SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och tack för en härlig rapport med Junior. Det är dessa vi verkligen gillar. =D> \:D/

Ang. sova borta så tycker jag att det största är att ha med sopsäckar och silvertejp för att få rummet barnet sover i riktigt kolmörkt. Om ni sen sover i samma rum eller inte tror jag har tillfälligt mindre betydelse om det inte påverkar DIN attityd så klart. :wink:
Resesäng tycker jag är kanon också för då kunde jag använda klädnypor att hänga ett svart lakan runt kanterna och även över hela sängen, detta är också ett bra sätt att mörklägga på. Lite ombonat gör ni lätt med en rullad filt om ni skulle behöva. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Åh toppentips med sopsäckarna! Får införskaffa en resesäng!

Måste berätta en sak om Junior. Sen vi plockade bort nappen har han fått en snutte som han gärna fingrar på och gosar ihop men han stoppar inte den i munnen. Vad vi sett har han heller inga fingrar i munnen när han sover. Däremot har han det gärna när han är vaken. Då åker alla prylar in i munnen och finns det inga prylar så åker fingrarna in. Eller mammas eller pappas fingrar, armar eller kläder också för den delen. Det känns ju som ett rätt normalt upptäckar-beteende och inte som ett stort sugbehov i den bemärkelsen. Men en sak till har han kommit på. Att man kan suga in underläppen i munnen och suga på eller göra smackljud med. :-s Någon som hört talats om nån bebis som gör så istället för napp/tumme/snutte? Eller är det bara en kul grej han kommit på som han gör när han är vaken? :roll:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vad bra det går för er. (låter jag som en upphakad skiva eller? :lol: )

Jodå, alla varianter på det "orala" finns vill jag lova. Det AW skriver om i BB (läs gärna där) är att så här små barn så fort de över huvud taget KAN greppa skall alltid ha något i handen så de just är upptagna med att upptäcka HUR världen smakar, känns och är. Vad de små gör vakna är oftast inte alls samma sak de gör för att sova. Så oroa dig inte och leta inte problem där inga finns. Och skulle han hitta något festligt att suga på så låt honom då göra det. Vi tar den saken då.

Oroa dig inte i förväg, NJUT! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Jupp har läst det och försöker tänka på att ge honom något i händerna! Men alltid bra med en påminnelse! Tack för det. :)

Har lite matfunderingar. Ska jag ta det här i den här tråden eller skapa en ny för det? :?:

TorsMamma, jag har läst Tors "mattrasslar"-tråd.. Har ändå nåra frågor...

Det första Junior fick äta i form av smakisar var potatis. Nästan 10 dar av nyfikenhet och sen kom tekniken. Vi körde vidare och införde ett grötmål som gick sådär med tekniken i början och sedan inget vidare med smaken och lusten. Bytte grötsort och det går bra ibland och ibland inte nu. Grönsakspuré fortsätter vi med till lunch. När det varit morot eller palsternacka (blandat med potatis) har han lätt satt i sig 100 g och bara gapat och velat ha mer utan att söla någonting nästan. Nu har vi kört blomkål i ett par dar men det var då IGEN hit! Tvi hälsar Junior! Jag upplever att han sitter på stolen och hoppar, gnyr och vill inte gapa så villigt. Tar gärna tag i skeden och vill äta på den, vill nå matskålen (som hålls utom räckhåll), äta på haklapp eller andra grejer. Inte speciellt mycket mat går i. Idag lyckades vi få i typ 4 skedar blomkål. Jag vill inte pusha för hårt eftersom jag är rädd att hela grjen ska bli olustig för honom. Hur går vi vidare nu? Återgår till morot eller palsternacka som ha gillar? Upplever att grötmålet till middag går sämre nu också. :roll:

Jag känner hur vargarna gläfser åt mig eftersom jag får en klump i magen då han inte äter så bra. Tänker att han inte kommer att sova så bra då osv... Dumma mig. Hjälp, hur kommer vi ur det här?

:?
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nej visst skall du inte "pusha för hårt" det tycker jag inte. Se det som matlust istället. Man måste ju inte köra allt "rent" utan jag hade en tid då jag blandade palsternacka i det mesta jag serverade och då var det mums.

Det jag också märkte var att Tor gillar "variation" han var inte av den sorten som kunde äta potatis i 5 dagar i rad. Så gjorde jag typ så att jag hade tärningar av potatis, palsternacka, morot, broccoli, sötpotatis, majs osv... sen tog jag tärningar och blandade hejvilt. Visste jag att just nu gillar han palsternacka så hade jag palsternacka i det mesta. Sån är jag.

Gröten körde jag med hipps och när han blev större med vanlig fruktpure på och med det blev även gröten med variation. Men det var länge han absolut INTE åt gröt med smak av banan. Då lät jag det vara men erbjöd kanske en vecka senare och så har jag fortsätt gjort. Erbjudit lite varje gång och sen haft ett litet säkert kort i bakfickan. Idag är Tor i princip allätare och det är inte mycket han INTE äter. Typ idag åt han 5 bitar sushi och då med allt på från lax, till tonfisk, rullar osv... :shock:

Så leta inte problem där inga finns brukar de ju säga... Och använd attityden, gör inte det hela till någon principsak eller kamp. Erbjud och låt det vara vid det. 8) :D
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Hmm... felet är hos mig helt klart. Har hela tiden från början känt lite stress om Junior inte ätit tillräckligt eftersom han då inte sover tillräckligt bra osv.

Idag har han inte velat äta varken morot eller gröt med nån vidare aptit. Har fått truga ordentligt och han sitter och stånkar å gör knorriga ljud. Vill bara öppna munnen om han själv får styra in skeden i munnen. Inte alls samma smidiga matlust som tidigare. :roll: Hur ska vi komma ur det här?

Attityden fick sig en skjuts uppåt och vi hamnade i en positiv spiral förra veckan och allt funkade sååå bra. Nu är det precis tvärtom. Ett eller två uppvak på långlurarna. Idag låg han och tjöt i 20 min innan han somnade om. Upplever också att han oftare vaknat själv på förmiddagsluren. Häromdan fick jag inte chansen att väcka honom nåt av sovpassen på dagen. Samma imorse då han låg och pratade och "hoade" för sig själv. :roll:

Häromkvällen vaknade han till och med efter 1½ h och tjöt men somnade om efter lite husljud. Sen upprepade sig proceduren efter 1½ h igen. Sådana uppvak brukar han verkligen inte ha när han somnat för natten!

Det är kanske läge att korta eftermiddagsluren till 20 min men vill inte göra det nu innan vi ska åka bort i helgen. (Vilket jag också känner lite stress över, sova borta alltså.)

Min Attityd, var äääär duuu? :(
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jo visst kan det vara liiiite så som du säger att det är dags för en schema förändring, men du kan inte göra så mycket annat än att ge "förutsättningarna" och inte oroa dig så mycket för att de små måste sova varje minut av vad de skall. :wink:

Ang. maten... Kan du inte ha 2 skedar då? En till honom och en till dig? Eller kanske stoppa mutor i händerna så de är upptagna och då hinner man peta in både det ena och det andra. Typ sockerfria rån kan fungera, knäckebröd, skorpa, äppelbit att suga på osv... Något som gör att även hans behov känns tillfredsställda.

Sen är det dags att skjuta de där matvargarna vid fotknölarna! :twisted:

Så hitta nu attityden, för om inte du har det så måste ju barnet också fråga vart den tog vägen och det vill vi ju inte. [-X
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Jupp vi har kört med två skedar idag. Det blir ju mycket lek och inte så effektivt men det får vara så sålänge han verkar nöjd. Inte en massa knorr och stön vid maten idag. Lunchen blev palsternacka och potatis. Han äter inte alls med samma lust och effektivitet som han gjorde för nån vecka sen men skitsamma försöker jag tänka. Däremot verkar han ha ökat på mängden frukost och kvällsslurk i flaskan.

Uppvak idag på långluren igen. Efter 30 min. Tog 5-10 min av tjut till å från innan han somnade om med husljud som hjälp. Sedan väckte jag i 1 h skarven. Då fick han ju inte sova 2 h exakt iofs men jag tänkte att det var bättre att väcka i skarven där. Resonerar jag rätt så?

Jag får försöka stressa ner och försöka tänka att det inte är hela världen om han vaknar på långluren då...

En ny grej har han börjat med. Att ligga och låta när han ska sova. Alltså inte som arg eller ledsen utan mer "testa rösten" och "prata" -tjut som när han är nöjd och glad och leker. Har jag uppfattat rätt om jag ger ramsa + bekräftelse när jag går ifrån honom och inte ger ny bekräftelse om han ligger och låter sådär för sig själv?

Måste förstås berätta en underbar episod från ikväll. Junior låg på golvet med sina leksaker i pyjamas medan jag fixade i köket och förberedde kvällsslurken. Han hasar sig framåt med hjälp av armarna, reser sig upp på föttera så att magen och benen är ovan mark så att säga. Han ger ifrån sig en del ljud när han kämpar å håller på. Frustrerad är han helt klart. Han kämpar och vill åt en leksak som ligger en bit framför honom. När jag pratar med honom tittar han upp och skrattar och flinar och fortsätter sedan med sitt projekt. Han tar i och vrålar, kämpar å står i. Till sist lyckas han ta sig fram och får tag i sin leksak. Nöjda ljud kommer ur honom när han får in leksaken i munnen. Han är ju bara fantastisk! :heart:
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det där med mat går i vågor, erbjud välling och lite mer ersättning om du vill. Jag hade Tor dricka pumpad BM i mugg till maten läääänge. Så stressa inte så mycket, de står sig. :wink: ¨

Vad det gäller sömnen är de naturliga sömnpassen 5min, 20min, 45min, 1,5tim, 2tim, 3tim. Så det finns ingen naturlig skarv vid 60 min. :wink:

Dock brukar jag säga som så att de "korta lurarna" de klockar man så de blir närmsta naturliga sömnpass. Men en långlur som skall vara 1,5 eller 2 den kan du bara köra på så det är 1,5 eller 2 timmar oavsett uppvak. Den klockas inte, där håller man bara tiden. Så skulle jag göra. :wink:
Så så här kan du göra i fortsättningen. :wink:

Kör på en upplysningsramsa och sen inget mer, ingen bekräftelse inget. Bara något som upplyser om att det är inte dags än och gör sen husljud tycker jag. Det är det bästa. :wink:

Visst är de rara, när man väl LÄRT sig lyssna så hör man att skriken är alla olika och vissa är frustrerade, andra är röstresurskollande, andra arga och några få är faktiskt ledsna. Och det är en GOD mamma som lärt sig lyssna och heja på när man vill ta sig fram till saker utan att för den skull vilja "curla" och "ge" saken hellre än heja på och applodera prestationen och där man faktiskt lyckats ta sig till belöningen HELT SJÄLV!! Bra jobbat av er! \:D/ =D>
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Mm jag bjuder ersättning i flaska till maten att dricka. Det blir ju mest det han får i sig tänker jag, när inte så mycket av maten går i. Det där med pipmugg har han inte förstått än. Har införskaffat en med droppstopp som jag tänkte att han kunde dricka måltidsdryck (ersättningen till maten) i den såsmåningom. Har dock inte provat den än.

:oops: Oops jag har missat och trodde att det var en naturlig skarv vid 1 h... Måste ha drabbats av värmeslag idag för egentligen vet jag ju att det inte är så. Nåja då vet vi det, en gång till. 8)

Vet inte om du missförstod mig. Men jag menar att han ligger och låter när han ska somna första omgången. När jag redan gett besked + bekräftelse när jag gått och han är tyst men han SEDAN börjar ligga och göra ljud för sig själv så gör jag inget åt det. Dvs jag ger ingen ny bekräftelse när han tystnat med sina egna ljud.

Vid uppvaken på långluren ligger han inte och låter så nöjd som det jag beskrev ovan. Då är det andra mer klagande ljud. Brukar avvakta och göra husljud. Upplever att ramsan inte riktigt tar och har jag väl börjat "prata" med honom i form av ramsa så känns det som att det tar längre tid än om jag låter honom reda ut det själv. Har använt mig av strategin att bara ramsa i absoluta nödfall när han verkar skrika upp sig.

Ang. upplysningsramsa. Hur ska den låta? När jag säger bekräftelsen t.ex. brukar jag stå och nicka och le och känna mig lugn för att få till rätta tonfallet. 8) Beskedet brukar jag sträcka upp mig i ryggen ordentligt och se till att känna mig "säker" och "bestämd" men vänlig.
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ok då förstår jag också bättre. :lol:

Nu har du ju kört med bekräftelsen så länge så nu bakar man ihop ramsan med bekräftelsen. Där x3 låter som du vill förmedla och x1 (fjärde versen) där går man ner i ton och har känslan i "precis så skall det vara, precis så gott vill du sova typ".

Ramsan vid uppvak kan vara väldans olika, när Tor hade uppvak och fått en upplysningsramsa har den varit så mjuk så mjuk och sövande. För jag vill att han bara skall ha den med tillbaka in i sömnen igen. Har han legat och tjatat och tjattrat i 25 min på kvällen och JAG har nu FÅTT NOG. Då är det exakt den lite arga tonen i min ramsa. Så anpassa den till det du VILL förmedla och ännu hellre, till det SVARET som han faktiskt behöver på sina frågor. :wink:

Husljuden tycker jag också är helt rätt att du gör, du behöver absolut inte göra mer. RÄtt jobbat!!!! :D 8)
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

TorsMamma skrev:
Ramsan vid uppvak kan vara väldans olika, när Tor hade uppvak och fått en upplysningsramsa har den varit så mjuk så mjuk och sövande. För jag vill att han bara skall ha den med tillbaka in i sömnen igen. Har han legat och tjatat och tjattrat i 25 min på kvällen och JAG har nu FÅTT NOG. Då är det exakt den lite arga tonen i min ramsa. Så anpassa den till det du VILL förmedla och ännu hellre, till det SVARET som han faktiskt behöver på sina frågor. :wink:
Ok men då är det upplysningsramsa vid första pip på uppvak i mjuk ton som gäller? Som det är nu så gör jag inget som sagt... Vad göra om man ger en sådan upplysningsramsa och han fortsätter tjuta ett tag innan han tystnar. Ska man vara på med bekräftelse när han tystnar då?

Som jag gjort har jag inte ramsat alls, som sagt. :roll:

Tack och bock för berömmet. :oops: Känns fint inför attityden nu när vi ska åka till mormor imorrn å allt. Håll tummarna för oss. :P
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Då tycker jag du fortsätter göra INGENTING. Inte överarbeta detta och släpp som jag sa bekr. Den bakas numera ihop med den "vanliga" ramsan. :wink:
Tor 2006

LaQ

Inlägg av LaQ »

Rapport efter helgen kommer här! Det gick över förväntan för Junior (och mig) att sova över hos mormor! (När ska jag lära mig att inte oroa mig i förväg för saker och ting?) Alla är så imponerade för att han är en sån otroligt NÖJD unge! På hela helgen skrek han bara vid uppvaken på långlurarna. Annars glad och go som vanligt. :heart:

Eget rum med sopsäckar för fönstret så sov han så gott i en nyinhandlad resesäng. Somnade fint utan minsta ljud. Dock hörde jag att han var vaken (enstaka ljud) 5.20 och nån mer gång där i vargtimmen men han somnade om och väcktes vid 7.

Bilresan hem fick bli direkt efter eftermiddagsluren då Pappan som skulle hämta oss inte hann i tid för att eftermiddagsluren skulle hinna bli i bilen så den fick bli i vagnen på plats som vanligt. Men jag är glad att vi gjorde så för det fungerade över förväntan! Junior var pigg och glad hela vägen i bilen (45 min) hem. Har upptäckt att även om han somnar och sover hela sin lur i bilen enl. schema så blir han inte alls lika utvilad som när han ligger på mage i sin vagn och sover luren.

Maten har fungerat toppen också! Palsternacka is the shit hälsar Junior. Om man får ha en egen sked förstås. Har fullt sjå att försöka peta in en sked här å där och det går så pass bra att en halv burk mat går ner utan problem! Däremot är det lite si och så med mängden ersättning att dricka till. Alltifrån 20-80 ml. Gröten till middagsmålet går lika fint (Nestlés havregröt är favoriten).

Frukostmålet har stabilt ökat i mängd medan mellanmålet på eftermiddagen kan variera ganska mycket hur mycket det går i då. Kvällsslurken kan också variera. Kanske att värmen som varit påverkat aptiten lite också.

Nu har jag två frågor :!: (som på sätt och vis hänger ihop)

:?: Det gör mig oerhört frustrerad och stressad att långlurarna inte funkat utan uppvak ALLS senaste veckan (veckan före hade ju tvärtemot en positiv trend). Ett eller ibland två uppvak har han. Idag t.ex. efter 45 min. Det tar 10 min att somna om (med husljud som hjälp). Sedan vaknade han igen efter 1 h. Jag ville ha ett omsomnande på fem min innan jag tog upp men det gick inte och tiden gick. Jag ramsade när det blev värre men det hjälpte inte mer än att han tillfälligt lugnade ner sig liiite. Fick till slut gå in och ta upp när han var tyst nåra sekunder. Alltså det här gillar jag inte. Men vad ska man göra liksom? :? JAG har problem med att det blir såhär. Nån som vill hjälpa mig med en analys? Kan ju inte göra husljud i 2 timmar heller. I så fall skulle jag få lyfta i och ur varenda pryl i alla köksskåp varje dag och det känns lite overkill. Kan liksom inte städa och röja mer nu, som låter iaf. Finns det hopp? Jag kan inte slappna av. :cry:

Förmiddagslurarna har varit säkra och där får jag väcka en kille som sover gott. :sleep:

Eftermiddagslurarna tar jag upp när han vaknar efter ca 30 min. Brukar passa och ta upp när det börjar röra sig och knorra lite. Innan det blir skrik. (Har avvaktat och testat, får inte till ett omsomnande då.)

Han visar aldrig några tecken på trötthet på dagarna inför lurarna. Däremot på kvällen när klockan närmar sig 18.30 så brukar man se på ögonen att han börjar bli trött och man får välja sina aktiviteter litegrann.

:?: Det bör väl vara dags att minska ner sömnen nu, han blir ju 5 månader på söndag (född i v 42+2 dessutom). Det är eftermiddagsluren som man minskar på som jag tolkat det när jag läst lite scheman. Kan tänka mig att jag får en ännu tröttare kille på kvällarna i början men det kanske löser sig när schemat satt sig efter nån vecka? Imorgon får vi besök men sen har vi resten av veckan helt händelselös (inget planerat förrän BVC på måndag på vakentiden). Min tanke är att köra igång med 20 min lur på eftermiddagen from onsdag då. Tankar? Tips?
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Först och främst: Vilken UNDERBAR rapport!! \:D/ Lägg detta i erfarenhetsbanken så kommer du vara ännu coolare nästa gång 8)
LaQ skrev: :?: Det gör mig oerhört frustrerad och stressad att långlurarna inte funkat utan uppvak ALLS senaste veckan (veckan före hade ju tvärtemot en positiv trend). Ett eller ibland två uppvak har han. Idag t.ex. efter 45 min. Det tar 10 min att somna om (med husljud som hjälp). Sedan vaknade han igen efter 1 h. Jag ville ha ett omsomnande på fem min innan jag tog upp men det gick inte och tiden gick. Jag ramsade när det blev värre men det hjälpte inte mer än att han tillfälligt lugnade ner sig liiite. Fick till slut gå in och ta upp när han var tyst nåra sekunder. Alltså det här gillar jag inte. Men vad ska man göra liksom? :? JAG har problem med att det blir såhär. Nån som vill hjälpa mig med en analys? Kan ju inte göra husljud i 2 timmar heller. I så fall skulle jag få lyfta i och ur varenda pryl i alla köksskåp varje dag och det känns lite overkill. Kan liksom inte städa och röja mer nu, som låter iaf. Finns det hopp? Jag kan inte slappna av. :cry:
Hur låter han när han vaknar? Jag vet hur frustrerande det kan vara när juvelerna inte sover som de "ska" men vi kan ju inte sova ÅT dom hur gärna vi än vill. Utan här handlar det om att ge förutsättingarna till en 2 tim lur, bara ramsa när han verkligen behöver hjälp och annars skulle jag för egen skull ha på musik. Då hör du inte minsta "grymt". Sysselsätt dig sedan med annat och försök hitta lugnet. Dessutom så kan ju "strulet" med luren ha att göra med att det är tid att dra ner sömnen. Det brukar vara ett av tecknena.
LaQ skrev: :?: Det bör väl vara dags att minska ner sömnen nu, han blir ju 5 månader på söndag (född i v 42+2 dessutom). Det är eftermiddagsluren som man minskar på som jag tolkat det när jag läst lite scheman. Kan tänka mig att jag får en ännu tröttare kille på kvällarna i början men det kanske löser sig när schemat satt sig efter nån vecka? Imorgon får vi besök men sen har vi resten av veckan helt händelselös (inget planerat förrän BVC på måndag på vakentiden). Min tanke är att köra igång med 20 min lur på eftermiddagen from onsdag då. Tankar? Tips?
Att dra ner em-luren till en 20-min är den vanligaste ändringen man gör MEN för den skull inte hugget i sten. Om du har en riktig em-tröttis så kan du behålla luren som den är och dra ner en halvtimme på fm eller lunchluren. Schemat är ju till för att passa er juvel så gör som det passar er! Bra att du håller lite lugnt omkring honom när du drar ner sömnen. Räkna med ca 3-4 dagar innan schemat "sitter" igen. Erbjud gärna en muta vid behov eller lite extra social delaktghet brukar göra susen :D

Vår dotter är född i v 41+6 ch jag märker att vi behöver göra schemajusteringarna ca två veckor tidigare, dvs enligt BF. Det kanske passar er juvel också?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"