Tänk att tiden går så fort och dagarna bara rinner iväg.
I fredags hade Tösen långdag hos oss och jag kan nog säga att vi inte gjorde många knop. På förmiddagen höll vi oss i trädgården, barnen lekte och hjälpte mig med att plocka ris som vi la på eldningshögen.
När barnen sov middag hämtade Pappan Farmor som kom ner från huvudstaden. Emil blev själaglad när han fick krama sin farmor igen. Han kallar henne för Ta-Taa och säger det alltid med ett stort leende över ansiktet.

Tösen gillade också farmor, det var helt okej att hon var med på vårt dagis.
På eftermiddagen fortsatte vi med lek i trädgården. Det var ju veckans sista arbetsdag så vi tyckte vi jobbat tillräckligt hårt hela veckan för att få lite fritid på fredagen.
Måndag morgon, jag var uppe med tuppen för att mata och rasta hundar innan Tösen skulle anlända klockan sju. Pappan hade ännu tidigare satt sig på ett tåg till huvudstaden för att arbeta och Farmor sov gott i sin lilla stuga bakom vårt hus.
Emil gick in och väckte Farmor och sen åt vi frukost. Tösen dök inte upp och klockan gick och gick. Skulle hon komma eller inte

Klockan nio anlände Tösen med sin mamma i släptåg. Arg som ett bi, fast något mer behärskad, sa jag att jag var arg för att hon inte hört av sig och meddelat att de skulle komma senare. Mamman bad om ursäkt, det var några lektioner på morgonkvisten som blivit inställda. Vi kom, än en gång, överens om att hon ska meddela mig i god tid när hon ändrar några tider.
Hela gänget, inklusive farmor, klädde på sig för att promenera bort till stora fårhagen där vi skulle studera alla små söta lamm. När vi kom fram hade hela får-gänget dragit sig längst bort i hagen så vi kunde inte se ett enda gulligt litet lamm. Snopet

Istället fortsatte vi vår promenad och hamnade till sist uppe hos mormor där vi hälsade på hästarna, tittade och luktade på alla fina blommor och så hade hon köpt nya spadar till barnen så de satt och grävde en lång stund. När vi vände hemåt igen fick vi med oss en burk med krusbärssylt och en bukett blommor

. Tösen älskar att plocka blommor, hon gör det varje morgon och så får Emil dem.

Han luktar på blommorna och kräver sen att de placeras i en liten vas på bordet.
Väl hemma serverades lunch och sen la sig de små medans Farmor och jag diskade, rastade hundar och latade oss en stund.
Måndagar är Tösens korta dag så Mamman kom och hämtade redan klockan två. Själv överlämnade jag en gnällig

Emil till farmor och for iväg för att storhandla.
Sen blev det då tisdag och det var inplanerat en promenad till stora grävmaskinen (Emils önskan) och fiskdammen. Barnen klev på med långa steg längs med Skåneleden, de luktade på blommorna, pussade varandra och skuttade fram. Grävmaskinen var spännande, så stor och stark, lite läskig men ändå så otroligt intressant.
När vi kom fram till fiskdammen, där det bor en massa laxforeller, så skulle vi slänga i lite mat för att barnen och farmor skulle få se vilket plaskande det skulle bli. Alla stod spända av förväntan vid kanten och jag hivade i en näve mat och, ja det blev ju inte någon superhäftig upplevelse för det kom bara ett par fiskar som plaskade väldigt slött.

Dagen innan när jag matat fiskarna kom hela gänget så det såg ut som hela dammen kokade, de var som tokiga och hoppade för fulla muggar.
Ja, ja det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Vi promenerade hemåt, lite besvikna men ändå glada för solen sken och det var riktigt, riktigt sommarvarmt. Efter en liten stund ville Emil åka vagn

, jag lyfte upp honom och han la sig ner och slumrade

Inte likt den lille killen som mer är som en dopad iller och inte som en trasdocka.
Lunchen åt bägge barnen med god aptit, fast Emil var trött för att inte säga jättetrött. Visst kändes han varm och när jag tog tempen visade den 39,6 så det blev lite medicin och marsch i säng. Tösen väckte jag efter de obligatoriska 1,5 timmarna medans Emil fick sova vidare i två timmar. Som tur var hade jag ju Farmor som världens bästa resurs, hon tog hand om Tösen hela eftermiddagen medans Emil låg i mitt knä och kved. Han orkade verkligen ingenting stackarn. Tösen däremot både klippte gräset och gungade för allt vad Farmor orkade putta på.
Sen fick vi stänga dagiset under resten av veckan för Emil blev sjuk. Skumt för på natten till onsdagen hade han över 40 graders feber och låg i sin säng och kved maaaamaaaa. Enda gångerna han överhuvudtaget säger mamma är när han har över 38 graders feber, har slagit sig så det blöder eller har brutit lårbenet. För övrigt säger han bara Pappa.
Onsdagen blev ganska lugn, det var regningt och Emil var febrig om än något bättre med lägre temp.
Idag, torsdag, har han fortfarande lite feber men orkar mycket mer. Han fick följa med Farmor till stora staden medans Pappan och jag var på lasarettet och tittat på lillasyster/bror på UL.
38 graders feber på kvällen är ju inte så farligt, nu hoppas vi på ännu en lugn natt så han blir helt återställd i morgon.
Dagiset öppnar igen på måndag
Kram Susan