om det kommer från tappen eller omgivande slemhinnor
Intressant att använda binda när man är gravid, har jag verkligen aldrig behövt göra förr
Det känns lite trist också eftersom jag gärna simmar, men nu får jag nog byta ut det mot någon annan motionsform :-k
Nu har foglossningen satt igång på allvar. Jag tror att det var vädrets inverkan faktiskt. Vi har snö, is och kallt här och man går ju lite mer ansträngt på halt underlag. Nu ska jag leta upp /LO:s magnesiumtips, för även om jag står ut hittills, lär det bli värre
Bebisen har gått in i en mer aktiv fas, sparkar en hel del.
Jag har även kollat i genom inventarierna, bebisinventarierna alltså, och noterat att följande bör inhandlas:
Syskonvagn
Babyskydd
Spjälsäng (fast den klarar man sig ju utan ett tag till)
Små-bebiskläder
Flaskor och nappar
Konstigt, man känner sig så säker på att ingenting egentligen behövs handlas in. Man har ju redan allt... Men det har man ju inte alls
Kram *f*
Tack för informationen om cerklage :thumbsup: Surfade lite på det och har hittat lite intressant, om det skulle bli aktuellt. Har åkt lite skyttetrafik fram och tillbaka till förlossningen, senast i Söndags, blöder gör jag men stängt och fint är det, ingen urinvägsinfektion. Barnmorskan ser rester av blödning men vet inte om det kommer från tappen eller omgivande slemhinnor
Intressant att använda binda när man är gravid, har jag verkligen aldrig behövt göra förr
Nu har foglossningen satt igång på allvar. Jag tror att det var vädrets inverkan faktiskt. Vi har snö, is och kallt här och man går ju lite mer ansträngt på halt underlag. Nu ska jag leta upp /LO:s magnesiumtips, för även om jag står ut hittills, lär det bli värre
Bebisen har gått in i en mer aktiv fas, sparkar en hel del.
Jag har även kollat i genom inventarierna, bebisinventarierna alltså, och noterat att följande bör inhandlas:
Konstigt, man känner sig så säker på att ingenting egentligen behövs handlas in. Man har ju redan allt... Men det har man ju inte alls
Kram *f*
-
*frieda*
Igår var det rutinbesök hos BM. Allt såg oförskämt bra ut. Hb 130, stabilt socker och lågt blodtryck 8) Lite väl tilltagen viktuppgång, 12 kg
Jag blev förvånad för 12 kg är väl ungefär vad jag brukar gå upp på en hel graviditet, varav de flesta kg sitter i mina giganto-magar
Men nu har jag ju fått jättetuttar också
Svullna så att de nästan är fasta igen, jag klarar nästan "penntestet" ha ha
Men jag är faktiskt måttligt road, börjar längta tillbaka till mina oömma halv-taxar igen
Annars mår jag liiite illa, jag har börjat få problem med halsbränna och foglossningen är inte kul
Verkligen dax för magnesium
Jag är jättesugen på att köpa en sån där söööt Leander takvagga, vad jag nu ska ha en sån till
Kram på er
Annars mår jag liiite illa, jag har börjat få problem med halsbränna och foglossningen är inte kul
Jag är jättesugen på att köpa en sån där söööt Leander takvagga, vad jag nu ska ha en sån till
Kram på er
-
*frieda*
Blä jag är så trött
Hb är jättestabilt, så det är inte det. Jag känner bara att allt tar emot. Det trökigaste är nog påklädning och avklädning vid utgång av Englis
Tar evigheter, magen är i vägen ungen trilskas...
Idag satte jag på TV:n, Barnkanalen, och somnade om efter att jag jagat iväg mannen och sonen på morgonkvisten. Vaknade kl 10 med hjärtat i halsgropen och dregel på hela kudden och pustade ut när jag konstaterade att Engla fortfarande satt så snällt bredvid mig i storsängen och glodde på TV:n.
Annars inget nytt under solen och bra är väl det 8)
Kram
Idag satte jag på TV:n, Barnkanalen, och somnade om efter att jag jagat iväg mannen och sonen på morgonkvisten. Vaknade kl 10 med hjärtat i halsgropen och dregel på hela kudden och pustade ut när jag konstaterade att Engla fortfarande satt så snällt bredvid mig i storsängen och glodde på TV:n.
Annars inget nytt under solen och bra är väl det 8)
Kram
Den där förlamande tröttheten ÄR urjobbig, men som en liten tröst tror jag många, många känner så just nu när vi har det som allra mörkast under året... herregud, det är ju knappt nåt dagsljus ALLS
Sov och dregla du, så mycket du kommer åt

Sov och dregla du, så mycket du kommer åt
-
Nancy
-
*frieda*
Tack miar70
och Nancy
Jo, jag försöker sova så mycket som möjligt. I natt hade Benjamin så pass hög feber att jag var tvungen att kliva upp några gånger och kolla läget och ge vatten. Alvedonen hjälpte inte honom ett dugg. Nu är han dock mycket piggare. Så idag tog jag mig en rejäl middagslur
Vecka
Ska man hålla reda på det med
Jag vet inte så noga, vecka 25-26 någonstans tror jag 8)
Jag börjar känna mig smått höggravid ivf, tung, halsbränna, trött, akuta behov av friskluft
Bebisen lever och sparkar, jag har inte alls lika mycket problem med ryggen som med Engla, så den här måste ligga bättre... på någotvis...
Kram
Vecka
Jag börjar känna mig smått höggravid ivf, tung, halsbränna, trött, akuta behov av friskluft
Bebisen lever och sparkar, jag har inte alls lika mycket problem med ryggen som med Engla, så den här måste ligga bättre... på någotvis...
Kram
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
-
*frieda*
Jo tack blivandemamma
Jag mår riktigt bra. Känningar i fogarna men annars är det tipp topp med mig
Men jag har inte hängt så mycket här över jul, mer än att jag sporad-kollat diskussionsforum åt Jannika. Vi har flängt runt en del över julen och dessutom har barnen varit ruggigt förkylda. Engla fick öroninflammation ett par dagar innan Julafton.
Håller just på att frosta av frysen, för vi ska få ett helt rådjur av min mammas gubbe i morgon 8)
Kram *f*
Håller just på att frosta av frysen, för vi ska få ett helt rådjur av min mammas gubbe i morgon 8)
Kram *f*
-
Nancy
-
*frieda*
Tack NancyNancy skrev:Härligt att du mår så bra *frieda*Ja förutom fogarna då. Hoppas att barnen dina mår bättre nu. Vad lyxigt med så mycket rådjurskött
![]()
Jo tack barnen mår bra nu. Men Engla är trött och har fortfarande dålig aptit efter kåvepenin-kuren. Hon sover kopiöst mycket och äter väldigt dåligt. Men dricker bra gör hon - proviva och yoghurt. Det ger sig säkert och jag blandar lite extra grädde i yoghurten... Jag var dum nog att inte ta med mina magdroppar upp till Luleå, där vi firade jul hos svärisarna. Men jag räknade liksom inte med öroninflammation.
Mycket kött blev det. Och bra kött. Det är grovstyckat och fruset och jag måste läsa in mig på den ädla konsten att finstycka kött... För det har jag aldrig gjort förr
Kram *f*
-
*frieda*
Inga blödningar längre, sista skvätten kom innan jul. Så jag hoppas att det ska vara lugnt nu då O:)
Den 29:e januari ska jag förlossnings-planera vidare med min förlossningsläkare
Graviditeten flyger iväg, jag är i vecka 31 nu, bara 7 veckor kvar