Nancyfamiljen på nya äventyr

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack rara, underbara Ni för uppmuntran och länkar :heart:

Nu skall jag väcka Lussi så det blir mer läsning då hon sover sin em-lur.

Leiabusan lever glada dagar hos mormor men kommer hem till oss ikväll :heart:
Linan

Inlägg av Linan »

Hej Nancy!

Nu bara måste jag hoppa in i din tråd, för jag hade också graviditetsdiabetes och jag delar dina erfarenheter kring kosten. Jag åt precis som du beskriver: proteiner, grönsaker, fett och bönor/linser och nästan inga kolhydrater och blodsockervärdena var fin fina med denna kosthållning. Jag behövde inte ta insulin vilket jag är mycket tacksam över. Jag gick heller inte upp en massa "onödiga" graviditetskilon (vilket torde gynna liten där inne), kände mig faktiskt pigg och fräsch hela tiden och jag tror mycket berodde på kosten. Så jag förstår att du blir less på de träliga dietisterna/barnmorskorna som propsar för sitt bröd! Det jag tänker är: måste du tala om exakt vad du äter och inte för dem? Kan du inte bara rabbla dina braiga värden och inte gå in på detaljerna kring ätandet? Du har ju hittat ett sätt att äta på som du mår bra av OCH får fina värden av, det är ju det viktigaste! Jag tycker visst att du ska vara lite barsk i tonen (koppla på attityden) imorgon. Att liten i magen skulle fara illa av att äta som du beskriver betvivlar jag, tvärtom tror jag, och det är min egna erfarenhet. Ville egentligen bara peppa dig lite, stå på dig för jag tror du hittat rätt väg. Att du skulle behöva ta insulin och äta bröd känns en smula absurt när detta funkar tycker jag! Stå på dig! Kram, Lina
Tre fina -07, -09, -12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Nancy :heart:
Vad besvärligt med graviditetsdiabetes :( ... Tyvärr har jag ingen erfarenhet alls av det här men tycker Linan har en bra poäng här:
Linan skrev: Det jag tänker är: måste du tala om exakt vad du äter och inte för dem? Kan du inte bara rabbla dina braiga värden och inte gå in på detaljerna kring ätandet? Du har ju hittat ett sätt att äta på som du mår bra av OCH får fina värden av, det är ju det viktigaste!
så skulle nog jag också ha gjort :oops: :D för man MÅSTE inte berätta allt :wink: !
Du har hittat ett sätt som funkar för dig, och det är väl huvudsaken, inte deras fyrkantiga rekommendationer...

Kram och hoppas sockret håller sig på mattan nu :!:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Stort, stort tack till Fjällmor, SusanD, Linan och miar70 för era stöttande inlägg. Betydde ENORMT inför telefonsamtalet skall ni veta.

För första gången kände jag att jag blev tagen på allvar och dietisten tyckte att jag åt både vettigt och lagom mycket :!:

Särskilt tack till dig Linan för att du delade med dig av dina erfarenheter av just graviditetsdiabetes.

Fråga till dig: Fick du någonsin "skäll" för att du hade ketoner :?:

Nu tänker jag lyssna på mig själv (och på er alla) och ta ev smällar när de kommer istället. Har inget BM-besök förrän runt v.20 så innan dess är det ingen som behöver bry sig om några urinprover... :wink:

:? För kruxet sist det begav sig var just dessa ketoner som normalt tyder på att man går NER i vikt. Nu gjorde jag inte det sist (gick upp 15 kg) så om jag har bra blodsockervärden borde det vara mycket viktigare för barnets och min hälsa.

Kram från Nancy
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Alltså... :-k Jag kan nästan svära på att min barnmorska sa att jag hade ketoner i urinen vid ett par tillfällen, men att det bara betydde att jag hade druckit för dåligt... Eller är det nåt annat? Mycket hjälp, va :wink: :?:

Kram Lua. :heart:
Linan

Inlägg av Linan »

Hej Nancy!

Vad skönt att telefonsamtalet gick bra :D, inte ska de väll skälla på dig när du har fina värden utan insulin - det går ju toppen för dig ju!

Angående din fråga så fick jag aldrig något "skäll" över ketoner (ärligt talat vet jag inte riktigt vad det är :oops: har aldrig hört det tidigare :?: ), jag lämnade urinprover och det verkade inte vara något konstigt någon gång för de gick okommenterade förbi...

Minns när jag fick beskedet att jag hade graviditetsdiabetes, då blev jag jätteledsen och orolig :? Tänkte att hur ska det här bli nu då? Och varför jag? Men så tänkte jag att det är bara att gilla läget, något insulin ville jag inte veta av. Så det var bara snällt att klura ut vad som funkade att äta och inte. Ska tillägga att jag var tvungen att sticka mig fem gånger om dagen :shock: - morgon, samt ca två timmar efter frukost, lunch, middag och vid sängående. Var man stickrädd innan så kan jag säga att det känns som en barnlek idag 8)

Jag gick inte upp mycket under min graviditet, ca 11 kg, men min lilla plutt var hur "normal" som helst vägde 3700g och var 52 cm lång och så pigg och nyfiken på livet. Jag tänkte och tänker som så att lillen tar det den behöver, och att jag mår bra är en förutsättning för att liten i magen ska må bra. Så Nancy, fortsätt på den inslagna vägen och precis som du så klokt skriver : lyssna på dig själv och din kropp, du vet. Och kommer det någon smäll så tar du ju den då (det är du bra på - har allt läst om din resa med Lucine) :D

Kram :heart: Lina
Tre fina -07, -09, -12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Skönt! :heart:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej vännen! :D
Vet att du letade lite ammunition (fakta... :wink: ) på nätet om skillnaden mellan ketoner och ketonacid-vad-det-nu-hette... Kanske har du redan hittat denna länken, men om inte:

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=146
Får man inte livsfarlig ketoacidos (surt blod) av lite kolhydrater?
Nej. Det man får av lite kolhydrater kallas ketos och är en normal anpassning av kroppen som inte är farlig. Det skall inte sammanblandas med ketoacidos. Ketoacidos är ett farligt tillstånd som vanligen uppstår vid diabetes och insulinbrist (då blodsockret också är högt, >15) inte vid lite kolhydrater i kosten. En del brukar gång på gång dra upp ett (1) publicerat fall från februari 2004. Det rörde en kvinna som ätit Atkinskost och fick misstänkt ketoacidos (dock med normalt blodsocker) efter fem dagar med illamående och kräkningar (magsjuka?). Hon fick ligga på sjukhus tre dagar. Dock kan man i sällsynta fall få ketoacidos vid svält, så det är inget som säger att hon fick det av Atkinskosten. Att det är det enda misstänkta fallet, efter att miljoner människor ätit lågkolhydratskost, talar starkt mot ett sådant samband tycker jag. Och att försöka skrämmas med ett enda sådant fall utan säkert orsakssamband tycker jag inte är seriöst.

Man kan mäta ketoner i urinen lätt med teststickor som kan köpas på apotek. Om dessa ger utslag så har man ketos. Det innebär att kroppen går till mycket stor del på fettförbränning, och även bryter ner fett till ketoner, som bränsle till hjärnan. Normalt är detta alltså helt ofarligt. Om man har diabetes, vanligen insulinbehandlad, och har ketoner i urinen SAMTIDIGT som ett högt blodsocker (>15 vanligen) är det dock tecken till att man är på väg mot ketoacidos på grund av insulinbrist. Man bör då ta mer insulin, dricka mycket vatten, och genast ta sig till akutmottagningen om man mår dåligt eller det inte snabbt går över. Återigen, detta tillstånd har inget känt samband med lite kolhydrater i kosten. Om något lär det i så fall ge minskad risk, eftersom liten kolhydratsmängd i kosten minskar insulinbehovet.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Lua: :wink: Nä, inte så mycket men det gör inget för kramen tar jag gladeligen emot :wink: :lol: :heart:

Linan: Tack ännu en gång för din uppbackning och för att du delar med dig :heart: Känner mig så styrkt av dina ord skall du veta :D

Fjällmor: :heart: Tack igen för länkarna. Läste, letade och läste. Hittade bla annat mycket bra info om ketoner som jag sedan slarvade bort och gick och småsurade över men ..... då kommer JennyH och har hittat just den sidan :shock: :heart: :lol: :thumbsup:

Den skall jag ta med till nästa BM-besök :!: Inte förrän i v.20 men ändå...

:heart: Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:Är idag i v.10+2. Och nu måste jag fråga er. Hur i helsike är det möjligt att ha så här stor mage redan :shock: :?: Jag ser ut ungefär som i v.18 då jag väntade Leia och kanske som v.14 med Lussi
:? Aldrig är man nöjd... Idag v.14+0. Om jag förut tyckte magen var gigantisk tycker jag numera att den är jätteliten :( Har inte vuxit ett dugg på en hel månad... Kan man snabbspola tiden fram till v.20 eller nåt sånt :?:

Nancy
kiki

Inlägg av kiki »

Vilken intressant tråd, tack alla som upplyser mig som inte är så insatt som jag har velat tro :?

Jag hade också graviditetsdiabetes med båda mina graviditeter men kunde kostreglera sockret, men då tog jag inte bort kolhydraterna men nu :lol: nu blir det andra bullar :lol: om det nu blir något :shock: Jag har redan beställt och fått hem en socker mätare så jag kan hålla koll. Men jag vet ju att det är kolhydraterna som spökar.

Jag träffade en läkare för någon månad sen (psykiatriker men ändå) hon hade ryskt ursprung och när jag sa att jag åt, inga kolisar så sa hon att det har man vetat i ryssland i hundra år :lol: :lol: :lol: Diabetes patienter blir rådda att avstå från kolisar, i hundra år :shock: :shock: :shock:

Jag förundras ofta över sverige och oss svenskar, vi tror att vi är så himla världsbäst på allting så är det pricis tvärtom.

Kramis till alla diabetes magar.
Jag har ju inte läst hela tråden :oops: men ni hänger väl på www.kolhydrater.ifokus.se där finns ett eget forum för gravida magar. (nästan lika kärleksfullt forum som här hos oss :heart: )

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Diabetespatienter i sverige fick väga sina kolisar på våg för inte alltför länge sen, kiki. Min syster är typ1 och köksvågen stod framme jämt när vi var små :wink: När denna kunskap glömdes bort vet jag inte riktigt dock :roll:

Jag vet att Margareta på KiF flyttade min grav.tråd från "doc's frågelåda" till "bäbisverkstan", det står ganska mycket bra i den. Heter Fjällmor där med, såklart 8)

/Fjällmor
kiki

Inlägg av kiki »

Fjällmor, jag har redan hittat din tråd :lol:
kram Kristina

Social delaktighet
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

kiki skrev:Fjällmor, jag har redan hittat din tråd :lol:
kram Kristina
:thumbsup: :lol:

/Fjällmor
kiki

Inlägg av kiki »

men fettbobba.net verkar ju jättttte trevligt.
ska kolla runt lite där senare

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"