Behöver peppning och råd.Börjar ikväll med SM!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Saelmi

Behöver peppning och råd.Börjar ikväll med SM!!

Inlägg av Saelmi »

Hej alla !

Har en liten goding som heter Minja som ska"hjälpas" att sova bättre!Som det är nu, tar nattningen flera timmar och på dagarna är sömnen väldigt oregelbunden. HAr läst på om SM och tycker det verkar toppen.Tvivlar dock på min förmåga att verkligen"härda ut" och att lyckas med detta.
Våran Minja(drygt 6 veckor) är ett viljestarkt barn och är rädd att jag ske "ge efter" när hon skriker eller inte veta hur jag ska bära mig åt för att få henne att känna sig trygg i sin säng.

Har en vagga som hon sover bra i när hon väl somnar men problemet är att få henne att somna längre stunder. Det verkar heller inte som att det finns "någon botten" i henne.Just som man trugat i henne 1,5 dl ersättning så kan hon vakna 5 min efteråt å verka hungrig. Ska jag då vagga henne till söms eller ska jag försöka få i henne mer??Kan hålla på i timmar å ge henne småsnuttar(och då är det inte små mängder hon får det första målet).
Hur gör jag när hon vaknar på natten(oftast efter 3-4 timmar) ska jag ge henne mat eller försöka vagga henne? Behöver hon verkligen mat igen om hon fått i sig säg 2 dl 3 timmar före?

Usch, är peppad men samtidigt rädd att misslyckas, att feltolka hennes signaler.

Nån som vill "följa med" mej och ge tips och råd så vore jag evigt tacksam
Världens stoltaste mamma till Elias-04 och Minja-07
Saelmi

Inlägg av Saelmi »

Verkligen ingen!!??
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jo du, här finns fler!
Jag ska försöka så gott jag kan å så kanske nån diplomerad hoppar in efter vägen.
Först, välkommen och grattis!!!
Grattis till värsta bästa beslutet.

Viljestarkt eller ej, hon söker din ledning och kommer slappna av när hon får den. Sen om hon utvecklas till en tjej som inte kan sitta still och vars första ord är DEN!!!! (som min unga dam) får du bara tacka och ta emot!
Det är härligt. :lol:

Mitt första förslag är en vagn. En gammal hederlig liggvagn. Några hundringar på Blocket och så kan hon ha den tills du vagnat bort alla nattmål och har en hel natt.
Med vagnen ger du besked!
Men om vagnteknik kan vi prata sen. Om du inte vet??

Om hon vaknar efter 5 minuter och verkar hungrig och sen verkligen är det också, dvs klämmer i sig lika mycket till, ja då skulle jag ta upp henne och fylla på.
Sen skulle jag förstås försöka få i henne allt det här före jag la henne nästa kväll, men som en tumregel, så verkar det ju som att det är mat hon behöver om hon bara sover i 5 minuter.
Alltså, ta upp, fyll på (ordlöst, i ett mörkt rum), lägg tillbaka.

Nu ska hon ju börja somna själv. Och alltså inte läggas ner sovande.
Hur ser det ut hos er?
Så om hon läggs ner, söming men vaken och väldigt mätt och börjar gråta, ja det är då du ska vagna. Vagna henne lugn. Inte mer!
Ge henne en chans att somna. (Backa)
Upprepa ev.

Nattmål: Hur många såna har ni nu på ett ungefär?
Jag har glömt vad det står i SM att en 6-veckors klarar av?! Är det 6h utan mat på natten?
Jag vill minnas att vi körde 2 nattmål, varav ett var när hon sov och vi var vakna, upp till 4 månaders ålder. (KL 22 och kl 04)

Vi hörs mer!!
Kram kattklo
kattklo

Inlägg av kattklo »

Lösningen till att hon vaknar efter 5 minuter kan ju oxå vara att ni lägger ner henne sovande!
Gör inte det, då blir hon förvirrad och lär sig inte att hennes säng (vagn) är ett tryggt och gott ställe.
Då vaknar hon och undrar var ni är liksom.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej och välkommen :!:
Det är lite lugna gatan här på forumet. Men jag ska försöka hjälpa dig med det jag kan :D

Du skriver att du är rädd att du inte ska kunna härda ut. Då säger jag- Klart du kan. När man har ett mål i sikte, och man har bestämt sig. Och har en hej dundrande attityd. Då klarar man att "härda" ut.

Du ska helt enkelt jobba med ett mål i sikte dvs att Minja ska få sova bättre och längre. Du skriver att hon är viljestark, då ska du vara ännu viljestarkare :wink:
Krasst brukar man säga, att barn vill eller vägrar ingenting, dom gör som vi lär dem...

Tips nummer 1:
Vagna i stället. Mycket effektivare :!: Och funkar bäst på så här små barn. Men du ska vagna med rejäla tag, och med en tydlig knyck i slutet. Tona ner, när den lilla är nära sömnen, och avluta med några skak i sidled. Sluta INNAN :!: hon somnat. Så att hon såsmåningom lär sig att det är ok att somna själv.

Ger du henne ersättning enbart, i sådana fall ska du sträva mot makalösa 1000 ml per dygn. Ungefär 200 per måltid. Så enligt standardmodellens program skulle det bli 150 ml i första omgången och kanske 50 i påfyllnigen :!: Men det märker du ju, hur tendenserna ser ut, kanske tar hon bara 100 i första eller nått liknande...

Du har läst på ordentligt om standardmodellen? i bland är det så svårt att veta, vad man har för kunskaper, och man kanske hoppar över någon viktig information, för att man tror att den man skriver till redan vet. Så hojta till om något är oklart.

Tips nr 2
Magläge med LARM :!: De sover längre och lugnare. Är du jätteorolig så lägg på sidan i stället. Men det mest sömnbefrämjande läget är dock magläget :!: OBS :!: MED LARM :!:

Tips nr 3
Inte ge småsnuttar, utan rejäla mål :!: Först "Storslurken", rap, trug, rap igen :!: byta blöja, lite umgänge, kel och prat, gärna en stund på mage på golvet, och sen en rejäl påfyllning, med påföljande trug och rap. Allt inom
1 1/2 timme. Hjälp skruttan att sova sen om hon behöver det och då gör du det bäst med vagning.(andra har buffat, men jag tyckte det var enklare med vagningen)

När du nu ska köra igång med sm i dag, så tycker jag att du ska mat i allt vad du bara kan och allt vad den lilla bara förmår att ta emot, i ett par dagar minst. Sen då matmängden ökar och den lilla börjar äta mer och merså då kan du börja VAGNA förbi ett nattmål. Om matmängden är för skral så kan det gå helt galet :roll:

Hoppas jag kunde hjälpa en aning, och lycka till :!:
Saelmi

Inlägg av Saelmi »

Åhhh, tack för att ni svarade...och många frågor men jag ska försöka svara på dem:

Ja, har försökt att läsa på bra om SM men allt fastnar ju inte riktigt, bra att NI finns som kan påminna mig :wink:

Nu har vi faktiskt 2 nattmål endast men ett eeeevigt vyssjande i timtal efteråt för att få henne att somna om.Problemet är mest kvällarna.Känns ju inte sååå kul att sitta med henne i2-3-4 timmar å försöka få henne att sova i sängen, speciellt inte om vi har en 3-åring som kräver sitt.

Och, ja, vi har varit duktig med att INTE lägga ner henne sovande.

Tack för era tips, det ärGULD värt för mig. Funkade det verkligen för er?Och hur lång tid tog det innan era barn somnade tryggt och fint?

Trugade i MINJA mat som bara den ikväll, och behövde bara vagga(ska införskaffa en beg vagn!) i 10 min.Hon sov 20 min innan hon vaknade igen, gick in till henne och vaggade och hon somnade.Tog 4 min så grinade hon igen.Så nu är min sambo inne hos henne och vaggar igen.Men hur vet man om hon egentligen behöver mer mat eller vara vaggning?Skitsvårt tycker jag!

Är så spänd för att se om det funkar-men orolig att det inte ska göra det
oxå.

Nu till en fråga: Hur länge ska man vänta innan man ger henne mat.Låt säga att hon somnar 20 men vaknar 20_e min och skriker.Väntar jag då 2 tim(om hon inte är helt hysterisk) eller ger jag henne nästan på engång ifall det är en "extraslurp" hon behöver?

TAck för att ni finns! :D
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

JAg säger också grattis och du har fått kanonsvar från kattklo och sonica, håller med om liggvagn och magläge med larm, 2 st kanonredskap när man vill att de små ska sova gott och länge :D

Kan ju berätta att SM kräver sitt arbete, det kan ibland vara tufft, men det skulle/är småbebistiden även om man inte praktiserar SM,

ett tips är att läsa gamla trådar, tex denna som SM-gurun torsmamman har startat
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=erfarna

Jag har fått den mesta informationen genom att läsa andras trådar, för man har oftas liknande frågor.

Jag får ofta höra hur go' och glad min son är, aldrig ledsen, nu svarar jag att med hårt arbete har vi det så här, för man ska inte underskatta allt arbete man faktiskt lägger ner, det är inte bara tur att sonen är glad, vi tillgodoser ju alla hans behov :wink:

Insomningen tycker jag har fungerat, börjar man att lägga barnet i vagn och vagna så lär barnet sig att somna själv

Lycka till, du kommer att få så mycket bra hjälp om du behöver :D

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
nilam

Inlägg av nilam »

glömde, det där med maten,

När sonen var så liten så vet jag att jag och många med mig gav påfyllnad och låtsade som inget hade hänt, lade ner och fortsatte på luren men endast om uppvaket var efter 5-20 minuter.

//N

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

nilam skrev:ett tips är att läsa gamla trådar, tex denna som SM-gurun torsmamman har startat
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=erfarna
Nämmen :!: :oops: :oops: :oops: :cry: :lol:
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Så rörd att jag finner inte ord.... :lol: Nu sover jag gott i natt i alla fall :wink:

Ps. kan inte fatta att du "dammade av" denna gamla tråden. Började läsa och insåg att OJ vad långt vi kommit tillsammans Tor och jag (och Guben förståss) :wink: Ds.

Kan tillägga att man glömmer FORT denna korta med superjobbiga tid. NÅgot med hormoner tror jag :roll: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Nu stjäl jag visst någons tråd :oops:
TorsMamman, jag har fått mycket hjälp av din "gamla tråd" även när jag har peppat och stöttat syrran, det är en tuff men kort tid och du som svarar och svarar på alla dessa frågor har också gjort denna "tuffa" tid, det tycker jag borde lyftas fram ibland =D>

Hoppas du inser vilket fantastiskt arbete du lägger ner, det finns säkert fler som jag som tjuvläser din och andras trådar :oops: :wink: :shock:

//N

Saelmi

Inlägg av Saelmi »

Ville bara säga att jag tog upp Minja för en extraslurp och la ner henne direkt efter rapen...hon tittade på mig storögt, undrade nog vad hon skulle göra alldeles själv i sängen :wink:

Somnade in efter en stunds bökande, utan ett ljud.....sover än 30 min senare....hoppas....hoppas
Saelmi

Inlägg av Saelmi »

Glömde berätta om en kommentar idag som bara gjorde mig så irriterad.. :x

Berättade glatt för en kompis att jag ikväll skulle sätta igång med standardmetoden och jag berättade i stoa drag vad den går ut på, tipsade henne om den eftersom hon har en bebis som är ungefär lika gammal som min och som sover VÄLDIGT dåligt.
Ni skulle sett blicken av avsmak jag fick och den dräpande kommentaren kom inte lång efter.
-Ja sådana där metoder har man ju hört om, barnen blir skadade för livet.Vill du inte vara nära Minja hela tiden??
-Vadå, svaradejag, det handlar väl inte att inte vara där för sitt barn utan att lära det att bli tryggt, det är ju det som är hela grejen!
-Ja jag vill då minsann inte lägga ifrån mig mitt barn....vill han sova i min famn eller brevid mig då får han det!

Problemet är ju att han sover ju INTE, alltså kan han ju inte känna sig så himla trygg med henne, eller hur??

Önskar att andra kunde hålla inne med sina åsikter ibland...grrrr.. :evil:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja det är tydligen väääldigt känsligt för somliga att man tar ledningen, ändrar på saker som inte funkar, vill att ens barn ska sova...
:wink:

Jo det funkade för oss! Men det är ett arbete (prescis som nilam skriver)som böljar fram och tillbaka, men vi har verktygen att lugna henne om det skulle behövas och attityd och trygghet i oss själva. Det är det jag tycker är så fantastiskt.

När vi skulle få till insomningarna så vagnade vi flera gånger per kväll, många gånger. Jag har glömt hur länge det höll på... :)
Men jag minns att det inte var så kul med gäster under den perioden eftersom vi behövde jobba främst med vår egen attitiyd! Och det var inte lättare med publik om jag säger så.
Men jag minns att vi gick in, gav besked, gick ut, hann se en kvart av något program, gick in, gav besked (dvs vagnade) osv, och sen gick in vare sig hon sov eller var vaken för det nattmålet som vi bestämt skulle vara kl 22 (23 i början).

Men när hon började fatta, då kunde hon dyka ner på mage, borra in sig i madrassen och somna bums ibland. Och då fick man exta kämpglöd!
Nu älskar hon sin säng och njuter av att somna själv.

Tillrättaläggandet är inte helt fel. Har du läst om det ? Jag ska se om jag hittar Annas beskrivning. Men det går iaf ut på att ni varje gång hon ska sova lägger henne tillrätta på samma sätt och avslutar med ett litet tryck.
Snabbt lär hon sig vad det betyder.

Om hon är hungrig eller ej, jag hade samma funderingar (och oro!).
Vet inte om jag kom fram till något egentligen. Till slut lärde jag väl mig bara att lyssna av gråten, gå på magkänslan eller bara bestämma mig...

JAG tyckte allting blev mycket lättare när jag bestämde fasta tider, fasta tider för läggning och för nattmål och för morgon.
Då fanns det ju någonting att vagna till så att säga.

Kram kattklo
Saelmi

Inlägg av Saelmi »

Hej och tack för sitt svar, Kattlo :D

Känner mig lite kluven idag, tror jag gjorde fel inatt :cry:

Minja somnade, som sagt, vid en 22 och jag var ju störtsäker på att hon skulle vakna vid en 02 igen men döm om min förvåning när hon sov till 05.00.Skulle jag väckt henne vid en 04, då hon sovit 6 timmar?Gav henne mat och hon somnade om till 07.30(är inte det för kort??)

Är oxå osäker på läggningen.Igår la jag henne vid en 20 och jag fick gå in å vagga 6 ggr(hon somnade dock nästan på en gång).Vid en 22 då tänkte jag att hon kanske behövde lite påfyllning så det fick hon å somnade om.Kanske jag inte skulle ha givit henne då?Är jätteosäker när man ska vagna eller vagga och när man ska ge met.

Lika på dagen.Om hon vakbar efter 20 min i vagnen, ska ag då vagna eller ge henne påfyllning å lägga ner henne??

Sen så undrar jag hur jag går vidare när hon blir 2 månader(om 2 veckor).Drar jag då ut på vakentiden och minskar sovtiden på dagen?

Tacksam för svar!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Saelmi skrev:Minja somnade, som sagt, vid en 22 och jag var ju störtsäker på att hon skulle vakna vid en 02 igen men döm om min förvåning när hon sov till 05.00.Skulle jag väckt henne vid en 04, då hon sovit 6 timmar?Gav henne mat och hon somnade om till 07.30(är inte det för kort??)
Hon är liten nu. Natt mellan 22.30 och 07.30 är utmärkt. Edvard sov alltid bara till 07, även om han åt sista målet senare. Väcka eller inte är en smaksak. Anna säger att man ska väcka, så att barnet inte behöver fundera så mycket på saken själv, utan kan lita på att man har ledningen. Andra väcker inte utan låter nattmålen komma när de kommer.

Vad menar du att du gjort fel?
Är oxå osäker på läggningen.Igår la jag henne vid en 20 och jag fick gå in å vagga 6 ggr(hon somnade dock nästan på en gång).Vid en 22 då tänkte jag att hon kanske behövde lite påfyllning så det fick hon å somnade om.Kanske jag inte skulle ha givit henne då?Är jätteosäker när man ska vagna eller vagga och när man ska ge met.
Ge mat om du är orolig för att hon ätit för lite. Om inte annat för DIN skull. När du börjar koma upp i mängder om 1000 ml/dygn så vet du ju rätt säkert att hon står sig. Sedan när saker sitter så kommer du ju, utifrån att alla dagar ser likadana ut, att veta mer bestämt om hon bara vaknar för att hon vaknar.
Lika på dagen.Om hon vakbar efter 20 min i vagnen, ska ag då vagna eller ge henne påfyllning å lägga ner henne??
Har hon ätit ordentligt innan (ca 200 ml) ska du vagna, tycker jag. Om hon inte ännu kan klämma så mycket så fyll på lite i sängen.
Sen så undrar jag hur jag går vidare när hon blir 2 månader(om 2 veckor).Drar jag då ut på vakentiden och minskar sovtiden på dagen?
I den mån hon orkar. Många är rätt sömniga ett tag till... :wink: Sträva mot 2-2 tills du känner henne nog för att spika tiderna.

Och två till kommentarer: Ja, jag har gjort detta och det funkar bra, eller ska jag säga exellent? Som magi, faktiskt. Edvard somnade själv utan assistans på kvällen när han var tre månader.
Det är ingen "metod" :!: :!: utan ett sätt att ge sitt barn det barnet behöver. Att ge massa mat och ge barnet förmågan att somna gott i egen säng är inte "metod" som barn blir "skadade av för livet"! :evil: Den finaste gåvan man kan ge sitt barn är en trygg start och förmågan att kunna sova gott. Vad skulle vara kontroversiellt med det? Har din vännina ett barn kanske? Då tror jag att hon kommer att få lite krossade drömmar när hon får fler...
Tvivlar dock på min förmåga att verkligen"härda ut" och att lyckas med detta.
Våran Minja(drygt 6 veckor) är ett viljestarkt barn och är rädd att jag ske "ge efter" när hon skriker eller inte veta hur jag ska bära mig åt för att få henne att känna sig trygg i sin säng
.
Det är ingenting du ska "härda ut", du kommer på ett par dagar att se hur bra hon mår. Vad förväntar du dig när du skriver så?

Det viktigaste för dig som förälder är att ALLTID vara viljestarkare än ditt barn när du vet vad som är bäst. :!: Glöm inte det. Det gäller från nu och tills ni går skilda vägar. I sömn, i trots och i tonårstid. Nått annat föräldraskap kommer inte att bli lyckligt för någon.

Vi finns här och stöttar, följer och hjälper! :D Jag lovar att ni kommer att må dundergott!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"