Sigges röda tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) Varsågod.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart: ÄNTLIGEN :heart:
Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nej men oj då, här har jag gått och dragit benen efter mig med dop och släkt på besök. :wink: Ska skärpa mig och hålla er uppdaterade lite mer.

Inatt tyckte Sigge att det passade honom väldigt bra att äta två 7-min mål. Det första inföll halv tre och det andra halv sex. Vet ni vad jag gjorde :?: Vagnade över målen med värsta bästa attityden :?: Ånej, mamman var trött och bestämde sig på liggande fot att bistå sonen med lite tuttmjölk sammtidigt som familjerådet (bestående av Sigge och mig) bestämde att Pappan får vagna över målen när han kommer hem. Då har han ju fått sova två hela nätter och är utsövd så det räcker. Smart va :wink:

Vi har skjutsat farmor till bussen idag, sen for hon vidare med tåg till Stockholm. Trist tycker vi som trivs med farmor även om hon är lite jobbig ibland, :) fast det är ju jag med så det jämnar ut sig.

Eftersom vi alla var inpackade i bilen passade vi på att åka till den öppna förskolan som ligger i samma hus som Emil har gympa i. Annette som håller i både öppna förskolan och gympan är jättetrevlig och vi gillar henne skarpt. Emil gillar att vara på ÖF för där har de riktigt stora traktorer och massor av leksaker. Sigge bryr sig inte så mycket för han har mattid då och äter för fulla muggar, inte bryr han sig om något annat heller.

In i bilen igen och hem, pytsade över en sovandes Sigge från bilstolen till vagnen som kördes ut på altanen. Emil och jag åt lunch och sen gick Emil och la sig, somnade som en stock. :)

Själv fick jag lite tid till hundrastning och Forumet. Men nu ska lillebror upp och få sig lite mer mat och gos. :heart:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Alldeles i slutet av dpet läste jag slutordet från Barnaboken, så sann och vacker text som vår älskade Anna skrivit.
Och hade man lyckats hålla borta tårarna dessförinnan så kan jag meddela att det då blev alldeles, fullständigt omöjligt :cry: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

GRATTIS till Sigge!! :heart:

Och grattis till Emil för en döpt SIgge! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

God kväll!

Jag skulle bara vilja tipsa om en bärstol. Du skriver att du har honom i bärsele, men snart kommer det bli tungt för dig, och då är det superb med bärstol, som man har på ryggen. De har världens utsikt och mår finemang där uppe och det är mkt skönare för ryggen, tro mig.
Jag köpte min (eller rättare sagt min mamma gav mig den i present) på Stadium, märket Everest, för ca 1200 kr. Värd varenda krona!

Må gott!
Kram Linda
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och själva har vi svår bebislängtan här hemma, efter att ha fått umgås en smula med den lilla rara Siggesötnosen som vet hur man fyrar av leenden så även den mest hårdbarkade skulle smälta :heart:

Särskilt storisen som får något alldeles gråtmilt, lyriskt och längtansfullt över hela sig när han träffar en bebis (eller docka, för den delen). "Jag tycker så mycket, så MYCKET om Sigge!", utropade han idag, utan synbar anledning :lol: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack kära Gotlandsmamman för tipset med bärstolen. Vi hade en till Emil när han var liten men jag tyckte att den var för tung. Ska kolla in den modellen du har. :)

På dopkaffet kom Ewas Storkille fram till Sigge och bara beundrade honom. Det var så vackert, det var sann kärlek. :heart: När jag skulle amma bad han om att få stanna kvar och titta vilket han naturligtvis fick fast han ville gärna ha sin mamma med så hon fick vackert stå kvar. :) Storkillen är en så otroligt varm och go kille, så mjuk och kärleksfull så man blir lycklig bara man tänker på honom. Och hans lillesyster ska vi inte tala om, en sån skönhet. :)

Igår sken solen för fulla muggar över oss på åsen. ÄNTLIGEN!! Emil och jag skulle ut och klättra i vårt bibliotek (bokskogen :wink: ) och vi hade en plan som gick ut på att ta med Sigge i vagnen. Ja han skulle alltså bara ligga där och trivas med livet, hm, trodde vi ja. Men ack så fel vi hade. Sigge blev tvärilsk :evil: och gav sig inte förräns jag hade plockat upp honom så han fick sitta på armen. Så begav vi oss då till vårt skogsbibliotek.

Emil rullade runt bland löven i backarna och sen visade han Sigge hur man skulle göra. Till slut rullade vi alla tre nedför backarna och vi blev väldigt lyckliga av detta rullande. Sigge undrade nog vad som stod på men skrattade gott när han fick löv i ansiktet och snurr på kroppen. :lol: Det är nog inte många fyramånadersbebisar som kommer hem med en skitig overall efter sin utevistelse. :wink:

På eftermiddagen överlämnade vi Sigge i Pappans ömma vård eftersom Emil och jag går på gympa då. Emil gillar verkligen gympan, han har fått kläm på kullerbyttorna så nu sitter de som gjutna och han kan göra flera stycken efter varandra. På dagens bana skulle de även kräla genom en tunnel och då sa Emil att han var Ajax (en av våra hundar) och så var jag tvungen att säga TUNNEL när han skulle krypa igenom den och låtsas mata honom med godis när han kom ut. :oops: Misstänker att vi tränat för mycket agility med hundarna och då har vi ändå tränat väldigt lite den senaste tiden.

På väg hem stannade vi till vid lilla affären för att fylla på föråden och köpa förlovningsdagsmiddag till Pappan och mig. Emil är helt fantastisk på att handla, han kör den lilla vagnen och packar ner mycket viktiga och välbehövliga varor. Vissa varor väljer han själv och plockar ner i vagnen, är det sånt vi behöver eller kan behöva låter jag honom hållas är det sånt vi inte använder frågar jag om det verkligen är nödvändigt och oftast är det inte det. När han packat upp alla varorna på bandet, (de fick öppna en kassa till för det tog så lång tid att det blev kö efter oss) hjälpte han till att stoppa allting i en påse för att sen köra bort den lilla vagnen till sina kompisar. När han placerat lilla vagnen på rätt ställe kramar han om alla små vagnar, smeker dem och pussar dem på handtaget samtidigt som han väldigt ömsint säger Mmmmmm. :heart: Själv står jag och torkar bort små lyckotårar i smyg.

Väl hemma rapporterade Pappan att Sigge inte ätit jättemycket flaskmjölk utan sparat sig tills tuttarna kom hem igen. Sicken kille, man undrar ju vad det ska bli av den? :roll:

Natten som gick sov Sigge gott, väldigt gott. Han vaknade tre minuter före 4 och åt som vanligt i exakt 7 min för att sen somna om själv i sin vagn. Väckte honom strax efter 7 imorse och då var han glad som en lärka och lite lagom hungrig. 8)

Idag tog jag Sigge i selen på magen, ryggsäcken på ryggen och Emil i hand och gick hemliga vägen genom skogen hem till systern min. Där drack vi te, åt en bulle och spelade Maxi-Yatzy. Gick sen förbi stallet på vägen hem och matade Lukas, Emils häst, med granris och vinkade till gammelmorfar som satt och solade sig i altandörren. Mormor hängde tvätt ute så hon fick en snabb kram av Emil som hade bråttom hem till Pappa för att visa sina nya solglasögon han fått av sin moster. 8)

Sigge somnade prick klockan tolv, enligt schemat, i selen så honom behövde vi bara dumpa i vagnen på altanen innan vi gick in för att äta lunch. Emil sov på vilan idag, det brukar bli så varannan dag nuförtiden. Jag diskade och rastade hundar innan jag väckte Sigge för lite tuttning. Livet är toppen.

Eftermiddagen tillbringade Emil och jag på ICA-Maxi där han scannade alla varor :shock: och skötte sig som värsta handlingsproffset. När jag vände ryggen till ett ögonblick hade han tagit en Nalle Puhtavla, scannat den och lagt i vagnen. Sån är han. Mamman kan inte säga nej så vi köpte även en Nasse och en Tigertavla. Sån är jag. :)

Killarna sover sen länge och det är dags för oss vuxna att också hasa i säng. Jag var tvungen att gå in i sovrummet och lyssna lite på Sigge för en stund sen. Hade ju inte hört ett ljud ifrån honom sen jag la honom strax efter sju. Han sov gott, snarkade lite och sov, sov, sov. :sleep: :heart:

Tanken med Sigges röda tråd var att dela med mig av våra erfarenheter av standardmodellen och små, små barn. Bolla lite problem, hitta lösningar och gå vidare. Men så har det inte riktigt blivit för Sigge är en sån cool kille som bara sover, äter, är glad och trivs med livet. Sån är han. :heart:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ååååh :cry:
Storkillen är en så otroligt varm och go kille, så mjuk och kärleksfull så man blir lycklig bara man tänker på honom. Och hans lillesyster ska vi inte tala om, en sån skönhet.
Rara du, vad glad jag blev över dina fina ord :heart: .

Att Sigge blev tvärilsk över att ligga i vagnen när det var äventyr på gång, förstår jag precis :lol:. Vagnen SOOOOOOOVER man ju i, JU :shock: :evil: :lol:
Tanken med Sigges röda tråd var att dela med mig av våra erfarenheter av standardmodellen och små, små barn. Bolla lite problem, hitta lösningar och gå vidare. Men så har det inte riktigt blivit för Sigge är en sån cool kille som bara sover, äter, är glad och trivs med livet. Sån är han.
En riktig liten livsnjutare :thumbsup: :heart:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hej igen,
bärstolen är upp till ca 18 kg, och den har jättebra stöd för höft och rygg, så jag upplever det aldrig som tungt att bära, när den är RÄTT inställd för mig. Jag tycker bättre om att ha den på mig än att ha barnet i vagn! Och vilken rörelsefrihet när man går omkring i trädgården!
Må så gott och vad härligt med så glada och goa killar! Det är väl så livet ska vara, som att äta goda praliner ofta, och verkligen njuta av varenda liten bit!

KRAM! :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ewa skrev:
Att Sigge blev tvärilsk över att ligga i vagnen när det var äventyr på gång, förstår jag precis :lol:. Vagnen SOOOOOOOVER man ju i, JU :shock: :evil: :lol:
Edvard håller med. Ligga vaken i vagn, nej, vet du vad! Inget för karlar över två månader. 8)

Jag hade/har en Patapum. Utmärkt bärsele. www.minimundus.se
EN negativ sak är att de inte kan åka framvända på magen, men de sitter som kungar på ryggen.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi spanar vidare i djungeln av bärredskap till små barn, jag tackar för alla förslag ni kommer med. :)

Ja så blev det då lördag morgon och jag vaknar med en hemsk baksmälla :!: :shock: Av vad :?: Inte en droppe alkoholhaltiga drycker hade slunkit över mina läppar kvällen innan så frågetecknen var många. Jag hasade mig upp, följde med familjen ut för att elda kvistar men gav upp när det var dags för Sigges fm-mat. La mig på sängen och matade honom, sen kom jag inte upp igen. Frågetecknen rätades plötsligt ut, svaret var magsjuka.

Blä vad jag mådde illa, ont i magen och, ja jag tänker inte gå in på några detaljer ni vet nog med er vad magsjuka innebär. Sov mig igenom dagen med undantag för Sigges matningar. Jösses vad han äter ofta :!: På kvällen låg jag i soffan och kved att jag hellre födde 7 barn på en vecka än var magsjuk, så kändes det.

Söndagen var skaplig, mådde bättre och resten av familjen stod fortfarande upprätt. Ingen annan var sjuk, än så länge.

I morse for Pappan till huvudstaden väldigt tidigt men fick vända i Linköping för då var både jag och Emil sjuka. Den sistnämnde spydde ner sig själv, lillebror, mig och stora sängen. Så ledsen han blev stackarn, det tog tid att trösta och få honom på rätt köl igen.

Sigge har varit go och glad hela tiden fast även han är lite drabbad av bacillen, han bajsar gång på gång på gång. Ja det blir lite tjatigt kan jag lova. Trots allt har han sovit som han ska under dagen och ätit som vanligt. Fast jag tror att mjölken är lite klen för han äter länge, mycket längre än normalt. Emil har försörjt sig på Trolldricka vilket innebär vätskeersättning blandat med päronsaft och en rostad brödskiva. Kvällens majsvälling ratade han, smakade tydligen inte bra. Sen har det varit Nalle Puh DVD hela dagen lång. Puh, jag är helt slut. Säger någon Nalle Puh så kräks jag en gång till.

Killarna sover och förhoppningsvis är vi alla bättre i morgon. Själv känner jag mig trött men har ätit lite och det gick ju bra. 8) Måste dricka lite mer så Sigge får frukost i morgon.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
kiki

Inlägg av kiki »

:( nämen stackars er, vi har kräkstema på gång i Tinis tråd :shock: jag ska genast skicka hit dom...

Krya på er
Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Stackare som är sjuka, massa krya på er kramar. Och visst känns det jobbigt när mjölken inte finns så den räcker till när man är sjuk, ja då blir ju amningen lite som den blir. :roll:

Du kommer snart ikapp igen. Puss på er alla!!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Stora krya-på-sig-kramar till hela söta familjen :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"