Rapport efter helgen kommer här! Det gick över förväntan för Junior (och mig) att sova över hos mormor! (När ska jag lära mig att inte oroa mig i förväg för saker och ting?) Alla är så imponerade för att han är en sån otroligt NÖJD unge! På hela helgen skrek han bara vid uppvaken på långlurarna. Annars glad och go som vanligt.
Eget rum med sopsäckar för fönstret så sov han så gott i en nyinhandlad resesäng. Somnade fint utan minsta ljud. Dock hörde jag att han var vaken (enstaka ljud) 5.20 och nån mer gång där i vargtimmen men han somnade om och väcktes vid 7.
Bilresan hem fick bli direkt efter eftermiddagsluren då Pappan som skulle hämta oss inte hann i tid för att eftermiddagsluren skulle hinna bli i bilen så den fick bli i vagnen på plats som vanligt. Men jag är glad att vi gjorde så för det fungerade över förväntan! Junior var pigg och glad hela vägen i bilen (45 min) hem. Har upptäckt att även om han somnar och sover hela sin lur i bilen enl. schema så blir han inte alls lika utvilad som när han ligger på mage i sin vagn och sover luren.
Maten har fungerat toppen också! Palsternacka is the shit hälsar Junior. Om man får ha en egen sked förstås. Har fullt sjå att försöka peta in en sked här å där och det går så pass bra att en halv burk mat går ner utan problem! Däremot är det lite si och så med mängden ersättning att dricka till. Alltifrån 20-80 ml. Gröten till middagsmålet går lika fint (Nestlés havregröt är favoriten).
Frukostmålet har stabilt ökat i mängd medan mellanmålet på eftermiddagen kan variera ganska mycket hur mycket det går i då. Kvällsslurken kan också variera. Kanske att värmen som varit påverkat aptiten lite också.
Nu har jag två frågor

(som på sätt och vis hänger ihop)

Det gör mig oerhört frustrerad och stressad att långlurarna inte funkat utan uppvak ALLS senaste veckan (veckan före hade ju tvärtemot en positiv trend). Ett eller ibland två uppvak har han. Idag t.ex. efter 45 min. Det tar 10 min att somna om (med husljud som hjälp). Sedan vaknade han igen efter 1 h. Jag ville ha ett omsomnande på fem min innan jag tog upp men det gick inte och tiden gick. Jag ramsade när det blev värre men det hjälpte inte mer än att han tillfälligt lugnade ner sig liiite. Fick till slut gå in och ta upp när han var tyst nåra sekunder. Alltså det här gillar jag inte. Men vad ska man göra liksom?

JAG har problem med att det blir såhär. Nån som vill hjälpa mig med en analys? Kan ju inte göra husljud i 2 timmar heller. I så fall skulle jag få lyfta i och ur varenda pryl i alla köksskåp varje dag och det känns lite overkill. Kan liksom inte städa och röja mer nu, som låter iaf. Finns det hopp? Jag kan inte slappna av.
Förmiddagslurarna har varit säkra och där får jag väcka en kille som sover gott.
Eftermiddagslurarna tar jag upp när han vaknar efter ca 30 min. Brukar passa och ta upp när det börjar röra sig och knorra lite. Innan det blir skrik. (Har avvaktat och testat, får inte till ett omsomnande då.)
Han visar aldrig några tecken på trötthet på dagarna inför lurarna. Däremot på kvällen när klockan närmar sig 18.30 så brukar man se på ögonen att han börjar bli trött och man får välja sina aktiviteter litegrann.

Det bör väl vara dags att minska ner sömnen nu, han blir ju 5 månader på söndag (född i v 42+2 dessutom). Det är eftermiddagsluren som man minskar på som jag tolkat det när jag läst lite scheman. Kan tänka mig att jag får en ännu tröttare kille på kvällarna i början men det kanske löser sig när schemat satt sig efter nån vecka? Imorgon får vi besök men sen har vi resten av veckan helt händelselös (inget planerat förrän BVC på måndag på vakentiden). Min tanke är att köra igång med 20 min lur på eftermiddagen from onsdag då. Tankar? Tips?