Nu skall jag väcka Lussi så det blir mer läsning då hon sover sin em-lur.
Leiabusan lever glada dagar hos mormor men kommer hem till oss ikväll
så skulle nog jag också ha gjortLinan skrev: Det jag tänker är: måste du tala om exakt vad du äter och inte för dem? Kan du inte bara rabbla dina braiga värden och inte gå in på detaljerna kring ätandet? Du har ju hittat ett sätt att äta på som du mår bra av OCH får fina värden av, det är ju det viktigaste!
Får man inte livsfarlig ketoacidos (surt blod) av lite kolhydrater?
Nej. Det man får av lite kolhydrater kallas ketos och är en normal anpassning av kroppen som inte är farlig. Det skall inte sammanblandas med ketoacidos. Ketoacidos är ett farligt tillstånd som vanligen uppstår vid diabetes och insulinbrist (då blodsockret också är högt, >15) inte vid lite kolhydrater i kosten. En del brukar gång på gång dra upp ett (1) publicerat fall från februari 2004. Det rörde en kvinna som ätit Atkinskost och fick misstänkt ketoacidos (dock med normalt blodsocker) efter fem dagar med illamående och kräkningar (magsjuka?). Hon fick ligga på sjukhus tre dagar. Dock kan man i sällsynta fall få ketoacidos vid svält, så det är inget som säger att hon fick det av Atkinskosten. Att det är det enda misstänkta fallet, efter att miljoner människor ätit lågkolhydratskost, talar starkt mot ett sådant samband tycker jag. Och att försöka skrämmas med ett enda sådant fall utan säkert orsakssamband tycker jag inte är seriöst.
Man kan mäta ketoner i urinen lätt med teststickor som kan köpas på apotek. Om dessa ger utslag så har man ketos. Det innebär att kroppen går till mycket stor del på fettförbränning, och även bryter ner fett till ketoner, som bränsle till hjärnan. Normalt är detta alltså helt ofarligt. Om man har diabetes, vanligen insulinbehandlad, och har ketoner i urinen SAMTIDIGT som ett högt blodsocker (>15 vanligen) är det dock tecken till att man är på väg mot ketoacidos på grund av insulinbrist. Man bör då ta mer insulin, dricka mycket vatten, och genast ta sig till akutmottagningen om man mår dåligt eller det inte snabbt går över. Återigen, detta tillstånd har inget känt samband med lite kolhydrater i kosten. Om något lär det i så fall ge minskad risk, eftersom liten kolhydratsmängd i kosten minskar insulinbehovet.
Nancy skrev:Är idag i v.10+2. Och nu måste jag fråga er. Hur i helsike är det möjligt att ha så här stor mage redan![]()
Jag ser ut ungefär som i v.18 då jag väntade Leia och kanske som v.14 med Lussi