Nybörjare behöver hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Bluna!

Känner så igen mig i dig. Förstår hur du känner dig. Man är så lycklig över det man skapat. God sömn, bra matvanor och en strålande glad liten juvel :heart: . Man vill så gärna dela med sig av den skatten. Att fler små barn ska få den absolut bästa gåvan man kan ge, den goda sömnen. Det känns som ett slag i ansiktet när folk inte vill förstå, men man vänjer sig. Jag pratar inte så mycket om vad vi gör med människor som inte visar sitt intresse.

Ofta när man träffas så kommer man ju in på sömn brukar då bara svara att mina sover 12 timmar i sträck, det räcker att svara så. Om den andra visar sig intresserad så brukar jag säga lite mer, inte allt. Om personen fortfarande är positiv så pratar jag på. Då blir man inte lika påhoppad upplever jag det som.

Sedan pratar jag med likasinnade här på forum. Åker på träffar och så. Kanske du skulle kunna komma någon gång? Titta i tråden stockhlomsföräldrar under diskussionsforum så ser du. En träff är i blecktornsparken på måndagen den 2/6 och en är hemma hos mig fredagen den 13/6. Skulle vara super om du och din juvel ville komma :heart:

Det där med barnvakt är vi ganska noga med vem som får vara upp till barnet är 3 år. Därefter upplever jag det som om barnet klarar av att det blir lite olika ibland. Men alla gör nog olika i den frågan. :wink:

Kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack :heart: Ska kolla in tråden. Tycker att det är rätt jobbigt att åka långt kommunalt, speciellt nu såhär när man inte varit iväg långt så mycket för att inte rubba schemat. Och jag har inget körkort. Men det låter intressant! :)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Har funderingar angående marginalkvartarna :-k .

Nu har hon vaknat vid lunchluren några gånger (efter 45 min) och somnar inte om. Ibland pratar hon bara ibland blir hon irriterad. Jag ramsar en gång följt av husljud i så fall och tar inte upp henne förrän det är dags. När hon inte får hela sin långlur blir hon trött på em. Jag lägger henne en kvart tidigare på em för hennes 20 min då, blir inte glad när jag väcker henne, vill sova vidare. Sen blir hon grinig och trött på kvällen pga detta. Då får hon lägga sig ca 20 min tidigare.

:?: Används bara kvartarna som läggning tidigare/senare och extra sömn vid behov på långluren? (om hon somnar om brukar jag låta det gå en kvart extra på långluren)

Vad jag förstått så klockar man 45 och 20 min, alltså ska inte använda kvartarna till extra sömn här.

En 5 min är svårt att få till om man inte går en promenad. Hoppas det bara är tillfälligt uppvak för allt annat funkar som sagt väldigt bra nu. :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

När du har ett sånt här liten bekymmer, så hjälper det sällan i längden att sova igen sovtid, utan jag tycker precis som du har gjort, lägg tidigare på kvällen istället eller sattsa på en 5 minutare.

MEN du kan göra en 45 min em lur av en 20 minutare, helt klart, men som regel har jag bara använt kvartarna på långluren för att få mer sovtid av någon anledning, när Hugo hade hög feber då längde jag även sovtiden på dom korta lurarna.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Bara lite uppdatering. 8) Idag sov hon som vanligt igen. Alla lurar. Och kvällarna har ju inte strulat på jag vet inte när :lol: . Hela 12 timmars natt utan problem.

Lite finslip har vi kvar, ibland har hon svårt att tycka att vi är sådär fasligt roliga innan sovdags. Hon har börjat lagt sig ner på min axel och suger på tummen precis som "Ja ja...lägg mig någon gång..." :lol: Men jag/vi jobbar på med det.

Lite svårt är det med denna ljusa årstid. Att få det mörkt i rummet. Har köpt rullgardiner och har persienner plus sopsäckar. Det hjälper ju inte att vi har solen på den sidan också... :roll:

Jag har upptäckt att detta verkligen är en process! 8) Nu börjar jag kunna njuta och tänka "ja ja, hon har vaknat hör jag. Det var ju synd, då blir hon ju kanske lite grinig sen. Men går det får hon sova en kvart extra om hon somnar om...vart var jag nu..." :D Och jag märker att då somnar hon oftast om utan problem. Attityden är verkligen så viktig som det beskrivs! Nu återstår bara att släppa på attityden att det är krångligt att åka iväg med henne också. Det blir som det blir, blir det lite fel så, ok, kan bara ge henne förutsättningarna. 8)

Hmm funderar på att hälsa på min familj i Dalarna och då får jag ju tänka till lite. Sängen står i samma rum så ett skynke måste jag väl ha? Så hon inte ser mig menar jag. Mörkläggning, husljud utanför fast inget kök i närheten (övervåningen), får väl greja med annat då, och så en attityd av att det här fixar sig hur bra som helst! :wink:

Kram 8) Bea och :sleep: Elsa
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Med din attityd kommer resan till Dalarna gå utmärkt. Du kommer se att hon sover som en stock för det är hennes kropp van att göra. :wink:

Om det går är det bra om hon inte kan se dig från sängen. Försök att skärma av henne på något sätt. Kom ihåg mörkläggning. Jag brukar alltid ta med en rulle svarta sopsäckar och silvertejp.

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Några frågor igen:

Hon har nu vaknat för tidigt i morgonluren eller lunchluren några dagar, ibland går det bra med alla lurar... Är det här signaler att det snart är dags att ändra i schemat :?:

Duggan skrev ju att en vecka innan ung kan man ändra. Jag har tänkt att ta bort den sista em-luren (20 min) och skjuta fram lunchluren en halvtimme tex. Samtidigt har jag läst att Ida ofta ger rådet att vänta med lurbyte till efter 8-månadersångesten lagt sig. Hon är 8 mån om två veckor.

Kan det helt enkelt vara så att det bara är varmt åt henne nu och att hon därför har svårt att komma till ro ibland :?:

Nätterna går som vanligt utan problem, inget tidigt uppvak...

Tacksam för svar.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Bluna!

Oftast är det tidigt att redan vid 7 månader gå över till två lurar framförallt när åttamånadersångesten kommer. Men endel barn är piggisar och behöver bara två lurar tidigare. Mitt råd blir att vänta någon vecka och se vad som händer. Om hon fortfarande tydligt signalerar att hon behöver mindre sömn på dagen skulle jag göra de schemaändringar som du föreslår. Vad tror du om det? :heart:

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Låter bra! Tack :heart: avvaktar och ser. Hon blir ju trött när hon "ska" så jag tror hon behöver sina sovtimmar...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart:

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hon har fortsatt att vakna efter 45 min i lunchluren. 8-[ De andra har gått bra. Men jag undrar jag... :-k hon blir trött och idag smakade inte maten något vidare heller. [-( :shock: Kände att det är en tand på gång, lite vasst. Kanske är det som spökar? Eller tidig 8 mån-ångest... :roll:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja svårt att veta, men mintt råd är fortfarnade att avvakta ett par dagar till innan du gör schemaändringar. Oftast brukar det visa sig efter ett par dagar om det är tand, förkylning eller något annat som spökar tycker jag. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det var det jag tänkte. Att ändra i schemat förvirrar nog henne bara. Hon blir märkbart trött när hon inte sover alla timmar, så jag tror inte det är det som är problemet. Jag kör på så får vi se. Hon blir tyst när jag ramsar och sen arg. När jag gjort husljud ett tag och går och lyssnar är hon ledsen. Har solfjädrat någon gång när det blev jobbigt, men idag bara ramsat. Plockat upp en kvart tidigare, kanske ska jag jobba med mer attityd igen så det inte blir något mönster... :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Attityden är ofta A och O, oavsett orsak till fnurran, så att du tar och hottar upp attityden, det skadar inte alls!
Vi finns här!

:heart://Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ja en fnurra är det i varje fall... Vaknade efter 45 min idag igen. Idag hottade jag upp attityden och lyssnade av henne utanför dörren så att jag kunde ramsa vid rätt tillfälle och inte störa henne för mycket. Musik och vattenkran i bakgrunden. Hittade en bra tråd där Anna beskrev just avlyssnandet så bra. Inte var hon speciellt ledsen, mest arg och lite irriterad, sög på tummen, kom till ro och sen upp i irriterat tonläge igen. Några gånger var hon på gång att bli ledsen och då ramsade jag överdrivet glatt och högt och PUNKTsättande. Hon blir tyst men sen oftast irriterad igen. Hon har inte varit så överdrivet trött idag heller, så nu blir jag lite osäker igen, men men. Jag avvaktar denna vecka och ser om mönstret fortsätter. Om jag ramsar och hon blir tyst, ska hon behöva en bekräftelse då? Hon har ju den inbakad i påminnelsen och hon VET ju vad som gäller, eller?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"