Mitt i kuren och har funderingar, tacksam för råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Skruttfisens mamma

Inlägg av Skruttfisens mamma »

Ingen som har något råd? Fortfarande struliga (obefintliga) daglurar. Det skulle ju ha ordnat upp sig nu tycker man. Hon är varken ledsen eller arg men ändå VAKEN och tjattrar högt under långluren :twisted: :(
Dotter född i juli 2007
Elle

Inlägg av Elle »

Skruttfisens mamma skrev:Hon är varken ledsen eller arg men ändå VAKEN och tjattrar högt under långluren :twisted: :(
Tyvärr så kan du inte sova åt henne, du ser till att alla hennes basbehov är uppfyllda med råge(mat, social delaktighet, massor av AKTIV utevistelse, torr blöja, svalt o mörkt rum) och sedan kan du inte göra mer. Hon har alla förutsättningar i världen att sova gott men om hon väljer att snacka och gymnastisera istället, ja det kan du inte påverka. Inga verktyg biter på detta, det STÖR snarare! Jag vet att det är frustrerande :x men det är "bara" att tänka FÖRUTSÄTTNINGAR och BACKA.

ps Jag antar att antal sovtimmar är som de "ska"? ds

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skruttfisens mamma

Elle skrev:
Skruttfisens mamma skrev:Hon är varken ledsen eller arg men ändå VAKEN och tjattrar högt under långluren :twisted: :(
Tyvärr så kan du inte sova åt henne, du ser till att alla hennes basbehov är uppfyllda med råge(mat, social delaktighet, massor av AKTIV utevistelse, torr blöja, svalt o mörkt rum) och sedan kan du inte göra mer. Hon har alla förutsättningar i världen att sova gott men om hon väljer att snacka och gymnastisera istället, ja det kan du inte påverka. Inga verktyg biter på detta, det STÖR snarare! Jag vet att det är frustrerande :x men det är "bara" att tänka FÖRUTSÄTTNINGAR och BACKA.

ps Jag antar att antal sovtimmar är som de "ska"? ds

Ja jag vet jag vet men dock sååå frustrerande! Hon är ju supertrött och orkar inte vara vaken så länge som hon ska. Hon vaknar dessutom tidigare på morgnarna också, alltid någon gång mellan 5.30 och 6.15 så hon ligger verkligen i underkant med sömntimmar/dygn!

Hon är alldeles strax 8 månader så hon ska väl ligga på 14.5 h/dygn och hennes schema är anpssat efter det. Hon sover inte mer än 12.5-13 h i dagsläget.

En fråga kring aktiv utevistelse som du nämner. Vad kan man göra med en 8-månaders utomhus förutom att gunga i parken?
Dotter född i juli 2007
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, det är nog 8-månadersångesten som gör sig påmind och då kan det skaka rejält. Då är det ännu viktigare att omvärlden är stabil. Läs igen trådar här på Forumet och i BB om 8-månadersångesten, det kanske dyker upp nya tankar.

Motsatsen till aktiv utevistelse är att sitta still i vagnen. Jag skulle ta upp barnet, visa och känna på världen, ner på marken och låt henne upptäcka mm. Hur är det med sociala delaktigheten och skratten även inför dagslurarna? Många skratt varje dag kan verkligen hjälpa henne när hon känner sig frustrerad.

:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skruttfisens mamma

Elle skrev:Ja, det är nog 8-månadersångesten som gör sig påmind och då kan det skaka rejält. Då är det ännu viktigare att omvärlden är stabil. Läs igen trådar här på Forumet och i BB om 8-månadersångesten, det kanske dyker upp nya tankar.

Motsatsen till aktiv utevistelse är att sitta still i vagnen. Jag skulle ta upp barnet, visa och känna på världen, ner på marken och låt henne upptäcka mm. Hur är det med sociala delaktigheten och skratten även inför dagslurarna? Många skratt varje dag kan verkligen hjälpa henne när hon känner sig frustrerad.

Fast hon är nog inte så frustrerad så jag vet inte om hon har trätt in i 8-månadersångesten än faktiskt. Hon är som hon brukar vara. Ligger mest och snackar och kryptränar under daglurarna.

Dagsömnen har alltid strulat och har inte blivit så mycket bättre sen vi kurade förutom att hon nu kan sova en timme sammanhängande ialla fall men att sova sina 2 timmar på långluren - det har hon aldrig gjort.
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Utetips från annan tråd:
Ewa skrev:Uteblask:
Disa var i samma ålder hela första vintern och blaskade finfint omkring krypandes i fleecefodrade galonbyxor eller fleecebyxor OCH galonbyxor och kängor i stl 19. Satt på förträffligt. Annars kan man förstås sätta på tjocka tossar och galonvantar utanpå. Håller bra en stund för att krypa omkring och stoppa näsan i allehanda trevligheter. Efter en stund på marken kanske man blir lite kall och då drar man raskt av glabbstället och stoppas ner i skön åkpåse för vidare naturstudier på högre höjder. Så här spenderade vi 1,5 tim ute varje fm - en livsnödvändighet för både storebror och mamma. Och, så klart, för lilltufsan. Inte min mening att låta äppelkäck :roll: , men det är faktiskt rätt trevligt för alla inblandade :D
Disa spenderade sina dagar på backen från 5 mån och framåt. Anton, min första gjorde detsamma. Innan de kunde krypa hade jag med plastskynke och därefter fårskinn eller filt beroende på temperatur och där fick de ligga och beskåda och utforska blad, gräsmattor, grus, pinnar, kottar osv. Ganska snart ålade de sig framåt och då var det galonbyxor som gällde. Precis som när de senare kröp.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skruttfisens mamma

Ewa skrev:Utetips från annan tråd:
Ewa skrev:Uteblask:
Disa var i samma ålder hela första vintern och blaskade finfint omkring krypandes i fleecefodrade galonbyxor eller fleecebyxor OCH galonbyxor och kängor i stl 19. Satt på förträffligt. Annars kan man förstås sätta på tjocka tossar och galonvantar utanpå. Håller bra en stund för att krypa omkring och stoppa näsan i allehanda trevligheter. Efter en stund på marken kanske man blir lite kall och då drar man raskt av glabbstället och stoppas ner i skön åkpåse för vidare naturstudier på högre höjder. Så här spenderade vi 1,5 tim ute varje fm - en livsnödvändighet för både storebror och mamma. Och, så klart, för lilltufsan. Inte min mening att låta äppelkäck :roll: , men det är faktiskt rätt trevligt för alla inblandade :D
Disa spenderade sina dagar på backen från 5 mån och framåt. Anton, min första gjorde detsamma. Innan de kunde krypa hade jag med plastskynke och därefter fårskinn eller filt beroende på temperatur och där fick de ligga och beskåda och utforska blad, gräsmattor, grus, pinnar, kottar osv. Ganska snart ålade de sig framåt och då var det galonbyxor som gällde. Precis som när de senare kröp.
Tack, SUPER! Känns bara som att det är för kallt än, hon är alltid iskall om händerna trots att de är instoppade i åkpåsen. Hon kan ju inte sitta ordentligt eller röra sig i sin overall heller. Hmm
Får lura på hur ska lösa det praktiskt!
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

Nej nu vet jag inte vad jag ska göra (eller inte göra) mer. Hon sover fortfarande inte mer än 12-13 timmar/dygn.
Morgon brukar hon göra allt mellan 05 och 06. En endaste gång har hon sovit till 7 så jag har fått väcka. På daglurarna sover hon inte heller som hon ska utan vaknar efter 30 min och lyckas somna om efter ett tag om man har tur.
Hon är jättetrött på eftermiddagarna och bar gnuggar ögonen.

Jag har fått alla råd som finns men hon sover ändå inte. Jag har backat, gör i princip ingenting utan låter henne tjattra på i sitt rum medan jag fixar med mitt. Ska hon inte ha hajjat det här med sömnen nu är det tänkt, så pass lång tid efter kurens start?
Dotter född i juli 2007
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Vad gör du när hon vaknar på mrgonen? Är hon glad, arg, ledsen?

Hur gör du när hon vaknar på dagen?

Hur ser schemat ut?

Mörkläggning?

Utevistelse?

Social delaktighet?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skruttfisens mamma

duggan skrev:Hejsan.

Vad gör du när hon vaknar på mrgonen? Är hon glad, arg, ledsen?

Hur gör du när hon vaknar på dagen?

Hur ser schemat ut?

Mörkläggning?

Utevistelse?

Social delaktighet?

//Malin
När hon vaknar på morgonen gör jag ingenting. Har inte behövts eftersom hon ligger och tjattrar för sig själv tills vi gör morgon kl 7.

Schemat:
7.00 Morgon
7.00-7.30 frukost
9.00-9.45 sova
10.00 mellis
12.00 lunch
13.00-15.00 sova
15.15 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.00 sova (blir oftast 18.30)

Mörkläggning: total

Utevistelse: minst 1 timme varje dag

Social delaktighet: japp!
[/quote]
Dotter född i juli 2007
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag har rådfrågat lite kring din situation och förslaget som damp ner är att hon sover 12h- 20- 2- 20.

Alltså om hon bara har 20 minuters lurar på fm och em så får du väcka henne, så att hon får se att mamma HAR koll på klockan, hon kan faktiskt slappna av och sova, hon måste inte hålla koll. Då har du bara en lur att lägga krut på, och det finns även en stor chans att den kommer att sovas gott.

Jag skulle föreslå alla lurar ute i vagnen, för luften är verkligen sömn främjande. Även om hon ligger på mage i vagnen skulle jag täcker för suffletten så det verkligen blir mörkt i vagnen.

Tankar kring detta?

//Malin
Skruttfisens mamma

duggan skrev:Hejsan!

Jag har rådfrågat lite kring din situation och förslaget som damp ner är att hon sover 12h- 20- 2- 20.

Alltså om hon bara har 20 minuters lurar på fm och em så får du väcka henne, så att hon får se att mamma HAR koll på klockan, hon kan faktiskt slappna av och sova, hon måste inte hålla koll. Då har du bara en lur att lägga krut på, och det finns även en stor chans att den kommer att sovas gott.

Jag skulle föreslå alla lurar ute i vagnen, för luften är verkligen sömn främjande. Även om hon ligger på mage i vagnen skulle jag täcker för suffletten så det verkligen blir mörkt i vagnen.

Tankar kring detta?

//Malin
Tack för att du tagit dig tid duggan :heart:

Tanken har även slagit mig att det kan vara så att hon inte riktigt greppat att JAG har koll och därmed inte kan slappna av. Det låter intressant med 3 lurar så att jag får väcka henne. Ska fundera på hur jag kan lägga om schemat så att det blir lätt att revidera sedan och gå ner på 2 lurar igen.

Ang utesovning i vagn har jag redan skrivit tidigare i tråden kring detta. Dels så bor vi mitt inne i stan 8stockholm) och det känns inte okej att låta henne sova på en balkong mot en trafikerad gata. Visst skulle jag kunna göra annat, tex ut och promenera och stanna vagnen när hon precis somnar men det känns som att de 2 timmarna inte blir MIN riktiga egentid eftersom jag måste gå runt med vagnen och ändå ägna tiden åt hennes sovning om man säger så.
Dessutom har vi ingen vagn med fullt liggläge så kan bara ligga på rygg iså fall.

Innan vi kurade henne sov hon alltid i vagnen (inomhus eller ute på promenader) och det har verkligen tagit hårt på mig rent psykiskt att vagna så jag vill verkligen inte dit igen. Jag har fått allvarliga men efter det :D
Dotter född i juli 2007
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Ok, jag hade missat er vagn situation, men kanske kortisarna i vagn och långisen hemma i sängen? Nåja det där gör du ju som du vill :lol:

//Malin
Skruttfisens mamma

duggan skrev:Hejsan. :D

Ok, jag hade missat er vagn situation, men kanske kortisarna i vagn och långisen hemma i sängen? Nåja det där gör du ju som du vill :lol:

//Malin
Nej jag vill ju helst skippa vagn helt och hållet...

Jag har ännu inte ändrat schemat till 3 lurar. Det skumma är att hon nu inte ens somnar för sin förmiddagslur! Flera dagar i rad har hon varit utan sömn från 5.30-6.30 fram till 13 och då har hon inte heller sovit mer än 1 timme :shock:

Nu har jag helt slut på idéer! Visst kan jag ändra schemat till 3 lurar men hon sover ju ändå inte??
Dotter född i juli 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har du testat lugn musik?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"